Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0495
Offentligt
1658220_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 4.8.2016
COM(2016) 495 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
Tiende årsrapport (2015) om gennemførelsen af Fællesskabets bistand i medfør af
Rådets forordning (EF) nr. 389/2006 af 27. februar 2006 om oprettelse af et instrument
for økonomisk støtte til fremme af den økonomiske udvikling af det tyrkisk-cypriotiske
samfund
DA
DA
kom (2016) 0495 - Ingen titel
1658220_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
Tiende årsrapport (2015) om gennemførelsen af Fællesskabets bistand i medfør af
Rådets forordning (EF) nr. 389/2006 af 27. februar 2006 om oprettelse af et instrument
for økonomisk støtte til fremme af den økonomiske udvikling af det tyrkisk-cypriotiske
samfund
1.
I
NDLEDNING
Rådets forordning (EF) nr. 389/2006
1
("støtteforordningen") er grundlaget for
bistanden til det tyrkisk-cypriotiske samfund, og i henhold til denne forordning skal
Kommissionen hvert år forelægge Rådet og Europa-Parlamentet en rapport. Denne
rapport dækker året 2015.
2.
P
ROGRAMMERING AF BISTANDEN
Der blev mellem 2006 og ultimo 2015 afsat 402 mio. EUR til aktiviteter i henhold til
støtteforordningen. Beløbet i december for det årlige program i 2015 var 32.337.900
EUR
2
. I den flerårige finansielle ramme for 2014-20 anlægges der et flerårigt
perspektiv for programmet, og det bliver muligt at få en stabil årlig finansiering.
Bistandsprogrammet er dog af midlertidig karakter og har til formål at lette
genforeningen af Cypern, og Rådets forordning nr. 1311/2013
3
om fastlæggelse af
den flerårige finansielle ramme giver mulighed for en revision, i tilfælde af at der
opnås en genforening i løbet af perioden for den flerårige finansielle ramme.
3.
G
ENNEMFØRELSESMEKANISMER
Programmet gennemføres i de egne af Republikken Cypern, hvor de cypriotiske
myndigheder ikke har nogen effektiv kontrol, og hvor anvendelsen af gældende EU-
ret er midlertidigt suspenderet i henhold til tiltrædelsestraktatens protokol nr. 10.
Bistanden gennemføres primært gennem direkte forvaltning af Europa-
Kommissionen, men nogle projekter administreres indirekte af De Forenede
Nationers udviklingsprogram (UNDP) eller af British Council.
Kommissionen handler under omstændigheder, der er uden fortilfælde i politisk,
retlig og diplomatisk henseende. Det er nødvendigt med ad hoc-ordninger, for at
programmet kan gennemføres, samtidig med at principperne om forsvarlig finansiel
forvaltning overholdes. Ved EU-finansierede støtteprogrammer er det under normale
omstændigheder aftalerne med et modtagerlands regering, der udgør den retlige
ramme for udviklingsbistanden. Der kan imidlertid ikke indgås sådanne aftaler om
bistand til det tyrkisk-cypriotiske samfund, og Kommissionen er derfor nødt til at
støtte sig til sin egen opfattelse af de regler og vilkår, som gælder lokalt. Det er en
del af Kommissionens ansvarsområde at forvalte og imødegå denne indbyggede
risiko, og de trufne foranstaltninger omfatter bl.a. intensivt tilsyn og støtte til
støttemodtagere, reviderede betalingsbetingelser og en forsigtig tilgang til
anvendelsen af bankgarantier. Bistanden omfatter betydelige beløb i form af tilskud,
der kræver en ressourceintensiv forvaltning.
1
2
3
EUT L 65 af 7.3.2006, s. 5.
Kommissionens beslutning C(2014) 9366.
EUT L 347 af 2.12.2013, s. 884.
