Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0521
Offentligt
1658363_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 24.8.2016
COM(2016) 521 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om gennemførelsen af forordning (EF) nr. 428/2009 om en fællesskabsordning for
kontrol med udførsel, overførsel, mæglervirksomhed og transit i forbindelse med
produkter med dobbelt anvendelse
DA
DA
kom (2016) 0521 - Ingen titel
1658363_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om gennemførelsen af forordning (EF) nr. 428/2009 om en fællesskabsordning for
kontrol med udførsel, overførsel, mæglervirksomhed og transit i forbindelse med
produkter med dobbelt anvendelse
1.
I
NDLEDNING
I artikel 23, stk. 3, i forordning (EF) nr. 428/2009 fastsættes det, at Kommissionen skal
forelægge Europa-Parlamentet en årlig beretning om aktiviteter, undersøgelser og høringer i
Koordinationsgruppen for Produkter med Dobbelt Anvendelse ("DUCG" - Dual-Use
Coordination Group). Endvidere anerkendes det i Kommissionens meddelelse COM(2014)
244, at offentliggørelse af rapporter og ikke-følsomme kontroloplysninger kan være afgørende
for at fremme gennemsigtighed og forbedre operatørernes regelefterlevelse samt deres evne til
at gennemføre kontroller. Denne rapport, som er udarbejdet af Kommissionen og DUCG med
bidrag fra medlemsstaterne
1
, indeholder oplysninger om gennemførelsen af forordningen i
2015 samt aggregerede eksportkontroldata for 2014.
2.
2.1.
U
DVIKLINGEN AF POLITIKKEN OG DE RETLIGE RAMMER
Gennemgang af eksportkontrolpolitikken
I forlængelse af vedtagelsen af meddelelsen (COM (2014) 244) af 24. april 2014 iværksatte
Kommissionen en konsekvensanalyse for at evaluere de omkostninger og fordele, der er
forbundet med de forskellige muligheder for at foretage gennemgangen og udpege de mest
passende
lovgivningsmæssige
og
ikke-lovgivningsmæssige
tiltag
(http://ec.europa.eu/smartregulation/
impact/planned_ia/docs/2013_trade_015_duxc_en.pdf).
Kommissionen indgik en kontrakt med en ekstern konsulent
2
om at udføre et
dataindsamlingsprojekt fra december 2014 til oktober 2015, der skulle understøtte
konsekvensanalysen ved at udvikle en metode til indsamling og analyse af data og
oplysninger vedrørende sektoren for produkter med dobbelt anvendelse og samt de
økonomiske og sociale virkninger af kontroller, de forbundne problemer og de tilsvarende
tiltag vedrørende gennemgangen. Samtidig afholdt Kommissionen en offentlig online-høring
fra 15. juli til 15. oktober 2015 for at indsamle input fra interessenter og offentligheden
vedrørende målene og mulighederne for gennemgangen og den forventelige virkning, de vil
have, på EU's eksportkontrolpolitik. En sammenfatning af resultaterne af høringen kan findes
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2015/november/tradoc_154003.pdf.
1
Visse kompetente myndigheder offentliggør også en rapport om handel med produkter med dobbelt
anvendelse.
2
Det Internationale Fredsforskningsinstitut i Stockholm (SIPRI) gennemførte projektet i samarbejde med
Ecorys.
2
kom (2016) 0521 - Ingen titel
1658363_0003.png
Kommissionen har desuden gennemført målrettede høringer og har inddraget de vigtigste
interessenter. Kommissionen hørte Rådets Gruppe vedrørende Varer med Dobbelt
Anvendelse, som bidrog med opdateringer om dataindsamlingsprojektet samt om den
igangværende konsekvensanalyse. Gennemgangen af eksportkontrolpolitikken har også været
på Europa-Parlamentets dagsorden flere gange, f.eks. ved et fælles møde for INTA-udvalget
og DROI-udvalget den 23. april 2015, der havde fokus på indvirkningen af udspionerings- og
overvågningssystemer på menneskerettighederne i tredjelande, og ved en workshop om
eksportkontrol vedrørende produkter med dobbelt anvendelse, der var arrangeret af INTA-
udvalget og SEDE-udvalget den 15. juni 2015. Eksportkontrollen var også genstand for en
række parlamentariske forespørgsler i INTA-udvalget samt på plenarforsamlingen den 5.
oktober 2015. Der blev også afholdt et eksportkontrolforum den 7. december 2015 i
samarbejde med det luxembourgske EU-formandskab, hvor der var mulighed for at udveksle
synspunkter med erhvervslivet og aktører i civilsamfundet. Rapporten om forummet kan ses
på:
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2015/december/tradoc_154041.pdf.
