Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0582
Offentligt
1670493_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 14.9.2016
COM(2016) 582 final
2016/0274 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009 om oprettelse af en garantifond
for aktioner i forhold til tredjeland
DA
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Dette forslag udgør en del af den ambitiøse plan for eksterne investeringer ("planen"), der
blev bebudet i Kommissionens meddelelse af 7. juni 2016 om oprettelsen af en ny ramme for
partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for migration
1
. Det
Europæiske Råd gav efterfølgende den 28. juni 2016 sin tilslutning til initiativet, som har til
formål at tackle de underliggende årsager til migration og bidrage til at nå målene om
bæredygtig udvikling. Ved nærværende forordning indføres to ændringer af Rådets forordning
(EF, Euratom) nr. 480/2009 af 25. maj 2009. I kombination med et særskilt
lovgivningsmæssigt forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr.
466/2014/EU af 16. april 2014 om en EU-garanti til Den Europæiske Investeringsbank
("EIB") mod tab i forbindelse med finansieringstransaktioner til støtte for
investeringsprojekter uden for Unionen vil dette forslag gøre det muligt for EIB at bidrage til
planen ved at udvide EIB's eksterne mandat både kvantitativt og kvalitativt. Dette vil gøre det
muligt for EIB hurtigt at bidrage til planens målsætninger, især ved at yde supplerende
finansiering til modtagere i den private sektor.
Som led i Kommissionens arbejde med at tackle de underliggende årsager til migration
foreslås det at give EIB et nyt mandat for lån til den private sektor. Under mandatet for den
private sektor vil Unionen have ret til indtægterne fra risikopræmien i forbindelse med EIB's
finansieringstransaktioner. Disse indtægter bør overføres til garantifonden for aktioner i
forhold til tredjeland, som er reguleret ved Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009 af
25. maj 2009.
De overskydende midler i garantifonden, der overstiger 10 % af den samlede sum af
uindfriede lån, betales tilbage til budgettet. Denne justering har til formål at beskytte budgettet
bedre mod en eventuel yderligere risiko for misligholdelser i forbindelse med EIB's
transaktioner vedrørende migrationskrisen.
Indtil videre er garantifondens midler blevet forvaltet af EIB. Kommissionen har stor erfaring
med at forvalte lignende finansieringstransaktioner. Den er godt rustet til at forvalte
garantifonden på egen hånd, hvilket kunne bidrage til en større strømlining og konsolidering
af Kommissionens aktivforvaltning, idet der tages udgangspunkt i eksisterende strukturer og
opnåede resultater. Kommissionen har allerede til opgave at forvalte garantifonden for Den
Europæiske Fond for Strategiske Investeringer ("EFSI"). Derfor bør forvaltningen af
garantifondens midler overdrages til Europa-Kommissionen.
1
COM(2016) 385 af 7.6.2016.
DA
2
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
Sammenhæng med de gældende regler på samme område og Unionens politik
på andre områder
Dette forslag udgør en integreret del af planen for eksterne investeringer, som er et af
Unionens vigtigste politiske initiativer. Det indeholder de supplerende bestemmelser, der er
nødvendige for at føre planen ud i livet, navnlig EIB's nye mandat for den private sektor.
Kommissionen foreslår samtidig en revision af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU, Euratom) nr. 966/2012 ("finansforordningen"), hvori den foreslår et nyt afsnit om
budgetgarantier, som skal danne den fælles ramme for Unionens garantier med
eventualforpligtelser, samt oprettelsen af en fælles garantifond, der skal forvaltes af
Kommissionen. Bestemmelserne i dette forslag er i overensstemmelse med bestemmelserne i
forslaget om ændring af finansforordningen.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
Artikel 209 og 212 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget indeholder supplerende bestemmelser og er derfor nødvendigt for den konkrete
gennemførelse af planen for eksterne investeringer, navnlig EIB's nye mandat for den private
sektor.
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
I overensstemmelse med nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet som fastsat i artikel
5 i traktaten om Den Europæiske Union kan målene for den foreslåede foranstaltning ikke i
tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne og kan derfor bedre gennemføres på EU-plan.
Som følge af forskellene på handleevnen hos medlemsstaternes finansielle institutioner kan
målene bedre nås gennem en EU-indsats på grund af dens omfang og virkninger.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
En konsulent foretog i 2016 en ekstern undersøgelse, hvis hovedformål var at evaluere de
vigtigste aspekter af garantifonden. I rapporten blev det konkluderet, at målsatsen på 9 %,
som fastsat i forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009, stadig anses for passende for
låneporteføljens nuværende risikoniveau. En yderligere ekstern gennemgang af målsatsen vil
blive foretaget sandsynligvis i 2019. Derudover har garantifondens mekanismer vist sig
effektivt at kunne beskytte EU-budgettet og sikre gennemførelsen af EU's eksterne
interventioner.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Under det nye mandat for den private sektor, som etableres ved en særskilt retsakt, vil
Unionen have ret til indtægterne fra risikopræmien i forbindelse med EIB's
finansieringstransaktioner. Disse indtægter vil dække den højere risiko og i løbet af
instrumentets levetid bidrage til at finansiere garantifondens yderligere tilførselsbehov.
