Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0625
Offentligt
1670862_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 4.10.2016
COM(2016) 625 final
2016/0304 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om en fælles ramme for bedre tjenester vedrørende færdigheder og kvalifikationer
(Europass) og om ophævelse af beslutning nr. 2241/2004/EF
(EØS-relevant tekst)
{SWD(2016) 320 final}
DA
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
1670862_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Uanset om personer leder efter beskæftigelse, overvejer, hvad og hvor de vil lære, eller
overvejer muligheder for mobilitet, har de brug for adgang til oplysninger og værktøjer til at
vurdere deres færdigheder og vise, hvad de ved og kan gøre. Arbejdsgivere har ligeledes brug
for mere effektive værktøjer til at finde og rekruttere personer med relevante færdigheder.
Hvis enkeltpersoners og arbejdsgiveres behov med hensyn til færdigheder og kvalifikationer
på tværs af sektorer, regioner og lande skal imødekommes effektivt, er det nødvendigt klart at
identificere, formidle og forstå disse behov.
EU-værktøjer og -tjenester kan støtte udvekslingen af oplysninger og bidrage til en bedre
forståelse af færdigheder og kvalifikationer, herunder færdigheder og kvalifikationer, der er
nødvendige i forbindelse med mobilitet og beskæftigelsesegnethed. EU har tilstræbt at tilbyde
og understøtte et udvalg af sådanne værktøjer og tjenester med henblik på at fremme mobilitet
og gennemsigtigheden af færdigheder og kvalifikationer. Indtil videre er disse værktøjer og
tjenester af forskellige årsager dog ikke blevet udnyttet fuldt ud. De er generelt blevet udviklet
fra sag til sag med minimal integration og samarbejde. Denne tilgang har haft indvirkning på
hvert værktøjs rækkevidde, potentiale og realiserede merværdi. Det er dokumenteret, at der
generelt næsten ikke er noget kendskab til de tilgængelige tjenester – på trods af visse
succeshistorier som f.eks. Europass-CV – blandt de potentielle støttemodtagere, og at der
stadig er hindringer for fuld anvendelse af kvalifikationer og færdigheder erhvervet i andre
lande, hvilket har konsekvenser for mobiliteten og integrationen af de europæiske
arbejdsmarkeder. Udviklingen af EU-værktøjer og -tjenester over tid har desuden ikke altid
afspejlet ændringerne af den måde, hvorpå mennesker lærer, arbejder eller kommunikerer i
dag, og de er ikke tilpasset nuværende eller fremtidige behov og nye teknologier.
Digitalisering og udvidet onlinetilstedeværelse er, hvad der i dag som minimum forventes af
værktøjer til færdigheder og kvalifikationer, og dette vil i endnu højere grad være tilfældet i
fremtiden.
Dette forslag har til formål at modernisere EU-værktøjer og -tjenester og sikre, at de afspejler
alle potentielle brugeres skiftende behov på arbejdsmarkedet og i uddannelsessektoren, altid
er tilpasset den teknologiske udvikling, nye former for informationsudveksling og
deleøkonomien og i stand til at støtte den enkeltes mange skift mellem læring og arbejde livet
igennem.
Tilgangen i den nye Europass-ramme er tostrenget:
For det første
vil den nye Europass-ramme tilvejebringe en europæisk platform, der inden for
rammerne af en intuitiv og sømløs onlinetjeneste giver alle adgang til en række tjenester
såsom oprettelse af en e-dokumentmappe eller mulighed for at vurdere deres egne
færdigheder. Disse tjenester vil blive styrket gennem adgang til en lang række oplysninger
indsamlet i medlemsstaterne (herunder gennem webcrawling) om læringsmuligheder,
kvalifikationer, praksis for anerkendelse, arbejdsmarkedsdata og information om færdigheder
f.eks. tendenser i forskellige erhverv. Disse forskellige oplysninger vil understøtte den
enkeltes mulighed for at træffe informerede valg om karriere, mobilitet og læring og kan bl.a.
medvirke til at afhjælpe det manglende match mellem udbudte og efterspurgte kvalifikationer
ved at fremme valg af læringsforløb og karrierer med bedre udsigter. Arbejdsgivere,
uddannelsesudbydere, vejledere, arbejdsformidlinger og politiske beslutningstagere vil
DA
2
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
ligeledes kunne anvende de oplysninger, der gives adgang til, f.eks. bedre oplysninger om,
hvilke færdigheder der er behov for, således at de kan fremme uddannelseskurser, hvor der er
et mismatch. Der vil navnlig være fokus på tredjelandsstatsborgeres særlige behov. Fagfolk,
der ønsker at offentliggøre oplysninger om åbne standarder for kvalifikationer, ledige job og
CV'er elektronisk, vil ligeledes få adgang til disse oplysninger. Europass-rammen vil således
fremme interoperabiliteten af elektroniske værktøjer, der anvendes til at præsentere og
udveksle oplysninger om færdigheder og kvalifikationer. Det er vigtigt at understrege, at
denne europæiske integrerede platform i høj grad vil understøtte medlemsstaternes mål om at
støtte borgerne, da medlemsstaterne ikke behøver at yde den samme IT-indsats på nationalt
plan.
Med forslaget omdannes Europass således fra en dokumentbaseret facilitet til en
tjenestebaseret platform, aktivitetsområdet udvides, og det sikres, at der er centralt fokus på
brugernes behov i tjenesterne. Den nye Europass-ramme vil samle oplysninger, der i dag
tilvejebringes af værktøjer såsom Learning Opportunities and Qualifications in Europe-
portalen (som indeholder oplysninger om læringsmuligheder og kvalifikationer), EU Skills
Panorama (som indeholder information om færdigheder, herunder på nationalt og europæisk
plan og for erhverv og specifikke brancher), og ESCO-portalen (ESCO – det europæiske
klassifikationssystem for færdigheder, kompetencer, kvalifikationer og erhverv, som
fastsætter et fælles sprog for beskrivelse af specifikke færdigheder og begreber på
beskæftigelses- og uddannelsesområdet). Udviklingen og gennemførelsen af disse redskaber
er indtil videre blevet understøttet af Det Europæiske Center for Udvikling af
Erhvervsuddannelse (Cedefop), et EU-agentur. Den nye Europass-ramme vil
for det andet
omfatte tjenester på stedet, der har til formål at sikre, at tjenesterne når ud til de bredest
mulige målgrupper, herunder de målgrupper, der har problemer med at få adgang til eller
anvende digitale tjenester.
I dag fremmes og støttes EU-værktøjer og -tjenester vedrørende færdigheder og
kvalifikationer på nationalt plan gennem centre eller kontaktpunkter (nationale Europass-
centre, nationale kontaktpunkter for EQF og Euroguidance-centre), som støttes finansielt af
EU gennem programmet Erasmus+. De har hver deres egne forvaltnings- og
rapporteringsprocedurer. Hvert center gennemfører sit eget kommunikationsprogram og har
sin egen mærkning. En række medlemsstater har truffet de nødvendige foranstaltninger til at
sikre koordineringen, men ikke alle. Det betyder, at der ofte ikke er nogen fornemmelse af en
fælles tjeneste vedrørende færdigheder og kvalifikationer på nationalt plan, og at centrene
ikke har det store incitament til at samarbejde strategisk og kommunikere med henblik på
systematisk at præsentere mere sammenhængende tjenester. Centre når ikke helt ud til
målgrupperne, og EU-værktøjer og -tjenester når derfor ikke ud til alle de potentielle
støttemodtagere.
Hensigten med dette forslag er at give medlemsstaterne større muligheder for at sikre en
strategisk koordination af tjenester, der tilbydes på nationalt plan. Mere koordination og
informationsudveksling vil give tjenesterne mulighed for at imødekomme modtagernes behov
på en systematisk måde, uanset om der er tale om formidlere såsom vejledere eller om
borgere, der kan drage direkte fordel af face-to-face-tjenester, hvor de oplyses og rådgives om
lærings- og karrieremuligheder og henvises til andre tjenester, hvis det er relevant, og hvor
dem, der ikke har adgang til eller de nødvendige færdigheder for at anvende digitale værktøjer
og onlineværktøjer, får hjælp.
DA
3
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
1670862_0004.png
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
Dette er den første revision af Europass-beslutningen. Beslutningen blev vedtaget for 12 år
siden, og den skal nu afspejle teknologiske fremskridt og ændringer på arbejdsmarkedet,
inden for uddannelsessystemet og i samfundet generelt. Med dette forslag opdateres og
forbedres Europass-rammen, så den bedre kan opfylde tidens behov for mere omfattende,
ajourførte, brugervenlige og interoperable oplysninger, og så den kan tage højde for den
fremtidige udvikling og de fremtidige behov. Der skal i forslaget tages hensyn til lærendes,
jobsøgendes, uddannelsesudbyderes, rekrutteringsansvarliges og arbejdsgiveres behov.
Dette forslag hænger sammen med den første af Kommissionens ti prioriteter under
overskriften "Skub i beskæftigelsen, væksten og investeringerne"
1
. Udvikling af færdigheder
som en vej til genopretning fremhæves også i den årlige vækstundersøgelse for 2016
2
.
Initiativet er baseret på Kommissionens tidligere initiativer vedrørende nye færdigheder til
nye job, f.eks.:
"En dagsorden for nye færdigheder og job" (2010)
3
"Nytænkning på uddannelsesområdet: investering i kvalifikationer for bedre
socioøkonomiske resultater"
4
beskæftigelsespakken fra 2012
5
).
Denne afgørelse er et af initiativerne på den nye dagsorden for færdigheder for Europa
6
og
supplerer andre foreslåede foranstaltninger i denne forbindelse. Den er i overensstemmelse
med Europa-Parlamentets og Rådets henstilling af 23. april 2008 om etablering af den
europæiske referenceramme for kvalifikationer for livslang læring (EQF)
7
. Ved denne
henstilling blev der etableret en fælles referenceramme bestående af otte europæiske almene
læringsniveauer, der fungerer som et "konverteringsredskab" mellem de nationale
kvalifikationssystemer. Sådanne niveauer har til formål at understøtte gennemsigtigheden og
sammenligneligheden af kvalifikationer. Oplysninger om EQF medtages i Europass-rammen,
således at borgerne kan bruge EQF-niveauer til at præsentere deres kvalifikationer.
