Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0627
Offentligt
1758534_0001.png
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0002.png
2.
Kommissionen forelagde sit nye forslag på mødet i Gruppen vedrørende Almindelige
Anliggender den 30. september 2016. Gruppen vedrørende Almindelige Anliggender indledte
sin gennemgang af Kommissionens forslag og anmodede på mødet den 14. oktober 2016
Rådets Juridiske Tjeneste om at udtale sig om Kommissionens forslags forenelighed med
traktaterne.
3.
Nærværende udtalelse imødekommer denne anmodning fra Gruppen vedrørende Almindelige
Anliggender. Den fokuserer på de juridiske spørgsmål vedrørende Kommissionens valg af
retsgrundlag for sit forslag og spørgsmål vedrørende inddragelsen af medlemsstaternes
instanser i registrets anvendelsesområde. Udtalelsen vedrører ikke juridiske spørgsmål om
mere specifikke aspekter af forslaget som f.eks. definitionen af "interesserepræsentanter",
aktiviteter, der er fritaget for registrering i registret, eller det sanktionssystem, der er
forbundet med håndhævelsen af lobbyisters forpligtelser som fastlagt i adfærdskodeksen.
Disse spørgsmål vil kunne behandles i en særskilt udtalelse, hvis det er nødvendigt.
II.
4.
BAGGRUNDSOPLYSNINGER
Kommissionens forslag tager sigte på en mere effektiv regulering af praksis for
lobbyvirksomhed på EU-niveau og navnlig fastlæggelsen af en ramme for et åbent og etisk
samspil mellem interesserepræsentanter og de tre EU-institutioner, der deltager i IIA'en
(artikel 1). Dette mål skal nås ved at oprette et "obligatorisk" åbenhedsregister, der skal
erstatte den nuværende frivillige ordning.
5.
Ordningens "obligatoriske" karakter skyldes, at interesserepræsentanter, der har til hensigt på
en privilegeret måde at arbejde sammen med EU-institutionerne ud over den kerne af
rettigheder, der er afledt af traktaterne (jf. punkt 34 nedenfor), skal registreres (og dermed
opfylde en række åbenhedskrav - bilag II) og tilslutte sig reglerne og de etiske principper i en
adfærdskodeks (bilag III).
6.
Den mekanisme, som indføres ved IIA'en, gælder generelt for "aktiviteter,
der fremmer visse
interesser ved at samarbejde med en af de tre undertegnende institutioner og deres
medlemmer og ansatte, med det formål at øve indflydelse på udformningen eller
gennemførelsen af politikker og lovgivning eller beslutningsprocessen i disse institutioner"
(artikel 3, stk. 1), med en undtagelse af de tilfælde, der nævnes i stk. 2 eller i artikel 4.
5151/1/17 REV 1
JUR
2
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0003.png
7.
Mere specifikt udpeger artikel 5 for hver af de tre institutioner de former for samarbejde, der
kræver forudgående registrering. I forbindelse med Rådet omfatter Kommissionens forslag
følgende former for samarbejde: møder mellem interesserepræsentanter og ambassadøren for
det nuværende eller kommende formandskab for Rådet for Den Europæiske Union samt deres
medlemmer i Coreper, Rådets Generalsekretær og generaldirektører og udsendelse af
automatiske meddelelser om Rådets aktiviteter til interesserepræsentanter (artikel 5, stk. 1).
Bestemmelsen tillader desuden hver deltagende institution at udpege andre former for
samarbejde, der skal være genstand for forudgående registrering.
8.
Forslaget indeholder præciseringer med hensyn til de enheder, der ikke er omfattet af
åbenhedsregistrets anvendelsesområde, og vedrører således nogle af de bekymringer, som den
nuværende ordning giver anledning til (artikel 4). Navnlig er lokale og regionale myndigheder
og deres repræsentative sammenslutninger fritaget for registrering ligesom medlemsstaternes
offentlige myndigheder på nationalt niveau, herunder de faste repræsentationer og
ambassader. I henhold til samme artikel er politiske partier, kirker og religiøse
sammenslutninger samt filosofiske og konfessionsløse organisationer, jf. artikel 17 i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde, med visse undtagelser fritaget for registrering.
Det samme gælder for offentlige myndigheder i tredjelande og mellemstatslige organisationer.
9.
Ud over at regulere samarbejdet mellem lobbyister og de tre organisationer, der deltager i
IIA'en, fastsætter forslaget muligheden for, at andre EU-institutioner, -organer, -kontorer
og -agenturer kan tilslutte sig registret på frivillig basis ved at meddele, at de ønsker at gøre
registrering obligatorisk for visse former for samarbejde (artikel 12). Mere
bemærkelsesværdigt fastsætter forslaget, at medlemsstaterne også kan tilslutte sig ordningen
ved at meddele, at de har til hensigt at gøre forudgående registrering til et krav for visse
former for samarbejde med deres faste repræsentation ved EU (artikel 13).
5151/1/17 REV 1
JUR
3
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0004.png
10.
Artikel 6 og 7 i forslaget definerer de betingelser, som interesserepræsentanter skal opfylde
for at blive opført i registret. Artikel 6 fastsætter åbenhedskravene for interesserepræsentanter,
der søger registrering, og henviser yderligere til bilag II, der i detaljer beskriver de
oplysninger, som ansøgere skal indgive og acceptere at offentliggøre. Artikel 7 fastsætter at
interesserepræsentanter ved at tilslutte sig åbenhedsregistret forpligter sig til at overholde
reglerne og principperne i adfærdskodeksen (bilag III). Forslaget fastsætter også, at
manglende overholdelse af adfærdskodeksen kan gøres til genstand for undersøgelser, som
fører til vedtagelsen af foranstaltninger, som f.eks. midlertidig suspension eller fjernelse fra
registret (bilag IV)
11.
Forslaget fastsætter oprettelse af en bestyrelse for registret bestående af generalsekretærerne
for de deltagende institutioner, som har til opgave at føre tilsyn med gennemførelsen af IIA'en
og træffe visse relevante afgørelser om driften af registret, herunder afgørelser om
anmodninger om fornyet undersøgelse fra registrerede, som der er vedtaget foranstaltninger
imod (artikel 8). Den daglige forvaltning af registret er betroet et sekretariat, som er en "fælles
operationel struktur"
bestående af personale som udstationeres af de deltagende institutioner
(artikel 9). En særskilt aftale skal indeholde nærmere oplysninger om bidragene til
sekretariatets administrative og finansielle ressourcer (artikel 11, stk. 3).
12.
