Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0578
Offentligt
1664307_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 14.9.2016
COM(2016) 578 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
9. FINANSBERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET
OG RÅDET om DEN EUROPÆISKE GARANTIFOND FOR LANDBRUGET
REGNSKABSÅRET 2015
{SWD(2016) 293 final}
DA
DA
kom (2016) 0578 - Ingen titel
1664307_0002.png
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
5.
6.
B
ILAG
1
B
ILAG
2
B
ILAG
3
B
ILAG
4-I
B
ILAG
4-II
B
ILAG
5
B
ILAG
6
BUDGETPROCEDURE.............................................................................................. 2
LIKVIDITET OG FORVALTNING AF BEVILLINGERNE .................................... 5
GENNEMFØRELSE AF EGFL-BUDGETTET FOR 2015 ....................................... 7
BEMÆRKNINGER ANGÅENDE GENNEMFØRELSEN AF EGFL-BUDGETTET
FOR 2015 ..................................................................................................................... 7
GENNEMFØRELSE AF FORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER .......................... 11
FORDELING EFTER UDGIFTSTYPE .................................................................... 12
B
UDGETPROCEDURE FOR
EGFL-
BEVILLINGER
2015
EGFL-
BUDGETTETS ANDEL AF
EU'
S BUDGET FOR REGNSKABSÅRENE
2009-2015
A
NALYSE AF
EGFL-
BUDGETGENNEMFØRELSEN
R
EGNSKABSÅRET
2015
A
NALYSE AF
EGFL-
BUDGETGENNEMFØRELSEN
R
EGNSKABSÅRET
2015. F
ORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER
. C4
A
NALYSE AF
EGFL-
BUDGETGENNEMFØRELSEN
R
EGNSKABSÅRET
2015. F
ORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER
. C5
EGFL-
BUDGETGENNEMFØRELSE PR
.
ARTIKEL OG PR
.
MEDLEMSSTAT
R
EGNSKABSÅRET
2015
U
DVIKLINGEN I
EGFL-
UDGIFTSFORDELINGEN FOR REGNSKABSÅRENE
2009-2015
Bemærkning: Denne beretning ledsages af Kommissionens arbejdsdokument. Arbejdsdokumentets
fulde tekst (på engelsk) og tabellerne i bilaget (på engelsk) findes også på GD AGRI's websted
(http://ec.europa.eu/agriculture/cap-funding/financial-reports/eagf/index_en.htm).
2
kom (2016) 0578 - Ingen titel
1664307_0003.png
1.
1.1.
BUDGETPROCEDURE
1
Oprindeligt budgetforslag for 2015 og ændringsskrivelse nr. 1/2015
Det oprindelige budgetforslag for 2015 blev vedtaget af Kommissionen og forelagt
budgetmyndigheden den 24. juni 2014. De foreslåede forpligtelsesbevillinger for
Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL), som finansieres under
udgiftsområde 2 i den flerårige finansielle ramme for 2014-2020, beløb sig til
43 903,8 mio. EUR.
Rådet vedtog sin holdning til det oprindelige budgetforslag for 2015 den
2. september 2014, hvorved forpligtelsesbevillingerne for EGFL blev reduceret med
48,5 mio. EUR. Europa-Parlamentet vedtog sin holdning den 22. oktober 2014,
hvorved forpligtelsesbevillingerne for EGFL blev forøget med 41 mio. EUR.
Kommissionen vedtog den 15. oktober 2014 ændringsskrivelse (ÆS) nr. 1 til
budgetforslaget
for
2015
og
reducerede
derved
de
nødvendige
forpligtelsesbevillinger for EGFL med 448 mio. EUR i forhold til det oprindelige
budgetforslag.
1.2.
Vedtagelse af budgettet for 2015
Kommissionen fremlagde et nyt forslag til budget for 2015 den 27. november 2014
og anmodede i dette om forpligtelsesbevillinger til EGFL på 43 455,8 mio. EUR.
Efter at det nye budgetforslag for 2015 var lagt frem, afholdtes der intensive
trepartsmøder mellem de tre parter (Kommissionen, Rådet og Europa-Parlamentet)
den 8. december 2014. Rådet tilsluttede sig kompromispakken den 12. december
2014. Endelig godkendte Europa-Parlamentet den 17. december 2014 budgettet for
regnskabsåret 2015. De samlede forpligtelsesbevillinger på EGFL-budgettet beløb
sig til 43 455,8 mio. EUR og dets betalingsbevillinger beløb sig til 43 447,6 mio.
EUR.
Forskellen mellem forpligtelses- og betalingsbevillingerne beror på, at der anvendes
differentierede bevillinger for visse foranstaltninger, som gennemføres direkte af
Kommissionen. Disse foranstaltninger vedrører hovedsageligt fremme af
landbrugsprodukter, politisk strategi og koordineringsforanstaltninger i landbruget.