Forslaget forventes ikke at have nogen nettovirkning for budgettet, da risikopræmierne udgør
DA
3
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
tilførsler til garantifonden. De afkræves EIB til gengæld for de risici, der dækkes af Unionens
budget.
For bedre at beskytte budgettet mod eventuelle yderligere risici for misligholdelser i
forbindelse med EIB's transaktioner vedrørende migrationskrisen føres den del af midlerne i
garantifonden, der overstiger 10 % af de uindfriede lån (i stedet for 9 %), tilbage til budgettet.
5.
ANDRE FORHOLD
Planer for gennemførelsen og foranstaltninger til overvågning, evaluering og
rapportering
I henhold til forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009 skal Kommissionen senest den 31. maj
hvert år rapportere til Europa-Parlamentet, Rådet og Revisionsretten om garantifondens
situation og forvaltning. Det foreslås nu, at Kommissionen senest den 31. marts rapporterer
om garantifondens situation i forbindelse med Kommissionens regnskaber. Rapporten om
garantifondens forvaltning sendes til Europa-Parlamentet, Rådet og Revisionsretten senest
den 31. maj hvert år.
EIB's finansieringstransaktioner under EU-garantien forvaltes og overvåges af EIB i
overensstemmelse med EIB's egne regler og procedurer, herunder passende revisions-,
kontrol- og overvågningsforanstaltninger. Endvidere godkender EIB's bestyrelse, hvor
Kommissionen er repræsenteret ved en direktør og en stedfortrædende direktør, hver enkelt
EIB-finansieringstransaktion og kontrollerer, at EIB forvaltes i overensstemmelse med sin
vedtægt og med de generelle forskrifter, der er fastsat af styrelsesrådet.
Trepartsaftalen mellem Kommissionen, Revisionsretten og EIB fastsætter reglerne om
Revisionsrettens revision af de EIB-finansieringstransaktioner, der gennemføres under EU-
garantien.
Der udarbejdes regelmæssige rapporter i henhold til afgørelse 466/2014/EU. Kommissionen
aflægger årligt rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om EIB's gennemførelse af mandatet.
Rapporten om resultaterne skal tage udgangspunkt i en hensigtsmæssig aggregering af
indikatorerne, enten for alle projekterne når det er muligt, eller for en given sektor. I
forbindelse med rammerne for resultatmåling bliver disse indikatorer målt under hele
projektets løbetid både i forbindelse med evalueringer og overvågning, indtil projektet er fuldt
ud gennemført. Indikatorerne skal måles, så snart udviklingsresultaterne foreligger – normalt
op til tre år efter projektets gennemførelse. De skal for så vidt muligt også anvendes i den
endelige rapport efter afgørelse nr. 466/2014/EU.
Ydermere forelægger EIB for Kommissionen de statistiske, finansielle og regnskabsmæssige
data om hver af de finansieringstransaktioner, der er dækket af EU-garantien, som er
nødvendige for, at EIB kan opfylde sine rapporteringsforpligtelser eller
rapporteringsanmodninger fra Revisionsretten, samt en revisionserklæring om de udestående
beløb i de finansieringstransaktioner, der dækkes af garantien.
Nærmere redegørelse for de enkelte bestemmelser i forslaget
På nuværende tidspunkt tilføres garantifonden midler fra: 1) en årlig udbetaling fra Unionens
almindelige budget, 2) renteindtægter fra investerede garantifondsmidler og 3) inddrivelser
hos debitorer af forfaldne fordringer. Indtægterne fra risikopræmien i forbindelse med EIB's
nye mandat for den private sektor vil udgøre en fjerde indtægtskilde for garantifonden. Det
DA
4
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
foreslås at ændre artikel 2 i forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009 i overensstemmelse
hermed.
Indtil videre er garantifondens midler blevet forvaltet af EIB. Kommissionen har stor erfaring
med at forvalte lignende finansieringstransaktioner. Den er godt rustet til at forvalte
garantifonden på egen hånd, hvilket kunne bidrage til en større strømlining og konsolidering
af Kommissionens aktivforvaltning, idet der tages udgangspunkt i eksisterende strukturer og
opnåede resultater. Kommissionen har allerede til opgave at forvalte garantifonden for EFSI.
Derfor bør forvaltningen af garantifondens midler overdrages til Europa-Kommissionen.
Det foreslås at ændre artikel 7 i forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009 i overensstemmelse
hermed.