I artikel 14 fastsættes det, at IIA'en er bindende for de underskrivende institutioner og erstatter
den nuværende IIA mellem Europa-Parlamentet og Kommissionen. Den indeholder
forskellige overgangsbestemmelser og en klausul om fornyet behandling.
5151/1/17 REV 1
JUR
4
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0005.png
III. JURIDISK ANALYSE
13.
Det foreliggende kommissionsforslag rejser to grundlæggende spørgsmål i forbindelse med
dets juridiske gennemførlighed: i) hvorvidt artikel 295 i TEUF på gyldig vis kan anvendes til
at indføre en obligatorisk ordning som den, Kommissionen foreslår, og ii) hvorvidt forslaget
om at anvende den foreslåede ordning på samarbejde mellem interesserepræsentanter og visse
af medlemsstaternes organer, uanset om det er på frivilligt grundlag eller ej, er foreneligt med
traktaterne. Hvert aspekt vil blive drøftet efter tur. Det bør bemærkes, at anvendelsen af ordet
"obligatorisk" i denne sammenhæng kan skabe forvirring, eftersom forslaget kun fastsætter en
række betingelser, som interesserepræsentanter skal overholde, hvis de ønsker at opnå
privilegeret adgang til de tre institutioner, der har indgået aftalen, ud over de rettigheder, der
følger af traktaterne (jf. punkt 34 nedenfor).
A)
14.
Valget af artikel 295 i TEUF som retsgrundlag for forslaget
Kommissionen foreslår at oprette et obligatorisk register for interesserepræsentanter ved
hjælp af en interinstitutionel aftale indgået på grundlag af artikel 295 i TEUF. I
overensstemmelse med den bestemmelse hedder det:
"Europa-Parlamentet,
Rådet og Kommissionen holder indbyrdes samråd og aftaler i
fællesskab formerne for deres samarbejde. Med henblik herpå kan de inden for traktaternes
rammer indgå interinstitutionelle aftaler, der kan antage bindende karakter."
5151/1/17 REV 1
JUR
5
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0006.png
15.
Indtil indførelsen af artikel 295 i TEUF ved Lissabontraktaten indeholdt traktaterne ikke et
eksplicit retsgrundlag for indgåelsen af interinstitutionelle aftaler. Praksis med
interinstitutionelle aftaler var imidlertid allerede veletableret inden indførelsen af en specifik
traktatbestemmelse
5
. Siden 1970'erne, hvor de første interinstitutionelle aftaler på
budgetområdet
6
blev vedtaget, har EU-institutionerne indgået aftaler for at regulere formen af
deres samarbejde på mange forskellige områder og har ofte foregrebet løsninger, der senere
blev formaliseret i traktaterne eller i den afledte ret.
16.
Interinstitutionelle aftaler før Lissabontraktatens ikrafttrædelse blev indgået som atypiske
retsakter med forskellige betegnelser og forskellige retsvirkninger
7
. I mangel på et eksplicit
retsgrundlag for deres indgåelse byggede de på princippet om loyalt samarbejde mellem
institutionerne om deres interne organisatoriske beføjelser.
5
6
7
Selv før indførelsen af artikel 295 i TEUF kunne der findes henvisning til indgåelsen af
interinstitutionelle aftaler i den afledte ret. Jf. i den forbindelse f.eks. artikel 9, stk. 7, og
betragtning 9 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1049/2001 af 30. maj 2001
om aktindsigt i Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter, EFT (2001) L
145, s. 43, og artikel 2, stk. 2, i vedtægten som fastsat i Rådets forordning 259/68, EFT (1968)
L 56, s. 1, senest ændret ved EUT (2014) L 129, s. 12. Den første generelle henvisning til
interinstitutionelle aftaler kan findes i Nicetraktaten, hvis erklæring nr. 3 om pligten til loyalt
samarbejde tog sigte på at fastlægge begrænsningerne for anvendelse af interinstitutionelle
aftaler:
"Konferencen minder om, at pligten til loyalt samarbejde, som følger af artikel 10 i
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, og som gælder i forholdet mellem
medlemsstaterne og Fællesskabets institutioner, ligeledes gælder i forholdet mellem
Fællesskabets institutioner indbyrdes. For så vidt angår forholdet mellem institutionerne kan
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen indgå interinstitutionelle aftaler, hvis det som
led i opfyldelsen af denne pligt til loyalt samarbejde viser sig nødvendigt at lette anvendelsen
af bestemmelserne i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab. Disse aftaler må
hverken ændre eller udbygge traktatens bestemmelser og må kun indgås med disse tre
institutioners samtykke."
Se f.eks.: Collaboration entre le Conseil et l’Assemblée dans le cadre de la procédure
budgétaire (samarbejde mellem Rådet og Forsamlingen inden for rammerne af
budgetproceduren), EFT (1971) C124, s. 62; Rådets dokument R/788/72 af 18. april 1972;
Fælleserklæring fra Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen af 4. marts 1975 om
indførelse af en samrådsprocedure mellem Europa-Parlamentet og Rådet, der gælder for
retsakter med betydelige finansielle følgevirkninger, EFT (1975) C 89, s. 1.
Se f.eks. Brevvekslinger mellem Europa-Parlamentet, De Europæiske Fællesskabers Råd og
Kommissionen for De Europæiske Fællesskaber (retten til at indgive andragender), EFT
(1989) C 120, s. 90; Adfærdskodeks for aktindsigt i Rådets og Kommissionens dokumenter,
EFT (1993) L 340, s. 41; Modus vivendi af den 20. december 1994 mellem Europa-
Parlamentet, Rådet og Kommissionen vedrørende gennemførelsesforanstaltningerne til
retsakter vedtaget efter fremgangsmåden i EF-traktatens artikel 189 B, EFT (1995) C 293, s.
1, ændr. EFT (1996) C 102, s. 1.
6
JUR
5151/1/17 REV 1
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0007.png
17.
Med indførelsen af et eksplicit retsgrundlag for indgåelsen af IIA'er er den nuværende praksis
blevet kodificeret, og det er samtidig blevet klart fastsat, hvilke bestemmelser, der skal
overholdes af institutionerne, når de anvender interinstitutionelle aftaler.
18.
Negativt set præciserer bestemmelsen - om nødvendigt - at interinstitutionelle aftaler skal
indgås i overensstemmelse med traktaterne. Som Den Juridiske Tjeneste allerede har haft
lejlighed til at påpege i forbindelse med forslaget om indgåelse af en rammeaftale mellem
Europa-Parlamentet og Kommissionen
8
, skal IIA'er overholde den primære ret og kan ikke
ændre eller supplere den institutionelle struktur, der er fastlagt i traktaterne. Det betyder, at
interinstitutionelle aftaler ikke kan indrømme institutionerne beføjelser, der ikke er tillagt
dem, ændre eller gribe ind i deres institutionelle prærogativer eller mere generelt ændre den
institutionelle ligevægt, der er fastlagt i traktaterne
9
.