Forslaget til afgørelse er ligeledes i overensstemmelse med henstillingen vedrørende en
garanti for færdigheder
8
, der er et andet initiativ på den nye dagsorden for færdigheder for
Europa. Garantien bør hjælpe lavtuddannede personer med at få adgang til fleksible
opkvalificeringsforløb, som giver dem mulighed for at opnå et minimumsniveau af læse- og
skrivefærdigheder, talfærdighed og digitale kompetencer samt adgang til videreuddannelse i
deres eget tempo, så de kan afslutte en gymnasial uddannelse og i sidste ende opnå bredere
færdigheder. De værktøjer til egenvurdering, der tilbydes i Europass-rammen, kan anvendes
af målgruppen for garantien for færdigheder.
1
En ny start for Europa: Min dagsorden for job, vækst, retfærdighed og demokratisk forandring. Politiske retningslinjer for den
næste
Europa-Kommission.
https://ec.europa.eu/priorities/publications/president-junckers-political-
guidelines_da
2
3
4
5
6
7
8
Årlig vækstundersøgelse:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?qid=1473755846317&uri=CELEX:52015DC0690
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=958
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?qid=1389776578033&uri=CELEX:52012DC0669
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1039
En ny dagsorden for færdigheder i Europa – En fælles indsats for at styrke den menneskelige kapital, beskæftigelsesegnethed og
konkurrenceevnen, COM(2016) 381.
EUT C 111 af 6.5.2008, s. 1.
Forslag til Rådets henstilling om iværksættelse af en færdighedsgaranti, COM(2016) 382.
DA
4
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
1670862_0005.png
De tjenester, der tilbydes gennem Europass-rammen, hjælper de enkelte borgere med at
præsentere oplysninger om deres færdigheder og kvalifikationer opnået ad forskellige veje,
herunder uden for formel uddannelse (f.eks. gennem ungdomsarbejde, frivilligt arbejde,
arbejdsbaseret læring og virksomhedspraktik). Dette forslag er derfor i overensstemmelse med
Rådets henstilling af 20. december 2012
9
om validering af ikkeformel og uformel læring, hvor
medlemsstaterne opfordres til at indføre systemer til validering af læring opnået uden for
formel uddannelse.
Mange borgere anvender Europass-rammen til at præsentere oplysninger om deres
færdigheder og kvalifikationer, når de skal finde beskæftigelse. Eures-nettet (det europæiske
arbejdsformidlingsnet), som oprettet ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/589
10
, er et europæisk arbejdsformidlingsnet og et system til automatisk matchning af
jobsøgende og job gennem Eures-nettets fælles IT-platform. Der vil blive sikret synergier og
samarbejde mellem Europass og Eures med henblik på at styrke begge tjenesters
gennemslagskraft. Forslaget er i overensstemmelse med forordningens bestemmelser, navnlig
med hensyn til anvendelsen af det europæiske klassifikationssystem for færdigheder,
kompetencer, kvalifikationer og erhverv (ESCO).
Forslaget er i overensstemmelse med andre nylige beskæftigelsespolitikker og -initiativer,
som f.eks. Rådets henstilling om ungdomsgarantien
11
og om langtidsledighed
12
.
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
Det er hensigten, at tjenester vedrørende færdigheder og kvalifikationer skal understøtte
beskæftigelsesegnethed og mobilitet på tværs af erhverv, sektorer, regioner og grænser
gennem øget gennemsigtighed, sammenlignelighed og forståelse af den enkeltes færdigheder
og kvalifikationer. De kan hjælpe EU-borgere, som flytter til tredjelande (herunder hvis de
efterfølgende
erhverver
færdigheder
og
kvalifikationer
i
tredjelande),
og
tredjelandsstatsborgere, der flytter til EU eller allerede bor i EU. I den aktuelle situation, hvor
flere og flere mennesker strømmer ind i og ud af EU, er Europass-rammen i
overensstemmelse med EU's initiativer vedrørende migrationsdagsordenen og EU's
handlingsplan om integration af tredjelandsstatsborgere
13
. Webbaserede oplysninger på flere
sprog og støtte på nationalt plan kan bidrage til integrationen af tredjelandsstatsborgere.
Ved at tilvejebringe mere brugervenlige værktøjer og fremme bedre synergi mellem og
samarbejde om tjenester på stedet vedrørende færdigheder og kvalifikationer med henblik på
at sikre borgerne en bedre service er formålet med forslaget til afgørelse at nå bredt ud til
brugerne, herunder de lavtuddannede, arbejdsløse og migranter, og forslaget bidrager således
til inklusion.
9
10
11
12
13
EUT C 398 af 22.12.2012.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/589 af 13. april 2016 om et europæisk
arbejdsformidlingsnet (Eures), arbejdstageres adgang til mobilitetstjenester og øget integrering af
arbejdsmarkederne og om ændring af forordning (EU) nr. 492/2011 og (EU) nr. 1296/2013 (EUT L 107
af 22.4.2016, s. 1).
Rådets henstilling af 22. april 2013 om oprettelsen af en ungdomsgaranti: http://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/ALL/?uri=CELEX%3A32013H0426%2801%29
EUT C 67 af 22.12.2012.
COM(2016) 377 final.
DA
5
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
1670862_0006.png
Internettet og de digitale teknologier forandrer verden. Ved at give bedre adgang til tjenester
er Europass-rammen ligeledes i overensstemmelse med strategien for et digitalt indre marked
i EU
14
, der skal sikre bedre adgang til onlinevarer og -tjenesteydelser for forbrugere og
virksomheder på tværs af grænserne i Europa.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
Retsgrundlaget for dette forslag er artikel 165 og 166 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde.
Dokumentation og udvekslingen af oplysninger om færdigheder og kvalifikationer har til
formål at udnytte uddannelsesmuligheder, understøtte karrierebeslutninger, finde
beskæftigelsesmuligheder og støtte mobilitet.
I henhold til artikel 165 bidrager Unionen til udviklingen af et højt uddannelsesniveau ved at
fremme samarbejdet mellem medlemsstaterne og om nødvendigt støtte og supplere disses
indsats. Målene for Unionens indsats er at fremme udvekslingen af oplysninger og erfaringer
om spørgsmål, som er fælles for medlemsstaternes uddannelsessystemer.
I henhold til artikel 166 iværksætter Unionen en erhvervsuddannelsespolitik, der støtter og
supplerer medlemsstaternes aktioner. Målene for Unionens indsats er bl.a. at forbedre den
grundlæggende erhvervsuddannelse samt efter- og videreuddannelsen for at lette den
erhvervsmæssige integration og reintegration på arbejdsmarkedet og at fremme udvekslingen
af oplysninger og erfaringer om spørgsmål, der er fælles for medlemsstaternes
uddannelsessystemer.
Da uddannelsespolitikker henhører under medlemsstaternes kompetence, udelukker disse
artikler harmoniseringen af medlemsstaternes love og bestemmelser.
I henhold til begge artikler skal Unionen og medlemsstaterne fremme samarbejdet med
tredjelande og med de internationale organisationer, der beskæftiger sig med henholdsvis
uddannelsesforhold [artikel 165, stk. 3] og erhvervsuddannelsesforhold [artikel 166, stk. 3].
Nærhedsprincippet
Dette forslag er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da det støtter og supplerer
medlemsstaternes aktiviteter.
Hvis spørgsmålet kun blev behandlet på nationalt plan, ville udbuddet af værktøjer og
tjenester vedrørende færdigheder og kvalifikationer være begrænset, og de potentielle
synergier med eksisterende tjenester på EU-plan og nationalt plan ville ikke blive udnyttet
fuldt ud. En indsats på EU-plan etablerer den nødvendige platform til at sikre en bedre
overensstemmelse og overskuelighed på tværs af forskellige systemer og kvalifikationer i
forskellige lande og hos forskellige interessenter. Forbedrede valgmuligheder, lettere adgang
til oplysninger af bedre kvalitet og nye muligheder vil i sidste ende blive opnået og vil
medvirke til bedre fordeling af ressourcer på EU-plan.
14
En strategi for et digitalt indre marked i EU, COM(2015) 192 final.
DA
6
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
For tjenester udbudt på nationalt plan gennem centre er de foreslåede bestemmelser om
forenkling og et stærkere samarbejde i afgørelsen forenelige med nærhedsprincippet.
Forslaget om at udpege ét hovedkontaktpunkt og én hovedmodtager af EU-midler pr. land,
der skal koordinere spørgsmål vedrørende færdigheder og kvalifikationer, som bygger på
medlemsstaternes erfaringer, pålægger ikke medlemsstaterne (og deltagende lande)
bestemmelser om ordningerne for gennemførelse og koordinering.
Proportionalitetsprincippet
De foranstaltninger, der foreslås i forbindelse med revisionen af Europass-beslutningen,
forøger ikke omfanget af EU's indsats ud over, hvad der er nødvendigt. Foranstaltningerne
står i rimeligt forhold til de tilstræbte mål.
De foreslåede foranstaltninger vedrører de eksisterende instrumenter, der er beskrevet her, og
står derfor i forhold til det, der er nødvendigt for at nå formålene.
Revisionen af beslutningen om Europass er generelt baseret på behovet for at ajourføre
beslutningen og rammen herfor, så den kan opfylde de nuværende løbende behov, og samtidig
sikre, at den er tilstrækkeligt fleksibel til at imødekomme den potentielle udvikling inden for
teknologi og uddannelse, i samfundet og på arbejdsmarkedet og til at undgå yderligere
revisioner på kort sigt. Forslaget har navnlig til formål at tilpasse beslutningen til skiftende
praksis på arbejdsmarkedet, som f.eks. offentliggørelsen af ledige job, ansøgninger,
færdighedsvurderinger og rekruttering, der i stigende grad forvaltes online. Inddragelsen af en
række uddannelsesudbydere og anvendelsen af digitale teknologier og platforme skal også
tages i betragtning ved fastlæggelsen af nyttige værktøjer og tjenester.