2.2.
Ændringer af forordning (EF) nr. 428/2009
Rådets forordning (EF) nr. 428/2009 blev ændret én gang i løbet af rapporteringsperioden. I
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2015/2420
3
af 12. oktober 2015 blev EU's
kontrolliste i bilag I til forordningen opdateret, og der blev indarbejdet ændringer, som var
blevet aftalt ved de multilaterale eksportkontrolordninger i 2014. EU's kontrolliste fra 2015
indarbejder således over 100 ændringer, hvoraf størstedelen stammer fra
Wassenaararrangementet og missilteknologikontrolregimet. Disse ændringer vedrører især
kontrollen af værktøjsmaskiner, avionikteknologi og vingefoldesystemer til fly, udstyr til
rumfartøjer og civile ubemandede luftfartøjer samt fjernelse af visse krypterede
informationssikkerhedsprodukter fra kontrollisten. Bilag II og IV til forordningen blev også
opdateret i overensstemmelse med ændringerne i bilag I. EU's nye, opdaterede og
konsoliderede kontrolliste trådte i kraft den 25. december 2015 og gjorde det derved muligt
for EU at overholde sine internationale forpligtelser med hensyn til eksportkontrol og at
hjælpe EU-eksportører på de områder, hvor kontrolparametrene blev lempet
4
.
2.3.
Nationale gennemførelsesforanstaltninger
Forordningen er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat, men
foreskriver, at medlemsstaterne skal træffe foranstaltninger til gennemførelsen af visse
bestemmelser, og at oplysninger om disse foranstaltninger skal offentliggøres i
Den
Europæiske Unions Tidende.
Der blev offentliggjort en orienterende note i
Den Europæiske
Unions Tidende
den 13. februar 2015
5
med en oversigt over de foranstaltninger,
medlemsstaterne har truffet, f.eks. udvidelsen af kontrollen med mæglervirksomhed og
transit, udvidelsen af kontrollen til at omfatte ikke-opførte produkter af hensyn til beskyttelse
af offentligheden eller menneskerettighederne, indførelsen af nationale generelle
udførselstilladelser, anvendelsen af kontrol ved overførsler inden for EU for ikke-opførte
produkter, gennemførelsen af kontroller, samt oplysninger vedrørende nationale
eksportkontrolmyndigheder.
3
4
EUT L 340 af 24.12.2015, s. 1.
En berigtigelse til forordning (EU) 2015/2420 blev offentliggjort i EUT L 60 af 5.3.2016, s. 93 (http://eur-
lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2016:060:FULL&from=EN).
5
EUT C 51 af 13.2.2015, s. 8.
3
kom (2016) 0521 - Ingen titel
3.
A
KTIVITETERNE
A
NVENDELSE
I
K
OORDINATIONSGRUPPEN
FOR
P
RODUKTER
MED
D
OBBELT
Ved forordningens artikel 23 oprettes DUCG, der består af eksperter fra Kommissionen og
medlemsstaterne, som skal undersøge alle spørgsmål vedrørende anvendelse af eksportkontrol
for at sikre en praktisk forbedring af deres ensartethed og effektivitet i hele EU.
3.1.
Høringer om spørgsmål vedrørende gennemførelsen
I løbet af rapporteringsperioden skabte DUCG et forum for høringer om en række specifikke
spørgsmål vedrørende gennemførelsen af forordningen. DUCG afholdt syv møder og drøftede
specifikke spørgsmål vedrørende kontrol, f.eks. med hensyn til fortolkningen af udtrykket
"specielt udviklede komponenter", kravet om T5-certifikater ved udgangstoldstedet for de
eksporterede produkter, kontrol af invertere, anvendelsen af definitionen "eksportør" på en
"videreforhandler", anvendelsen af transitkontrollen i henhold til forordningen om produkter
med dobbelt anvendelse og kontrollen af forskning med dobbelt anvendelse.