Specifikt var der af de vedtagne EGFL-forpligtelsesbevillinger for politikområde 05
på i alt 43 455,8 mio. EUR afsat 2 400,7 mio. EUR til markedsforanstaltninger under
kapitel 05 02, mens der var afsat 40 908,6 mio. EUR til direkte støtte under kapitel
05 03. Der var afsat 87,3 mio. EUR til revision af landbrugsudgifter under kapitel 05
07 og 50,9 mio. EUR til politisk strategi og koordineringsforanstaltninger under
kapitel 05 08.
Nærmere oplysninger herom kan ses i bilag 1.
Efterfølgende blev EGFL's bevillinger til artikel 05 08 06 (oplysning af
offentligheden om den fælles landbrugspolitik) og 05 08 09 (EGFL – operationel
teknisk bistand) i løbet af regnskabsåret 2015 reduceret med henholdsvis 0,1 mio.
EUR og 0,8 mio. EUR gennem ændringsbudget 7.
1
Denne procedure er beskrevet i bilag 1.
3
kom (2016) 0578 - Ingen titel
1664307_0004.png
1.3.
Formålsbestemte indtægter til EGFL
2
Ifølge artikel 43 i Rådets forordning (EF) nr. 1306/2013 om finansiering af den
fælles landbrugspolitik
3
betragtes indtægter, der hidrører fra finansielle korrektioner
under regnskabsafslutningsproceduren, fra uregelmæssigheder og fra mælkeafgiften,
som formålsbestemte indtægter, der skal anvendes til finansiering af EGFL's
udgifter. Ifølge disse regler kan formålsbestemte indtægter anvendes til dækning af
finansieringen af EGFL's udgifter. I tilfælde af at en del af disse indtægter ikke
anvendes, fremføres den automatisk til det følgende regnskabsår.
Ved opstillingen af budgettet for 2015 blev der foretaget et skøn over indtægterne for
både det beløb, der kunne forventes opkrævet i løbet af regnskabsåret 2015, og for
det beløb, der kunne forventes fremført fra regnskabsåret 2014 til regnskabsåret
2015. Dette skøn androg 1 768,6 mio. EUR og blev taget i betragtning, da
budgetmyndigheden vedtog budgettet for 2015. Nærmere bestemt gælder:
Indtægterne
fra
korrektioner
i
forbindelse
med
efterprøvende
regnskabsafslutning og fra uregelmæssigheder blev anslået til henholdsvis
868,6 mio. EUR og 165 mio. EUR, og indtægterne fra mælkeafgiften blev
anslået til 405 mio. EUR. De samlede formålsbestemte indtægter, der
forventedes opkrævet i løbet af regnskabsåret 2015, blev således anslået til
1 438,6 mio. EUR.
De formålsbestemte indtægter, der forventedes fremført fra regnskabsåret 2014
til 2015, blev anslået til 330 mio. EUR.
I budgettet for 2015 blev disse oprindeligt anslåede indtægter på 1 768,6 mio. EUR
tildelt seks ordninger:
362,4 mio. EUR til producentorganisationernes driftsfonde i sektoren for frugt
og grøntsager, herunder de ekstraordinære støtteforanstaltninger til
medlemmerne af disse organisationer
106,9 mio. EUR til ekstraordinære støtteforanstaltninger til ikke-medlemmer af
producentorganisationer under andre foranstaltninger i sektoren for frugt og
grøntsager
0,9 mio. EUR til oplagringsforanstaltninger for skummetmælkspulver i
sektoren for mælk og mejeriprodukter
2,9 mio. EUR til oplagringsforanstaltninger for smør og fløde i sektoren for
mælk og mejeriprodukter
50,5 mio. EUR til ekstraordinære støtteforanstaltninger til mælkeproducenter
og til privat oplagring af visse oste under andre foranstaltninger i sektoren for
mælk og mejeriprodukter
1 245 mio. EUR til enkeltbetalingsordningen (direkte støtte).
For førnævnte ordninger svarer summen af budgetmyndighedens vedtagne
bevillinger og ovennævnte formålsbestemte indtægter til et samlet skøn over
disponible bevillinger på:
2
3
Disse beløb er ikke opført på budgettets indtægtsposter (artikel 670 for formålsbestemte indtægter til
EGFL), som nævner "p.m." ("pro memoria"), men overslaget er nævnt i budgetanmærkningerne til
denne artikel.
EUT L 347 af 20.12.2013, s. 549.
