Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0618
Offentligt
1667569_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 23.9.2016
COM(2016) 618 final
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
Rapport, der skal understøtte beregningen af den tildelte mængde til Den Europæiske
Union, og rapport, der skal understøtte beregningen af den tildelte mængde til Unionen,
dens medlemsstater og Island i henhold til Kyotoprotokollens artikel 3, stk. 7a, 8 og 8a,
for anden forpligtelsesperiode, jf. artikel 3, stk. 2, i Rådets afgørelse (EU) 2015/1339
{SWD(2016) 316 final}
DA
DA
kom (2016) 0618 - Ingen titel
1667569_0002.png
1.
I
NDLEDNING
Denne rapport og det ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene
udgør den rapport, der skal understøtte beregningen af den tildelte mængde til Den
Europæiske Union (Unionen), og den rapport, der skal understøtte beregningen af den
fælles tildelte mængde til Unionen, dens medlemsstaterne og Island i henhold til
Kyotoprotokollens artikel 3, stk. 7a, 8 og 8a, i anden forpligtelsesperiode og vise
Unionens, dens medlemsstaters og Islands kapacitet til at stå til regnskab for deres
emissioner og tildelte mængde i overensstemmelse med beslutning 2/CMP.8 fra
partskonferencen, som tjente som møde for parterne i Kyotoprotokollen, jf. artikel 3,
stk. 2, i Rådets afgørelse (EU) 2015/1339
1
. De vil blive sendt til De Forenede Nationers
rammekonvention om klimaændringer (UNFCCC).
Beregningen af den tildelte mængde ifølge Kyotoprotokollen i denne rapport er en
forudsætning for at opgøre Unionens mål for reduktion af drivhusgasemissioner i anden
forpligtelsesperiode i henhold til Kyotoprotokollen. Denne rapport indeholder også
oplysninger om valgene i forbindelse med specifikke muligheder for bogføring ifølge
Kyotoprotokollen.
2.
O
PGØRELSE
AF ANTROPOGENE EMISSIONER FRA KILDER OG OPTAG GENNEM
DRÆN
AF
DRIVHUSGASSER
,
DER
IKKE
ER
REGULERET
AF
M
ONTREALPROTOKOLLEN
Den komplette fælles opgørelse af antropogene emissioner fra kilder og optag gennem
dræn af drivhusgasser, som ikke er reguleret af Montrealprotokollen, for alle år regnet fra
referenceåret til år 2014 for Unionen, dens medlemsstater og Island indgives til
UNFCCC som et særskilt dokument sammen med denne rapport i overensstemmelse
med punkt 1(a) i bilag I til beslutning 2/CMP.2.
3.
F
ASTSÆTTELSE AF REFERENCEÅR FOR ANDEN FORPLIGTELSESPERIODE
Den fælles opgørelse afspejler de referenceår, medlemsstaterne og Island har valgt i deres
nationale opgørelser. Nedenfor gives en oversigt:
1
Rådets afgørelse (EU) 2015/1339 af 13. juli 2015 om indgåelse på Den Europæiske Unions vegne af
Dohaændringen til Kyotoprotokollen til De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer
og om den fælles opfyldelse af forpligtelserne i forbindelse hermed (EUT L 207 af 4.8.2015, s. 1-14).
kom (2016) 0618 - Ingen titel
1667569_0003.png
Tabel 1
Valg af referenceår for forskellige drivhusgasser for EU-medlemsstaterne
og Island for anden forpligtelsesperiode i henhold til Kyotoprotokollen
Medlemsstat
Referenceår for CO
2
,
CH
4
og N
2
O
1990
1990
1988
1990
1990
1990
1990
1990
1990
1990
1990
1990
1985-1987
1990
1990
1990
1990
1990
1990
1990
1988
1990
1989
1990
1986
1990
1990
1990
1990
Referenceår for HFCs,
PFCs
og SF
6
1990
1995
1995
1990
1995
1995
1995
1995
1995
1990
1995
1995
1995
1995
1990
1995
1995
1995
1990
1995
1995
1995
1989
1990
1995
1995
1995
1995
1990
Referenceår for NF
3
Østrig
Belgien
Bulgarien
Kroatien
Cypern
Tjekkiet
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Μalta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Det Forenede Kongerige
Island
2000
1995
1995
2000
1995
1995
1995
1995
1995
1995
1995
2000
1995
1995
1995
1995
1995
1995
1995
1995
2000
2000
2000
2000
1995
1995
1995
1995
1995
4.