2
kom (2016) 0495 - Ingen titel
For at sikre en vellykket og bæredygtig gennemførelse inden for disse rammer skal
det tyrkisk-cypriotiske samfund forpligte sig til forberedelsen af at udrulle den
gældende EU-ret. Det er nødvendigt, at samarbejdet mellem de tyrkisk-cypriotiske
og de græsk-cypriotiske befolkningsgrupper fortsætter, hvis man skal nå alle
målsætninger og det endelige mål om genforening.
Programgruppen benytter EU's programstøttekontor (EUPSO) i den nordlige del af
Nicosia. Kommissionens repræsentation i Cypern er ligeledes vært for møder,
seminarer og pressekonferencer og kommunikerer med den cypriotiske offentlighed
på hele øen, herunder også om støtteprogrammet.
4.
4.1.
G
ENNEMFØRELSE I RAPPORTERINGSPERIODEN
Generel oversigt
Kommissionen fortsætter med at gennemføre støtteforordningen med det
overordnede mål at støtte en genforening. Kommissionen stod klar til at tilpasse
programmet som følge af eventuelle indgåede aftaler, og der blev taget handling for
at finansiere åbningen af to nye overgangssteder foreslået af de to ledere som en
tillidsskabende foranstaltning.
Operationerne i 2015 omfattede en fortsættelse af en række etablerede og succesrige
projekter, for eksempel til opbygning af tillidsskabende foranstaltninger (støtte til
Komitéen for Forsvundne Personer og beskyttelse af kulturarven) og EU-stipendier.
Der er sket ny fremdrift på en række områder med indgåelse af kontrakter om
betydelig teknisk bistand, og konsekvent teknisk support vil være helt afgørende i
perioden, hvor forliget forberedes. Der eksisterer fortsat væsentlige huller i
modtagernes kapacitet. Omfattende tilpasning vil være påkrævet, før EU-retten kan
gennemføres, men det tyrkisk-cypriotiske samfund har nu en bedre forståelse af
udfordringen.
At tilbyde støtte er et vigtigt element i programmet. I betragtning af betydningen af
relativt små tilskud til de fleste af de potentielle modtagere fortsætter Kommissionen
med at søge efter løsninger for at hjælpe med at sikre, at tilskuddene når frem til
modtagerne på en rettidig og effektiv måde. Dette omfatter outsourcing, og
Kommissionen har udvidet den indirekte forvaltningskomponent i 2015-programmet.
Det populære stipendieprogram blev forlænget indtil 2020 via en ny
delegationsaftale med British Council.
En sag, der fortsat volder problemer, har været kontrakten for opførelse af
Famagusta-kloaknettet, da Kommissionen opsagde kontrakten i december 2013, og
der er hverken fundet en løsning på tvisten eller ordningerne for projektets afslutning
i forbindelse hermed. Derudover har en boykot af lokale entreprenører påvirket
udbuddet af andre projekter.
I slutningen af året var der 284 kontrakter. Dette tal er faldet markant i de senere år
på grund af afslutningen af aktiviteter, der finansieres af ældre programmer samt
lukning eller ændringer i forvaltningen af tilskudskontrakter.
Med hensyn til Kommissionens specifikke aktiviteter besøgte Corina Creţu,
kommissær for regional- og bypolitik og ansvarlig for støtteprogrammet, øen i
oktober for at affirmere Kommissionens støtte til genforeningen.
For så vidt angår Kommissionens forvaltning, blev taskforcen for det tyrkisk-
cypriotiske samfund overført i begyndelsen af 2015 til Generaldirektoratet for
Regional- og Bypolitik. Denne overførsel blev foretaget uden nogen ændring i det
mandat, som blev givet til Kommissionen i henhold til støtteforordningen.
3
kom (2016) 0495 - Ingen titel
4.2.
Fremskridt fordelt på målsætninger
Det overordnede formål med støtteprogrammet er at lette Cyperns genforening ved at
støtte det tyrkisk-cypriotiske samfunds økonomiske udvikling. Programmet fokuserer
navnlig på øens økonomiske integration, på en forbedring af kontakten mellem øens
to befolkningsgrupper og på kontakten til EU samt på forberedelsen af tilpasningen
til gældende EU-ret. Aktiviteterne i forbindelse med de enkelte målsætninger i
støtteforordningen i 2015 var som følger:
4.2.1.