4
kom (2016) 0578 - Ingen titel
903,9 mio. EUR til producentorganisationernes driftsfonde i sektoren for frugt
og grøntsager, herunder de ekstraordinære støtteforanstaltninger til
medlemmerne af disse organisationer
107,6 mio. EUR til ekstraordinære støtteforanstaltninger til ikke-medlemmer af
producentorganisationer under andre foranstaltninger i sektoren for frugt og
grøntsager
50,6 mio. EUR til ekstraordinære støtteforanstaltninger til mælkeproducenter
og til privat oplagring af visse oste under andre foranstaltninger i sektoren for
mælk og mejeriprodukter
29 587 mio. EUR til enkeltbetalingsordningen (direkte støtte).
Det bør bemærkes, at budgetmyndigheden ikke vedtog bevillinger til
støtteforanstaltningerne til skummetmælkspulver og til smør og fløde i sektoren for
mælk og mejeriprodukter.
1.4.
EGFL-budgettets andel af EU's samlede budget
Det endelige EGFL-budgets andel (forpligtelsesbevillinger) af det samlede EU-
budget for hvert år i perioden 2009-2015 fremgår af bilag 2.
5
kom (2016) 0578 - Ingen titel
1664307_0006.png
2.
2.1.
2.1.1.
LIKVIDITET OG FORVALTNING AF BEVILLINGERNE
Forvaltning af bevillinger
Disponible bevillinger for regnskabsåret 2015
I EUR
Budgettets
udgiftsside
(1)
Forpligtelses-
bevillinger
Betalingsbevillinger
Budgettets
indtægtsside
(formålsbestemte
indtægter
)
(2)
1.
Regnskabsafslutnings
afgørelser
2.
Uregelmæssigheder
3. Tillægsafgift for
mælkeproducenter
Samlet overslag over
formålsbestemte
indtægter
Overslag
1. Oprindelige bevillinger til
EGFL, heraf
43 455 780 762
43 447 624 585
868 600 000
1a. Bevillinger til delt
forvaltning
1b. Bevillinger til direkte
forvaltning
43 388 597 789
43 388 597 789
165 000 000
67 182 973
59 026 796
405 000 000
2. Ændringsbudget
-900 000
-900 000
1 438 600 000
3. Årets overførsler til/fra
EGFL
4. Endelige bevillinger til
EGFL, heraf
4a. Bevillinger til delt
forvaltning
4b. Bevillinger til direkte
forvaltning
43 454 880 762
-107 268
43 446 617 317
43 388 791 789
43 388 791 789
66 088 973
57 825 528
(1) Bevillinger opført på 2015-budgettet efter fradrag af de forventede formålsbestemte indtægter for 2015 og de
indtægter, der fremføres fra 2014 til 2015 i henhold til artikel 14 i forordning (EU, EURATOM) nr. 966/2012.
(2) Formålsbestemte indtægter: Formålsbestemte indtægter, der skal opkræves. Der er ikke opført noget
indtægtsbeløb på indtægtsposten (p.m.)
4
, men overslaget er anført i budgetanmærkningerne.
2.1.2.
Budgetgennemførelse af disponible bevillinger i regnskabsåret 2015
I EUR
Gennemførelse af
forpligtelsesbevillinger
Gennemførelse af
betalingsbevillinger
44 883 460 321,82
56 154 302,09
44 939 614 623,91
Delt forvaltning (1)
Udgifter under direkte forvaltning
I alt
44 883 460 321,82
64 654 779,75
44 948 115 101,57
(1) Forpligtede beløb. Forpligtelser og betalinger minus formålsbestemte indtægter på 1 631 635 502,23 EUR
(se punkt 5 og bilag 4-I) vedrørende delt forvaltning: 43 251 824 819,59 EUR.
4
p.m.: "pro memoria".
6
kom (2016) 0578 - Ingen titel
1664307_0007.png
For regnskabsåret 2015 beløb de reelt udnyttede forpligtelsesbevillinger sig til
44 948 115 101,57 EUR, mens de reelt udnyttede betalingsbevillinger beløb sig til
44 939 614 623,91 EUR.
2.1.3.
Budgetgennemførelse for vedtagne bevillinger
Udgifter under direkte forvaltning
foretaget af Kommissionen
I EUR
Udgifter under direkte
forvaltning
Bevillinger (C1) (1)
Gennemførelse (C1)
Bortfaldne bevillinger
Forpligtelsesbevill
inger
66 088 973,00
64 654 779,75
1 434 193,25
Frigørelser
Betalingsbevilling
er
57 825 528,22
41 675 092,27
2 329 161,44
Fremførsler 2016
(2)
-
13 821 274,51
-
-
-
-
(1) C1 betegner de vedtagne bevillinger i budgettet. Dette beløb omfatter overførsler til "delt forvaltning" på i alt
-194 000,00 EUR for forpligtelses- og betalingsbevillinger, en overførsel "fra" EGFL på -107 267,78 EUR for
betalingsbevillinger og et ændringsbudget på -900 000,00 EUR til forpligtelses- og betalingsbevillinger.
