Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0621
Offentligt
1666924_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 22.9.2016
COM(2016) 621 final
2016/0301 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, som Den Europæiske Union skal indtage i Det Fælles EU-ICAO-
Udvalg vedrørende afgørelsen om vedtagelsen af et bilag om lufttrafikstyring til
samarbejdsmemorandummet mellem Den Europæiske Union og Organisationen for
International Civil Luftfart om en ramme for et styrket samarbejde
DA
DA
kom (2016) 0621 - Ingen titel
1666924_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
1.1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Formålet
med
bilaget
samarbejdsmemorandummet
om
lufttrafikstyring
(ATM)
til
Organisationen for International Civil Luftfart (ICAO) er en særorganisation under FN, der
fungerer som et globalt forum for civil luftfart. ICAO arbejder på at opfylde sin vision om en
sikker, sikkerhedsbeskyttet og bæredygtig udvikling inden for civil luftfart via et samarbejde
blandt dens på nuværende tidspunkt 191 medlemsstater. ICAO's retsgrundlag er Chicago-
konventionen af 1944 angående international civil luftfart.
EU arbejder tæt sammen med ICAO, hovedsagelig fordi flere af Chicago-konventionens
aspekter hører under Unionens kompetence - ICAO arbejder aktivt med politikker på områder
som sikkerhed, sikkerhedsbeskyttelse, miljø og lufttrafikstyring (ATM). For det andet udgør
ICAO's standarder og krav grundlaget for visse dele af EU-lovgivningen. Desuden overtages
internationale standarder vedrørende sikkerhedsbeskyttelse af luftfarten eksempelvis i EU-
lovgivningen. For EU er det derfor væsentligt at deltage i ICAO's arbejde og politiske
beslutningstagning for at bidrage til solide globale luftfartspolitikker. EU's civile
luftfartsindustris konkurrenceevne står også på spil. Andre globale aktører deltager aktivt i
ICAO's aktiviteter af samme årsager.
EU og ICAO har indgået et samarbejdsmemorandum (memorandummet) om en udvidet
ramme for samarbejde
1
. Det fremgår af memorandummet, at ATM er et af de
samarbejdsområder, der skal behandles nærmere i et særligt bilag. Bilaget skal bidrage til
bedre harmonisering af standarder, global interoperabilitet for nye teknologier og systemer og
tættere koordinering af ATM-aktiviteter. Med henblik herpå fastlægges der
samarbejdsområder i form af bl.a. regelmæssig udveksling af relevante ATM-data og -
oplysninger, en eventuel udveksling af tekniske ATM-eksperter og samarbejde om den videre
udvikling og gennemførelse af ICAO's Global Air Navigation Plan (GANP).
Der er allerede udarbejdet bilag om luftfartssikkerhed og sikkerhedsbeskyttelse af luftfarten,
og bilaget om lufttrafikstyring er det tredje bilag til memorandummet. Vedtagelsen berører
ikke EU-medlemsstaterne rettigheder og pligter i medfør af Chicago-konventionen eller deres
forbindelser med ICAO som følge af deres medlemskab af organisationen.
1.2.
Proceduremæssige aspekter
Den 17. december 2009 bemyndigede Rådet Kommissionen til at forhandle om
memorandummet. Det trådte i kraft den 29. marts 2012, efter at parterne havde meddelt, at de
havde afsluttet de nødvendige interne procedurer (undertegnelse
2
og indgåelse
3
i EU's
tilfælde).
Artikel 218, stk. 9, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) fastlægger,
at Rådet på forslag af Kommission vedtager en afgørelse om fastlæggelse af, hvilke
holdninger der skal indtages på Unionens vegne i et organ, der er nedsat ved en aftale, når
dette organ skal vedtage beslutninger, der har retsvirkning.
I henhold til artikel 3 i Rådets afgørelse 2012/243/EU
4
om indgåelse af et
samarbejdsmemorandum mellem Den Europæiske Union og Organisationen for International
1
2
3
4
EUT L 232 af 9.9.2011, s. 2, og EUT L 121 af 8.5.2012. s. 16.
EUT L 232 af 9.9.2011, s. 1.
EUT L 121 af 8.5.2012, s. 16.
EUT L 121 af 8.5.2012, s. 16.