DA
5
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0006.png
2016/0274 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009 om oprettelse af en garantifond
for aktioner i forhold til tredjeland
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 209
og 212,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
Garantifonden for aktioner i forhold til tredjeland er reguleret ved Rådets forordning
(EF, Euratom) nr. 480/2009
1
.
Garantifonden tilføres midler ved en årlig udbetaling fra Unionens almindelige budget,
renteindtægter fra investerede garantifondsmidler og inddrivelser hos debitorer af
forfaldne fordringer.
Indtægterne fra risikopræmierne i forbindelse med de af Den Europæiske
Investeringsbanks (EIB) finansieringstransaktioner, der dækkes af en EU-
budgetgaranti, bør udbetales til garantifonden.
De overskydende midler i garantifonden, der overstiger 10 % af Unionens samlede
udestående forpligtelser, bør føres tilbage til Unionens almindelige budget for at
beskytte budgettet bedre mod eventuelle yderligere risici for misligholdelser i
forbindelse med EIB's transaktioner til tackling af de underliggende årsager til
migration.
Garantifondens finansielle forvaltning bør overdrages fra EIB til Kommissionen, der
forvalter lignende investeringer som fast praksis. Ved at overtage forvaltningen af
garantifondens aktiver bør Kommissionen kunne sikre en større strømlining og
konsolidering af sin aktivforvaltning, idet den tager udgangspunkt i eksisterende
strukturer og opnåede resultater.
Forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009 bør derfor ændres —
(3)
(4)
(5)
(6)
1
Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009 af 25. maj 2009 om oprettelse af en garantifond for
aktioner i forhold til tredjeland (EUT L 145 af 10.6.2009, s. 10).
DA
6
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009 foretages følgende ændringer:
1)
I artikel 2 tilføjes følgende fjerde led:
"— ved indtægter fra risikopræmier i forbindelse med de af EIB's finansieringstransaktioner,
der dækkes af Unionens garanti."
2)
I artikel 3 affattes tredje afsnit således:
"Hvis beløbet i garantifonden overstiger 10 % af Unionens samlede udestående forpligtelser,
tilbagebetales det overskydende beløb til Unionens almindelige budget. Det overskydende
beløb tilbagebetales i én transaktion til en særlig konto i oversigten over indtægter i Den
Europæiske Unions almindelige budget for år "n + 1" på grundlag af forskellen ved udgangen
af år "n–1" mellem 10 % af de samlede udestående forpligtelser og værdien af fondens
nettoaktiver beregnet ved begyndelsen af år "n"."
3)
Artikel 7 affattes således:
"Artikel
7
Kommissionen varetager fondens finansielle forvaltning. Kommissionen forvalter og
investerer garantifondens midler i overensstemmelse med princippet om forsvarlig økonomisk
forvaltning og under overholdelse af relevante tilsynsregler."
4)
Artikel 8 affattes således:
"Artikel
8
Kommissionen forelægger senest den 31. marts hvert år i forbindelse med sine regnskaber de
krævede oplysninger om garantifondens situation for Europa-Parlamentet, Rådet og
Revisionsretten.
Senest den 31. maj hvert år fremsender den desuden en årsrapport om garantifondens
forvaltning i det foregående kalenderår til Europa-Parlamentet, Rådet og Revisionsretten.
Årsrapporten skal indeholde en oversigt over garantifondens finansielle stilling ved udgangen
af det foregående kalenderår, de finansielle strømme i det foregående kalenderår såvel som
betydelige transaktioner og eventuelle relevante oplysninger om de finansielle konti.
Rapporten skal også indeholde oplysninger om den finansielle forvaltning af samt resultaterne
af og risiciene for fonden ved udgangen af det foregående kalenderår."
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
DA
7
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
8
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0009.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
1.1. Forslagets/initiativets betegnelse
1.2. Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
1.3. Forslagets/initiativets art
1.4. Mål
1.5. Forslagets/initiativets begrundelse
1.6. Varighed og finansielle virkninger
1.7. Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
2.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
2.1. Bestemmelser om kontrol og rapportering
2.2. Forvaltnings- og kontrolsystem
2.3. Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
3.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
3.1. Berørt(e) udgiftspost(er) på budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige
finansielle ramme
3.2. Anslåede virkninger for udgifterne
3.2.1. Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
3.2.2. Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
3.2.3. Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
3.2.4. Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
3.2.5. Tredjemands bidrag til finansieringen
3.3. Anslåede virkninger for indtægterne
DA
9
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0010.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
1.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
Forslagets/initiativets betegnelse
Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009 af
25. maj 2009 om oprettelse af en garantifond for aktioner i forhold til tredjeland
1.2.
Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
3
Afsnit 01 – Økonomiske og finansielle anliggender
ABB-aktivitet: "At fremme velfærd uden for EU" og
ABB-aktivitet: "Finansielle transaktioner og instrumenter".