Valg af retsakt
Reguleringsmidlet vil blive Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse, der ophæver Europa-
Parlamentets og Rådets eksisterende beslutning nr. 2241/2004/EF.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Efterfølgende evalueringer/kvalitetskontrol af gældende lovgivning
Der er udført to evalueringer af Europass-rammen i 2008 og 2013. I den anden evaluering,
som omhandler perioden 2008-2012, bekræftes det, at Europass-dokumenter kan fremme
mobilitet og er nyttige værktøjer for borgere, der ønsker at arbejde eller studere i udlandet.
Europass-dokumenterne kan være nyttige for arbejdsgivere og er blevet mere relevante for
arbejdsledige. Europass har også spillet en vigtig rolle for mobiliteten inden for det samme
land (40 % af brugerne i undersøgelsen var nationalt mobile), og dokumenterne har vundet
stor udbredelse i visse lande, eksempelvis Italien og Spanien.
Evalueringen viste dog også, at Europass bør forenkles, blive mere målrettet og ajourføres.
Synergierne bør forbedres mellem Europass og andre europæiske initiativer, navnlig
vejlednings- og informationstjenester. Informationstjenester og interaktive værktøjer
vedrørende færdigheder og kvalifikationer bør i højere grad strømlines, og det samme gælder
de forskellige europæiske net af nationale centre, som leverer tilknyttede støttetjenester. Det
bør være nemt at integrere relevante data fra andre eksisterende EU-værktøjer.
Interoperabiliteten mellem Europass-værktøjer og EU-værktøjer, som f.eks. de værktøjer, der
bruges til jobmatchning, bør forbedres.
DA
7
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
1670862_0008.png
Ifølge evalueringen har Europass-dokumenterne desuden ikke udviklet sig, så det er muligt at
beskrive forskellige typer læring og færdigheder, herunder færdigheder opnået gennem
ikkeformel eller uformel læring. Ifølge evalueringen er det også nyttigt at undersøge fordelene
ved at kombinere tillægget til eksamensbeviser (dokument, som indeholder oplysninger om
art, niveau, kontekst, indhold og status af videregående uddannelse) og tillægget til
erhvervsuddannelsesbeviser (tilsvarende dokument udstedt i forbindelse med
erhvervsuddannelser) i et fælles dokument.
Formålet med forslaget til afgørelse er at tage højde for disse aspekter.
Høringer af interessenter
I 2014 blev der gennemført en offentlig høring som forberedelse til et initiativ, som dengang
havde betegnelsen "Et europæisk område for færdigheder og kvalifikationer"
15
. Effektiviteten
af eksisterende værktøjer og tjenester blev drøftet under høringen. I 2014 blev der udsendt et
særligt Eurobarometer
16
vedrørende det samme initiativ, som også omhandlede den offentlige
opfattelse af værktøjernes og tjenesternes effektivitet.
Den offentlige høring viste, at der var gode muligheder for forbedring af det nuværende
udbud af webbaserede værktøjer inden for færdigheder og kvalifikationer. Det blev også
konstateret, at der var klar støtte til at kombinere Europass-dokumenterne. Resultaterne viste,
at der var betydelig interesse for etableringen af en "one-stop-shop", som skulle levere
integrerede tjenester vedrørende alle europæiske tjenester på området for læringsmuligheder,
vejledning og gennemsigtighed af kvalifikationer. De nuværende værktøjer vedrørende
gennemsigtighed var ifølge høringsdeltagerne desuden ikke fuldt ud egnede til at anerkende
resultaterne af digital læring.
I 2016 gennemførte Kommissionen en række målrettede høringer
17
vedrørende dette forslag
som led i revisionen af Europass-beslutningen. Arbejdsmarkedets parter og nettene af
nationale centre (de nationale koordinationspunkter for EQF, de nationale Europass-centre og
Euroguidance-centrene) indgav navnlig bemærkninger til aspekter af forslaget vedrørende
strømlining af tjenester og etablering af nationale koordinationspunkter for færdigheder.
Arbejdsmarkedets parter var enige om den udfordring, som den nuværende fragmentering af
tjenester vedrørende færdigheder og kvalifikationer, udgør, og glædede sig generelt over
idéen om yderligere integration af og synergi mellem onlineværktøjer og mellem nationale
tjenester. Arbejdsmarkedets parter mente ligeledes, at der var behov for en tættere kontakt til
de nationale myndigheders og sociale parters agenturer og observatorier vedrørende
færdigheder. Europass-rammen anerkendes generelt som et værktøj, den enkelte kan anvende
direkte. Især Europass-CV'et er et velkendt og udbredt fælles format, der kan øge
gennemsigtigheden og forståelsen. Tillægget til eksamensbeviser inden for videregående
uddannelse, der er udviklet af Europa-Kommissionen, Europarådet og UNESCO, har vundet
stor udbredelse i de 48 lande i Bolognaprocessen. Inden for rammerne af denne proces
revideres tillægget til eksamensbeviser løbende for at sikre, at det afspejler den seneste
udvikling inden for videregående uddannelse, og at det er relevant for de studerende og
15
16
17
Offentlig høring vedrørende et europæisk område for færdigheder og kvalifikationer:
http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/more_info/consultations/skills_en.htm
Særnummer Eurobarometer 417: European Area of Skills and Qualifications – Report, juni 2014:
http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_417_en.pdf
Arbejdsmarkedets parter, politiknet (Europass-centre, nationale koordinationspunkter for EQF og
Euroguidance-net) og civilsamfundet.
DA
8
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
1670862_0009.png
arbejdsgiverne.
Der
er
også
behov
for
forbedringer
af
tillægget
til
erhvervsuddannelsesbeviser. Det kunne være nyttigt at bestræbe sig på at behandle visse
aspekter af de to tillæg ens for at øge synligheden og styrke brugen.
Et af de væsentligste resultater af høringen af Europass-centrene, de nationale
koordinationspunkter for EQF og Euroguidance-nettene var afsløringen af behovet for at
fokusere mere på vejledning vedrørende spørgsmål, der ikke kan behandles ved brug af
webbaserede værktøjer og tjenester, men som kræver tilstedeværelse og direkte personlig
kontakt med den enkelte. Centrene efterlyste også forenklede administrative procedurer og en
mere langsigtet planlægning end den nuværende årlige planlægning. Dette ville være i
overensstemmelse med Kommissionens forslag om at forenkle arbejdet i og finansieringen af
disse politiknet. Nogle centre gav også udtryk for specifikke bekymringer, idet de påpegede,
at udpegningen af nationale koordinationspunkter for færdigheder ikke burde nødvendiggøre
overtagelsen af aktiviteter på nationalt plan eller sammenlægning af de eksisterende Europass-
centre, nationale koordinationspunkter for EQF og Euroguidance-centrene, idet de mindede
om, at tilrettelæggelsen af tjenesterne på nationalt plan er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Nogle medlemsstater foretrak i denne forbindelse at bevare den
nuværende situation, hvor disse net primært er særskilte enheder, der kan være underlagt
forskellige forvaltningsområder. Kommissionen forklarede, at formålet med dette aspekt af
forslaget er at forenkle de administrative og koordineringsmæssige ordninger på nationalt og
europæisk plan og således fremme medlemsstaternes udvikling af fælles tjenester til borgerne.
De enkelte medlemsstater ville udpege en hovedmodtager af EU-midler, der ville være
hovedkontaktpunkt i forhold til Kommissionen, for så vidt angår de aktiviteter, der i
øjeblikket varetages af de nationale koordinationspunkter for EQF, de nationale Europass-
centre og Euroguidance-centrene. Det er allerede sket i flere lande
18
. Hensigten med forslaget
er at give de nationale tjenester større mulighed for at anvende finansieringsmidler mere
strategisk over en længere finansieringsperiode, men medlemsstaterne fastlægger selv
ordningerne for gennemførelse og koordinering på nationalt plan.
Indhentning og brug af ekspertbistand
I 2015 blev der iværksat en undersøgelse med det formål at indsamle oplysninger om og
analysere syv portaler vedrørende færdigheder og kvalifikationer (Eures, Europass, ESCO,
Learning Opportunities and Qualifications in Europe, ENIC-NARIC, EU Skills Panorama og
Den Europæiske Ungdomsportal). Formålet med denne undersøgelse var at opnå en bedre
forståelse af de udfordringer, som målbrugere og/eller interessenter møder. Analysen gav et
indledende overblik over de mulige metoder til at sikre bedre komplementaritet og synergier
mellem forskellige onlineværktøjer og -tjenester.
Konsekvensanalyse
Der er ikke foretaget nogen konsekvensanalyse. Ved udformningen af forslaget blev der taget
udgangspunkt i fire løsningsmodeller, som er baseret på eksisterende EU-værktøjer
og -tjenester vedrørende færdigheder og kvalifikationer og rettet mod at tilpasse, strømline og
ajourføre disse og sikre en bedre koordinering og synergi. Løsningsmodellerne har ingen
betydelige operationelle konsekvenser for medlemsstaterne og andre interessenter. De
løsningsmodeller, der er beskrevet i det følgende, udelukker ikke hinanden og kan derfor både
overvejes særskilt og samlet.
18
I øjeblikket er alle landets centre underlagt et enkelt organ i 12 lande, i 17 lande er alle centrene
underlagt to organer, og i syv lande forvaltes centrene af tre forskellige organer, EACEA, 2016.
DA
9
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
Løsningsmodel 1: forbedring af dokumentation og onlinetilstedeværelse
Denne løsningsmodel ville medføre forbedring og forenkling af eksisterende
dokumentværktøjer til kommunikation af færdigheder og kvalifikationer og forbedring af
kvaliteten af deres onlinetilstedeværelse. Dokumentationsværktøjer ville fortsat fungere
uafhængigt uden synergi med andre relaterede værktøjer og tjenester.