DUCG afholdt en teknisk informationsudveksling om gennemførelsen af nationale
foranstaltninger og udarbejdede en orienterende note om nationale foranstaltninger til
offentliggørelse i
Den Europæiske Unions Tidende
(se ovenfor).
DUCG gennemgik metoden og fremgangsmåden for dataudveksling og udførte en omfattende
indsamling af data om tilladelser (med oplysninger fra 2014) for at øge både
informationsudvekslingen mellem medlemsstater samt den offentlige gennemsigtighed
omkring EU's kontrol med udførsel af produkter med dobbelt anvendelse. DUCG bidrog også
til det dataindsamlingsprojekt, der blev gennemført af Det Internationale
Fredsforskningsinstitut i Stockholm (SIPRI) og Ecorys, for at understøtte konsekvensanalysen
til gennemgangen af eksportkontrolpolitikken.
DUCG overvågede aktiviteterne for en fælles (sammen med toldmyndighederne) teknisk
undergruppe, der undersøgte en mulig konvergens mellem toldmyndighedernes programmer
for godkendte økonomiske aktører og de interne programmer til sikring af overholdelse af
eksportkontrolreglerne. DUCG godkendte konklusionerne fra den tekniske undergruppe,
navnlig med hensyn til udviklingen af de fælles retningslinjer for EU-dækkende standarder
for det interne program til sikring af overholdelse af gældende regler (Internal Compliance
Programme) og til at forbedre samarbejdet mellem toldmyndighederne og
eksportkontrolmyndighederne.
DUCG overvågede aktiviteterne for ekspertgruppen for overvågningsteknologi ("STEG" -
Surveillance Technology Expert Group), som samlede eksperter fra medlemsstaterne og fra
Kommissionen for at drøfte spørgsmål i tilknytning til kontrol af cyberovervågningsteknologi
og for at udveksle oplysninger om relevante udviklinger. STEG undersøgte udviklinger
vedrørende gennemførelsen samt de tekniske parametre for kontrol, og der blev udvekslet
synspunkter om nationale, europæiske og multilaterale tilgange til kontrol samt om deres
mulige indvirkning på menneskerettighederne og EU's og dets borgeres sikkerhed. STEG
afholdt også møder med interessenter fra erhvervslivet, den akademiske verden og andre
organisationer i civilsamfundet.
4
kom (2016) 0521 - Ingen titel
1658363_0005.png
3.2.
Teknisk støtte til udarbejdelsen af opdateringer for EU's kontrolliste
DUCG afholdt tekniske høringer for at understøtte forberedelsen af Kommissionens
delegerede forordning, hvori EU's kontrolliste blev opdateret. Nationale eksperter delte
teknisk ekspertise og viden med de kompetente myndigheder, og understregede de vigtigste
ændringer af kontrollisten ved et ekstraordinært DUCG-møde.
3.3.
EU's retningslinjer for eksportkontrol vedrørende produkter med dobbelt
anvendelse
DUCG igangsatte forberedelserne til EU's retningslinjer til støtte for en struktureret
udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne vedrørende anvendelsen af note 3:
"Kryptografinote" i kategori 5, del 2, i bilag I til forordning (EF) nr. 428/2009 samt
vedrørende definitionen af "eksportør" i situationer, hvor en videreforhandler er indblandet.
3.4.