(2) Kun ikke-opdelte bevillinger fremføres til 2016.
De tilgængelige forpligtelsesbevillinger til udgifter under direkte forvaltning i
budgettet for 2015 udgjorde 66,1 mio. EUR. Der var i 2015 et forpligtet beløb på
64,7 mio. EUR. Resten af disse bevillinger, dvs. 1,4 mio. EUR, bortfaldt.
Størstedelen af EGFL's forpligtelsesbevillinger til udgifter under direkte forvaltning
fra Kommissionen har været opdelte bevillinger.
De automatiske fremførsler til 2016, som kun vedrører ikke-opdelte bevillinger,
udgør 13,8 mio. EUR.
2.2.
2.2.1.
Månedlige betalinger
Månedlige betalinger til medlemsstaterne til delt forvaltning
I artikel 18, stk. 1, i forordning (EU) nr. 1306/2013 hedder det, at "månedlige
betalinger [foretages] af Kommissionen til dækning af de udgifter, som er afholdt af
godkendte betalingsorganer i referencemåneden".
De månedlige betalinger sker til
medlemsstaten senest den tredje arbejdsdag i den anden måned efter den måned, hvor
udgifterne er afholdt.
De månedlige betalinger er en tilbagebetaling af nettoudgifter (efter fradrag af
indtægter), som allerede er effektueret, og som foretages efter månedlige opgørelser,
som medlemsstaterne fremsender
5
. Den månedlige bogføring af udgifter og indtægter
kontrolleres og korrigeres på grundlag af disse anmeldelser. Disse betalinger bliver
endvidere endelige efter Kommissionens kontrol i forbindelse med
regnskabsafslutningsproceduren.
De udbetalinger, som medlemsstaterne foretog fra den 16. oktober 2014 til den 15.
oktober 2015, er omfattet af ordningen med månedlige betalinger.
I regnskabsåret 2015 beløb de samlede månedlige nettobetalinger sig til
43 251 824 819,59 EUR efter fradrag af regnskabsafslutninger og andre korrektioner.
5
2.2.1.1. Månedlige betalinger på grundlag af afholdte udgifter
Disse månedlige udgiftsanmeldelser fremsendes af medlemsstaterne sammen med anmeldelsen den 12.
i måned N+1.
7
kom (2016) 0578 - Ingen titel
2.2.1.2. Beslutninger om månedlige betalinger for 2015
I regnskabsåret 2015 vedtog Kommissionen tolv beslutninger om månedlige
betalinger. Endnu en beslutning om månedlig betaling blev truffet i december 2015
til justering af de allerede fastlagte betalinger til de samlede udgifter, der kan
konteres dette år.
3.
3.1.
GENNEMFØRELSE AF EGFL-BUDGETTET FOR 2015
Udnyttelsen af EGFL-budgetbevillingerne
Gennemførelsen af budgettet androg 44 948,1 mio. EUR. Disse udgifter blev
finansieret af budgettets oprindelige bevillinger og ved at udnytte de formålsbestemte
indtægter til politikområde 05 – Landbrug og udvikling af landdistrikter, som består
af hele beløbet på 341,3 mio. EUR, der var fremført fra 2014, og en del af de
formålsbestemte indtægter, der var opkrævet i 2015, svarende til 735,2 mio. EUR ud
af et samlet beløb på 1 631,6 mio. EUR.
Hvad angår politikområde 05 – Landbrug og udvikling af landdistrikter, beløb
udgifterne til markedsforanstaltninger sig til 2 666,9 mio. EUR, og udgifterne til
direkte støtte beløb sig til 42 168 mio. EUR. Udgifterne til markedsforanstaltninger
og direkte støtte oversteg de vedtagne budgetbevillinger, og de blev dels dækket af
overførsler af bevillinger fra andre budgetkonti og dels af indtægter, der var
formålsbestemt til EGFL-budgettet.
Oplysninger om budgetgennemførelsen fordelt på politikområder findes i bilag 3.
Bilag 5 viser fordelingen af udgifterne til markedsforanstaltninger, direkte støtte og
revision af landbrugsudgifter pr. artikel og pr. medlemsstat.
4.
BEMÆRKNINGER ANGÅENDE
BUDGETTET FOR 2015
GENNEMFØRELSEN
AF
EGFL-
Her følger en kort kommentar vedrørende de vigtigste sektorer om anvendelsen af
bevillingerne fra EGFL-budgettet for 2015 samt de til rådighed stående
formålsbestemte indtægter i 2015 baseret på tallene i bilag 3, 4-I og 4-II.
4.1.
4.1.1.
Kapitel 05 02: Interventioner på landbrugsmarkederne
Introduktion
De samlede betalinger for dette kapitel i budgettet for 2015 androg 2 666,9 mio.