Løsningsmodel 2: bedre integration af tjenester
Denne løsningsmodel ville medføre en strømlining af relevante EU-værktøjer og -tjenester
vedrørende færdigheder og kvalifikationer (Europass, EU Skills Panorama og Learning
Opportunities and Qualifications in Europe-portalen), så de kunne tilbyde en mere integreret
tjeneste, der imødekommer brugernes behov for færdigheder og kvalifikationer på en
omfattende og klar måde. Forenkling og forbedring af dokumentværktøjer til kommunikation
af færdigheder og kvalifikationer ville blive sikret som ved løsningsmodel 1, men oplysninger
fra EU Skills Panorama og Learning Opportunities and Qualifications in Europe-portalen ville
blive integreret i Europass i tillæg til dokumentationsværktøjerne. Integration af et bredere sæt
værktøjer og tjenester ville bidrage til at forenkle de oplysninger, der tilbydes brugere. ESCO
ville fungere som fælles terminologi ved beskrivelsen af færdigheder, kompetencer,
kvalifikationer og erhverv. Dette ville gøre det lettere for brugere at få adgang til oplysninger,
og det ville forbedre tydeligheden af oplysningerne. Integration af værktøjer og tjenester i
Europass ville øge udbredelsen af, kendskabet til og anvendelsen af disse værktøjer og
tjenester.
Løsningsmodel 3: bedre koordinering af støttenetværk
Under denne løsningsmodel etableres et koordineringspunkt på nationalt plan, som skal
koordinere aktiviteter, der i dag varetages af de nationale Europass-centre, de nationale
koordinationspunkter for EQF og Euroguidance-centrene. De enkelte medlemsstater ville
udpege en hovedmodtager af EU-midler, der ville være hovedkontaktpunkt i forhold til
Kommissionen, for så vidt angår de aktiviteter, der i øjeblikket varetages af de nationale
centre, uden at dette berører ordninger for gennemførelse og koordinering på nationalt plan.
Koordinationspunktet i de enkelte lande ville strømline og forenkle de nationale centres
arbejde og kan støtte tættere samarbejde mellem tjenester med henblik på at forbedre
gennemsigtigheden og forståelsen af færdigheder og kvalifikationer og understøtte livslang
læring og karrierevejledning på nationalt plan. Koordinationspunktet kunne også fungere som
et centralt punkt for andre tilknyttede tjenester såsom udvikling af information om
færdigheder.
Løsningsmodel 4: bedre interoperabilitet mellem værktøjer
Ifølge denne løsningsmodel ville Europass kunne bruges til at præsentere og integrere
relevante data fra andre eksisterende EU-værktøjer som linkede åbne data eller åbne formater
eller standarder for derigennem at sikre bedre interoperabilitet mellem forskellige værktøjer,
tjenester og datakilder, herunder fra tredjeparter, som f.eks. arbejdsmarkedet. ESCO ville
blive anvendt som fælles terminologi til støtte for dette arbejde. Med denne løsningsmodel
ville disse parter bedre kunne udnytte data til forskellige formål, herunder jobmatchning, og
Europass-værktøjer og -tjenester ville blive tilpasset den nye digitale udvikling.
En mulig konfiguration for integrationen af tjenester og sammenhæng og synergi med andre
værktøjer kan være følgende:
DA
10
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
1670862_0011.png
EURES
ENIC-NARIC
UNGDOMS-
PORTAL
Europass-Portal
Portal om læringsmuligheder l
Skills Panorama
(Selv)vurderingsværktøjer
Information om praksis for
anerkendelse
Information om vejledning
+
ESCO
Pilene angiver synergier eller sammenhæng, der skal etableres med den integrerede tjeneste, hvid angiver
eksisterende portaler, og blå angiver værktøjets nye egenskaber. ESCO ville blive anvendt som fælles
terminologi.
Målrettet regulering og forenkling
Ikke relevant. Forslaget er ikke knyttet til Refit.
Selv om forslaget primært vedrører modernisering og forbedring af Europass-rammen, vil de
synergier, der opnås, forenkle det udbud af EU-værktøjer og -tjenester, der er blevet etableret
i årenes løb gennem ad hoc-foranstaltninger, som ikke nødvendigvis har et specifikt
retsgrundlag. Denne forenkling bør forbedre effektiviteten og anvendeligheden.
Forslaget er internetparat og præsenterer løsninger til både det digitale og det fysiske miljø.
Grundlæggende rettigheder
I Den Europæiske Union er retten til beskyttelse af personoplysninger sikret ved artikel 8 i
Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder. Når foranstaltningerne i
denne afgørelse indebærer behandling af personoplysninger, skal de gennemføres i
overensstemmelse med EU-lovgivningen om beskyttelse af personoplysninger, navnlig
direktiv 95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
19
og de nationale
gennemførelsesforanstaltninger herfor samt forordning (EF) nr. 45/2001 om beskyttelse af
19
EUT L 281 af 23.11.1995, s. 31.
DA
11
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
1670862_0012.png
fysiske
personer
i
forbindelse
med
behandling
af
personoplysninger
fællesskabsinstitutionerne og -organerne og om fri udveksling af sådanne oplysninger
20
.
i
Direktiv 95/46/EF afløses af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27.
april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (generel forordning om
databeskyttelse)
21
, der gælder fra 25. maj 2018.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Størstedelen af de værktøjer, der er omfattet af afgørelsen, findes allerede og finansieres af
EU. De finansielle virkninger af initiativet hænger primært sammen med omkostninger til IT-
udvikling, hosting og vedligeholdelse af webbaserede tjenester på EU-plan.
Udviklingen af en mere omfattende onlinetjeneste som foreslået i initiativet vil blive
finansieret af EU. Der vil være behov for indledende investeringer på kort sigt til udvikling af
ny IT til den nye europæiske webbaserede platform, men der skulle ikke være uventede
omkostninger på EU-plan. Det nødvendige investeringsniveau vil afhænge af de tekniske IT-
løsninger, der vælges. Erasmus+-arbejdsprogrammet for 2016 omfatter aktiviteter til
udvikling af webtjenester vedrørende færdigheder og kvalifikationer med et anslået beløb på
2 500 000 EUR til dækning af disse investeringer. Dette udviklingsarbejde vil ikke have
nogen finansielle virkninger for medlemsstaterne eller de deltagende lande. De vil blive
anmodet om fortsat at tilvejebringe oplysninger, og denne aktivitet vil få tildelt støtte fra EU's
budget, som det er tilfældet i dag.
Indledende investeringer vil blive opvejet af besparelser, der opnås gennem synergier mellem
eksisterende værktøjer og de effektivitetsforbedringer, der opnås på længere sigt. Da tjenester
integreres i den nye Europass-platform, vil en række platforme blive nedlagt. Dette burde
bidrage til opnåelsen af betydelige finansielle besparelser, primært gennem integration af
hosting, vedligeholdelse og understøttelse af de forskellige IT-redskaber og
kommunikationsaktiviteter. Dette anslås at beløbe sig til omkring 450 000 EUR om året.
Aktiviteterne i de nationale koordinationspunkter for EQF, de nationale Europass-centre og
Euroguidance-centrene medfinansieres af Kommissionen via Erasmus+-budgettet. Der
forventes ingen ændringer på mellemlang sigt i det budget, der er tildelt under Erasmus+ til
driften af de foreslåede nationale koordinationspunkter. I 2016 fik centrene tildelt et samlet
beløb fra EU-budgettet på 7 300 000 EUR. De eksisterende budgettildelinger til de nationale
centre vil blive grupperet i én tildeling til hvert land, som vil blive tildelt én støttemodtager i
hver medlemsstat på et flerårigt grundlag. Dette vil forenkle de administrative procedurer for
rapportering, og en flerårig finansiering vil skabe grundlag for en mere strategisk planlægning
og anvendelse af ressourcer i forhold til den nuværende årlige planlægning. Medlemsstaterne
kan endog muligvis opnå besparelser ved at reducere de administrative omkostninger
forbundet med forvaltningen af to eller tre særskilte centres rapportering og finansiering. Der
er således ingen budgetmæssige konsekvenser af etableringen af nationale
koordinationspunkter for færdigheder sammenlignet med den nuværende situation.
20
21
EUT L 8 af 12.1.2001, s. 1.
EUT L 119 af 4.5.2016, s. 1-88.
DA
12
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
5.
ANDRE FORHOLD
Planer for gennemførelsen og foranstaltninger til overvågning, evaluering og
rapportering
Evaluering planlægges hvert femte år. Kommissionen vil i samarbejde med medlemsstaterne
rapportere om status for gennemførelsen, for så vidt det er relevant.
Forklarende dokumenter (for direktiver)
Ikke relevant.
Detaljeret redegørelse for forslagets bestemmelser
I
betragtningerne
introduceres den nuværende Europass-ramme, og det beskrives, hvordan
den hænger sammen med og supplerer andre værktøjer og tjenester vedrørende færdigheder
og kvalifikationer, navnlig værktøjer og tjenester vedrørende information om
læringsmuligheder samt information om kvalifikationer og færdigheder.
På trods af vigtige fremskridt er der stadig en række udfordringer med hensyn til værktøjerne
og tjenesterne vedrørende færdigheder og kvalifikationer. Disse udfordringer er primært
forbundet med de ændringer, der er sket gennem årene, navnlig ændringer i processerne på
arbejdsmarkedet og betingelserne for levering af uddannelse. Disse ændringer kræver nye
formater til præsentation af færdigheder, kvalifikationer og erfaringer og nye metoder til at
udveksle oplysninger.
Informationsteknologi har ændret den måde, hvorpå arbejdsmarkedet fungerer, men Europass-
rammen og andre EU-værktøjer har ikke nødvendigvis holdt trit med disse ændringer. De kan
for det første ikke altid tilpasses nye tendenser, som f.eks. brugen af sociale medier, mobile
enheder, big data-analyse og webcrawling. Den nuværende Europass-ramme, som blev
oprettet ved beslutning nr. 2241/2004/EF, har begrænset rækkevidde og fleksibilitet, idet der i
denne beslutning fokuseres på dokumenter og modeller, som ikke længere er kompatible med
den nuværende teknologi eller udviklingen af onlineværktøjer og -tjenester. Selv om der har
været en vis udvikling, hæmmer denne mangel på dybere innovation anvendelsen af disse
værktøjer og gør dem mindre attraktive.