1.3.
Forslagets/initiativets art
Forslaget/initiativet vedrører en
ny foranstaltning
Forslaget/initiativet vedrører en
ny foranstaltning som opfølgning på et
pilotprojekt/en forberedende foranstaltning
4
X
Forslaget/initiativet vedrører
forlængelse af en eksisterende foranstaltning
Forslaget/initiativet vedrører
omlægning af en foranstaltning til en ny
foranstaltning
1.4.
1.4.1.
Mål
Det eller de af Kommissionens flerårige strategiske mål, som forslaget/initiativet
vedrører
Dette forslag udgør en del af den ambitiøse plan for eksterne investeringer, der blev
bebudet i Kommissionens meddelelse af 7. juni 2016 om oprettelsen af en ny ramme
for partnerskaber med tredjelande som led i den europæiske dagsorden for migration.
Det Europæiske Råd gav efterfølgende den 28. juni 2016 sin tilslutning til initiativet,
som har til formål at tackle de underliggende årsager til migration og bidrage til at nå
andre udviklingsmål. Dette forslag udgør en integreret del af planen for eksterne
investeringer, som er et af Unionens vigtigste politiske initiativer. Det indeholder de
supplerende bestemmelser, der er nødvendige for at føre planen ud i livet, navnlig
EIB's nye mandat for den private sektor, som fastsat i Kommissionens forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om ændring af afgørelse nr. 466/2014/EU.
1.4.2.
Specifikke mål og berørte ABM/ABB-aktiviteter
Specifikt mål nr.
3
4
ABM: Activity Based Management (aktivitetsbaseret ledelse) – ABB: Activity Based Budgeting
(aktivitetsbaseret budgetlægning).
Jf. finansforordningens artikel 54, stk. 2, litra a) hhv. b).
DA
10
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0011.png
Specifikt ABM-mål nr. 2: "At forbedre EU's profil, eksterne repræsentation og
forbindelse med EIB, EBRD, andre internationale finansielle institutioner, herunder
forbedring af EU's omdømme i relevante økonomiske fora med henblik på at styrke
konvergensen mellem deres strategier og transaktioner og EU's eksterne prioriteter".
Berørte ABM/ABB-aktiviteter
Afsnit 01.03 – Internationale økonomiske og finansielle anliggender
DA
11
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0012.png
1.4.3.
Forventede resultater og virkninger
Angiv, hvilke virkninger forslaget/initiativet forventes at få for modtagerne/målgruppen.
Den foreslåede ændring af forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009 har til formål at
skabe de nødvendige forudsætninger for, at garantifonden for aktioner i forhold til
tredjeland kan modtage risikopræmierne fra de af EIB's finansieringstransaktioner
under mandatet for den private sektor vedrørende projekter til støtte for flygtninge
og/eller værtssamfund. Overdragelsen af forvaltningen af aktiverne i garantifonden
for aktioner i forhold til tredjeland bør desuden bidrage til en bedre strømlining og
konsolidering af Kommissionens aktivforvaltning, idet den tager udgangspunkt i
eksisterende strukturer og opnåede resultater. Virkningen for de
finansieringsberettigede, som vil modtage støtte gennem EIB's transaktioner i den
private sektor, vil blive evalueret af EIB i forbindelse med sine rammer for
resultatmåling; hertil vil EIB udvikle nye indikatorer for projekter, der bidrager med
strategiske løsninger på migrationskrisen.
1.4.4.
Virknings- og resultatindikatorer
Angiv indikatorerne til kontrol af forslagets/initiativets gennemførelse.
Hvad angår risikopræmierne vil indikatoren være baseret på den korrekte indbetaling
af indtægterne til garantifonden.
Hvad angår overtagelsen af garantifondens forvaltning vil indikatorerne være baseret
på den gnidningsløse overdragelse af forvaltningen og derefter fondens forvaltning i
overensstemmelse med principperne for forsvarlig økonomisk forvaltning.
1.5.
1.5.1.
Forslagets/initiativets begrundelse
Behov, der skal opfyldes på kort eller lang sigt
Vedtagelse af Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 466/2014/EU om en EU-
garanti til Den Europæiske Investeringsbank mod tab i forbindelse med
finansieringstransaktioner til støtte for investeringsprojekter uden for Unionen.
1.5.2.
Merværdien ved en indsats fra EU's side
Merværdien af EU-garantien, som understøttes af garantifonden, er beskrevet i
finansieringsoversigten til Kommissionens forslag om ændring af afgørelse nr.
466/2014/EU. Det eksterne mandat giver politisk og finansiel EU-støtte til EIB's
långivning i lande og til investeringsprojekter, som ellers ikke ville være i stand til at
opfylde EIB’s normale retningslinjer og kriterier på grund af den høje risiko.