V
ILKÅR
FOR OPFYLDELSE I FÆLLESSKAB I HENHOLD TIL
ARTIKEL
4
I ANDEN FORPLIGTELSESPERIODE
K
YOTOPROTOKOLLENS
Unionen, dens medlemsstater og Island har aftalt at opfylde deres kvantitative
emissionsbegrænsnings-
og
emissionsreduktionsforpligtelser
i
henhold
til
Kyotoprotokollens artikel 3 for anden forpligtelsesperiode til Kyotoprotokollen i
fællesskab i overensstemmelse med artikel 4 deri. Unionen, dens medlemsstater og Island
er nået til enighed om en kvantitativ emissionsreduktionsforpligtelse, der begrænser deres
gennemsnitlige årlige emissioner af drivhusgasser i anden forpligtelsesperiode til 80 % af
summen af deres referenceårsemissioner, hvilket afspejles af Dohaændringen.
Ifølge Kyotoprotokollens artikel 4 skal parter, som har aftalt at opfylde deres forpligtelser
i henhold til Kyotoprotokollens artikel 3 i fællesskab, i den relevante aftale om fælles
opfyldelse fastsætte det respektive emissionsniveau, der tildeles hver af parterne. I Rådets
afgørelse (EU) 2015/1339 fastsættes vilkårene for aftalen om opfyldelse i fællesskab
samt de respektive emissionsniveauer for hver af aftalens parter. Aftalen mellem
Unionen, dens medlemsstater og Island om Islands deltagelse i den fælles opfyldelse af
Unionens, dens medlemsstaters og Islands forpligtelser i Kyotoprotokollens anden
forpligtelsesperiode fastsætter vilkårene for Islands deltagelse
2
. Emissionsniveauerne
2
EUT L 207 af 4.8.2015, s. 17.
3
kom (2016) 0618 - Ingen titel
1667569_0004.png
fastsætter de mængder, som medlemsstaterne og Island er tildelt i anden
forpligtelsesperiode. Emissionsniveauerne er fastsat på grundlag af gældende EU-
lovgivning for perioden 2013-2020 i overensstemmelse med "klima- og energipakken"
3
.
5.
B
EREGNING
OG
8
A
AF DE TILDELTE MÆNGDER I HENHOLD TIL ARTIKEL
3,
STK
. 7
A
, 8
Den fælles tildelte mængde til Unionen, dens medlemsstater og Island i
Kyotoprotokollens anden forpligtelsesperiode svarer til den procent, der er anført for
Unionen, dens medlemsstater og Island i tredje kolonne i bilag B til Kyotoprotokollen,
som ændret ved Dohaændringen (80 %), af referenceårets emissioner ganget med otte. På
grundlag af denne beregning er den fælles tildelte mængde 37 625 402 324 ton CO
2
-
ækvivalenter.
Den mængde, som er tildelt Unionen, er fastsat i overensstemmelse med vilkårene i
aftalen om opfyldelse i fællesskab og svarer til 15 834 334 860 ton CO
2
-ækvivalenter.
De mængder, som er tildelt medlemsstaterne og Island, er også fastsat i
overensstemmelse med vilkårene i aftalen om opfyldelse i fællesskab og findes i tabel 2.