EU-værktøjer er for det andet ikke tilstrækkeligt indbyrdes forbundne til at muliggøre
matchning, genbrug og integration af data fra forskellige kilder eller interoperabilitet med
værktøjer, der er udviklet af arbejdsmarkedet. For eksempelvis jobsøgende forhindrer det
store udbud af værktøjer, som kan bruges til at dokumentere færdigheder, og det store udbud
af systemer, formater og sprog, der anvendes til at registrere ledige stillinger, automatisk
matchning af ledige job med potentielle kandidaters CV'er.
Derfor er der behov for en ny ramme, som omfatter mere responsive værktøjer og oplysninger
til både lærings- og beskæftigelsesmæssige formål, herunder information om færdigheder, og
som sikrer bedre synergier med andre relevante tjenester, herunder Eures, med henblik på
gensidigt at styrke hver tjenestes rolle.
Denne foreslåede revision omhandler også driften af nationale støttetjenester med tilknytning
til de værktøjer og tjenester, der hører under Europass, EQF og Euroguidance.
I
artikel 1
defineres anvendelsesområdet for den nye Europass-ramme, der har til formål at
etablere en tjeneste til dokumentation af færdigheder og kvalifikationer, give mulighed for
DA
13
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
(egen-)vurdering af færdigheder, give relevante oplysninger og støtte udviklingen af åbne
standarder, så information lettere kan udveksles mellem forskellige værktøjer og systemer.
I
artikel 2
fastsættes definitioner af udtryk anvendt i denne afgørelse.
Den forbedrede tjeneste, der tilbydes under den nye Europass-ramme, er beskrevet i
artikel 3.
Den nuværende Europass-ramme omhandler navnlig dokumentation af færdigheder og stiller
et sæt faste modeller til rådighed, herunder det velkendte Europass-CV, der kan udfyldes
online og offline og er printbart. Med dette forslag vil Europass-CV'et stadig udgøre en
central del af rammen, men det vil udvikle sig fra et mere traditionelt "dokument" baseret på
en fast model til et mere fleksibelt værktøj. CV-værktøjet vil gøre det muligt at præsentere
forskellige typer personlige oplysninger og information om færdigheder og kvalifikationer,
der nemt kan omarrangeres og kombineres efter behov i forskellige felter og formater. Det vil
blive muligt at tilpasse CV'et til forskellige behov og situationer, der opstår for lærende og
jobsøgende i forskellige faser af deres arbejdsliv og privatliv. CV'et ville bevare traditionelle
elementer, således at det nemt kan redigeres og printes, men brugerne vil også kunne
præsentere deres færdigheder og kvalifikationer ved hjælp af andre mindre traditionelle
formater, herunder visuelt. De vil ligeledes i højere grad kunne udnytte fordelene ved de
sociale medier, mobilapplikationer og værktøjer til jobmatchning. Den samme tilgang vil
blive benyttet ved hvert af Europass-dokumenterne med henblik på at sikre, at de er relevante
og kan tilpasses, at de kan integrere relevante data, og at brugerne har de værktøjer, de skal
bruge for at opfylde deres forskellige behov – både nu og i fremtiden.
Europass-rammen vil også give brugerne mulighed for selv at vurdere deres færdigheder, som
f.eks. digitale færdigheder, ved hjælp af værktøjer, der stilles til rådighed på EU-plan, og for
at integrere data fra andre EU-værktøjer til egenvurdering såsom ungdomspasset. Ved hjælp
af disse værktøjer kan der lettere skabes en fælles forståelse af begreber og resultater hos både
enkeltpersoner og de parter, der skal vurdere og forstå færdigheder. Sådanne værktøjer er –
med undtagelse af referencerammen for vurdering af sproglige færdigheder, som er knyttet til
Europass-dokumenterne – ikke omfattet af den nuværende ramme.
Sammen med værktøjer til dokumentation og (egen-)vurdering gives der i den foreslåede
ramme
også
relevante
oplysninger
om
kvalifikationer,
læringsmuligheder,
karrierevejledningsfaciliteter, praksis for anerkendelse af kvalifikationer og information om
færdigheder. Brugerne vil få adgang til disse oplysninger på en simpel og sømløs måde, så de
opnår et bedre grundlag for deres lærings- og karrierevalg. Disse oplysninger findes ikke i den
nuværende ramme. Når sådanne data er samlet på ét sted, og der anvendes en fælles
terminologi (på flere sprog), kan brugerne nemmere finde det, de søger.
Den reviderede Europass-ramme vil gøre det muligt at udvikle og anvende åbne standarder,
hvilket vil fremme udvekslingen og delingen af elektroniske data om færdigheder og
kvalifikationer.
I afgørelsen defineres en generel ramme, men der indføres ingen faste formater eller modeller
til dokumenter vedrørende færdigheder, som der er i dag. Dette vil sikre den nødvendige
fleksibilitet, således at tjenesterne kan tilpasses fremtidige behov og den teknologiske
udvikling.
Ved
artikel 4
fastsættes hovedprincipperne bag den nye ramme. Dette vil navnlig sikre
gennemsigtighed af læring og færdigheder opnået i forskellige sammenhænge (formelle,
ikkeformelle og uformelle sammenhænge). Der vil i den reviderede Europass-ramme blive
DA
14
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
taget højde for kvalifikationsniveauerne som fastlagt i den europæiske referenceramme for
kvalifikationer, således at oplysninger om kvalifikationer fra forskellige lande (både EU-lande
og tredjelande) bliver mere gennemsigtige og sammenlignelige.
Brugen af åbne standarder vil understøtte interoperabilitet mellem tjenester. Enhver udvikling,
der sker inden for rammerne af denne afgørelse, vil ikke berøre afgørelser, som træffes i
forbindelse med gennemførelsen af Eures-forordningen og vil supplere fremtidige tekniske
fremskridt.
For at maksimere den europæiske merværdi og rækkevidden af værktøjerne og tjenesterne
tilbydes Europass på alle officielle EU-sprog. Anvendelsen og betydningen af teknologi og
nødvendigheden af at sikre, at rammen kan tilpasses nye behov, er fastsat i retsakten.
Ved
artikel 5
etableres Europass-tillæggene til kvalifikationer. I denne artikel understøttes
autoriserede parters tilvejebringelse af oplysninger om karakteren af de kvalifikationer, en
person har opnået, ved brug af standarddokumenter. Kvalifikationstillæggene omfatter de
eksisterende tillæg (tillæg til erhvervsuddannelsesbeviser og tillæg til eksamensbeviser), der
er omhandlet i beslutning nr. 2241/2004/EF. I denne artikel anerkendes specifikt behovet for
samarbejde mellem navnlig Kommissionen, Europarådet og UNESCO, som er medejere af
tillægget til eksamensbeviser.
I
artikel 6
udpeges det europæiske klassifikationssystem for færdigheder, kompetencer,
kvalifikationer og erhverv (ESCO) som en fælles sproglig reference til brug ved udveksling af
oplysninger om og dokumenter vedrørende erhverv, færdigheder og kvalifikationer og
søgning efter eller sammenligning af elektroniske dokumenter. Anvendelse af en fælles
terminologi vil lette søgningen og sikre en bedre udnyttelse af eksisterende teknologi såsom
webcrawling. Dette er navnlig nyttigt med henblik på jobsøgning, jobmatchning, søgning
efter uddannelsesmuligheder og karrierevejledning. Disse funktioner understøtter direkte de
tjenester, der tilbydes under Europass-rammen. En europæisk klassificering af erhverv og
færdigheder findes som begreb allerede i Eures-forordningen. Ved denne afgørelse bliver det
muligt formelt at etablere ESCO, navnlig fordi der i Eures-forordningen kun tages højde for to
af ESCO's tre søjler, nemlig i) erhverv og ii) viden, færdigheder og kompetencer, hvorimod
der ikke tages højde for den tredje søjle, kvalifikationer. Da ESCO reelt anvendes som en
fælles klassifikation i Eures, vil en formel indførelse i Europass-rammen medvirke til at
udbrede det og sikre, at der ligeledes tages højde for kvalifikationsaspektet. Da Europass-
afgørelsen er baseret på artikel 165 og 166 om uddannelse og erhvervsuddannelse, og da
rammen har klare læringsformål, er Europass den mest egnede ramme for indførelse af ESCO.
Artikel 7
omhandler gennemførelsen og overvågningen af afgørelsen. Kommissionen vil
navnlig overvåge værktøjernes effektivitet og overensstemmelsen af de oplysninger, der
indgives af nationale koordinationspunkter for færdigheder.
I
artikel 8
beskrives medlemsstaternes primære roller, navnlig vedrørende udpegelsen og
forvaltningen af nationale koordinationspunkter for færdigheder, som er ansvarlige for
koordineringen af aktiviteter i forbindelse med gennemførelsen af Europass-afgørelsen og
opgaver, der er knyttet til EQF, validering, information om færdigheder og vejledning. Der
redegøres for det mandat og de opgaver, der er tildelt de nationale koordinationspunkter for
færdigheder. I artiklen fastsættes det også, at relevante data og dokumenter, der er
tilgængelige på nationalt plan, skal overføres til og opdatere Europass-værktøjerne. Det er
hensigten, at koordinationspunkterne skal være hovedmodtagerne af EU-midler og
DA
15
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
hovedkontaktpunkterne i forhold til Kommissionen, hvorimod intern gennemførelse og
organisationsmæssige ordninger overlades til medlemsstaterne og deltagende lande.
Det anføres i
artikel 9,
at foranstaltningerne i denne afgørelse gennemføres i
overensstemmelse med EU-lovgivningen om beskyttelse af personoplysninger. Dette omfatter
EU-databeskyttelseslovgivningen, der er gældende i medlemsstaterne (gennem nationale
gennemførelsesforanstaltninger hertil) og for EU's institutioner, da Kommissionen også
behandler personoplysninger. Når personlige oplysninger indgives, behandles og muligvis
udveksles via Europass, skal brugerne navnlig gøres opmærksomme på sådanne processer og
give deres samtykke til behandling, og de skal kunne anmode om sletning af deres
personoplysninger.
Der redegøres nærmere for evaluering i
artikel 10.