1.5.3.
Erfaringer fra lignende foranstaltninger
Ikke relevant
DA
12
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1.5.4.
Sammenhæng med andre relevante instrumenter og eventuel synergivirkning
Synergi med Kommissionens forslag til afgørelse om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 466/2014/EU om en EU-garanti til Den
Europæiske Investeringsbank mod tab i forbindelse med finansieringstransaktioner
til støtte for investeringsprojekter uden for Unionen.
De finansieringstransaktioner, hvis risiko dækkes af garantifonden, supplerer
aktiviteterne under EU's instrumenter for ekstern bistand.
DA
13
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0014.png
1.6.
Varighed og finansielle virkninger
Forslag/initiativ af
begrænset varighed
Finansielle virkninger fra YYYY til YYYY
X
Forslag/initiativ af
ubegrænset varighed
– For så vidt angår gennemførelsen af Kommissionens overtagelse af forvaltningen
af garantifonden for aktioner i forhold til tredjeland, hvor overdragelsen finder
sted i 2017/2018
– derefter gennemførelse i fuldt omfang.
1.7.
Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
5
x
Direkte forvaltning
ved Kommissionen
x
i dens tjenestegrene, herunder ved dens personale i EU's delegationer
i
gennemførelsesorganer
Delt forvaltning
i samarbejde med medlemsstaterne
Indirekte forvaltning
ved at overlade budgetgennemførelsesopgaver til:
tredjelande eller organer, som tredjelande har udpeget
internationale organisationer og deres organer (angives nærmere)
Den Europæiske Investeringsbank og Den Europæiske Investeringsfond
de organer, der er omhandlet i finansforordningens artikel 208 og 209
offentligretlige organer
privatretlige organer, der har fået overdraget samfundsopgaver, forudsat at de
stiller tilstrækkelige finansielle garantier
privatretlige organer, undergivet lovgivningen i en medlemsstat, som har fået
overdraget gennemførelsen af et offentlig-privat partnerskab, og som stiller
tilstrækkelige finansielle garantier
personer, der har fået overdraget gennemførelsen af specifikke aktioner i den
fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik i henhold til afsnit V i traktaten om Den
Europæiske Union, og som er udpeget i den relevante basisretsakt
Hvis der angives flere forvaltningsmetoder, gives der en nærmere forklaring i afsnittet "Bemærkninger".
Bemærkninger
5
Forklaringer vedrørende forvaltningsmetoder og henvisninger til finansforordningen findes på
webstedet BudgWeb:
http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html
DA
14
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0015.png
2.
2.1.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
Bestemmelser om kontrol og rapportering
Angiv hyppighed og betingelser.
Som fastsat i artikel 8 i Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 480/2009 fremsender
Kommissionen senest den 31. maj i det efterfølgende regnskabsår år en årsrapport
om garantifondens situation og forvaltning i det foregående år til Europa-
Parlamentet, Rådet og Revisionsretten. I henhold til forordningens artikel 9
vedlægges garantifondens forvaltningsregnskab og statusopgørelse Kommissionens
forvaltningsregnskab og statusopgørelse.
2.2.
2.2.1.
Forvaltnings- og kontrolsystem
Konstaterede risici
I henhold til artikel 1 i forordning nr. 480/2009 skal midlerne i garantifonden
investeres. Disse investeringer vil være behæftet med en investeringsrisiko (f.eks.
markeds- og kreditrisiko) og en vis operationel risiko.
2.2.2.
Oplysninger om det interne kontrolsystem
Garantifondens aktiver vil blive forvaltet af Kommissionen i overensstemmelse med
forordning nr. 480/2009 og dens gældende interne regler og procedurer. Der vil
regelmæssigt blive foretaget eksterne revisioner.
Indtægterne vil blive håndteret i overensstemmelse med finansforordningen.
2.2.3.
Anslåede omkostninger og fordele ved kontrollen samt forventet fejlrisiko
På grundlag af den overordnede omkostningseffektivitet ved kontrollen af aktiviteter
i forbindelse med forvaltning af aktiver i 2015 (baseret på de årsværk, der indgår i
kontrollen, divideret med de samlede likvide aktiver under forvaltning) er det
Kommissionens opfattelse, at kontrollen er tilstrækkeligt effektiv og
omkostningseffektiv. De samme kontrolsystemer vil blive anvendt på de yderligere
aktiver under forvaltning.
2.3.
Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
Angiv eksisterende eller påtænkte forebyggelses- og beskyttelsesforanstaltninger.
EIB har hovedansvaret for at træffe forholdsregler mod svig, bl.a. ved at anvende sin
politik til forhindring og modvirkning af korruption, svig, hemmelige aftaler, tvang,
hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme i forbindelse med Den
Europæiske Investeringsbanks aktiviteter på finansieringstransaktionerne. EIB har
vedtaget en politik for svagt regulerede, ugennemsigtige og ikke-samarbejdsvillige
jurisdiktioner.