19.
Desuden kan institutionerne ikke anvende en IIA til at regulere et emne, som traktaterne har
givet institutionerne beføjelser til at lovgive om, ved at fastlægge et eksplicit materielt
retsgrundlag. Hvis dette var tilladt, kunne de omgå de garantier og den kompetencefordeling,
der understøtter de processuelle regler i forbindelse med det relevante retsgrundlag.
10
Indgåelsen af en IIA kan derfor ikke bruges som et alternativ til at anvende et materielt
retsgrundlag, som fastlagt i traktaterne.
8
9
10
Udtalelse fra Den Juridiske Tjenestes af 30. august 2010, ST 12964/10.
Ibidem,
i punkt 5. I tråd hermed se også udtalelse fra Rådets Juridiske Tjeneste af 20. juli
2015, ST 11096/15, punkt 11. Se også udtalelse fra Rådets Juridiske Tjeneste af 4. juli 2012,
ST 12225/12, punkt 11.
Udtalelse fra Rådets Juridiske Tjeneste af 6. april 2005, ST 7861/05, punkt 5.
7
JUR
5151/1/17 REV 1
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0008.png
20.
I den forbindelse skal det understreges, at artikel 298 i TEUF ikke synes at være et passende
materielt retsgrundlag til at regulere det område, som er omfattet af Kommissionens forslag.
Faktisk viser både ordlyden af og lovgivningens tilblivelse for artikel 298 i TEUF, at
bestemmelsen tager sigte på at give et retsgrundlag for vedtagelsen af bestemmelser om
institutionernes administrative handlinger, herunder, om nødvendigt, kodificeringen af
nuværende administrativ EU-ret. Tværtimod kan bestemmelsen ikke udvides til at regulere
Unionens lovgivningsarbejde
11
eller optræden udvist af de af institutionernes medlemmer, der
ikke tilhører administrationen, som det især er tilfældet for medlemmerne af Kommissionen
eller Europa-Parlamentet.
21.
Positivt set præciserer artikel 295 i TEUF, at IIA'er kan indgås af institutionerne for at aftale
formerne for deres samarbejde. Bestemmelsens ordlyd og navnlig brugen af udtrykket
"former" peger i retning af, at IIA'er er instrumenter til regulering af de nærmere
bestemmelser for samarbejde og ikke til regulering af væsentlige politikområder. Som Den
Juridiske Tjeneste allerede har haft lejlighed til at understrege, handler IIA'er om proces og
ikke substans
12
. Dette indicium bekræftes også af et argument af systemisk art. Artikel 295 er
en del af kapitel 2 i sjette del i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde om
"Unionens retsakter, vedtagelsesprocedurer og andre bestemmelser", navnlig i en afdeling, der
omhandler "procedurer for vedtagelse af retsakter". Det fremgår således klart, at traktaternes
forfattere ikke anså artikel 295 for at være et selvstændigt materielt retsgrundlag for
regulering af politikområder, men snarere et middel til at regulere institutionelt samarbejde
som sådan.
11
12
Om forskellen mellem lovgivningsmæssige og administrative aktiviteter se udtalelse fra Den
Juridiske Tjeneste af 11. august 2015, ST 11440/15 om anvendelsesområdet for
Ombudsmandens mandat og begrebet fejl og forsømmelser.
Udtalelse fra Rådets Juridiske Tjeneste af 4. juli 2012, ST 12225/12, punkt 6.
8
JUR
5151/1/17 REV 1
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0009.png
22.
En første væsentlig følge af ovenstående er, at IIA'er kun kan anvendes til at regulere
spørgsmål, der vedrører interinstitutionelt samarbejde. Der kan således i henhold til artikel
295 i TEUF indgås IIA'er for at definere principper, metode og formen af institutionernes
koordinerede udøvelse af deres respektive prærogativer. Derimod kan IIA'er ikke anvendes til
direkte at udøve disse prærogativer og regulere substansen i det spørgsmål, der behandles.
IIA'er kan fastlægge de nærmere bestemmelser for interinstitutionelt samarbejde, herunder
gennem bindende forpligtelser, men den måde, hvorpå disse forpligtelser internt bliver
gennemført, forbliver et spørgsmål for hver enkelt deltagende institution
13
.
23.
For det andet er IIA'er kun bindende for de deltagende institutioner og kan ikke skabe
forpligtelser for tredjemand, uanset om der er tale om andre institutioner, medlemsstater eller
enkeltpersoner. Praksis bekræfter denne konklusion. Ingen forpligtelser kan pålægges
medlemsstaterne ved hjælp af en interinstitutionel aftale; de kan kun tilskyndes på
ikkeforpligtende vis
14
. I tilfælde hvor IIA'er har reguleret forhold, der vedrører individuelle
holdninger, er de blevet indgået i form af en fælles afgørelse truffet af de deltagende
institutioner
15
eller er blevet efterfulgt af vedtagelsen i hver institution af ens afgørelser
16
.
13
14
15
16
I tråd hermed se udtalelse fra Den Juridiske Tjeneste af 20. juli 2015, ST 11096/15, punkt 14,
hvor det gøres klart, at IIA'er skal henvise til institutionerne alene, ikke til hvem der gør hvad
i én af dem, eftersom det er et spørgsmål, der skal afgøres internt og ikke gennem en aftale
med andre institutioner.
Se f.eks. Interinstitutionel aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet for Den Europæiske
Union og Europa-Kommissionen om bedre lovgivning, EUT (2016) L 123, s. 1-14, der i
punkt 43 og 44 anvender ordlyden "De tre institutioner opfordrer medlemsstaterne...".
Se f.eks. Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens afgørelse af 6. marts 1995 om de
nærmere vilkår for udøvelse af Europa-Parlamentets undersøgelsesbeføjelse. EUT (1995) L
113, s. 2.
Som fastlagt f.eks. i Adfærdskodeks for aktindsigt i Rådets og Kommissionens dokumenter,
EFT (1993) L 340, s. 41 og i stk. 2 i interinstitutionel aftale af 25. maj 1999 mellem Europa-
Parlamentet, Rådet for Den Europæiske Union og Kommissionen for De Europæiske
Fællesskaber om de interne undersøgelser, der foretages af Det Europæiske Kontor for
Bekæmpelse af Svig (OLAF), EFT (1999) L 136, s. 15.