Artikel 11
indeholder en liste over de lande, der kan deltage i rammen. Der er ingen
ændringer i forhold til den nuværende beslutning, da der ikke er nogen dokumentation for, at
der er behov for at udvide eller begrænse deltagelsen. De oplysninger om færdigheder og
kvalifikationer, der gives gennem rammen, vil imidlertid henvise til flere lande og
uddannelsessystemer for at tage højde for til- og udstrømning af personer fra og til andre dele
af verden.
I
artikel 12
fastsættes de finansielle bestemmelser.
Ved
artikel 13
ophæves og erstattes Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr.
2241/2004/EF af 15. december 2004 om en samlet fællesskabsramme for større
gennemsigtighed i kvalifikationer og kompetencer (Europass). I lyset af de ændringer af
indhold og formål, der fremgår af det nye forslag, skal den tidligere beslutning ophæves og
erstattes af en ny retsakt.
I
artikel 14
fastsættes afgørelsens ikrafttrædelsesdato.
DA
16
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
1670862_0017.png
2016/0304 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS AFGØRELSE
om en fælles ramme for bedre tjenester vedrørende færdigheder og kvalifikationer
(Europass) og om ophævelse af beslutning nr. 2241/2004/EF
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 165
og 166,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
22
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
23
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Personer, der leder efter beskæftigelse, eller overvejer, hvad og hvor de vil lære,
studere eller arbejde, har brug for adgang til oplysninger om tilgængelige muligheder,
værktøjer til at vurdere deres færdigheder og værktøjer til at præsentere information
om deres færdigheder og kvalifikationer.
Forskelle i sprog, definitioner, dokumentformater samt metoder til vurdering og
validering af kvalifikationer indebærer alle betydelige udfordringer for enkeltpersoner,
arbejdsgivere og kompetente myndigheder. Disse udfordringer opstår navnlig, når
personer flytter til et andet land, herunder et tredjeland, men også når de leder efter et
nyt job eller påbegynder læring. Det er nødvendigt med klare oplysninger og en fælles
forståelse for at overvinde disse udfordringer.
Ved Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 2241/2004/EF
24
blev der fastsat en
ramme med henblik på at overvinde disse udfordringer. Den havde til formål at sikre
større gennemsigtighed i kvalifikationer og kompetencer ved oprettelse af en mappe af
dokumenter, kaldet "Europass", som borgerne kan anvende på frivillig basis. Ved
beslutning nr. 2241/2004/EF blev der oprettet nationale organer, kaldet nationale
Europass-centre, som skulle gennemføre Europass-rammen.
For at opnå sit hovedmål var Europass-rammen målrettet mod værktøjer til
dokumentation af færdigheder og kvalifikationer. Der er opnået bred anvendelse af
(2)
(3)
(4)
22
23
24
EUT C af , s. .
EUT C af , s. .
EUT L 390 af 31.12.2004, s. 6.
DA
17
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
1670862_0018.png
disse værktøjer. De nationale Europass-centre tilbyder gennem deres aktiviteter støtte
til og fremme af dokumenter vedrørende færdigheder og kvalifikationer
25
.
(5)
Europass-mappen omfattede fem dokumentmodeller. Modellen for Europass-CV'et
giver personer mulighed for at opstille deres CV ved brug af et standardformat. I løbet
af ti år er der oprettet mere end 60 millioner Europass-CV'er online. Med to modeller
for kvalifikationstillæg, nemlig Europass-tillægget til eksamensbeviser
26
og Europass-
tillægget til erhvervsuddannelsesbeviser, kan der gives oplysninger om indholdet og
læringsresultaterne af en kvalifikation og om uddannelsessystemet i det land, der har
udstedt kvalifikationen. Europass-sprogpasset bruges til at beskrive sproglige
færdigheder. I Europass-mobilitetsdokumentet beskrives færdigheder, der er opnået i
udlandet i forbindelse med mobilitetserfaringer i lærings- eller arbejdssammenhæng.
Europass-dokumentmappen er dog kun ét af en række værktøjer og instrumenter, der
er indført på EU-plan for at forbedre gennemsigtigheden og forståelsen af færdigheder
og kvalifikationer.
Ved Europa-Parlamentets og Rådets henstilling af 23. april 2008 om etablering af den
europæiske referenceramme for kvalifikationer for livslang læring
27
(i det følgende
benævnt "EQF") blev der oprettet en fælles referenceramme med henblik på at hjælpe
enkeltpersoner
og
organisationer
med
at
sammenligne
forskellige
kvalifikationssystemer og niveauerne af kvalifikationer fra disse systemer.
Learning Opportunities and Qualifications in Europe-portalen
28
giver adgang til
oplysninger om læringsmuligheder og kvalifikationer, der tilbydes i andre
uddannelsessystemer i Europa, og om sammenligningen af nationale
kvalifikationsrammer, der er foretaget via EQF.
EU Skills Panorama
29
giver oplysninger om færdigheder vedrørende forskellige
erhverv og specifikke brancher, herunder efterspørgsel og udbud på nationalt plan.
Kommissionen har udviklet et europæisk klassifikationssystem for færdigheder,
kompetencer, kvalifikationer og erhverv (ESCO) som et fælles sprog og operationelt
værktøj for uddannelse og arbejde
30
. I ESCO struktureres begreber, der er relevante for
EU's arbejdsmarked og uddannelsesområde i tre indbyrdes forbundne søjler: i)
erhverv, ii) viden, færdigheder og kompetencer og iii) kvalifikationer. ESCO-søjlerne
kan suppleres af yderligere vokabularer, der dækker tilknyttede områder, som f.eks.
arbejdssammenhæng, uddannelsesområder eller økonomiske sektorer.
Ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/589
31
oprettes der et
europæisk arbejdsformidlingsnet (Eures), et netværk af arbejdsformidlinger og et
system til automatisk matchning af jobsøgende og job gennem Eures-nettets fælles IT-
platform. Med henblik på at muliggøre udveksling og matchning af ledige job med
Anden evaluering af Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om en samlet fællesskabsramme for
større gennemsigtighed i kvalifikationer og kompetencer (Europass), COM(2013) 899 final.
Tillægget til eksamensbeviser udstedes af videregående uddannelsesinstitutioner i henhold til
standarder, som er vedtaget af Kommissionen, Europarådet og UNESCO.
EUT C 111 af 6.5.2008, s. 1.
https://ec.europa.eu/ploteus/.
http://skillspanorama.cedefop.europa.eu/en.
I Europa 2020-strategien annoncerede Kommissionen, at den ville arbejde med en sådan ramme.
Meddelelse fra Kommissionen "EUROPA 2020 En strategi for intelligent, bæredygtig og inklusiv
vækst", KOM(2010) 2020 endelig.
EUT L 107 af 22.4.2016, s. 1.
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
25
26
27
28
29
30
31
DA
18
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
kandidater har dette system brug for en fælles flersproget liste over færdigheder,
kompetencer og erhverv. Ved at udvikle ESCO tilvejebringer Kommissionen et
flersproget system til klassificering af erhverv, færdigheder, kompetencer og
kvalifikationer, som kan anvendes til dette formål.
(12)
Arbejdsmarkedsprocesser, som f.eks. offentliggørelse af job, jobansøgninger,
færdighedsvurderinger og rekruttering, håndteres i stigende grad online ved brug af
værktøjer, der udnytter sociale medier, big data og andre teknologier. Udvælgelsen af
kandidater forvaltes ved brug af værktøjer og processer, der indhenter oplysninger om
færdigheder og kvalifikationer opnået i formelle, uformelle og ikkeformelle
sammenhænge.
Uddannelse tilbydes i stigende grad i nye former og sammenhænge af forskellige
udbydere, især ved brug af digitale teknologier og platforme. Færdigheder, erfaringer
og læringsresultater anerkendes ligeledes i stigende grad i forskellige former, som
f.eks. "Digital Open Badges". De kendes og anvendes også i forbindelse med
færdigheder, der er opnået via ikkeformel læring, f.eks. ungdomsarbejde.
Tværgående eller "bløde" færdigheder, som kan anvendes inden for forskellige
områder, anerkendes og tillægges stadig stigende betydning. Enkeltpersoner har brug
for værktøjer til og vejledning i, hvordan de foretager egenvurdering og beskriver
disse og andre færdigheder, f.eks. digitale eller sproglige færdigheder.
Traditionelt er oplysninger om opnåede færdigheder og kvalifikationer blevet
præsenteret i et CV og tilknyttede dokumenter, som f.eks. eksamensbeviser eller
certifikater. Enkeltpersoner præsenterer nu også oplysninger om deres færdigheder og
kvalifikationer ved brug af nye værktøjer. Sådanne værktøjer gør det lettere at
præsentere færdigheder og kvalifikationer i forskellige onlineformater og digitale
formater, og de understøtter enkeltpersoners egen vurdering af deres færdigheder
opnået i forskellige sammenhænge.
Analyse af ledige job og andre arbejdsmarkedstendenser anvendes generelt til at
tilvejebringe information om færdigheder med henblik på at forstå problemer med
kvalifikationsmangler og misforhold mellem kvalifikationer og behov. Anvendelsen af
informationsteknologi såsom webcrawling og big data hjælper med at udvide
informationen om færdigheder og dermed med at afhjælpe misforholdet mellem
færdigheder og behov.
Europass-rammens nuværende fokus på dokumentation begrænser mulighederne for at
imødekomme nuværende og fremtidige behov. For at kunne oplyse om færdigheder og
kvalifikationer og træffe beslutninger om beskæftigelses- og læringsmuligheder har
brugerne behov for adgang til relevante oplysninger og værktøjer til at forstå
færdigheder og kvalifikationer samt værktøjer til at dokumentere deres egne
færdigheder og kvalifikationer.
EU-værktøjer og -tjenester vedrørende færdigheder og kvalifikationer bør tilpasse sig
til skiftende praksis og teknologisk fremskridt for at sikre, at de er relevante og nyttige
for brugerne. Dette bør opnås ved bl.a. at skabe mere synergi mellem tilknyttede
værktøjer og tjenester, herunder værktøjer og tjenester, der er udviklet af tredjemand,
med henblik på at tilbyde en mere omfattende og effektiv tjeneste.