Udveksling af oplysninger mellem kompetente myndigheder
DUCG fortsatte med at videreudvikle e-systemet for dobbelt anvendelse ("DUeS" - Dual-use
e-System), som er et sikkert og krypteret elektronisk system, der ligger på Kommissionens
servere, som skal sikre en effektiv udveksling af oplysninger mellem
eksportkontrolmyndigheder og Kommissionen. DUCG indførte nye funktioner og
forbedringer i DUeS, navnlig for at støtte udvekslingen af oplysninger vedrørende bl.a. afslag
på grundlag af artiklerne 2 og 2a i forordning (EU) nr. 833/2014
6
(EU's sanktioner over for
Den Russiske Føderation), og immaterielle teknologioverførsler. I december 2015 blev der
også indført en ny, mere sikker funktion for brugeradgang og forvaltning. Særlig vigtigt var
oprettelsen af en ny sektion i DUeS i oktober 2015, der understøtter udvekslingen af
oplysninger om afslag, der er meddelt i henhold til forordning (EF) nr. 1236/2005
7
om handel
med visse varer, der kan anvendes til henrettelse, tortur eller anden grusom, umenneskelig
eller nedværdigende behandling eller straf ("antitorturforordningen"), og som er i
overensstemmelse med Kommissionens tilgang til at styrke synergierne mellem forskellige
instrumenter til kontrol af sikkerhedseksport.
3.5.
Gennemsigtighed og dialog med erhvervslivet og den akademiske verden
DUCG afholdt et forum for DUCG og erhvervslivet den 7. december 2015 i Bruxelles med
deltagelse
af
erhvervsorganisationer,
dobbelt
anvendelse-virksomheder
og
civilsamfundsorganisationer der kunne drøfte de forskellige muligheder for gennemgangen,
og resultaterne af den offentlige onlinehøring set i forhold til gennemgangen af
eksportkontrolpolitikken
(http://ec.europa.eu/trade/import-and-export-rules/export-from-
eu/dual-use-controls/index_en.htm).
DUCG udarbejdede også materiale, der kunne understøtte eksportørers gennemførelse af
forordningerne. Navnlig sammenfatter ændringsnotatet de tekstændringer af EU's kontrolliste,
der blev indført ved Kommissionens delegerede forordning (EU) 2015/2420
(http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2014/october/tradoc_152854.pdf).
6
EUT L 229 af 31.7.2014, s. 1. Rådets forordning (EU) nr. 833/2014 af 31. juli 2014 om restriktive
foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine.
7
EUT L 200 af 30.7.2005, s. 1. Rådets forordning (EF) nr. 1236/2005 af 27. juni 2005 om handel med visse
varer, der kan anvendes til henrettelse, tortur eller anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling
eller straf.
5
kom (2016) 0521 - Ingen titel
3.6.
Overvågning og håndhævelse af eksportkontrol
Kommissionen fremmer effektiv overvågning og håndhævelse af eksportkontrol inden for EU
gennem diverse støttetiltag. I 2015 udgav Kommissionen en opdateret version af
korrelationstabellen, der sammenkæder toldkoder med klassifikationer af produkter med
dobbelt anvendelse, og fortsatte med at indføre eksportkontrolparametre i EU's online-
database
over
toldtariffer
(TARIC)
(http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/february/tradoc_154240.pdf).
3.7.
Ekspertpulje
Den ekspertpulje, som drives af Kommissionens Fælles Forskningscenter ("JRC" - Joint
Research Centre), fortsatte i 2015 – sammen med eksperter fra medlemsstaterne – med at yde
støtte til de af EU's eksportkontrolmyndigheder, der havde anmodet om rådgivning i
forbindelse med konkrete sager vedrørende tilladelser. I alt blev der i syv tilfælde ydet
rådgivning til kompetente myndigheder i seks medlemsstater i rapporteringsperioden.
3.8.
Kapacitetsopbygning
DUCG støttede forberedelsen af en pilotsimulationsøvelse for eksportkontrol (SimEx 2015)
for embedsmænd inden for toldområdet, samt for embedsmænd, der udsteder
eksporttilladelser (arrangeret i fællesskab af GD TAXUD og JRC), og den fandt sted den 17.-
19. marts 2015. JRC fortsatte sin række af tekniske seminarer for myndigheder, der udsteder
tilladelser, i samarbejde med USA's energiministerium (US Department of Energy). Det 8.
seminar blev afholdt den 22.-23. april 2015 i Ispra i Italien med deltagelse af over 100
embedsmænd, der udsteder eksporttilladelser, og tekniske eksperter fra EU's
eksportkontrolmyndigheder.