9
JUR
5151/1/17 REV 1
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0010.png
24.
Kommissionens forslag synes til en vis grad at tage de specifikke juridiske begrænsninger i
forbindelse med anvendelsen af artikel 295 i betragtning. Således fastsætter betragtning 8 i
forslaget, at "registret
skal føres, uden at det griber ind i de tre institutioners kompetencer
eller påvirker deres respektive interne organisatoriske beføjelser".
25.
Forslaget giver desuden de tre deltagende institutioners generalsekretærer, der handler ved
konsensus i bestyrelsen, beføjelse til at træffe en række relevante afgørelser vedrørende
oprettelsen og driften af registret (artikel 8, stk. 2). Disse omfatter især godkendelsen af
"retningslinjer for registrerede" vedrørende hovedelementerne i registret, afgørelse om
anmodninger om fornyet undersøgelse af individuelle afgørelser om vedtagelse af
foranstaltninger i tilfælde af overtrædelse af adfærdskodeksen og tilsyn med den overordnede
gennemførelse af aftalen.
26.
Endelig gør en række bestemmelser i den foreslåede IIA det klart, at visse af dens virkninger
vil blive kædet sammen med vedtagelsen af yderligere retsakter af de tre institutioner, der
forpligter sig til at vedtage sådanne retsakter, individuelt eller i fællesskab. I henhold til
artikel 5, stk. 2, skal institutionerne således "træffe
de nødvendige interne foranstaltninger for
at sikre, at de betingelser [...] opfyldes",
som er omhandlet i samme artikel. Artikel 7
fastsætter, at institutionerne skal træffe "de
nødvendige interne foranstaltninger"
for at
håndhæve foranstaltninger, der pålægges interesserepræsentanter i tilfælde af brud på
adfærdskodeksen. Endelig og endnu mere væsentligt fastsættes det i artikel 10 i forslaget, at
de tre institutioner opretter sekretariatet og nedsætter bestyrelsen for registret "ved
en særskilt
afgørelse, som alle tre institutioner vedtager, inden denne aftale træder i kraft".
27.
Rådets Juridiske Tjeneste er imidlertid også af den opfattelse, at disse bestemmelser ikke er
tilstrækkelige til at gøre forslaget fuldt ud foreneligt med det valgte retsgrundlag.
5151/1/17 REV 1
JUR
10
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0011.png
28.
Den Juridiske Tjeneste mener, at institutionerne ved hjælp af en IIA kan nå til enighed om de
vigtigste elementer i en sådan mekanisme, der regulerer deres samarbejde med lobbyister.
Disse kan omfatte omfanget af de aktiviteter, der er omfattet af ordningen, og af de enheder,
der er fritaget for registrering, samt betingelserne og procedurerne for opførelse af lobbyister i
det fælles register. Som en del af formen af deres samarbejde kan institutionerne også nå til
enighed om oprettelsen af fælles organer til forvaltning af registret.
29.
IIA'en kan imidlertid ikke udgøre det normative grundlag for vedtagelse af
konditionalitetsprincippet eller for direkte regulering af forholdet mellem hver af
institutionerne og interesserepræsentanterne. Sådan et grundlag kan kun dannes ved udøvelse
af de interne organisatoriske beføjelser, som hver af institutionerne er i besiddelse af.
30.
Ej heller kan det hævdes, at institutionerne kan beslutte at udøve deres interne organisatoriske
beføjelser ved at indgå en IIA. Et sådant argument tager ikke hensyn til, at traktaterne
foreskriver forskellige afstemningsregler i Rådet i de to situationer, og denne forskel afspejler
en balance mellem medlemmerne, der ikke kan ændres af institutionerne.
31.
Som følge heraf er Den Juridiske Tjeneste af den opfattelse, at institutionerne efter at have
opnået enighed om elementerne i og de nærmere bestemmelser for registrets drift stadig som
led i deres ret til selvorganisering skal beslutte at være bundet af det produkt, der udspringer
af denne i fællesskab aftalte metode. Desuden skal de også selv oprette den påtænkte
mekanisme for deres forbindelser med interesserepræsentanterne. Mere specifikt vil det være
op til sådanne afgørelser at definere, hvilke former for samarbejde i hver institution der skal
være betinget af registrering, de specifikke regler for åbenhed og etisk adfærd, som
interesserepræsentanter vil være omfattet af, og at tillægge listen over interesserepræsentanter
optaget i registret intern vægt.
5151/1/17 REV 1
JUR
11
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0012.png
32.
I praksis kan dette ske ved, at hver af institutionerne vedtager egne beslutninger. Der er dog
intet til hinder for, at sådanne beslutninger kan være prædefinerede i henhold til en aftalt
fælles ordlyd. Endvidere kan intern godkendelse af listen over interesserepræsentanter opnås
ved at overlade det til registrets sekretariat at træffe afgørelser om individuelle ansøgninger. I
den forbindelse vil det dog være nødvendigt at tillægge bestyrelsen bestående af
generalsekretærerne for de tre institutioner, der træffer afgørelse ved konsensus, beføjelse til
at træffe afgørelse om anmodninger om fornyet undersøgelse fra interesserepræsentanter, hvis
anmodning om at blive optaget i registret er blevet afvist
17
.
33.
Endelig bør IIA'ens respektive rolle og de særskilte institutionelle beslutninger afspejles i
affattelsen af IIA'en. Kommissionens forslag er udarbejdet således, at det direkte fastlægger
den lovgivningsmæssige ramme for interesserepræsentanter (og derfor er stilet til dem),
snarere end at det fastsætter de nærmere bestemmelser for samarbejde; det bør revideres i
overensstemmelse hermed.
34.
For så vidt angår enkeltpersoners holdninger følger det af ovenstående betragtninger, at en
IIA ikke kan ændre de rettigheder, der udtrykkeligt er overdraget af traktaterne til
enkeltpersoner i forhold til driften af EU-institutionerne som følge af traktaterne, og navnlig
af artikel 10, stk. 3, og artikel 11, stk. 1, 2 og 3, i TEU og artikel 15, stk. 1, i TEUF samt
artikel 41, stk. 4, i chartret om grundlæggende rettigheder, der bl.a. giver ret til at skrive til
institutionerne og modtage et svar.
17
Artikel 8 i forslaget tillægger kun bestyrelsen beføjelse til at træffe afgørelse om
anmodninger om fornyet undersøgelse af afgørelser om foranstaltninger i tilfælde af
overtrædelse af adfærdskodeksen.
12
JUR
5151/1/17 REV 1
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0013.png
35.