EUR, og de blev finansieret af de vedtagne budgetbevillinger på 2 343 mio. EUR og
af formålsbestemte indtægter på 323,8 mio. EUR. Sidstnævnte blev anvendt til at
dække udgifter i sektoren for frugt og grøntsager og i sektoren for mælk og
mejeriprodukter (NB: Nærmere oplysninger herom fremgår af punkt 4.1.3 og 4.1.6).
Bevillingerne på 54,9 mio. EUR blev overført til andre dele af EGFL-budgettet. Det
resterende beløb vedrørende formålsbestemte indtægter i 2015 beløb sig til i alt 199,8
mio. EUR og blev fremført til 2016. På konti, hvor behovene oversteg
budgetbevillingerne, blev de ekstra udgifter dækket ved hjælp af overførsler fra
andre budgetkonti. På samme måde blev de til rådighed stående bevillinger for
markedsforanstaltninger, hvor der var et underforbrug af budgetbevillingerne,
overført til andre konti på budgettet med henblik på efter behov at dække yderligere
udgifter.
8
kom (2016) 0578 - Ingen titel
4.1.2.
Olivenolie
Underforbruget på 2 mio. EUR skyldtes de lidt lavere udgifter i nogle medlemsstater
for arbejdsprogrammerne for 2014/2015, som indgår i deres foranstaltninger til
kvalitetsforbedring sammenlignet med de planlagte udgifter i budgettet for 2015 for
disse programmer.
4.1.3.
Frugt og grøntsager
I budgettet for 2015 var der samlet afsat disponible bevillinger på 1 305,5 mio. EUR
til dækning af behovene for alle foranstaltninger i denne sektor. Budgetmyndigheden
vedtog bevillinger på 836,2 mio. EUR, idet den tog hensyn til de anslåede
formålsbestemte indtægter i denne sektor, der beløb sig til 469,3 mio. EUR. De
udgifter, der er afholdt af medlemsstaterne i 2015, beløb sig til 1 118,6 mio. EUR.
Alle de ordninger, der finansieres i henhold til denne artikel, blev ikke udnyttet fuldt
ud i forhold til det samlede anslåede behov i budgettet for 2015. Saldoen af de
uudnyttede formålsbestemte indtægter på 147 mio. EUR blev fremført til
regnskabsåret 2016 for at dække behovene i det pågældende år (NB:
Arbejdsdokumentet indeholder flere oplysninger om dette punkt).
4.1.4.
Produkter henhørende under vinsektoren
Underforbruget på 63,2 mio. EUR sammenlignet med budgetbehovet for 2015
vedrørende nationale støtteprogrammer skyldtes de lidt lavere udgifter i nogle
medlemsstater til salgsfremme- og investeringsdelen af deres respektive budgetlofter
i budgettet for 2015 for disse programmer.
1.1.1.
Salgsfremmende foranstaltninger
Hvad angår medlemsstaternes betalinger til salgsfremmende foranstaltninger,
skyldtes overforbruget på 2,3 mio. EUR sammenlignet med budgetbehovet for 2015
de højere udgifter, som medlemsstaterne har afholdt til deres salgsfremmende
programmer, som er godkendt af Kommissionen, sammenlignet med udgifterne i
budgettet for 2015 til disse programmer.
Med hensyn til de direkte betalinger, som EU har foretaget, forpligtede
Kommissionen bevillinger på omkring 1,2 mio. EUR, hvilket næsten svarede til
beløbet i budgettet for 2015 for disse betalinger.
4.1.6.
Mælk og mejeriprodukter
I budgettet for 2015 var der samlet afsat disponible bevillinger på 131,4 mio. EUR til
dækning af behovene for alle foranstaltninger i denne sektor. Budgetmyndigheden
vedtog bevillinger på 77,1 mio. EUR, idet den tog hensyn til de anslåede
formålsbestemte indtægter i denne budgetartikel, der beløb sig til 54,3 mio. EUR. De
udgifter, der er afholdt af medlemsstaterne i 2015, beløb sig til 119,6 mio. EUR. Alle
de ordninger, der finansieres i henhold til denne artikel, blev ikke udnyttet fuldt ud i
forhold til det samlede anslåede behov i budgettet for 2015. Saldoen af de uudnyttede
formålsbestemte indtægter på 52,7 mio. EUR blev fremført til regnskabsåret 2016 for
at dække behovene i det pågældende år (NB: Arbejdsdokumentet indeholder flere
oplysninger om dette punkt).
4.1.7.
Svinekød, æg og fjerkrækød, biavl og andre animalske produkter
I budgettet for 2015 var der samlet afsat disponible bevillinger på 40,8 mio. EUR til
dækning af behovene for alle foranstaltninger i denne sektor. Medlemsstaternes
afholdte udgifter i 2015 androg 44,2 mio. EUR, som blev finansieret både af
9
kom (2016) 0578 - Ingen titel
vedtagne bevillinger på 40,8 mio. EUR og af fremførsler af bevillinger på 3,4 mio.