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/29/EF om ændring af direktiv 2003/87/EF med henblik
på at forbedre og udvide ordningen for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet og
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 406/2009/EF af 23. april 2009 om medlemsstaternes
indsats for at reducere deres drivhusgasemissioner med henblik på at opfylde Fællesskabets
forpligtelser til at reducere drivhusgasemissionerne frem til 2020 (EUT L 140 af 5.6.2009).
4
kom (2016) 0618 - Ingen titel
1667569_0005.png
Tabel 2
Mængder tildelt medlemsstaterne og Island (under hensyntagen til
Kyotoprotokollens artikel 3, stk. 7a)
Medlemsstat
Østrig
Belgien
Bulgarien
Kroatien
Cypern
Tjekkiet
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Μalta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Det Forenede Kongerige
Island
ton CO
2
-ækvivalent
405 712 317
584 228 513
222 945 983
162 271 086
47 450 128
520 515 203
269 363 657
51 056 976
240 544 599
3 014 714 832
3 592 699 888
480 791 166
434 486 280
343 520 594
2 410 291 421
76 633 439
113 600 821
72 191 526
9 299 769
924 777 902
1 583 938 824
429 581 969
656 059 490
202 268 939
99 425 782
1 766 877 232
315 554 578
2 744 937 332
15 327 217
6.
B
EREGNING
AF FORPLIGTELSESPERIODENS RESERVE I OVERENSSTEMMELSE MED
BESLUTNING
11/CMP.1
Med henblik på den fælles opfyldelse gælder forpligtelsesperiodens reserve for Unionen,
dens medlemsstater og Island individuelt. Tabel 3 viser forpligtelsesperiodens reserver
beregnet for Unionen, dens medlemsstater og Island.
5
kom (2016) 0618 - Ingen titel
1667569_0006.png
Tabel 3
Island
Land
Forpligtelsesperiodens reserver for Unionen, dens medlemsstater og
Forpligtelsesperiodens reserve
[ton CO
2
-ækvivalenter]
21 777 272 968
Den Europæiske Union
Østrig
Belgien
Bulgarien
Kroatien
Cypern
Tjekkiet
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Μalta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Det Forenede Kongerige
Island
365 141 085
525 805 662
200 651 385
146 043 977
42 705 115
468 463 683
242 427 291
45 951 278
216 490 139
2 713 243 349
3 233 429 899
432 712 049
391 037 652
309 168 535
2 169 262 279
68 970 095
102 240 739
64 972 374
8 369 792
832 300 112
1 425 544 942
386 623 772
590 453 541
182 042 045
89 483 204
1 590 189 509
283 999 120
2 470 443 599
13 794 495
OG
7.
AF MINDSTEVÆRDIER FOR TRÆKRONEDÆKNINGSGRAD
,
AREAL
TRÆHØJDE TIL BRUG VED BEREGNINGEN EFTER ARTIKEL
3,
STK
. 3
OG
4
V
ALG
Medlemsstaterne har valgt tærskelværdier for definitionen på skov med henblik på at
kunne aflægge rapport om nyplantning, genplantning og rydning af skov i henhold til
artikel 3, stk. 3, og skovforvaltning, hvis sådanne aktiviteter var valgt i henhold til
Kyotoprotokollens artikel 3, stk. 4, for første forpligtelsesperiode. Da Unionen samler
medlemsstaternes oplysninger anvendes samme værdier, som dem medlemsstaterne har
valgt for de påkrævede mindsteværdier for trækronedækningsgrad, areal og træhøjde i
overensstemmelse med den definition på skov, der anvendes ved rapportering til FAO.