I den forbindelse skal det indledningsvis understreges, at Kommissionens forslag indeholder
en forpligtelse for interesserepræsentanter, hvis de ønsker at få adgang til bestemte intensive
former for samarbejde, eftersom deres opførelse i registret og deres accept af åbenhedskrav og
de etiske regler i adfærdskodeksen er en betingelse for at deltage i de udvalgte former for
samarbejde. Optagelse i registret giver imidlertid ingen materielle rettigheder for
interesserepræsentanter, eftersom institutionerne fortsat har mulighed for at beslutte, om de vil
engagere sig i samarbejde med registrerede lobbyister.
36.
Således handler hver af institutionerne inden for rammerne af sine beføjelser, hvis den i
princippet beslutter, at visse former for samarbejde ikke er absolut og kan gøres betinget. Med
dette som udgangspunkt kan koordinering af sådanne betingelser ske gennem en IIA, uden at
det påvirker enkeltpersoners rettigheder.
37.
Samtidig sigter IIA'en mod at skabe en proceduremæssig ramme for behandling af
registreringsanmodninger og forvaltning af registrerede enheder, herunder beføjelser til at
foretage undersøgelser og til at vedtage administrative "foranstaltninger" for at drage
konsekvenserne af eventuelle krænkelser af adfærdskodeksen f.eks. gennem midlertidige
udelukkelser fra former for samarbejde eller fjernelse fra registret (bilag IV). Denne ramme
skal forvaltes af en særlig "fælles operationel struktur", sekretariatet, der bl.a. har beføjelser til
at træffe relevante individuelle beslutninger. Det er derfor klart, at enkeltpersoner overdrages
en række proceduremæssige rettigheder i relation til deres opførelse i registret, og at de trufne
beslutninger vil have retsvirkninger for dem. Det er også klart, at enkeltpersoner har ret til at
anmode retten om at træffe afgørelse om ophævelse af de afgørelser, der har negativ
indvirkning på dem.
5151/1/17 REV 1
JUR
13
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0014.png
38.
Det følger af ovenfor anførte grunde, at IIA'en er et passende grundlag for at oprette det fælles
sekretariat og nedsætte bestyrelsen, som fastsætter de nærmere bestemmelser for samarbejde.
At give sekretariatet beføjelser til at træffe afgørelser om ansøgninger og pålægge
enkeltpersoner administrative foranstaltninger vil ligge uden for dette retsgrundlags mandat.
For at gøre dette kræves det, at hver institution træffer egne afgørelser på grundlag af deres
respektive interne organisatoriske beføjelser. Den løsning, Kommissionen har identificeret i
artikel 10, nemlig vedtagelsen af en særskilt afgørelse, der i fællesskab vedtages af de tre
institutioner, om oprettelse af det fælles sekretariat og nedsættelse af bestyrelsen, er derfor i
denne sammenhæng unødvendig.
39.
Endelig tillader Kommissionens forslag for så vidt angår andre EU-enheders holdning de af
dem, der ønsker det, at anvende den ramme, som IIA'en har fastlagt, med forbehold af
meddelelse om den form for samarbejde, de ønsker at gøre betinget af registrering og et
forholdsmæssigt bidrag til omkostningerne ved driften af sekretariatet (artikel 12). Forslaget
gør det også klart, at brugen af registret ikke giver tredjeparter status af part i IIA'en. I lyset af
disse elementer mener Den Juridiske Tjeneste, at arten af tredjeparters inddragelse forbliver
rent frivillig, og at deres retsstilling ikke umiddelbart berøres af aftalen. Den valgfri
mekanisme, som Kommissionen påtænker, er derfor som sådan forenelig med anvendelsen af
artikel 295 i TEUF, så længe de berørte tredjeparter kun er institutioner og andre organer
oprettet ved EU-retten.
40.
Som konklusion finder Den Juridiske Tjeneste, at institutioner på gyldig vis kan indgå en IIA
på grundlag af artikel 295 i TEUF med henblik på at nå til enighed om de operationelle
principper for en konditionalitetsmekanisme for samarbejdet med lobbyister samt om de
vigtigste træk ved en sådan mekanisme, herunder registrets anvendelsesområde (artikel 2, 3
og 4). Institutionerne kan også blive enige om betingelserne for at opføre lobbyister i registret
(artikel 6 og 7) og om tilrettelæggelse og forvaltning af registret ved fælles organer (artikel, 8,
9 og 11), dog under forudsætning af at afgørelsen om at være bundet af en sådan ordning samt
de grundlæggende regler og gennemførelsen af disse bestemmelser herefter finder sted
gennem vedtagelse af særskilte beslutninger, der skal vedtages af hver af de berørte
institutioner (punkt 31, 32 og 38).
5151/1/17 REV 1
JUR
14
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0015.png
B)
41.
Inddragelse af samarbejde med visse af medlemsstaternes organer
Blandt de former for samarbejde, der skal gøres betinget af registrering, foreslår
Kommissionen at inddrage "møder mellem interesserepræsentanter og ambassadøren for det
nuværende eller kommende formandskab for Rådet for Den Europæiske Union samt deres
medlemmer i Coreper" (artikel 5, stk. 1). Forslaget indeholder også muligheden for, at
medlemsstaterne kan meddele, at de har til hensigt at benytte registret, og meddele
sekretariatet, at de ønsker at gøre visse former for samarbejde mellem interesserepræsentanter
og deres faste repræsentationer ved EU betinget af registrering (artikel 13).
42.
Begge forslag rejser spørgsmålet om, hvorvidt det er muligt i henhold til EU-retten at regulere
samarbejdet mellem interesserepræsentanter og visse organer i medlemsstaterne. Det er især
nødvendigt at fastslå, om Rådets interne organisatoriske beføjelser kan have betydning for den
måde, hvorpå medlemsstaterne organiserer deres repræsentation i institutionen.
43.
Svaret på dette spørgsmål kan ikke være andet end negativt. I henhold til artikel 16, stk. 2, i
TEU består Rådet af en repræsentant for hver medlemsstat på ministerniveau, der er beføjet til
at forpligte regeringen i den medlemsstat, den pågældende repræsenterer. Artikel 16, stk. 7
fastsætter, at en komité af faste repræsentanter for medlemsstaternes regeringer har til opgave
at forberede Rådets arbejde. Begge bestemmelser læses i lyset af artikel 4 i TEU, ifølge
hvilken Unionen respekterer medlemsstaternes nationale identitet, som den kommer til udtryk
i deres grundlæggende politiske og forfatningsmæssige strukturer, herunder regionalt og
lokalt selvstyre (artikel 4, stk. 2).