Denne reviderede Europass-ramme bør tage hensyn til alle potentielle brugeres behov,
dvs. lærende, jobsøgende, arbejdstagere, arbejdsgivere, vejledere, offentlige
arbejdsformidlinger, arbejdsmarkedets parter, uddannelsesudbydere, organisationer,
der beskæftiger sig med ungdomsarbejde, og politikere.
(13)
(14)
(15)
(16)
(17)
(18)
(19)
DA
19
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
(20)
Tjenester bør stilles til rådighed online på europæisk plan. Tjenester bør også omfatte
udviklingen og anvendelsen af åbne standarder, metadataskemaer og semantiske
aktiver med det formål at lette den effektive udveksling af information,
hensigtsmæssige autentifikationsforanstaltninger for at sikre tilliden til digitale
dokumenter og information om færdigheder. Desuden bør støttetjenester på nationalt
plan fremme og sikre bred adgang for forskellige brugere, herunder
tredjelandsstatsborgere.
Europass-rammen oprettet ved beslutning nr. 2241/2004/EF bør derfor afløses af en ny
ramme, som imødekommer nye behov.
Eures er et samarbejdsnet, som er ansvarligt for udvekslingen af information og
fremme af interaktionen mellem jobsøgende og arbejdsgivere. Det giver gratis
assistance til jobsøgende, som ønsker at flytte til et andet land, og hjælper
arbejdsgivere, der ønsker at rekruttere arbejdstagere fra andre lande. Der bør sikres
synergier og samarbejde mellem Europass og Eures med henblik på at styrke begge
tjenesters gennemslagskraft.
Rammen bør omfatte CV-modeller, herunder de vedtagne modeller for Europass-CV
og for kvalifikationstillæg. Modeller bør være tilgængelige online.
Udpegelsen
af
nationale
koordinationspunkter
for
færdigheder
som
hovedkontaktpunkt og modtager af EU-midler vil bidrage til en enklere administration
og rapportering og kan fremme samarbejdet og koordineringen mellem de nationale
tjenester, herunder de eksisterende nationale Europass-centre, de nationale
koordinationspunkter for EQF og Euroguidance-centrene, uden at det tilsidesætter
nationale ordninger med hensyn til gennemførelse og tilrettelæggelse.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse
af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 45/2001 af 18. december 2000 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger i fællesskabsinstitutionerne og -organerne og om fri
udveksling af sådanne oplysninger, samt de nationale bestemmelser til gennemførelse
heraf, finder anvendelse på behandlingen af personoplysninger i medfør af denne
afgørelse.
Følgende lande bør i medfør af deres mangeårige interesse for og samarbejde med EU
på området kunne deltage i den nye ramme: tiltrædende lande, lande, der er
medlemmer af Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, samt potentielle
kandidatlande og kandidatlande til at tiltræde Den Europæiske Union. Deltagelse bør
være i overensstemmelse med de relevante bestemmelser i de retsakter, der regulerer
forholdet mellem Unionen og disse lande. Oplysninger om færdigheder og
kvalifikationer, der gives gennem Europass-rammen, kommer fra flere lande og
uddannelsessystemer end de deltagende lande og afspejler migration fra og til andre
dele af verden.
Kommissionen vil sikre en platform for samarbejde med medlemsstaterne og relevante
interessenter for at sikre en sammenhængende gennemførelse og overvågning af denne
afgørelse.
Målet for denne afgørelse, nemlig oprettelse af en omfattende og interoperabel ramme
for værktøjer, tjenester og oplysninger til beskæftigelses- og læringsformål, kan ikke i
tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne alene og kan som følge af virkningerne
af denne foranstaltning bedre nås på EU-plan; Unionen kan derfor vedtage
(21)
(22)
(23)
(24)
(25)
(26)
(27)
(28)
DA
20
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
gennemførelsesforanstaltninger med respekt for nærhedsprincippet fastsat i traktatens
artikel 5. I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, jf. nævnte artikel, går
denne afgørelse ikke videre, end hvad der er nødvendigt for at nå dette mål.
(29)
De aktiviteter, der gennemføres inden for rammerne af denne afgørelse, understøttes af
EU-agenturernes ekspertise, navnlig Det Europæiske Center for Udvikling af
Erhvervsuddannelse (Cedefop), inden for deres kompetenceområde —
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Genstand og anvendelsesområde
1.
Ved denne afgørelse oprettes en europæisk ramme bestående af webbaserede
værktøjer, information og udvikling af åbne standarder med henblik på at støtte
gennemsigtigheden og forståelsen af færdigheder og kvalifikationer. Rammen kaldes
"Europass".
Europass forvaltes af Kommissionen
koordinationspunkter for færdigheder.
og
understøttes
af
nationale
2.
3.
Anvendelsen af Europass indebærer ingen forpligtelser eller rettigheder ud over dem,
der er fastlagt i denne afgørelse.
Artikel 2
Definitioner
I denne afgørelse forstås ved:
a)
"tillæg til et erhvervsuddannelsesbevis": et dokument, der er knyttet til et
erhvervsuddannelsesbevis, og som skal gøre det lettere for tredjemand at forstå de
læringsresultater, som indehaveren af kvalifikationen har opnået, samt arten,
niveauet, konteksten, indholdet og status af den gennemførte uddannelse
"tillæg til eksamensbevis": et dokument, der er knyttet til eksamensbevis fra en
videregående uddannelsesinstitution, og som skal gøre det lettere for tredjemand at
forstå de læringsresultater, som indehaveren af kvalifikationen har opnået, samt
arten, niveauet, konteksten, indholdet og status af den gennemførte uddannelse
"Europass-kvalifikationstillægsdokumenter": et sæt dokumenter, herunder tillæg til
eksamensbevis og tillæg til erhvervsuddannelsesbevis, der er udstedt af de
kompetente myndigheder, jf. artikel 5
"metadata": data, som giver information om andre data, der anvendes i Europass-
dokumenter
"metadataskemaer": en beskrivelse af metadataelementer, deres mulige værdier,
værdiernes forpligtelsesniveau og forholdet mellem disse metadataelementer
"erhverv": en gruppering af job, der involverer mere eller mindre identiske opgaver,
og som kræver mere eller mindre identiske færdigheder
"organisationer": arbejdsgivere, rekrutteringsvirksomheder, uddannelsesinstitutioner
eller andre interessenter med interesse i uddannelses- og beskæftigelsesspørgsmål
b)
c)
d)
e)
f)
g)
DA
21
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
h)
"kvalifikation": et formelt anerkendt resultat af en evaluerings- og valideringsproces,
der opnås, når en kompetent myndighed fastslår, at en bestemt person har opnået
læringsresultater i henhold til bestemte standarder
"semantisk aktiv": en samling af særdeles genanvendelige metadata eller
referencedata, som f.eks. kodelister, taksonomier, ordbøger eller vokabularer, der
anvendes til systemudvikling
"færdighedsvurdering": den proces eller metode, der anvendes til at evaluere, måle
og i sidste ende beskrive enkeltpersoners færdigheder. Dette kan omfatte
egenvurdering eller vurdering certificeret af tredjepart
"standarder": anerkendte aftaler om kriterier eller specifikationer for et produkt, en
tjeneste, en proces eller en metode, herunder metadata og semantiske aktiver.
Artikel 3
Værktøjer og information
i)
j)
k)
1.
Europass tilvejebringer følgende webbaserede værktøjer:
a)
b)
værktøjer til dokumentation af personlige oplysninger i forskellige formater,
herunder CV-modeller
værktøjer til (egen)vurdering af færdigheder, bl.a. ved brug af spørgeskemaer,
ved henvisning til fastlagte beskrivelser af færdigheder eller via integrering af
data fra andre eksisterende EU-egenvurderingsværktøjer, f.eks. ungdomspasset
modeller for Europass-kvalifikationstillæg, jf. artikel 5
værktøjer, som kan understøtte organisationers præsentation og udveksling af
oplysninger.
tilgængelige læringsmuligheder
muligheder for at validere ikkeformel og uformel læring
praksis for og beslutninger om anerkendelse i forskellige lande, herunder
tredjelande, med det formål at hjælpe enkeltpersoner og andre interessenter
med at forstå kvalifikationer
tjenester, der tilbyder lærings- og karrierevejledning
analyse af tendenser med hensyn til udbud af og efterspørgsel efter færdigheder
og andre typer information om færdigheder, herunder på geografisk plan og
sektorplan, ved brug af teknologi, som f.eks. big data-analyse og webcrawling
eventuelle yderligere oplysninger om færdigheder og kvalifikationer, der kan
være relevante for de særlige behov, der gør sig gældende for migranter, som
ankommer til eller opholder sig i Unionen, for at støtte deres integration.
c)
d)
2.
Europass tilvejebringer oplysninger om følgende:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
3.
Europass støtter samarbejdet om udviklingen, anvendelsen og udbredelsen af åbne
standarder, herunder metadataskemaer og semantiske aktiver, med det formål at lette
en mere effektiv udveksling af oplysninger om færdigheder og kvalifikationer på
EU-plan og af medlemsstater og tredjeparter. Det flersprogede klassifikationssystem
ESCO (det europæiske klassifikationssystem for færdigheder, kompetencer,
kvalifikationer og erhverv), jf. artikel 6, anvendes som støtte for dette arbejde.
DA
22
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
1670862_0023.png
Artikel 4
Hovedprincipper og -elementer
1.
De oplysninger og åbne standarder, der tilbydes gennem Europass, offentliggøres
gratis med henblik på genanvendelse af medlemsstaterne og andre interessenter på
frivilligt grundlag.
Med Europass tilstræbes det at forbedre gennemsigtigheden og forståelsen af læring
opnået i formelle, ikkeformelle og uformelle sammenhænge samt gennem praktisk
erfaring, herunder mobilitet.
Europass omfatter værktøjer, der kan fremme forståelsen af færdigheder, ved brug af
tredjeparters vurdering og enkeltpersoners egenerklæringer.
Den europæiske referenceramme for kvalifikationer (EQF) anvendes som
referenceramme ved angivelse af oplysninger i Europass. Der henvises til EQF i
oplysninger om kvalifikationer, i beskrivelser af nationale uddannelsessystemer og
inden for andre relevante emneområder.