DA
15
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0016.png
EIB agter at opretholde en streng politik mod skattesvig, skatteunddragelse og
skadelige skattepraksisser i alle sine aktiviteter, herunder udlån via finansielle
formidlere. Den holder konstant øje med udviklingen af de internationale standarder
for at fastholde sin ledende rolle blandt IFI'er i bekæmpelsen af disse skadelige
skattepraksisser og for at sikre, at dens politik for svagt regulerede, ugennemsigtige
og ikke-samarbejdsvillige jurisdiktioner holdes ajour med alle væsentlige
udviklinger.
EIB-Gruppens ramme for bekæmpelse af hvidvaskning af penge og finansiering af
terrorisme (AML-CFT), der blev revideret i 2014 og offentliggjort på EIB's websted,
fastsætter de centrale principper for regulering af AML-CFT og tilknyttede
integritetsaspekter ved EIB-Gruppens aktiviteter og har til formål at forhindre
tilknytningen eller anvendelsen af EIB-Gruppen, dens styrende organer, dens
personale og dens modparter til hvidvaskning af penge, finansiering af terrorisme
eller andre kriminelle aktiviteter.
Kommissionens interne regler, herunder de specifikke procedurer for forvaltning af
finansielle aktiver, gælder i forbindelse med overtagelsen af garantifondens
forvaltning.
DA
16
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0017.png
3.
3.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
Berørt(e) udgiftspost(er) på budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige
finansielle ramme
Eksisterende udgiftsposter på budgettet
I samme rækkefølge som udgiftsområderne i den flerårige finansielle ramme og
budgetposterne.
Udgifts
-
område i
den
flerårige
finansielle
ramme
Budgetpost
Nummer
[…]
[Betegnelse……………...……………]
Udgiftens
art
Bidrag
fra
EFTA
-
lande
7
fra
kandidat
-
lande
8
fra tredje
-
lande
iht. finansforord
-
ningens artikel 21,
stk. 2, litra b)
OB/IOB
6
01.0305 EU's sikkerhedsstillelse for
EIB-lån
og -lånegarantier i
tredjelande
[…]
[XX.YY.YY.YY]
01.0306 Tilførsler til
garantifonden
OB/IOB
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
NEJ
Antal
Antal
Antal
Nye budgetposter, som der er søgt om
I samme rækkefølge som udgiftsområderne i den flerårige finansielle ramme og
budgetposterne.
Udgifts
-
område i
den
flerårige
finansielle
ramme
Budgetpost
Nummer
[…]
[Betegnelse……………...……………]
Udgiftens
art
OB/IOB
fra
EFTA-
lande
fra
kandidat
-
lande
Bidrag
fra tredje
-
lande
iht. finansforord
-
ningens artikel 21,
stk. 2, litra b)
[…]
[XX.YY.YY.YY]
JA/NEJ
JA/NEJ
JA/NEJ
JA/NEJ
6
7
8
OB = opdelte bevillinger/IOB = ikke-opdelte bevillinger.
EFTA: Den Europæiske Frihandelssammenslutning.
Kandidatlande og, efter omstændighederne, potentielle kandidatlande på Vestbalkan.
DA
17
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0018.png
3.2.
3.2.1.
Anslåede virkninger for udgifterne
Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
i mio. EUR (tre decimaler)
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme
Nummer
[Betegnelse………...……………………………………………………………….]
GD [...]
Aktionsbevillinger
Budgetpostens nummer
Budgetpostens nummer
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
1)
2)
(1 a)
(2a)
År
n
9
År
n+1
År
n+2
År
n+3
Der indsættes flere år, hvis
virkningerne varer længere (jf.
punkt 1.6)
I ALT
Administrationsbevillinger finansieret
over bevillingsrammen for særprogrammet
10
Budgetpostens nummer
Forpligtelser
3)
=
1+1a+3
= 2+2a
Bevillinger I ALT
til GD
[...]
Betalinger
+3
9
10
År n er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begynder.
Teknisk og/eller administrativ bistand og udgifter til støtte for gennemførelsen af EU's programmer og/eller aktioner (tidligere BA-poster), indirekte forskning,
direkte forskning.
DA
18
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0019.png
Aktionsbevillinger I ALT
Forpligtelser
Betalinger
4)
5)
Administrationsbevillinger
finansieret
bevillingsrammen for særprogrammer I ALT
over
6)
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE […]
i den flerårige finansielle ramme
Forpligtelser
Betalinger
= 4+ 6
= 5+ 6
Hvis flere udgiftsområder påvirkes af forslaget/initiativet:
Aktionsbevillinger I ALT
Forpligtelser
Betalinger
4)
5)
Administrationsbevillinger
finansieret
bevillingsrammen for særprogrammer I ALT
over
6)
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1 til 4
i den flerårige finansielle ramme
(referencebeløb)
Forpligtelser
= 4+ 6
Betalinger
= 5+ 6
DA
19
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0020.png
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme
5
Administration
i mio. EUR (tre decimaler)
År
n
GD [...]