5151/1/17 REV 1
JUR
15
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0016.png
44.
Det følger således af traktaten, at spørgsmålet om, hvem der bør repræsentere en medlemsstat
i Rådet, er et anliggende for den enkelte medlemsstat, i overensstemmelse med dens politiske
og forfatningsmæssige strukturer. Ligeledes er det op til hver enkelt medlemsstat at beslutte,
hvordan en sådan repræsentation bør organiseres
18
, og navnlig hvordan den nationale
holdning bør defineres, og hvilke procedurer og bidrag der bør tages i betragtning.
45.
Som følge heraf er reguleringen, hvis der er nogen, af samarbejdet mellem medlemsstaternes
faste repræsentationer og interesserepræsentanter et anliggende, der henhører under
medlemsstaternes enekompetence og skal reguleres ved national ret. Der findes i øjeblikket
ingen hjemmel i traktaterne til at regulere området.
46.
Retsgrundlag kan navnlig ikke findes i artikel 295 i TEUF, der, som det er blevet påpeget i
afsnit A, og navnlig i punkt 22, 23 og 39 i nærværende udtalelse, kun kan anvendes til at
indføre ordninger for samarbejde mellem de tre vigtigste EU-institutioner. Det er muligt at
tilbyde andre organer eller enheder etableret ved EU-retten at tilslutte sig et sådant
samarbejde, så længe de ikke er parter i den interinstitutionelle aftale. Men artikel 295 i TEUF
udgør ikke en gyldig hjemmel til at regulere situationer, der er eksterne for dem. Det følger af
disse betragtninger, at IIA'en ikke er et instrument, der skal oprette en mekanisme for de
medlemsstater, der ønsker at deltage på frivillig basis.
47.
I den forbindelse skal det bemærkes, at hver medlemsstats nationale ret har regler for adgang
til statens embedsmænd. Derfor vil indførelsen af EU-regler om dette emne, frivillige eller ej,
gribe ind i nationale kompetencer og vil desuden indebære en risiko for at skabe en
lovkonflikt. Det er selvfølgelig stadig muligt for medlemsstaterne at ændre deres nationale ret
og indføre en ordning, der afspejler den, Kommissionen har foreslået Men dette bør forblive
et anliggende for national ret og ikke et spørgsmål om implementering eller gennemførelse af
EU-ret, uanset at den er frivillig.
18
Se f.eks. bidraget fra Den Juridiske Tjeneste af 31. maj 2013, ST 10384/13, punkt 5, i
forbindelse med reglerne om distribution af dokumenter.
16
JUR
5151/1/17 REV 1
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0017.png
48.
Der skal tages hensyn til nogle yderligere betragtninger i forbindelse med forslaget om at
medtage "møder
mellem interesserepræsentanter og ambassadøren for det nuværende eller
kommende formandskab for Rådet for Den Europæiske Union samt deres medlemmer i
Coreper"
(artikel 5, stk. 1) blandt de samarbejdsformer, der skal gøres betinget af registrering.
49.
Indledningsvis er begrundelsen for Kommissionens forslag ikke helt klar. Hvis tanken er at
regulere samarbejdet med formandskabet for Rådet, er det vanskeligt at forstå, hvorfor
bestemmelsen kun vedrører det mest relevante forberedende organ i Rådet (dog med
undtagelse af Specialkomitéen for Landbrug, som spiller en specifik rolle i forberedelsen af
samlinger i AGRI-sammensætningen af Rådet)
19
, men udelukker på den ene side de højere
politiske beslutningstagere, nemlig de ministerier, der har formandskabet for de forskellige
rådssammensætninger, og på den anden side de delegerede fra medlemsstaterne, der har
formandskabet i de øvrige af Rådets forberedende organer.
50.
Forslaget overser også den forskelligartede og komplekse karakter af formandskabets hverv. I
henhold til artikel 1 i afgørelse 2009/881/EU vedtaget af Det Europæiske Råd for at
gennemføre artikel 16, stk. 9, i TEU varetages formandskabet "af
på forhånd sammensatte
grupper på tre medlemsstater i en periode på 18 måneder"
(artikel 1, stk. 1, i afgørelsen).
Hvis hvert medlem af gruppen på skift varetager formandskabet for Rådet og for de
forberedende organer for en seksmåneders periode, er det ikke desto mindre klart, at de øvrige
medlemmer tilslutter sig udøvelsen af formandskabet ved at bistå formandskabet "på
alle dets
ansvarsområder".
Medlemmerne af gruppen kan desuden "indbyrdes
træffe afgørelse om
alternative ordninger"
(artikel 1, stk. 2). Kommissionens forslag omfatter imidlertid kun det
nuværende eller kommende formandskab (sidstnævnte er ikke nødvendigvis altid en del af
formandskabstrioen).
19
Oprettet ved artikel 5, stk. 4, i afgørelsen truffet af repræsentanterne for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådet, om fremskyndelse af tempoet for gennemførelsen af de mål, der
er fastsat i traktaten (60/912/EØF), EFT (1960) 58, s. 1217.
17
JUR
5151/1/17 REV 1
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0018.png
51.
Forslaget tager heller ikke højde for, at formandskabet i en række tilfælde ikke er omfattet af
rotationsprincippet, men følger en anden logik. Det mest indlysende eksempel på dette er
selvfølgelig formandskabet for Rådet for Udenrigsanliggender, som traktaterne tildeler den
højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik (artikel 18, stk. 3, i
TEU). Derfor er de andre forberedende organer, der forbereder arbejdet i Rådet for
Udenrigsanliggender, udover Coreper også faste og ledes af en repræsentant for den
højtstående repræsentant (omend med nogle bemærkelsesværdige undtagelser)
20
. Det er værd
at understrege, at den højtstående repræsentant, når han/hun udøver formandskabet for Rådet,
ikke handler som medlem af Kommissionen og derfor ikke kan være omfattet af
Kommissionens forslag om at gøre møder mellem interesserepræsentanter og medlemmer af
Kommissionen og deres kabinetsmedlemmer (artikel 5 i forslaget - første led i det afsnit, der
vedrører Europa-Kommissionen) betinget af registrering. Det samme gælder for
generaldirektørerne i EU-Udenrigstjenesten, som den højtstående repræsentant kan udpege til
at varetage formandskabet for et af Rådets forberedende organer.
20
Se navnlig artikel 4 og bilag II i Rådets afgørelse af 1. december 2009 om fastsættelse af
gennemførelsesforanstaltninger til Det Europæiske Råds afgørelse om udøvelsen af
formandskabet for Rådet, og om formandskabet for Rådets forberedende organer
(2009/908/EU).