Mål 1: Udvikling og omstrukturering af infrastruktur
Efter den foreløbige godkendelse af telekommunikationsudstyret Next Generation
Network i 2014 er yderligere teknisk assistance blevet givet for at fuldføre
udrulningen af tjenester og for at beskæftige sig med det resterende problem med
faktureringsdelen af installationen, som hidtil ikke blev afleveret.
Arbejdet med
trafiksikkerhed
blev reaktiveret med teknisk bistand til at stimulere
reorganisering af ansvarsområder inden for sektoren, hjælpe med forberedelse til
fremtidige regler for udrulning af EU-ret i licenser samt bilsyn og udarbejdelse af
tekniske specifikationer.
Det fælles kommunale spildevandsrensningsanlæg i Nicosia ved Mia Milia/Haspolat
har produceret rent spildevand siden 2012, men der er stadig lignende projekter, der
skal igangsættes: En kontrakt om udformningen af den nye samlebrønd, som betjener
hele Nicosia og tilsluttes spildevandsrensningsanlægget, blev underskrevet i
november; der er opnået enighed om deling af det behandlede spildevand fra
spildevandsrensningsanlægget, og gennemførlighedsundersøgelser og udformning af
distributionssystemet op til bufferzonen er i gang. Det samme konsulentfirma vil
også
undersøge
landbrugets
anvendelse
af
spildevandsslam
fra
spildevandsrensningsanlægget og udarbejde tekniske specifikationer for udstyr til
spredning af slam.
Alt saneringsarbejde er blevet afsluttet for spildevandsanlægget i
Morphou/Güzelyurt, og der er blevet udstedt en energiattest. Der blev offentliggjort
et udbud til opførelse af et reservoir og et netværk til genanvendelse af behandlet
vand fra anlægget, men dette udbud var ikke en succes.
Kommissionen har iværksat en undersøgelse for at påvise de nødvendige
saneringsarbejder for spildevandsnetværket i Famagusta samt dets omkostninger.
Arbejdet med udformningen af udvidelsen af lossepladsen i Koutsovitis/Güngör er
også i gang, herunder specifikationer for en enhed til behandling af perkolat fra
lossepladsen. Der blev også afgivet en ordre for lastbiler til transport af affald. Disse
bestræbelser på håndtering af fast affald vil blive suppleret med yderligere
investeringer, der skal foretages i henhold til 2015-programmet, herunder lukning af
forurenende lossepladser og opførelse af "omlæsningsstationer" til effektiv transport
af affald til den nye losseplads. Ligeledes inden for området solidt affald blev der
afgivet ordre om en ny medicinsk steriliseringsfacilitet for at hjælpe med at forhindre
farlig bortskaffelse af ikke-steriliseret affald. Håndtering af fast affald behandles
også i tilskudsordninger til støtte af civilsamfund og lokalsamfund (se nedenfor).
UNDP er, igennem indirekte forvaltning, ved at afslutte opførelsen af informations-
og forvaltningscentre i fire potentielle Natura 2000-områder. Der blev opsagt en
kontrakt i 2011 for disse delvist opførte bygninger.
Hvad der er nok så vigtigt er, at et stort teknisk bistandsprogram, som startede i
2015, er rettet mod forbedret forvaltningskapacitet i både vand- og affaldssektoren.
4
kom (2016) 0495 - Ingen titel
Lovtekster på disse områder var allerede udarbejdet under et tidligere projekt om
teknisk assistance, som blev afsluttet i 2012.
4.2.2.