EUR fra andre områder i budgettet for 2015 (NB: Arbejdsdokumentet indeholder
flere oplysninger om dette punkt).
4.2.
Kapitel 05 03: Direkte støtte
De samlede betalinger for dette kapitel i budgettet for 2015 androg 42 168 mio.
EUR, og de blev finansieret af de vedtagne budgetbevillinger på 40 561,4 mio. EUR
og af formålsbestemte indtægter på 752,7 mio. EUR. Sidstnævnte blev anvendt til at
dække afholdte udgifter til enkeltbetalingsordningen (NB: Nærmere oplysninger
herom fremgår af punkt 4.2.1). De uudnyttede vedtagne bevillinger beløb sig til
347,2 mio. EUR, hvilket kan ses i forskellen mellem de vedtagne bevillinger på
40 561,4 mio. EUR, som blev brugt til tilbagebetaling til medlemsstaterne, og de
oprindeligt vedtagne bevillinger på 40 908,6 mio. EUR, der er afsat på budgettet for
2015. Disse uudnyttede vedtagne bevillinger blev styrket med en overførsel af
vedtagne bevillinger på i alt 85,8 mio. EUR fra andre dele af EGFL-budgettet,
hvilket gjorde det muligt at genskabe det uudnyttede beløb fra reserven til kriser på
433 mio. EUR, som blev oprettet fra den foreslåede finansdisciplin i 2015, og som
blev overført til budgetartikel 05 03 09, så beløbet for den reelt anvendte
finansdisciplin på 409,8 mio. EUR kunne fremføres til 2016 som tilbagebetaling til
de berørte medlemsstater. Det resterende beløb vedrørende formålsbestemte
indtægter i 2015 beløb sig til i alt 696,6 mio. EUR og blev fremført til 2016. På
konti, hvor behovene oversteg budgettets vedtagne bevillinger, blev de ekstra
udgifter dækket ved hjælp af overførsler af vedtagne bevillinger fra andre
budgetkonti eller af formålsbestemte indtægter. På samme måde blev de til rådighed
stående bevillinger for direkte betalinger, hvor der var et underforbrug af
budgetbevillingerne, overført til andre konti på budgettet med henblik på efter behov
at dække yderligere udgifter.
4.2.1.
Artikel 05 03 01: Afkoblet direkte støtte
De vigtigste ordninger, der finansieres af denne artikels bevillinger, er
enkeltbetalingsordningen (SPS), den generelle arealbetalingsordning (SAPS) og den
afkoblede direkte støtte i henhold til artikel 68 i Rådets forordning (EF) nr. 73/2009.
Alle støtteordninger i denne artikel er betalt uafhængigt af produktion, men på visse
betingelser, som f.eks. overholdelse af krydsoverensstemmelse. Budgetbehovet i
2015 for afkoblet direkte støtte androg 38 642 mio. EUR, for hvilke
budgetmyndigheden vedtog bevillinger på i alt 37 397 mio. EUR under hensyntagen
til de formålsbestemte indtægter til denne sektor på 1 245 mio. EUR.
Medlemsstaternes udgifter til alle ordninger i denne artikel beløb sig til 38 293,5
mio. EUR og oversteg dermed de vedtagne bevillinger for 2015 på 37 397 med 896,5
mio. EUR. Sidstnævnte vedtagne udgiftsbeløb blev delvist dækket af overførsler fra
andre budgetkonti på i alt 143,8 mio. EUR og delvist af formålsbestemte indtægter
på 752,7 mio. EUR (NB: Arbejdsdokumentet indeholder flere oplysninger om dette
punkt).
4.2.2.
Artikel 05 03 02: Anden direkte støtte
Bevillingerne i denne artikel dækker udgifterne til anden direkte støtte, for hvilke
medlemsstaterne har valgt at opretholde en begrænset forbindelse mellem
udbetalingen af denne støtte og produktionen i en række sektorer, på nøje fastlagte
betingelser og inden for veldefinerede rammer med henblik på at undgå, at den
pågældende produktion nedlægges. Tretten ordninger finansieres i henhold til denne
artikel.
10
kom (2016) 0578 - Ingen titel
1664307_0011.png
Kommissionen havde anslået, at der var behov for bevillinger på i alt 3 078,4 mio.
EUR i 2015 til disse ordninger. Medlemsstaterne afholdt udgifter, der androg 3 020,5
mio. EUR (NB: Arbejdsdokumentet indeholder flere oplysninger om dette punkt).
4.2.3.