Menneskelige ressourcer
Andre administrationsudgifter
I ALT GD
[...]
Bevillinger
År
n+1
År
n+2
År
n+3
Der indsættes flere år, hvis
virkningerne varer længere (jf.
punkt 1.6)
I ALT
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
(Forpligtelser i
betalinger i alt)
alt
=
i mio. EUR (tre decimaler)
År
n
Bevillinger I ALT
under UDGIFTSOMRÅDE 1 til 5
i den flerårige finansielle ramme
Forpligtelser
Betalinger
11
År
n+1
År
n+2
År
n+3
Der indsættes flere år, hvis
virkningerne varer længere (jf.
punkt 1.6)
I ALT
Til oplysning vil administrationsomkostningerne vedrørende porteføljeforvaltning blive tilbageholdt fra garantifondens indtægter og ikke fra
budgettet. Disse omkostninger er driftsudgifter (inklusive bankgebyrer, Swift, Clearstream-gebyrer): skøn for 2017, 200 000 EUR, der frem til
2020 øges op til 250 000 EUR.
11
År n er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begynder.
DA
20
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
Revisionsgebyrer: 10 000 EUR
DA
21
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0022.png
3.2.2.
Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
– X Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af aktionsbevillinger
Forslaget/initiativet medfører anvendelse af aktionsbevillinger som anført herunder:
Forpligtelsesbevillinger i mio. EUR (tre decimaler)
År
n
Der angives
mål og
resultater
Type
12
År
n + 1
År
n + 2
År
n + 3
RESULTATER
Der indsættes flere år, hvis virkningerne varer
længere (jf. punkt 1.6)
I ALT
Result
aterne
s
gnsntl
. om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninge
r
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Antal
resul
-
tater i
alt
Omkost
-
ninger i
alt
Antal
Antal
Antal
Antal
Antal
Antal
SPECIFIKT MÅL NR. 1
13
...
- Resultat
- Resultat
- Resultat
Subtotal for specifikt mål nr. 1
SPECIFIKT MÅL NR. 2
- Resultat
Subtotal for specifikt mål nr. 2
OMKOSTNINGER I ALT
12
13
Resultater er de produkter og tjenesteydelser, der skal leveres (f.eks. antal finansierede studenterudvekslinger, antal km bygget vej osv.).
Som beskrevet i punkt 1.4.2. "Specifikke mål ...".
DA
Antal
22
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0023.png
3.2.3.
Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
– X Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af administrationsbevillinger
Forslaget/initiativet medfører anvendelse af administrationsbevillinger som
anført herunder:
3.2.3.1. Resumé
i mio. EUR (tre decimaler)
År
n
14
År
n + 1
År
n + 2
År
n + 3
Der indsættes flere år, hvis virkningerne varer
længere (jf. punkt 1.6)
I ALT
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
Menneskelige ressourcer
Andre
administrationsudgifter
Subtotal
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
Uden for
UDGIFTSOMRÅDE 5
15
i den flerårige finansielle
ramme
Menneskelige ressourcer
Andre udgifteraf
administrativ art
Subtotal
uden for
UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle
ramme
I ALT
Bevillingerne til menneskelige ressourcer og andre administrationsudgifter vil blive dækket ved hjælp af de bevillinger, der i
forvejen er afsat til generaldirektoratets forvaltning af aktionen, og/eller ved intern omfordeling i generaldirektoratet,
eventuelt suppleret med yderligere bevillinger, som tildeles det ansvarlige generaldirektorat i forbindelse med den årlige
tildelingsprocedure
under
hensyntagen
til
de
budgetmæssige
begrænsninger.
14
15
År n er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begynder.
Teknisk og/eller administrativ bistand og udgifter til støtte for gennemførelsen af EU's programmer
og/eller aktioner (tidligere BA-poster), indirekte forskning, direkte forskning.