Mål 2: Fremme af social og økonomisk udvikling
Efter erhvervsstøtten til den tekniske bistand blev fuldført i 2013, blev en ny kontrakt
om teknisk bistand underskrevet i november som en anden fase af interventionen for
at opbygge kapacitet i erhvervsstøtteorganisationer, vurdere mulighederne for
virksomhedsudvikling og klyngedannelse, fremme dialogen om en intelligent
specialiseringsstrategi, der er nødvendig for at få adgang til europæiske struktur- og
investeringsfonde, samt at analysere markedstendenser. I december blev alt
forberedende arbejde for indgåelse af en delegationsaftale med Den Europæiske
Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD) desuden afsluttet. Denne vil gøre det
muligt for små og mellemstore virksomheder at få adgang til EBRD-kreditfonde og
knowhow til forretningsudvikling fra 2016. Virksomhederne bliver også støttet
direkte igennem tilskud og 36 tilskudsaftaler under tilskudsordningen
SME
Udvikling: Modernisering af produkter og tjenester,
som forblev åben ved slutningen
af året.
Indenfor området
udvikling af landdistrikterne
blev der arbejdet på at højne
standarden i mejerisektoren. Teknisk bistand til styrkelse af kapaciteten af veterinære
tjenester for at sikre og overvåge overholdelsen af dyresundhedsmæssige standarder
og andre sundhedsmæssige krav til kontrol og forebyggelse af dyresygdomme og
fremtidig handel med animalske produkter over den grønne linje startede i midten af
2015 og vil fortsætte i 2016. Dette vil fortsat være en særligt udfordrende opgave.
Der blev givet omfattende teknisk bistand i 2015 og foretaget omfattende
investeringer i anlæg og udstyr til animalske biprodukter, udryddelse af sygdomme
og til at forny mejerisektoren. Et metrologiprogram, der bistår laboratorier med
målingskapacitet, starter i 2016 ledsaget af teknisk bistand for at hjælpe med
yderligere styrkelse af udvidelse af landbrugstjenester. Olivendyrkernes
sammenslutninger i de to lokalsamfund har foreslået et fælles kommunalt
forsøgsprogram til kontrol af skadevoldende bananfluer, og det indledende arbejde er
medtaget i 2015-programmet. Ud af de 39 tilskudskontrakter, som blev tildelt i 2013
i henhold til den
3. Tilskudsplan til Udvikling af Landdistrikterne,
var 22 stadig
gældende i slutningen af 2015.
I
uddannelsessektoren
blev der tildelt 13 stipendier i 2015 i henhold til ordningen på
1,5 mio. EUR til
Innovation og Forandring i Uddannelse VI,
som dækker mål,
herunder forbedret undervisnings-/læringskapacitet, fælles projekter med græsk-
cypriotiske skoler, iværksætterånd og livslang læring. Seks tilskudsaftaler ud af ti fra
den tidligere ordning (2013) var stadig gældende i slutningen af 2015.
Efter afslutningen af projektet
Erhvervsuddannelse, Undervisning og Arbejdsmarked
i 2012 blev en ny kontrakt om teknisk assistance underskrevet i 2015 for en
opfølgning på projektet, der skulle dække udvikling og fremme af faglige
uddannelsessystemer, livslang læring, forbedring af beskæftigelsesegnetheden og øge
sammenhængen mellem uddannelse og arbejdsmarkedet. Dette vil blive suppleret
med en tilskudsordning til skoler og organisationer for livslang læring, hvilken
indgår i 2015-programmet.
Der blev holdt høringsmøder med lokalsamfundene for at klargøre en
tilskudsordning på en 4,85 mio. EUR, som skulle lanceres i begyndelsen af 2016:
Samfundsudvikling 4,
der vil fokusere på at dele offentlige ydelser for at øge
effektiviteten og kvaliteten. Prioriteterne vil omfatte forvaltning af fast affald, som
supplement til de omfattende investeringer i infrastrukturen, der er fastsat i 2014 og
5
kom (2016) 0495 - Ingen titel
1658220_0006.png
2015-programmerne. Ni tilskudsaftaler under tidligere tilskudsordninger til udvikling
af lokalsamfund kørte stadig i slutningen af 2015.