18
JUR
5151/1/17 REV 1
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0019.png
52.
I andre tilfælde overlades formandskabet for Rådets forberedende organer til en valgt
formand, f.eks. visse organer, der er omhandlet i traktaterne eller oprettet ved Rådets
afgørelse som f.eks. EU's Militærkomité og Den Militære Arbejdsgruppe, der støtter dens
aktiviteter
21
, Det Økonomiske og Finansielle Udvalg oprettet i henhold til artikel 134 i
TEUF
22
, Beskæftigelsesudvalget oprettet i henhold til artikel 150 i TEUF
23
, Udvalget for
Social Beskyttelse (artikel 160 i TEUF)
24
, Udvalget for Økonomisk Politik
25
og Udvalget for
Finansielle Tjenesteydelser
26
. Endelig kan formandskabet for et rådsorgan som en undtagelse
udpeges af generalsekretæren for Rådet
27
. I lyset af denne situation hænger Kommissionens
valg om at begrænse sit forslag til kun en af de mange organisatoriske former, som Rådets
formandskab kan påtage sig, tilsyneladende ikke sammen med det forfulgte mål.
21
22
23
24
25
26
27
Se artikel 3 i Rådets afgørelse (2001/79/FUSP) af 22. januar 2001, der foreskriver, at
formanden udnævnes af Rådet på anbefaling af komitéen for en periode på tre år, medmindre
der træffes anden afgørelse.
Se artikel 6 i bilaget til Rådets afgørelse 2012/245/EU af 26. april 2012, der foreskriver, at
udvalget med et flertal af sine medlemmer vælger en formand for en toårig periode, der kan
forlænges.
Se artikel 4, stk. 1, i Rådets afgørelse (EU) 2015/772 af 11. maj 2015, der foreskriver, at
udvalget blandt de medlemmer, der er udpeget af medlemsstaterne, vælger en formand for en
toårig periode, der kan forlænges én gang.
Se artikel 4, stk. 1, i Rådets afgørelse (EU) 2015/773 af 11. maj 2015, der foreskriver, at
udvalget blandt de medlemmer, der er udpeget af medlemsstaterne, vælger en formand for en
toårig periode, der kan forlænges én gang.
Se artikel 6, stk. 1, i bilaget til Rådets afgørelse 2000/604/EU af 29. september 2000, der
foreskriver, at udvalget af sin midte med kvalificeret flertal af medlemmerne vælger en
formand for en toårsperiode, der ikke kan forlænges.
Se punkt 3 i Rådets afgørelse 2003/165/EF af 18. februar 2003, der foreskriver, at udvalget
udnævner en formand blandt medlemsstaternes repræsentanter, som udnævnes for to år; den
første formand udnævnes af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg.
Se bilag III til Rådets afgørelse 2009/908/EU af 1. december 2009.
19
JUR
5151/1/17 REV 1
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0020.png
53.
Hvad endnu vigtigere er, er betragtningerne som udtrykt ovenfor i punkt 43-47 også relevante
i forhold til det organ i medlemsstaterne, der varetager formandskabet. Formandskabet som
sådan er selvfølgelig et hverv, der er fastlagt i traktaterne, og de nærmere bestemmelser for
udøvelsen heraf er fastlagt i en afgørelse truffet af Det Europæiske Råd i overensstemmelse
med artikel 236, stk. 1, litra b), i TEUF
28
, som Rådet efterfølgende har beskrevet i detaljer
som gennemførelse af Det Europæiske Råds afgørelse
29
og under udøvelse af sine interne
organisatoriske beføjelser
30
.
54.
Formandskabet som hverv må imidlertid ikke forveksles med det organ, der udøver det. I de
roterende og valgte formandskabers tilfælde forbliver organet i princippet et organ i
medlemsstaterne. Formandskabet er et EU-hverv pålagt en medlemsstat, der imidlertid udøver
det i overensstemmelse med sine egne interne politiske og administrative strukturer.
28
29
30
Se Det Europæiske Råds afgørelse 2009/881/EU om udøvelsen af formandskabet for Rådet
omhandlet i punkt 50.
Artikel 4 i Det Europæiske Råds afgørelse 2009/881/EU bemyndiger Rådet til at vedtage en
afgørelse om fastsættelse af gennemførelsesforanstaltninger. Under udøvelsen af disse
beføjelser vedtog Rådet afgørelse 2009/908/EU nævnt ovenfor i fodnote 20.
Formandskabets ansvarsområder og beføjelser er beskrevet i detaljer i Rådets
forretningsorden. Se navnlig artikel 20 om formandskabets rolle. Se også artikel 1
(Indkaldelse og arbejdssted), artikel 2 (rådssammensætninger og planlægning), artikel 3
(dagsorden), artikel 11 (afstemningsregler), artikel 12 (skriftlig procedure og stiltiende
samtykkeprocedure), artikel 15 (undertegnelse af retsakter), artikel 19 (Coreper, komitéer,
udvalg og arbejdsgrupper), artikel 26 (repræsentation i Europa-Parlamentet).
20
JUR
5151/1/17 REV 1
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0021.png
55.
Af de grunde, der er anført i punkt 43-47, kan Rådets interne organisatoriske beføjelser
regulere formandskabshvervet, men ikke den måde, hvorpå medlemsstaterne udøver det.
Således forbliver de nærmere bestemmelser og betingelser for udnævnelse af de
tjenestemænd, der skal udøve formandskabet
31
, disse tjenestemænds personlige status (de
fleste er diplomater og dermed også omfattet af specifikke internationale lovregler) samt de
regler, der gælder den beslutningsproces, der fører til vedtagelsen af de holdninger, der skal
indtages i udøvelsen af formandskabet, et spørgsmål, som den pågældende medlemsstat
træffer afgørelse om. På samme måde kan de aktiviteter og initiativer, som en medlemsstat,
der har formandskabet, kan træffe ud over sine officielle ansvarsområder, tilregnes
medlemsstaten alene, da dens organer ikke er underlagt kontrol fra Rådet. Disse aktiviteter og
initiativer gøres til genstand for domstolsprøvelse ved de nationale domstole og ikke ved EU-
Domstolen. Skulle Kommissionens forslag følges, kan resultatet blive, at EU-Domstolen får
jurisdiktion over påståede uregelmæssigheder fra de ambassadører, der leder Coreper, i
henhold til artikel 258, 259 eller 263 i TEUF, afhængig af om det betragtes som et organ i
Rådet eller i den pågældende medlemsstat.
56.