DA
2
DA
kom (2016) 0621 - Ingen titel
Civil Luftfart fastlægger Rådet den holdning, som Unionen skal indtage i det fælles udvalg
nedsat i henhold til artikel 7, stk. 1, i memorandummet med hensyn til vedtagelsen af
yderligere bilag til memorandummet samt ændringer heraf, jf. artikel 7, stk. 3, litra c), i
memorandummet
Der kræves derfor en rådsafgørelse om den holdning, som EU skal indtage i det fælles udvalg
med hensyn til afgørelsen om at vedtage et bilag om lufttrafikstyring.
1.3.
Overensstemmelse med EU's andre politikker og mål
Bilaget om lufttrafikstyring vil fremme de grundlæggende mål for det fælles europæiske
luftrum og EU's eksterne luftfartspolitik gennem en formalisering af samarbejdet med ICAO
på dette område.
2.
RESULTATER AF HØRINGER AF INTERESSEREDE PARTER OG
KONSEKVENSANALYSER
På det tredje møde i Det Fælles EU-ICAO-Udvalg om samarbejdsmemorandummet
(Montreal, 2. februar 2015) blev parterne enige om at gå videre med vedtagelsen af et bilag
om ATM til dette memorandum og indlede en dialog mellem deres respektive tjenester for at
nå til enighed om en tekst om muligt inden udgangen af 2015.
Medlemsstaterne blev informeret om resultatet af mødet via Udvalget for det fælles luftrum,
og Kommissionen (GD MOVE) udarbejdede et udkast til bilaget, som blev behandlet af Det
Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) og SESAR-foretagendet (forskning i
lufttrafikstyring i det fælles europæiske luftrum) og derefter drøftet og aftalt med ICAO's Air
Navigation Bureau.
3.
3.1.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Resumé af forslaget
Bilaget om lufttrafikstyring vil styrke samarbejdet med ICAO med henblik på at skabe et
diskussionsforum om ATM, udveksling af relevante oplysninger/data vedrørende ATM,
fremme af foranstaltninger med hensyn til ATM og regionalt samarbejde og muligheden for
udstationering af eksperter.
3.2.
3.3.
Retsgrundlag
Nærhedsprincippet
Artikel 100, stk. 2, i TEUF sammenholdt med artikel 218, stk. 9.
Bilag om lufttrafikstyring omfatter spørgsmål, hvor EU har kompetence, og hvor der er behov
for at opretholde forbindelser med ICAO på EU-niveau.
3.4.
Proportionalitetsprincippet
Kun på grundlag af dette bilag vil det ære muligt at sammenlægge EU's indsats og skabe
grundlaget for bedre koordinering mellem medlemsstaterne.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Dette bilag om lufttrafikstyring har ingen virkninger for budgettet.
DA
3
DA
kom (2016) 0621 - Ingen titel
1666924_0004.png
2016/0301 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, som Den Europæiske Union skal indtage i Det Fælles EU-ICAO-
Udvalg vedrørende afgørelsen om vedtagelsen af et bilag om lufttrafikstyring til
samarbejdsmemorandummet mellem Den Europæiske Union og Organisationen for
International Civil Luftfart om en ramme for et styrket samarbejde
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR—
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 100,
stk. 2, sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Samarbejdsmemorandummet mellem Den Europæiske Union og Organisationen for
International Civil Luftfart om en ramme for et styrket samarbejde
5
(i det følgende
benævnt "samarbejdsmemorandummet") trådte i kraft den 29. marts 2012.
I henhold til artikel 7, stk. 3, litra c), i samarbejdsmemorandummet kan det fælles
udvalg, der er nedsat ved artikel 7, stk. 1, i samarbejdsmemorandummet, vedtage bilag
til samarbejdsmemorandummet.
Det er hensigtsmæssigt at fastlægge den holdning, som Den Europæiske Union skal
indtage i det fælles udvalg med hensyn til vedtagelsen af et bilag om lufttrafikstyring,
som skal tilføjes til samarbejdsmemorandummet —
(2)
(3)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den holdning, som Den Europæiske Union skal indtage i Det Fælles EU-ICAO-Udvalg, jf.
artikel 7, stk. 3, litra c), i samarbejdsmemorandummet mellem Den Europæiske Union og
Organisationen for International Civil Luftfart om en ramme for et styrket samarbejde
(samarbejdsmemorandummet), med hensyn til vedtagelsen af et bilag om lufttrafikstyring til
samarbejdsmemorandummet, baseres på det udkast til Det Fælles EU-ICAO-Udvalgs
afgørelse, der er knyttet til nærværende afgørelse.
5
EUT L 121 af 8.5.2012, s. 16.
DA
4
DA
kom (2016) 0621 - Ingen titel
Artikel 2
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for vedtagelsen.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
5
DA