DA
23
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0024.png
3.2.3.2. Anslået behov for menneskelige ressourcer
– X Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af menneskelige ressourcer
Forslaget/initiativet medfører anvendelse af menneskelige ressourcer som
anført herunder:
Overslag angives i årsværk
Der
indsætt
es flere
år, hvis
virknin
gerne
varer
længer
e (jf.
punkt
1.6)
År
n
År
n+1
År
n + 2
År
n+
3
Stillinger i stillingsfortegnelsen (tjenestemænd og midlertidigt ansatte)
XX 01 01 01 (i hovedsædet og i Kommissionens
repræsentationskontorer)
XX 01 01 02 (i delegationer)
XX 01 05 01 (indirekte forskning)
10 01 05 01 (direkte forskning)
Eksternt
personale (i årsværk)
16
XX 01 02 01 (KA, UNE, V under den samlede
bevillingsramme)
XX 01 02 02 (KA, LA, UNE, V og JED i
delegationerne)
XX
01 04
yy
17
- i hovedsædet
- i delegationer
XX
01 05 02 (KA, UNE, V – indirekte forskning)
10 01 05 02 (KA, UNE, V - direkte forskning)
Andre budgetposter (skal angives)
I ALT
XX
angiver det berørte politikområde eller budgetafsnit.
Personalebehovet vil blive dækket ved hjælp af det personale, som generaldirektoratet allerede har afsat til
aktionen, og/eller interne rokader i generaldirektoratet, eventuelt suppleret med yderligere bevillinger, som
tildeles det ansvarlige generaldirektorat i forbindelse med den årlige tildelingsprocedure under hensyntagen til de
budgetmæssige begrænsninger.
Opgavebeskrivelse:
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
Forvaltning af aktiver: porteføljeforvaltning, kvantitative analyser, støtte til
risikoanalyser
Støttefunktioner i forbindelse med den direkte forvaltning, bl.a. risikostyring
og middle office-funktioner
16
Administration, rapportering og opfølgning på garantierne (projektpipelines)
Regnskabsføring og rapportering
17
KA: kontraktansatte, LA: lokalt ansatte UNE: udstationerede nationale eksperter, V: vikarer, JED:
junioreksperter ved delegationerne.
Delloft for eksternt personale under aktionsbevillingerne (tidligere BA-poster).
DA
24
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0025.png
Eksternt personale
DA
25
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0026.png
3.2.4.
Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
X
ramme
Forslaget/initiativet er foreneligt med indeværende flerårige finansielle
Forslaget/initiativet kræver omlægning af det relevante udgiftsområde i den
flerårige finansielle ramme
Der redegøres for omlægningen med angivelse af de berørte budgetposter og beløbenes størrelse.
Forslaget/initiativet kræver, at fleksibilitetsinstrumentet anvendes, eller at den
flerårige finansielle ramme revideres
Der redegøres for behovet med angivelse af de berørte udgiftsområder og budgetposter og beløbenes
størrelse.
3.2.5.
Tredjemands bidrag til finansieringen
– X Forslaget/initiativet indeholder ikke bestemmelser om samfinansiering med
tredjemand
– Forslaget/initiativet indeholder bestemmelser om samfinansiering, jf. følgende
overslag:
Bevillinger i mio. EUR (tre decimaler)
Der indsættes flere år, hvis
virkningerne varer længere (jf.
punkt 1.6)
År
n
Angiv
organ,
deltager
samfinansieringen
Samfinansierede
bevillinger I ALT
som
i
År
n + 1
År
n + 2
År
n + 3
I alt
DA
26
DA
kom (2016) 0582 - Ingen titel
1670493_0027.png
3.3.
Anslåede virkninger for indtægterne
– X Forslaget/initiativet har ingen finansielle virkninger for indtægterne
– Forslaget/initiativet har følgende finansielle virkninger:
for egne indtægter
for diverse indtægter
i mio. EUR (tre decimaler)
Bevillinger til
rådighed i
indeværende
regnskabsår
Forslagets/initiativets virkninger
18
Indtægtspost på budgettet
År
2017
År
2018
År
2019
År
2020
Der indsættes flere år, hvis virkningerne
varer længere (jf. punkt 1.6)
Artikel […]
For diverse indtægter, der er formålsbestemte, angives det, hvilke af budgettets udgiftsposter der
påvirkes.
Til oplysning vil de forventede indtægter fra EIB's risikoberegning ikke have direkte
virkning på budgettet. Indtægterne indbetales direkte til garantifonden.
Indtægterne anslås til:
År
2017
-
År
2018
0,504
År
2019
1,366
År
2020
2,718
Supplerende oplysninger: Risikopræmieindtægterne anslås til 50 basispoint og
beregnes på grundlag af skøn over de uindfriede lån, som EIB har udstedt til
projekter i privatsektoren som reaktion på migrationskrisen.
Til oplysning betaler Kommissionen i øjeblikket et forvaltningsgebyr for
garantifondens finansielle forvaltning. Forslaget om overdragelse af denne aktivitet
til Kommissionen vil gøre det muligt at spare ca. 900 000 EUR om året (860 000
EUR blev indbetalt til EIB i 2015).
18
Med hensyn til EU's traditionelle egne indtægter (told og sukkerafgifter) opgives beløbene netto, dvs.
bruttobeløb, hvorfra der er trukket opkrævningsomkostninger på 25 %.
DA
27
DA