Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0493
Offentligt
1655577_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 3.8.2016
SWD(2016) 267 final
ARBEJDSDOKUMENT FRA KOMMISSIONENS TJENESTEGRENE
RESUME AF KONSEKVENSANALYSEN
Ledsagedokument til
EUROPA-PARLAMENTETS OF RÅDETS FORORDNING
om en flerårig plan for demersale bestande i Nordsøen og fiskeriet efter disse bestande
og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 676/2007 og Rådets forordning
(EF)1342/2008
{COM(2016) 493 final}
{SWD(2016) 272 final}
DA
DA
kom (2016) 0493 - Ingen titel
Dette dokument indeholder en rapport over konsekvensanalysen til forslaget til en flerårig
forvaltningsplan for demersale bestande i Nordsøen. Flerårige forvaltningsplaner har allerede
vist sig at være særdeles nyttige, når det gælder om at opnå en bæredygtig forvaltning af
fiskeressourcerne. Ved at fastlægge regler for udnyttelsen af bestandene og de dermed
forbundne foranstaltninger, der er nødvendige for, at fiskeriet kan forvaltes i
overensstemmelse med et specifikt mål, tilvejebringer sådanne planer stabilitet og
forudsigelighed, samtidig med at de sikrer, at fiskebestandene udnyttes i overensstemmelse
med de fastlagte restriktioner.
I øjeblikket reguleres det demersale fiskeri i Nordsøen ved hjælp af to forvaltningsplaner, som
ikke er forenelige med den nye fælles fiskeripolitik, som blev fastsat i den nye
grundforordning (forordning (EU) nr. 1380/2013) i 2011. Det har pålagt fiskere, der driver
demersalt fiskeri i Nordsøen (overvejende SMV og mikrovirksomheder), byrdefulde regler.
De berørte medlemsstater og interessenter har anmodet om en ny forvaltningsramme siden
2011. De efterfølgende evalueringer af planerne gav negative resultater, bl.a. fordi indførelsen
af de nye regler, der er fastsat i grundforordningen, dvs. forpligtelsen til at lande alle fangster
og til at forvalte alle bestande på bæredygtig vis i overensstemmelse med princippet om
maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) lover bedre resultater, når det drejer sig om at
forhindre overfiskning og udsmid. Hvis der imidlertid ikke vedtages supplerende
foranstaltninger til at afhjælpe de negative konsekvenser af landingsforpligtelsen i blandet
fiskeri, vil grundforordningen føre til underudnyttelse af fiskebestandene, så snart
landingsforpligtelsen træder i kraft i Nordsøen, og det vil true de berørte fiskerivirksomheders
økonomiske levedygtighed.
Med henblik på at løse ovenstående problemer skal dette initiativ: i) mindske risikoen for
underfiskning ii) fastsætte målintervaller for fiskeridødelighed som F
MSY
, iii) etablere
beskyttelsesforanstaltninger for biomasse med henblik på at bygge på den
forsigtighedstilgang, der er fastsat i grundforordningen, iv) lette anvendelsen af
landingsforpligtelsen, v) etablere den ramme, der er nødvendig for at gennemføre
regionaliseringen i Nordsøen og vi) ophæve havdageordningen.
Ved at vedtage én enkelt plan gældende for alt demersalt fiskeri i Nordsøen skal dette initiativ
give en mere konkret og gennemsigtig ramme til at opnå den bæredygtige fiskeriforvaltning,
der er fastsat i grundforordningen, og vil forenkle den meget komplekse lovgivning, der
gælder i øjeblikket.
Fire lovgivningsmæssige løsningsmodeller er blevet overvejet. To af disse løsningsmodeller
("Ingen ændring i politikken på EU-plan" og "Ændring af de gældende forvaltningsplaner")
blevet kasseret på et tidligt stadium.