Siden 2008 har en projektstyringsenhed leveret serviceydelser til støtte for
gennemførelsen af tilskudsordninger med en række uddannelsesaktiviteter for
ansøgere og tilskudsmodtagere. Aktiviteterne i projektstyringsenheden fortsættes
med et større anvendelsesområde i henhold til en ny servicekontrakt, der blev
underskrevet i 2015. Denne projektstyringsenhed giver Kommissionen værdifuld
hjælp i form af øget effektivitet og sikkerhed.
Efter indgåelsen i 2014 af et økonomisk overvågningsprogram, som blev gennemført
af Verdensbanken under en trustfond, der var finansieret af 2006-programmet,
startede en anden fase, der blev programmeret i 2014, i begyndelsen af 2015 med at
bygge på resultaterne af tidligere analytisk arbejde og give yderligere dybdegående
analyse og teknisk bistand på relevante områder.
4.2.3.
Mål 3: Fremme af forsoning, tillidsskabende foranstaltninger og støtte til
civilsamfundet
Komitéen for Forsvundne Personer,
støttet af støtteprogrammet igennem en indirekte
kontrolordning med UNDP, fortsatte sit felt- og laboratoriearbejde. Ud af de i alt
manglende 2001 havde CMP opgravet 1017 sæt rester, hvoraf 618 blev genetisk
identificeret. Identifikationsraten blev bremset i 2015 som følge af en revision af
DNA-testprocedurer. Feltarbejdet blev også vanskeligere, da nye informationskilder
blev sjældnere. I alt er 1033 lokaliteter blevet udgravet, men kun 21 % af de
undersøgte lokaliteter i 2015 indeholdt rester
4
. Et betydeligt gennembrud blev dog
opnået i november med tildeling af adgang i perioden 2016; 19 til 30 formodede
gravpladser i områder under tyrkisk militærkontrol. I 2015 underskrev
Kommissionen to delegationsaftaler med UNDP om at yde finansiering til Komitéen
for Forsvundne Personer, hver for et beløb på 2,6 mio. EUR dækkende henholdsvis
aktiviteter i 2015 og 2016. Dette årlige beløb udgjorde 82 % af de samlede
donationer til Komitéen for Forsvundne Personer i 2015. Samlet set bidrog EU i
perioden 2006-2015 med over 70 % af den samlede finansiering til Komitéen for
Forsvundne Personer fra Cypern og internationale donorer.
Beskyttelse af kulturarv
igennem det fælles kommunale Tekniske Udvalg for
Kulturarv forblev et centralt element i den forsonende og tillidsskabende del af
støtteprogrammet. Genåbningen af Othello Tower i Famagusta i juli, med deltagelse
af de to ledere, var en vigtig og meget synlig begivenhed. Ceremonien for
færdiggørelsen af den gamle maronitiske Saint George Church i
Kormakitis/Koruçam i november tiltrak også betydelig deltagelse. En vigtig
udvikling i slutningen af november var at give det Tekniske Udvalg for Kulturarv
adgang til landsbyen Agia Marina/Gurpinar, i øjeblikket et militært område, hvor en
anden vigtig maronitisk kirke ligger, for at vurdere det bevarings- og
restaureringsarbejde, der er nødvendigt. Betydningen af det arbejde, der blev udført
af det Tekniske Udvalg for Kulturarv, for fred og forsoning i Cypern, blev anerkendt
af Europa-Parlamentet, der tildelte prisen
Den Europæiske Borger 2015
til de græsk-
cypriotiske og tyrkisk-cypriotiske ledere af det Tekniske Udvalg for Kulturarv i
oktober. En delegationsaftale for fase 4 af programmet for beskyttelse af kulturarven
blev indgået med UNDP i december. Fremadrettet vil der blive lagt særlig vægt på
bevarelse og pasning i de lokalsamfund, hvor der er genoprettede områder.