Hvad angår tredjelande, fortsatte EU's outreachprogram om eksportkontrol med produkter
med dobbelt anvendelse i 2015, hvor der blev stillet ekspertise til rådighed i 34 lande for at
styrke den globale eksportkontrol ud fra behov og prioriteter i de berørte lande.
4.
EU'
S EKSPORTKONTROL
NØGLEDATA
Det er vanskeligt at fremskaffe pålidelige oplysninger om udførsel af produkter med dobbelt
anvendelse, da der ikke findes en tilsvarende defineret økonomisk sektor. Imidlertid indsamler
Kommissionen og medlemsstaterne oplysninger, der gør det muligt at anslå mængden af
udførsler af produkter med dobbelt anvendelse ud fra på den ene side de i
sammenligningstabellen opførte toldvarer, der bl.a. omfatter varer med dobbelt anvendelse,
og på den anden side specifikke oplysninger om tilladelser, der er indsamlet af de kompetente
myndigheder. Nedenfor findes et skøn over eksportdata for 2014. Det skal bemærkes, at de
følgende præsenterede skøn ikke omfatter tjenesteydelser og immaterielle
teknologioverførsler, der er forbundet med handel med varer med dobbelt anvendelse.
6
kom (2016) 0521 - Ingen titel
1658363_0007.png
4.1.
EU's handel med produkter med dobbelt anvendelse: produkter og
bestemmelseslande
Forordningen gælder hovedsageligt for udførsel af de ca. 1 869 produkter med dobbelt
anvendelse, som er angivet i bilag I (EU's kontrolliste) og klassificeret i 10 kategorier (se
figur 1). Disse produkter med dobbelt anvendelse vedrører ca. 1 000 toldvarer
8
, heriblandt
kemikalier, metaller og ikke-metalliske mineralprodukter, computere, elektroniske og optiske
produkter, elektrisk udstyr, maskineri, køretøjer, transportudstyr osv., og hører som regel
hjemme i den højteknologiske ende af dette brede, blandede produktområde.
Figur 1: Antal produkter med dobbelt anvendelse opført i kategorierne i bilag I som følge af vedtagelsen af
forordning (EU) 2015/2420, sammenlignet med forordning (EU) nr. 1382/2014.
8
Betegnelsen
udførsel vedr. dobbelt anvendelse
dækker over det brede, blandede produktområde, der omfatter
varer med dobbelt anvendelse. Handelen med produkter med dobbelt anvendelse finder sted
inden for
dette
vareområde, men er ikke lig med det, idet mange varer inden for området
udførsel vedr. dobbelt anvendelse
ikke
er underlagt eksportkontrol. Beregninger fra JRC, der er baseret på Eurostats COMEXT-database, giver et stabilt
skøn over, at området
udførsel vedr. dobbelt anvendelse
repræsenterer ca. 20 % af EU's samlede udførsel
(inklusive handel inden for EU).
7
kom (2016) 0521 - Ingen titel
1658363_0008.png
Ved at bruge korrelationen mellem toldkoder og klassifikationer af produkter med dobbelt
anvendelse anslås det, at kontrollerne gælder for produkter i området udførsel, som udgør ca.
20 % af EU's samlede eksport (se figur 2).
Figur 2: Anslået værdi af produkter inden for området "udførsel vedr. dobbelt anvendelse" samt af den samlede
udførsel
En stor del af området udførsel vedr. dobbelt anvendelse vedrører udførsel til "E001-lande",
der kan anvende generelle udførselstilladelser. Dette afspejler strukturen i EU's
eksportmarked for de relevante produkter såvel som lettelse af handelen under generelle EU-
udførselstilladelser (figur 3)
9
.
9
"Proviantering og bunkring, øvrige" defineres som leverancer af skibs- og luftfartøjsproviant. "Øvrige (ikke
præciseret)" omfatter lande og territorier, som ikke er specificeret i handelen med tredjelande (Disse koder
anvendes som regel til varer, der leveres til offshore-anlæg).