Europass anvender det europæiske klassifikationssystem for færdigheder,
kompetencer, kvalifikationer og erhverv (ESCO), som oprettet ved artikel 6, til at
sikre semantisk interoperabilitet mellem værktøjerne til dokumentation og
information. ESCO tilvejebringer også en platform for interoperabilitet med andre
relevante tjenester, herunder tjenester, der er udviklet af arbejdsmarkedet.
Europass-rammen kan omfatte en løsning, der giver brugerne mulighed for at lagre
personlige oplysninger, f.eks. en personlig profil.
Europass understøtter autentifikationstjenester knyttet til digitale dokumenter eller
gengivelser af oplysninger om færdigheder og kvalifikationer.
Webbaserede Europass-værktøjer stilles til rådighed på Den Europæiske Unions
officielle sprog.
Europass ajourføres i overensstemmelse med teknologiske fremskridt samt
ændringer på arbejdsmarkedet og i uddannelsesudbuddet.
Europass anvendes med henblik på at støtte og sikre synergi med andre instrumenter
og tjenester, der tilbydes på EU-plan og på nationalt plan. Udviklingen af åbne
metadataskemaer skal være forenelig med de tekniske standarder, der anvendes i
henhold til forordning (EU) 2016/589.
Artikel 5
Europass-kvalifikationstillæg
1.
Europass-kvalifikationstillæg udstedes af de kompetente nationale myndigheder i
overensstemmelse med modeller udviklet af Kommissionen og andre interessenter
32
,
eksempelvis Europarådet og UNESCO.
Modeller for Europass-kvalifikationstillæg:
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
2.
32
Nuværende tillæg er tillæg til erhvervsuddannelsesbeviser og tillæg til eksamensbeviser.
DA
23
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
a)
følges af de relevante nationale myndigheder, når de udfylder og udsteder
tillæg. Især rækkefølgen af de enkelte punkter bør overholdes, og hvert felt skal
udfyldes af hensyn til forståelsen og for at sikre tilvejebringelse af udførlige
oplysninger
gøres tilgængelige via Europass-webværktøjerne
stilles til rådighed på Den Europæiske Unions officielle sprog
revideres regelmæssigt med henblik på at sikre, at de er relevante og
anvendelige.
b)
c)
d)
3.
Alle Europass-kvalifikationstillæg, der udstedes af bemyndigede organer, udstedes
automatisk og gratis i elektronisk form på det nationale sprog og/eller et udbredt
europæisk sprog med de procedurer, der er aftalt mellem de udstedende organer og
de nationale koordinationspunkter for færdigheder, jf. artikel 8, og i
overensstemmelse med procedurer, der måtte være aftalt mellem Europa-
Kommissionen og interessenter.
Artikel 6
Det europæiske klassifikationssystem for færdigheder, kompetencer, kvalifikationer og
erhverv (ESCO)
1.
Kommissionen forvalter et flersproget klassifikationssystem for begreber, der er
relevante for EU's arbejdsmarked og uddannelsesområde, der kaldes det europæiske
klassifikationssystem for færdigheder, kompetencer, kvalifikationer og erhverv
(ESCO).
ESCO-klassifikationssystemet understøtter direkte den måde, hvorpå Europass
fungerer, ved at tilvejebringe et fælles referencesprog til udveksling af oplysninger
og dokumenter vedrørende færdigheder og kvalifikationer og i forbindelse med
jobsøgning, jobmatchning, søgning efter uddannelsesmuligheder samt lærings- og
karrierevejledning.
Artikel 7
Gennemførelse og overvågning
2.
1.
Kommissionen skal i samarbejde med medlemsstaterne:
a)
b)
c)
d)
udvikle webbaserede værktøjer til gennemførelsen af Europass
sikre, at der gennemføres passende PR- og informationstiltag på EU-plan og
nationalt plan med henblik på at nå ud til relevante brugere og interessenter
regelmæssigt ajourføre Europass
regelmæssigt ajourføre ESCO-klassifikationssystemet i tæt samarbejde med
medlemsstaterne og relevante interessenter, som f.eks. arbejdsmarkedets parter,
faglige sammenslutninger, uddannelsesinstitutioner, forskningsinstitutioner,
statistiske kontorer og arbejdsformidlinger.
2.
Kommissionen og medlemsstaterne træffer foranstaltninger med henblik på at sikre,
at alle relevante interessenter, på nationalt plan og EU-plan, inddrages i
gennemførelsen af denne afgørelse.
DA
24
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
3.
Kommissionen skal i samarbejde med medlemsstaterne navnlig:
a)
fremme og overvåge effektiviteten af de webbaserede Europass-værktøjer og
ajourføre og udvikle Europass-tjenester i overensstemmelse med brugernes
behov
overvåge effektiviteten af støtten til udvikling af åbne standarder,
metadataskemaer og semantiske aktiver med henblik på interoperabilitet
støtte gennemførelsen af artikel 14 i forordning (EU) 2016/589 for så vidt
angår ESCO-klassifikationssystemet og støtte den løbende ajourføring af
ESCO
støtte udviklingen af information om færdigheder, herunder opstilling af
forventninger og prognoser
støtte udvekslingen af oplysninger om praksis for og beslutninger om
anerkendelse
støtte udviklingen af vejledningspolitik og vejledningstjenester
overvåge aktiviteterne i de nationale koordinationspunkter for færdigheder,
overensstemmelsen af de oplysninger, som de indgiver til analysen af
tendenser med hensyn til udbud af og efterspørgsel efter færdigheder, og
overensstemmelsen af de oplysninger om læringsmuligheder, der indgives på
den relevante portal på EU-plan
etablere peer reviews og udveksling af bedste praksis mellem medlemsstaterne.
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
4.
Kommissionen rapporterer om fremskridtet efter vedtagelsen af denne afgørelse for
så vidt angår de relevante uddannelses- og beskæftigelsespolitiske rammer.
Artikel 8
Medlemsstatens rolle
1.
Hver medlemsstat har ansvaret for at gennemføre denne afgørelse på nationalt plan.
Til det formål skal medlemsstaterne:
a)
i overensstemmelse med de nationale forhold udpege og forvalte et nationalt
koordinationspunkt for færdigheder med henblik på at støtte koordineringen og
samarbejdet mellem de nationale tjenester, der er omhandlet i denne afgørelse
gennem det nationale koordinationspunkt for færdigheder sikre rettidig og
effektiv levering af data og oplysninger, der er tilgængelige på nationalt plan,
med henblik på ajourføring af Europass-rammen
give Europass-brugere adgang til relevante oplysninger eller data, som er
tilgængelige i medlemsstaten, herunder navnlig adgang til oplysninger om
læringsmuligheder, kvalifikationer og kvalifikationssystemer, og til semantiske
aktiver på nationalt plan
tilvejebringe et evidensgrundlag til støtte for evaluering, jf. denne afgørelses
artikel 10, navnlig data om den faktiske brug af værktøjer og brugertilfredshed.
b)
c)
d)
2.
Hvert nationalt koordinationspunkt skal:
DA
25
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
1670862_0026.png
a)
i samarbejde med de relevante nationale organer koordinere aktiviteterne i
forbindelse med gennemførelsen af Europass-værktøjer og -tjenester på
nationalt plan
fremme og tilvejebringe oplysninger om vejledning med henblik på læring og
karriere og offentliggøre oplysninger om læringsmuligheder på nationalt plan
og i det webbaserede EU-værktøj
overvåge indsamlingen og udbredelsen af evidensbaserede realtidsoplysninger
om færdigheder på nationalt og regionalt plan
støtte
etableringen
af
gennemsigtige
henvisninger
mellem
kvalifikationsniveauer i nationale kvalifikationsrammer og EQF, oplyse
nationale interessenter om EQF og formidle resultaterne af
henvisningsprocessen og kvalifikationer til det webbaserede EU-værktøj
støtte samarbejdet på nationalt plan mellem offentlige og private interessenter
om spørgsmål vedrørende færdigheder inden for økonomiske sektorer
inddrage alle relevante interessenter i de aktiviteter, de er ansvarlige for
gennemføre eller hjælpe til med andre aktiviteter som aftale af Kommissionen
og medlemsstaterne på EU-plan.
b)
c)
d)
e)
f)
g)
3.
De nationale koordinationspunkter for færdigheder modtager de EU-midler, som
tildeles med henblik på gennemførelsen af denne afgørelse.
Artikel 9
Databehandling og databeskyttelse
Foranstaltningerne i denne afgørelse gennemføres i overensstemmelse med EU-lovgivningen
om beskyttelse af personoplysninger, navnlig direktiv 95/46/EF og forordning (EF) nr.
45/2001
33
.
Artikel 10
Evaluering
1.
Senest fem år efter denne afgørelses ikrafttræden og derefter hvert femte år
forelægger Kommissionen Europa-Parlamentet og Rådet en evalueringsrapport
vedrørende gennemførelsen af denne afgørelse.
Evalueringen foretages af et uafhængigt organ på grundlag af kvalitative og
kvantitative indikatorer, som fastsættes af Kommissionen og medlemsstaterne.
2.
33
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse) (EUT L 119
af 4.5.2016, s. 1).
DA
26
DA
kom (2016) 0625 - Ingen titel
Artikel 11
Deltagerlande
1.
Følgende lande kan deltage i de aktiviteter, der er omhandlet i denne afgørelse:
tiltrædende lande, tredjelande, der er medlemmer af Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde i overensstemmelse med bestemmelserne i EØS-aftalen.
Kandidatlande til at tiltræde Unionen og potentielle kandidatlande kan også deltage i
overensstemmelse med bestemmelserne i de pågældende Europaaftaler.
2.
Artikel 12
Finansielle bestemmelser
Gennemførelsen af denne afgørelse samfinansieres via EU-programmer. De årlige bevillinger
godkendes af Europa-Parlamentet og Rådet inden for den finansielle ramme.
Artikel 13
Ophævelse
Beslutning nr. 2241/2004/EF ophæves.
Artikel 14
Ikrafttræden
Denne afgørelse træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
27
DA