Artikel 05 03 09: Tilbagebetaling af direkte støtte i forbindelse med finansdisciplin
Budgetmyndigheden har ikke afsat bevillinger til denne artikel. Artiklen blev oprettet
for første gang i regnskabsåret 2014 for at lette indsamlingen af de vedtagne ikke-
forpligtede bevillinger, der kun omfattede budgetåret 2014, suppleret af bevillingerne
i den uudnyttede reserve til kriser, som skulle fremføres til næste regnskabsår 2015
og finansiere tilbagebetaling af finansdisciplinen vedrørende direkte støtte for
kalenderåret 2014
6
.
Ud af beløbet på 868,2 mio. EUR svarende til den anvendte finansdisciplin i
regnskabsåret 2014, som blev fremført til budgettet for 2015 til tilbagebetaling,
tilbagebetalte medlemsstaterne 854 mio. EUR. Forskellen på 14,2 mio. EUR falder
tilbage til budgettet for 2015 til tilbagebetaling til medlemsstaterne via det første
ændringsbudget i det følgende regnskabsår (NB: Arbejdsdokumentet indeholder flere
oplysninger om dette punkt. Se også punkt 4.2.4 nedenfor).
4.2.4.
Artikel 05 03 10: Reserve til kriser i landbruget
Bevillingerne i denne artikel er bestemt til at dække udgifter til foranstaltninger, som
er nødvendige for at håndtere større kriser, der påvirker landbrugsproduktionen eller
-distributionen. Reserven skal oprettes ved i begyndelsen af hvert år at anvende en
nedsættelse af den direkte støtte ved hjælp af ordningen for finansiel disciplin i
overensstemmelse med artikel 25 og 26 i forordning (EU) nr. 1306/2013 samt artikel
8 i forordning (EU) nr. 1307/2013. Denne reserve må ikke overstige et årligt beløb
på 400 mio. EUR (i 2011-priser). I regnskabsåret 2015 var det tilsvarende beløb i
reserven til kriser i løbende priser 433 mio. EUR. Reserven blev ikke anvendt i
regnskabsåret 2015.
For ansøgningsåret 2015 blev finansdisciplinen beregnet udelukkende til oprettelse af
krisereserven på 433 mio. EUR. Ved udgangen af regnskabsåret blev vedtagne ikke-
forpligtede bevillinger svarende til finansdisciplinens beløb i ansøgningsåret 2015
(under hensyntagen til det uudnyttede beløb i reserven) imidlertid overført til
budgetartikel 05 03 09 til fremførsel til det følgende regnskabsår og dermed til
finansiering af tilbagebetalingen af finansdisciplinen, som blev pålagt landbrugerne i
kalenderåret 2015.
4.3.
4.3.1.
Kapitel 05 07: Revision af landbrugsudgifter
Artikel 05 07 01: Kontrol med landbrugsudgifter
Denne artikel vedrører de foranstaltninger, der er truffet for at styrke midlerne til
kontrol på stedet og til at forbedre verifikationssystemerne med henblik på at
begrænse risikoen for svig og uregelmæssigheder til skade for Unionens budget. Den
omfatter også de udgifter, der kan være nødvendige for at finansiere eventuelle
regnskabsmæssige og efterprøvende korrektioner til fordel for medlemsstaterne (NB:
Arbejdsdokumentet indeholder flere oplysninger om dette punkt).
6
Disse bevillinger kan fremføres i overensstemmelse med artikel 169, stk. 3, i finansforordning (EU,
Euratom) nr. 966/2012, og i overensstemmelse med artikel 26, stk. 5, i forordning (EU) nr. 1306/2013
godtgør medlemsstaterne bevillinger til slutbrugere, som i det regnskabsår, hvortil bevillingerne er
fremført, er omfattet af finansdisciplin, jf. artikel 26, stk. 1 til 4.
11
kom (2016) 0578 - Ingen titel
4.3.2.
Artikel 05 07 02: Bilæggelse af tvister
Bevillingerne i denne artikel er bestemt til at dække omkostninger, som
Kommissionen kan holdes ansvarlig for ved afgørelse truffet af en domstol, herunder
krav om skadeserstatning og renter. Den 27. september 2012 afsagde Den
Europæiske Unions Domstol sin dom i de forenede sager C-113/10, C-147/10 og C-
234/10 (Jüllich-II-dommen). I budgettet for 2015 var der afsat bevillinger på 60,5
mio. EUR til betaling af udligningsrenter til operatører i henhold til denne dom.
Medlemsstaterne afholdt og anmeldte udgifter på ca. 1,7 mio. EUR for disse
betalinger. Derfor blev bevillinger på 58,8 mio. EUR overført fra andre konti på
budgettet for 2015 med henblik på at finansiere behovet for disse konti.
5.
5.1.