8
kom (2016) 0521 - Ingen titel
1658363_0009.png
Figur 3: Bestemmelseslande og -underregioner for EU's udførsel vedr. dobbelt anvendelse i 2014.
Figur 4: Bestemmelseslande inddelt i verdensdele og underregioner, 2014.
9
kom (2016) 0521 - Ingen titel
1658363_0010.png
Figur 5: De øverste 50 bestemmelseslande uden for EU (målt i værdi) inden for området udførsel vedr. dobbelt
anvendelse i 2014
10
.
4.2.
Ansøgninger, tilladelser, afslag
DUCG har udvekslet informationer og indsamlet oplysninger om tilladelser med det formål at
opnå en bedre forståelse af eksportkontroller og disses økonomiske virkninger. Nogle af de
oplysninger, der blev indsamlet for rapporteringsperioden, er gengivet nedenfor; det bør dog
bemærkes, at det ikke er alle medlemsstater, der indsamler alle oplysninger. De nedenfor
angivne oplysninger repræsenterer altså skøn over samlede mængder og samlet værdi,
begrænset til de data, der var tilgængelige fra medlemsstaterne.
10
"Proviantering og bunkring, øvrige" defineres som leverancer af skibs- og luftfartøjsproviant. "Øvrige (ikke
præciseret)" omfatter lande og territorier, som ikke er specificeret i handelen med tredjelande. (Disse koder
anvendes som regel til varer, der leveres til offshore-anlæg).
10
kom (2016) 0521 - Ingen titel
1658363_0011.png
Figur 6: Antallet af tilladelser og afslag i perioden 2010-2014
11
.
Figur 7: Værdi (mio. EUR) af tilladelser og afslag i perioden 2010-2014.
11
I figur 6 og 7 omfatter data vedrørende "Ansøgninger" samtlige ansøgninger om tilladelser, herunder
meddelelser i henhold til generelle tilladelser, og giver derved et indtryk af den "kontrollerede eksport". Der,
hvor der ikke fandtes oplysninger om ansøgninger, er graferne udtryk for et skøn herfor, baseret på oplysninger
om tilladelser. Oplysninger vedrørende "Tilladelser" omfatter udførsel af produkter med dobbelt anvendelse,
som enten er blevet tilladt ved individuelle eller globale tilladelser. Det bør bemærkes, at antallet af ansøgninger
ikke nødvendigvis er lig med summen af tilladelser og afslag, idet nogle ansøgninger måske annulleres, og nogle
ansøgninger måske ikke færdigbehandles inden for samme år. "Afslag" omfatter mængden og værdien af de
afslåede udførsler.
11
kom (2016) 0521 - Ingen titel
1658363_0012.png
Figur 8: Mængde (antal) af tilladelser for hver kategori i 2014.
Figur 9: Værdi (mio. EUR) af tilladelser per type i 2014.
12
kom (2016) 0521 - Ingen titel
1658363_0013.png
Den samlede værdi
12
af ansøgninger nåede op på 59 mia. EUR og den kontrollerede udførsel
af produkter med dobbelt anvendelse udgjorde dermed over 3,4 % af den samlede EU-eksport
til lande uden for EU. Den tilladte handel med produkter med dobbelt anvendelse tegnede sig
for 41,5 mia. EUR og udgjorde dermed 2,4 % af den samlede EU-eksport til lande uden for
EU – heraf var størstedelen af transaktionerne tilladt ved individuelle tilladelser (der blev
udstedt ca. 25 000 enkelte tilladelser i 2014). Kun en lille del af udførslen blev rent faktisk
afslået: Der blev udstedt ca. 472 afslag i 2014, hvilket udgjorde ca. 11,5 % af værdien af den
kontrollerede udførsel af produkter med dobbelt anvendelse i det år, og 0,4 % af den samlede
EU-eksport til lande uden for EU
13
.
12
13
Dette tal omfatter værdien af ansøgninger og meddelelser i henhold til generelle udførselstilladelser.
Værdien af afslag i 2014 (6,8 mia. EUR) skyldes ekstraordinære omstændigheder, idet antallet af afslag
generelt er meget lavere, som vist i figur 7.
13