6
kom (2016) 0618 - Ingen titel
1667569_0007.png
Tabel 4
- Medlemsstaternes og Islands valg af tærskelværdier med henblik på
rapportering i henhold til artikel 3, stk. 3 og 4
Mindsteværdi for
trækronedækningsgr
ad
Østrig
30 %
Belgien
20 %
Bulgarien
10 %
Kroatien
10 %
Cypern
10 %
Tjekkiet
30 %
Danmark
10 %
Estland
30 %
Finland
10 %
Frankrig
10 %
Tyskland
10 %
Grækenland
25 %
Ungarn
30 %
Irland
20 %
Italien
10 %
Letland
20 %
Litauen
30 %
Luxembourg
10 %
Μalta
30 %
Nederlandene
20 %
Polen
10 %
Portugal
10 %
Rumænien
10 %
Slovakiet
20 %
Slovenien
30 %
Spanien
20 %
Sverige
10 %
Det
Forenede
20 %
Kongerige
Island
10 %
Medlemsstat
Mindsteværdi for
træhøjde
2m
5m
5m
2m
5m
2m
5m
2m
5m
5m
5m
2m
5m
5m
5m
5m
5m
5m
5m
5m
2m
5m
5m
5m
2m
3m
5m
2m
2m
Mindsteværdi for
skovareal
0,05 ha
0,5 ha
0,1 ha
0,1 ha
0,3 ha
0,05 ha
0,5 ha
0,5 ha
0,5 ha
0,5 ha
0,1 ha
0,3 ha
0,5 ha
0,1 ha
0,5 ha
0,1 ha
0,1 ha
0,5 ha
1 ha
0,5 ha
0,1 ha
1 ha
0,25 ha
0,3 ha
0,25 ha
1 ha
0,5 ha
0,1 ha
0,5 ha
8.
V
ALG AF AKTIVITETER I HENHOLD TIL ARTIKEL
3,
STK
. 4,
DER SKAL MEDREGNES I
REGNSKABET FOR ANDEN FORPLIGTELSESPERIODE
Tabel 5 indeholder en oversigt over medlemsstaternes og Islands valg af aktiviteter i
henhold til artikel 3, stk. 4, som anført i deres rapporter, som skal understøtte
beregningen af den tildelte mængde for anden forpligtelsesperiode.
7
kom (2016) 0618 - Ingen titel
1667569_0008.png
Tabel 5
Oversigt over medlemsstaternes og Islands valg af LULUCF-
aktiviteter i henhold til Kyotoprotokollens artikel 3, stk. 4
Medlemsstat
Forvaltning af
dyrkede arealer
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Valgt
Valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Valgt
Ikke valgt
Valgt
Ikke valgt
Forvaltning af
græsningsarea
ler
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Valgt
Valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Valgt
Ikke valgt
Fornyelse af
vegetationen
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Valgt
Dræning og
genopretning af
vådområder
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Ikke valgt
Valgt
Ikke valgt
Østrig
Belgien
Bulgarien
Kroatien
Cypern
Tjekkiet
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Μalta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Det
Forenede
Kongerige
Island
9.
H
YPPIGHED
,
HVORMED DER AFLÆGGES REGNSKAB FOR AKTIVITETER I HENHOLD
TIL ARTIKEL
3,
STK
. 3
OG
4
Medlemsstaterne og Island anfører, hvor hyppigt der er aflagt regnskab for aktiviteterne i
henhold til artikel 3, stk. 3 og 4, i deres respektive rapporter, der skal understøtte
beregningen af den tildelte mængde. Alle medlemsstater valgte at aflægge regnskab ved
forpligtelsesperiodens afslutning med undtagelse af Danmark og Ungarn, som valgte at
aflægge regnskab årligt.
10. R
EFERENCENIVEAUER
FOR SKOVFORVALTNING SOM ANFØRT I TILLÆGGET TIL
BILAGET TIL BESLUTNING
2/CMP.7
Ifølge punkt 1(i) i bilag I til beslutning 2/CMP.8 skal der rapportes om
skovforvaltningsniveauet og eventuelle tekniske korrektioner i opgørelsesrapporten.
Unionens medlemsstater og Island meddelte disse oplysninger i deres rapporter, som skal
understøtte beregningen af den tildelte mængde, og i deres seneste drivhusgasopgørelser.