4
CMP-data fra den 30. december 2015
6
kom (2016) 0495 - Ingen titel
Som svar på et initiativ til nye tillidsskabende foranstaltninger har Kommissionen
handlet hurtigt for at ændre bilaget til forordningen om den grønne linje for at tilføje
de to nye overgangssteder ved Deryneia og Lefka-Apliki og omfordele de
nødvendige ressourcer til deres åbning. Arbejdet vil blive gennemført af UNDP i
2016.
Støtten til civilsamfundet
fortsatte i 2015 på to måder: en ny kontrakt om teknisk
assistance blev underskrevet i begyndelsen af året til at levere kapacitetsopbygning
til civilsamfundsorganisationer og til at stimulere netværk og fælles tiltag med de
græsk-cypriotiske og andre civilsamfundsorganisationer i EU. Senere på året blev
otte nye tilskud tildelt under programmet
Civilsamfund i Aktion V.
Disse supplerer de
10 tilskud, som allerede kører under
Civilsamfund i Aktion IV.
Civilsamfundsforummet, der er en platform, hvor civilsamfundsorganisationer kan
udtrykke deres forventninger og prioriteter, blev lanceret i oktober og indkalder hver
tredje måned. Civilsamfundsforummet fungerer som en katalysator for styrkelse af
civilsamfundsorganisationer og fremmer aktivt medborgerskab.
I december bebudede det tyrkisk-cypriotiske handelskammer priserne under dets
fælles kommunale praktikprogram, støttet af midler fra støtteprogrammet, som
dækker 80 % af projektomkostningerne, og som vil give mulighed for praktikpladser
til 24 tyrkisk-cypriotiske og græsk-cypriotiske universitetsuddannede i det andet
fællesskab.
4.2.4.
Mål 4: Det tyrkisk-cypriotiske samfunds tilnærmelse til EU
Forvaltningen af stipendier til EU blev udliciteret til British Council for studieårene
2014-16, og der blev tildelt 125 tilskud under denne ordning i 2015. Dette
arrangement blev forlænget med yderligere tre år igennem en delegationsaftale
indgået med British Council i december, som dækker studieårene 2017-20.
Kommissionen har sikret adgang til stipendier hvert år siden 2007, og det anses for
afgørende, at der er kontinuitet i denne ordning. Som en del af aktiviteterne til at
styre stipendieprogrammet organiserer British Council "Uddannelse i Europa"-dage
for at give oplysninger til studerende om mulighederne for at studere uden for Det
Forenede Kongerige. Det udvikler også et alumnenetværk og vil overvåge
resultaterne på mellemlang sigt, for eksempel graden af elever, der vender tilbage til
Cypern, og om det lykkes dem at finde arbejde.
Et nyt Infopoint begyndte at virke i begyndelsen af 2015. Det skabte en høj grad af
synlighed omkring EU, dets politikker og det EU-finansierede støtteprogram med 35
arrangementer i 2015. Der blev distribueret mange informationsprodukter. Der er
også en Facebook-side,
abbilgi,
og der har været væsentlig dækning i trykte medier
og TV af Inforpoints aktiviteter.
4.2.5.
Mål 5/6: Forberedelse af det tyrkisk-cypriotiske samfund med henblik på at indføre
og gennemføre gældende EU-ret
Kommissionens instrument til udveksling af teknisk bistand og information (TAIEX)
bruges til at gennemføre mål 5 og 6 i støtteforordningen, og hjælper dermed med at
forberede det tyrkisk-cypriotiske samfund med at gennemføre EU-retten med henblik
på tilbagetrækning af dens ophævelse efter ikrafttrædelsen af en omfattende løsning
på Cypern-problemet. Der var fortsat assistance i 2015 til de samme 16
hovedområder, eller "afsnit", af EU-retten som i tidligere år for at lette Cyperns
genforening. I 2015 var antallet af arrangementer i alt 307. TAIEX-tiltag omfattede
ekspertmissioner, kurser, workshops og studiebesøg. Interessenter i det tyrkisk-
7
kom (2016) 0495 - Ingen titel
cypriotiske samfund udviste en signifikant øget bevidsthed om EU-rettens krav i de
aktive TAIEX-sektorer. Et seminar for interessenter på højt niveau i det tyrkisk-
cypriotiske samfund om EU's regional- og bypolitik blev afholdt i Bruxelles i
november.