De to andre løsningsmodeller (løsningsmodel 1 - forvaltning ved hjælp af grundforordningen
og løsningsmodel 2 - opstilling af én enkelt flerårig plan for det blandede fiskeri) er blevet
analyseret mere dybdegående. Der blev undersøgt en række delmodeller under løsningsmodel
2 vedrørende: i) afgrænsningen af områderne, ii) valgmulighederne, når det gælder metoden
til indførelse af landingsforpligtelsen, iii) valget af F
MSY
-intervaller, iv) valget af de arter, der
skal være omfattet af planen, v) fristen for, hvornår F
MSY
skal være nået og vi) tidsplanen for,
hvornår bestandene skal være genopbygget til forsigtighedsniveauer. De første fire variabler
2
kom (2016) 0493 - Ingen titel
kunne bestemmes på grundlag af en kvalitativ analyse. De sidste to variabler blev underkastet
en kvantitativ konsekvensanalyse og sammenlignet med løsningsmodel 1.
Den foretrukne løsningsmodel er løsningsmodel 2 (én enkelt flerårig plan for det blandede
fiskeri), hvor F
MSY
skal være nået senest i 2020, og bestandene hurtigt (inden for fem år) skal
genopbygges til forsigtighedsniveauer. Når F
MSY
er nået for en hvilken som helst af
bestandene, bør den pågældende bestand ikke udnyttes ud over F
MSY
.
De interessenter, som deltog aktivt i den offentlige høring, er repræsentanter fra
fiskeriorganisationer, videnskabsfolk, miljø-NGO'er og forvaltningernes i de medlemsstater,
der er berørt af planen. Langt størstedelen af interessenterne og de berørte medlemsstater
støtter løsningsmodel 2 - én enkelt flerårig plan for det blandede fiskeri efter demersale arter i
Nordsøen. Blandt interessenterne er der stor opbakning til denne løsningsmodel, da den nye
flerårige plan vil udgøre en ramme for en fleksibel, regional, resultatbaseret tilgang til
forvaltning. Der hersker bred enighed om, at de nuværende planer ikke er egnet til formålet.
Den foretrukne løsningsmodel (én enkelt flerårig plan for det blandede fiskeri efter demersale
arter i Nordsøen) er langt mere effektiv, når det drejer sig om at nå et hvilket som helst af
målene med dette initiativ, end løsningsmodel 1 (grundforordningen). Den foretrukne
løsningsmodel har en mere positiv indvirkning på miljøet sammenlignet med løsningsmodel
1. De økonomiske og sociale virkninger er generelt også mere positive sammenlignet med
løsningsmodel 1. De positive virkninger for miljøet styrkes yderligere gennem de foretrukne
delløsninger "F
MSY
skal være nået senest i 2020" og "genopretningsperiode på fem år".
Konkret betyder det, at risikoen for bestandskollaps mindskes, og at den gennemsnitlige
biomasse øges. Hvad økonomi angår, vil den gennemsnitlige rentabilitet blive øget, primært
som følge af reducerede variable omkostninger og større tilgængelighed af fiskeressourcer.
Socialt set mindskes den administrative byrde på SME, og arbejdspladser bevares.
Der er ingen nye økonomiske og sociale omkostninger forbundet med de foretrukne
delmodeller "F
MSY
skal være nået senest i 2020" og "genopretningsperiode på 5 år".
Langt størstedelen virksomhederne i den sektor, der beskæftiger sig med demersal fangst og
forarbejdning er SMV og mikrovirksomheder (98 %). Det nuværende system påfører
virksomhederne, navnlig SMV, store økonomiske omkostninger. Tabene skyldes alt for
kompleks lovgivning, og disse tab vil fremover blive undgået (direkte fordele ved forenkling).
Bæredygtig udnyttelse vil give større rentabilitet, som vil føre til forbedrede økonomiske
resultater. Fiskerne vil have mere frihed til at beslutte, hvor og hvornår de vil fiske. Alle
omkostninger ved gennemførelsen af den nye fælles fiskeripolitik er berettigede til støtte fra
Den Europæiske Hav- og Fiskerifond.
Lovgivningen bliver forenklet, da de nuværende forvaltningsplanerne bliver trukket tilbage og
erstattet af én enkelt forvaltningsplan. Når det innovative, resultatbaserede
regionaliseringsinstrument bliver operationelt med den nye plan, bliver interessenter og
medlemsstater mere involverede.
Det er vigtigt, at politikken revideres efter fem år og først efter, at landingsforpligtelsen er
gennemført fuldt ud for at tage hensyn til den virkning, dette måtte have på sammenhængen
mellem reglerne og den fælles fiskeripolitiks mål.
3
kom (2016) 0493 - Ingen titel
4