GENNEMFØRELSE AF FORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER
Formålsbestemte indtægter til EGFL
De formålsbestemte indtægter, der reelt blev fremført fra 2014 til 2015, androg 341,3
mio. EUR og er anvendt fuldt ud til finansiering af udgifter i regnskabsåret 2015 i
henhold til artikel 14 i finansforordningen. Som det fremgår af bilag 4-II, omfattede
dette beløb udgifter på 280,6 mio. EUR til producentorganisationernes driftsfonde og
andre foranstaltninger (midlertidige ekstraordinære foranstaltninger) i frugt- og
grøntsagssektoren, på 11 mio. EUR til oplagringsforanstaltninger for
skummetmælkspulver og smør samt andre foranstaltninger (midlertidige
ekstraordinære foranstaltninger) i sektoren for mælk og mejeriprodukter, og på 49,7
mio. EUR til enkeltbetalingsordningen.
Hvad de i 2015 indbetalte formålsbestemte indtægter angår, fremgår det af bilag 4-I,
at disse indtægter androg 1 631,6 mio. EUR, og at de stammede fra følgende:
Korrektioner som følge af proceduren
regnskabsafslutning på i alt 1 066,6 mio. EUR.
for
den
efterprøvende
Indtægter fra uregelmæssigheder på i alt 155,5 mio. EUR.
Indbetalte mælkeafgiftsbeløb, der androg 409,6 mio. EUR.
De formålsbestemte indtægter i 2015 blev anvendt til at dække udgifter til følgende
foranstaltninger:
30,7 mio. EUR til ekstraordinære støtteforanstaltninger til ikke-medlemmer af
producentorganisationer under andre foranstaltninger i sektoren for frugt og
grøntsager
0,2 og 0,9 mio. EUR til oplagringsforanstaltninger for skummetmælkspulver
og for smør og fløde i sektoren for mælk og mejeriprodukter
0,5 mio. EUR til ekstraordinære støtteforanstaltninger til mælkeproducenter og
til privat oplagring af visse oste under andre foranstaltninger i sektoren for
mælk og mejeriprodukter
703 mio. EUR til enkeltbetalingsordningen (direkte støtte).
Det resterende beløb vedrørende formålsbestemte indtægter i 2015 på i alt 896,4 mio.
EUR blev automatisk fremført til budgettet for 2016 til finansiering af behovene i
2015.
Nærmere oplysninger herom kan ses i bilag 4-I og 4-II.
12
kom (2016) 0578 - Ingen titel
6.
FORDELING EFTER UDGIFTSTYPE
De samlede EGFL-udgifter beløber sig til 44 948,1 mio. EUR. I det følgende er disse
udgifter blevet opdelt på de vigtigste kategorier med den procentsats, de tegner sig
for af EGFL's samlede udgifter i 2015:
Oplagring
Udgifterne til oplagring androg 18,4 mio. EUR, dvs. 0,04 % af de samlede udgifter.
Dette beløb omfatter navnlig udgifterne til privat oplagring af smør.
Eksportrestitutioner
Udgifterne til eksportrestitutioner androg 0,3 mio. EUR, eller 0,001 % af de samlede
udgifter, og vedrørte primært betaling af udestående saldi for tidligere eksport af
produkter, der ikke indgår i bilag I, oksekød, svinekød og fjerkræ.
Andre markedsforanstaltninger
Ud over oplagring og eksportrestitutioner androg udgifterne til andre
markedsforanstaltninger 2 698 mio. EUR, dvs. 6 % af årets samlede udgifter. Denne
kategori omfatter udgifter, der hovedsagelig vedrører olivenolie, frugt og grøntsager,
vin, spindplanter, POSEI, salgsfremmende foranstaltninger, mælk og
mejeriprodukter og biavl. Disse udgifter omfatter andre mindre beløb og de
korrektioner, der stammer fra regnskabsafslutningen og bilæggelse af tvister.
Direkte støtte
Udgifterne til direkte støtte udgjorde 42 168 mio. EUR, dvs. 93,8 % af det samlede
beløb.
Udgifter under direkte forvaltning
Disse udgifter udgjorde 64,7 mio. EUR (i forpligtelsesbevillinger), dvs. 0,1 % af det
samlede beløb, og blev afholdt direkte af Kommissionen. De dækkede hovedsageligt
udgifterne til landøkonomisk bogføring, undersøgelser af landbrugsbedrifternes
struktur, oplysninger om den fælles landbrugspolitik, teknisk bistand osv.
Udvikling af landdistrikter under garantisektionen af den tidligere EUGFL
Der ydes ikke længere forpligtelsesbevillinger til disse programmer.
Medlemsstaterne afslutter nu disse programmer og inddriver uretmæssigt udbetalte
beløb. Det endelige inddrevne nettobeløb i medfør af denne artikel androg ca. 1,3
mio. EUR.
Udviklingen i opdelingen af EGFL-udgifter efter udgiftstype i perioden 2009-2015
fremgår af bilag 6.
13