Støtten til samhandelen over af den grønne linje (forordning (EF) nr. 866/2004)
fortsatte. De uafhængige eksperter har været involveret i 2015 i udførelsen af de
regelmæssige plantesundhedskontroller af kartofler og citrusfrugter, udtagning af
honningprøver til analyse og udarbejdelse af en opdateret liste over fartøjer, hvis
fangst kan handles over den grønne linje.
4.3.
4.3.1.
Finansiel gennemførelse (aftaler og udbetalinger)
Aftaleindgåelse
Forpligtelserne udgjorde 27,7 mio. EUR i 2015 og omfattede en betydelig mængde
outsourcet arbejde og nogle vigtige kontrakter om teknisk bistand. Forpligtelsen er
steget for fjerde år i træk, hvilket viser, at programmet er i udvikling.
4.3.2.
Betalinger
Udbetalingerne i 2015 var på 17,7 mio. EUR. Det forventes, at udbetalingstendensen
vil tage til, da mængden af forpligtelser stiger.
4.4.
Overvågning
Kommissionen har et direkte ansvar for gennemførelsen af de fleste projekter
(direkte forvaltning). Den overvågning, der foretages af Kommissionens
medarbejdere, er betydelig projektstyringsenhed, der helliger sig dette, overvåger
tilskud til udvikling af lokalsamfundet, SMV'er og virksomheder i landdistrikterne,
og fra 2015 også for civilsamfundsorganisationer, skoler og erhvervsuddannelses- og
uddannelsesorganisationer, og støtter tilskudsmodtagerne i anvendelsen af reglerne
for gennemførelsen af tilskud.
TAIEX-tilsynet blev forbedret igennem relanceringen af projektstyringsgrupper i
efteråret 2015, der tog sig af lageropgørelse, evaluering af fremskridt og planlægning
af den fremtidige periode. Der føres tilsyn med TAIEX-logistikken via online-
forvaltningssystemet for TAIEX.
4.5.
Revision og kontrol
Den Europæiske Revisionsret foretog i 2015 en opfølgning på revisionen af det
tyrkisk-cypriotiske samfunds støtteprogram i 2012 og kom med en indberetning
tidligt i 2016. Ingen opfølgende handling er påkrævet. En detaljeret ekstern revision
af interne kontrolmekanismer blev udført med henblik på at identificere potentielle
forbedringer i sikkerheden efter 2015-overførslen af taskforcen til
Generaldirektoratet for Regionalpolitik og Bypolitik. Revisorerne har lavet en
indberetning i 2016, og nødvendige opfølgende foranstaltninger er i gang. En
efterfølgende revision af fem fakturabetalinger blev foretaget i oktober af
Generaldirektoratet for Naboskabspolitik og Udvidelsesforhandlinger (DG NEAR)
dateret fra før 2015-perioden, hvor DG NEAR gennemførte taskforcen. Ingen
kvantificérbare fejl blev fundet. En kontrakt blev også indgået om udgiftskontrol for
15 tilskud i henhold til tilskudsordningen
SME-udvikling III: modernisering af
produkter og tjenester.
Dette arbejde skal udføres i 2016, når gennemførslen af
tilskudsaftalerne afsluttes.
8
kom (2016) 0495 - Ingen titel
4.6.
Evaluering
Efter den generelle programevaluering i 2013 blev programindikatorerne revurderet.
Der blev indsamlet data for mange sektorer, og der blev foreslået en række nye
indikatorer. Det er imidlertid klart, at der mangler mange økonomiske og sociale
data, og at en betydelig forbedring i statistikkerne vil være nødvendig, så de kan
anvendes i EU-rettens fremtidige gennemførelse. Efter 2014-vurderingen af
Komitéen for Forsvundne Personer på Cyperns operationer, der blev foretaget af
Equipo Argentino de Antropologia Forense
(EAAF), blev yderligere tre besøg udført
af EEAF i 2015, herunder om revision af genetiske testprocedurer.