11. O
PLYSNINGER
OM
,
HVORDAN EMISSIONER FRA HØSTEDE TRÆPRODUKTER FRA
SKOVE FRA FØR STARTEN PÅ ANDEN FORPLIGTELSESPERIODE ER MEDREGNET I
8
kom (2016) 0618 - Ingen titel
1667569_0009.png
REFERENCENIVEAUET I OVERENSSTEMMELSE MED PUNKT
BESLUTNING
2/CMP.7
16
I BILAGET TIL
Oplysninger om, hvordan emissioner fra høstede træprodukter fra skove fra før starten på
anden forpligtelsesperiode er medregnet i referenceniveauet i overensstemmelse med
punkt 16 i bilaget til beslutning 2/CMP.7, findes i de rapporter, der skal understøtte
beregningen af den tildelte mængde, som er indgivet af Unionens medlemsstater og
Island i deres seneste opgørelser.
12. B
OGFØRING AF NATURLIGE FORSTYRRELSER
Nedenfor gives en oversigt over medlemsstaternes afgørelser om, hvorvidt de agter at
anvende bestemmelserne om ikke at medregne emissioner fra naturlige forstyrrelser.
Tabel 6
Oplysninger om anvendelsen af bestemmelserne om ikke at
medregne emissioner fra naturlige forstyrrelser
Lande
Nyplantning/genplantning af
skove
Nej
Nej
Ja
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ja
Nej
Ja
Nej
Ja
Ja
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Nej
Ja
Ja
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Ja
Skovforvaltning
Østrig
Belgien
Bulgarien
Kroatien
Cypern
Tjekkiet
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland
Ungarn
Irland
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Μalta
Nederlandene
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Det Forenede Kongerige
Island
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Nej
Ja
Nej
Ja
Ja
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Nej
Ja
Ja
Nej
Nej
Ja
Ja
Ja
Ja
13. B
ESKRIVELSE AF DET NATIONALE SYSTEM
Unionen havde allerede kvantitative emissionsbegrænsninger og emissionsreduktionsmål
i første forpligtelsesperiode og gav en beskrivelse af sit nationale system i rapporten med
henblik på beregning af den tildelte mængde i første forpligtelsesperiode. Eventuelle
ændringer i Unionens nationale system blev derfor efterfølgende rapporteret som led i de
9
kom (2016) 0618 - Ingen titel
1667569_0010.png
årlige supplerende oplysninger i henhold til Kyotoprotokollens artikel 7 og medtaget i
den nationale opgørelsesrapport.
De institutioner, som var en del af Unionens opgørelsessystem og ansvarlige for
forberedelsen af Unionens opgørelse i første forpligtelsesperiode, var de samme i starten
af anden forpligtelsesperiode. Generaldirektoratet for Klima (GD Klima) i Europa-
Kommissionen har det overordnede ansvar for Unionens opgørelse, mens de enkelte
medlemsstater er ansvarlige for deres egne opgørelser, som er det grundlæggende input
til Unionens opgørelse. GD Klima får primært hjælp til opgørelsen fra følgende
institutioner: Det Europæiske Miljøagentur (EEA) og dets Europæiske Temacenter for
Luft og Klimaændringer (ETC/ACM) samt følgende andre generaldirektorater i Europa-
Kommissionen: Eurostat og Det Fælles Forskningscenter (JRC).
14. B
ESKRIVELSE AF DET NATIONALE REGISTER
Hver medlemsstat og Unionen fører et nationalt Kyotoprotokolregister med henblik på at
opfylde deres forpligtelser i henhold til Kyotoprotokollen og artikel 10 forordning (EU)
nr. 525/2013
4
("forordning om overvågningsmekanisme"). I overensstemmelse med
beslutning 13/CMP.l og 24/CP.8 fører medlemsstaterne og Unionen deres nationale
registre på konsolideret vis.
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 525/2013 af 21. maj 2013 om en mekanisme til
overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner og rapportering af andre oplysninger vedrørende
klimaændringer på nationalt plan og EU-plan og om ophævelse af beslutning nr. 280/2004/EF.
EUT L 165 af 18.6.2013, s. 13.
10