4.7.
Information, offentlig omtale og synlighed
Der var 188 synligheds- og kommunikationshandlinger i 2015, en betydelig stigning
i forhold til 2014, og som det nye Infopoint-projekt, der ledes af EUPSO-kontoret
sammen med Europa-Kommissionens repræsentation i Cypern, bidrog betydeligt til
(se også 4.2.4). Højdepunkter i 2015 var: landdistriktsture i Komi
Kebir/Büyükkonuk, Kiados/Serdarlı, Morphou/Güzelyurt og Lefka/Lefke og
paneldiskussioner om EU-politik til udvikling af landdistrikterne, mobilitetsugen,
som blev fejret for første gang i det tyrkisk-cypriotiske samfund, og en
oplysningskampagne om brud på menneskerettighederne. Europadagen og den
grønne uge blev fejret med et storstilet udendørs arrangement, og der blev afholdt en
stor konference om kulturarv, som samlede eksperter på hele øen.
4.8.
Drøftelser med Republikken Cyperns regering
Der blev afholdt møder med repræsentanter for Republikken Cyperns regering, især i
forbindelse med de besøg, som højtstående embedsmænd fra Kommissionen aflagde
på øen. Kommissionen er fortsat afhængig af regeringens samarbejde i forbindelse
med kontrol af ejendomsrettigheder og mødes tillige regelmæssigt med den
permanente repræsentation i Bruxelles. Kommissionens Generaldirektorat for
Sundhed og Fødevaresikkerhed foretog en teknisk mission i januar for at tage fat på
udbruddet af lumpy skin disease, som havde spredt sig på hele øen.
5.
K
ONKLUSIONER
Kommissionen er fortsat besluttet på at støtte afviklingen under FN-regi og vil gøre
brug af alle muligheder under programmet for at lette initiativer i forbindelse med
processen, som den gjorde det i løbet af 2015, for at sikre finansiering til åbning af
nye overgangssteder. Oprettelsen af det fælles kommunale ad hoc-udvalg,
hvorigennem de to samfund har forpligtet sig til at studere de tekniske problemer ved
overholdelse af EU-retten, er en velkommen udvikling. Det er blevet påvist, at
TAIEX-støtte under støtteprogrammet har haft en positiv indvirkning på arbejdet i
udvalget, eftersom det tyrkisk-cypriotiske samfunds deltagere har vist en betydelig
forbedret bevidsthed om EU-retten i de områder, der har oplevet TAIEX-aktivitet.
Kommissionen fortsætter med at yde bistand i henhold til støtteforordningen for at
lette Cyperns genforening ved at støtte det tyrkisk-cypriotiske samfunds økonomiske
udvikling og ved at arbejde under forordningens seks mål. I løbet af 2015 bragte
bistanden tættere fokus på områder, der frembyder særlige problemer i forbindelse
med fremtidig overholdelse af EU-retten. Disse problemer findes først og fremmest
inden for miljø og dyresundhed.
I betragtning af den lave kapacitet og mangel på ressourcer hos bistandsmodtageren
inden for mange områder samt at man ikke er fuldt klar til den fremtidige
9
kom (2016) 0495 - Ingen titel
gennemførelse af EU-retten, skal projektbæredygtighed overvejes nøje.
Kommissionen er fortsat aktiv med at støtte specifikke projekter i et stykke tid efter
overdragelsen til modtagerne. De større infrastrukturer og anlæg, der er blevet
igangsat, er det dog lykkedes modtagerne at drive og vedligeholde.
Programmet er i udvikling, som vist ved det tiltagende engagement. Hurtig reaktion
på modtagerens behov bliver stadig mere vigtig, mens en løsning rykker nærmere.
10