Disse resultater er i overensstemmelse med Rådets almindelige praksis. I en sag fra 2005
vedrørende en klage til Ombudsmanden fra en borger, der havde udtrykt bekymring over, at
det daværende formandskab havde søgt sponsorering fra private virksomheder, havde Rådet
den holdning, at tilrettelæggelse af formandskabet, herunder at søge sponsorering til
elementer af et formandskab, i princippet er et anliggende for den pågældende medlemsstats
myndigheder. Det er ikke et anliggende, der henhører under Rådets beslutningsbeføjelser
32
.
Således kunne Rådet ikke anses for at være ansvarlig for en afgørelse truffet af en regering,
der varetog formandskabet, om at benytte sig af en sponsorering, og det kunne ikke tage
stilling til spørgsmålet
33
.
31
32
33
Det er interessant at bemærke, at Rådets afgørelse 2009/908/EU i bilag II definerer
betingelserne og de nærmere bestemmelser for udnævnelsen af de faste formandskaber for de
forberedende organer, der forbereder arbejdet i Rådet for Udenrigsanliggender (se punkt 51
og fodnote 20 ovenfor), men giver ingen regler for udnævnelsen af valgte eller roterende
formandskaber.
Se punkt 5 i Rådets svar til Ombudsmanden i sag 2172/2005/MHZ af 18. november 2005, SN
3659/05. Ombudsmandens afgørelse i denne sag findes i ST 8771/06.
Se punkt 5 og 10 i Rådets svar til Ombudsmanden i sag 2172/2005/MHZ, SN 13382/05.
21
JUR
5151/1/17 REV 1
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0022.png
57.
I en anden sag for Ombudsmanden i 2005 vedrørende antallet af sprog valgt til det siddende
formandskabs websted understregede Rådet, at traktatens bestemmelser om formandskabet
naturligvis ikke betyder, at den medlemsstat [der har formandskabet] bliver en del af Rådet
mere end nogen anden medlemsstat. Det betyder kun, at den medlemsstat (som sådan, ikke
som et medlem af Rådet) for så vidt angår EF-traktaten har til opgave at lede Rådets
samlinger og de aktiviteter, som dette medfører. Rådet fortsatte med at præcisere, at
websteder drevet af medlemsstaten i tilfælde af kulturelle arrangementer tilrettelagt af den
medlemsstat, der har formandskabet, oprettes, finansieres og forvaltes på den medlemsstats
ansvar som sådan. De hverken finansieres eller forvaltes af Rådet. Det afsluttede endelig med,
at websteder ikke vedligeholdes af "formandskabet", men i overensstemmelse med artikel 203
EF af den medlemsstat, der udøver formandskabet
34
.
35
34
35
Se svaret på Ombudsmandens forslag om en "mindelig løsning" på klage 1487/2005/GG, ST
13951/05.
I begge tilfælde var Ombudsmanden ikke enig med Rådet og afsluttede undersøgelserne med
at konstatere tilfælde af fejl eller forsømmelser. Ombudsmanden fulgte en funktionalistisk
tilgang og mente, at "when
a Member State holds the Presidency that means that this Member
State has, for a limited period of time, the office of presiding over the Council. In this sense,
however, the Presidency is clearly part of the Council.(…). The Ombudsman considers that,
being functionally part of the Council, the Presidency ought to be subject to the same
obligations as the latter, unless there are specific reasons why these obligations should not be
applied to the Presidency. It is obvious that this conclusion only applies to the extent that the
Member State concerned is acting in its capacity as President of the Council"
(jf. punkt 2.9,
2.10 og 2.11 i udkast til Ombudsmandens henstilling i sag 1487/2005/GG, dok. ST 7662/06,
side 14). Rådets Juridiske Tjeneste mener, at et funktionelt synspunkt ikke kan føre så langt
som til at udvide EU's beføjelser som defineret i traktaterne og overgive medlemsstaternes
interne funktionsmåde til Rådets interne organisatoriske beføjelser.
22
JUR
5151/1/17 REV 1
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0023.png
58.
Efter Rådets Juridiske Tjenestes opfattelse svarer Kommissionens forslag om at gøre møder
med ambassadøren fra det siddende eller kommende formandskab samt deres medlemmer i
Coreper betinget af registrering til et forsøg på at regulere den måde, hvorpå
medlemsstaternes organer er organiseret og formulerer deres holdninger. Som det er blevet
påvist, er dette imidlertid et spørgsmål, der henhører under medlemsstaternes kompetence
alene, og som derfor ikke kan reguleres ved hjælp af en IIA indgået af Rådet
36
. I den
forbindelse bør det understreges yderligere, at status som chef for faste missioner ved
internationale organisationer fortsat reguleres af principperne i Wienerkonventionen fra 1975
om staters repræsentation over for internationale organisationer, der i vidt omfang skønnes at
afspejle normer i folkeretlig sædvaneret. Denne konvention afspejler navnlig regler af mere
generel karakter som f.eks. Wienerkonventionen af 1961 om diplomatiske forbindelser, der
igen i sin præambel erkender, at dens formål er "at sikre diplomatiske repræsentationers
effektive udøvelse af deres virksomhed som repræsentanter for stater". Det følger, at den faste
repræsentant eller den stedfortrædende faste repræsentant repræsenterer deres nationale stat
ved Den Europæiske Union og kun kan være underlagt national ret i deres forbindelser med
interesserepræsentanter.
36
Den modsatte konklusion gælder selvfølgelig i forbindelse med de tilfælde, hvor
formandskabet ikke udøves af et organ fra medlemsstaten, men snarere fra institutionernes
organer såsom visse faste formænd for Rådets forberedende organer. Kommissionens forslag
omfatter dog ikke disse situationer.
23
JUR
5151/1/17 REV 1
LIMITE
DA
kom (2016) 0627 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om oversendelse af Rådets juridiske tjenestes analyse af Europa-Kommissionens forslag om et obligatorisk åbenhedsregister, til udenrigsministeren
1758534_0024.png
IV.
59.
KONKLUSION
Den Juridiske Tjeneste mener, at institutionerne på gyldig vis kan indgå en IIA på grundlag af
artikel 295 i TEUF med henblik på at nå til enighed om de operationelle principper for en
konditionalitetsmekanisme for samarbejdet med interesserepræsentanter samt om de vigtigste
træk ved en sådan mekanisme, herunder definitionen på lobbyist (artikel 2, 3 og 4).
Institutionerne kan også blive enige om betingelserne for at opføre lobbyister i registret
(artikel 6 og 7) og om de fælles organers tilrettelæggelse og forvaltning af registret (artikel, 8,
9 og 11), dog under forudsætning af at afgørelsen om at være bundet af en sådan mekanisme
samt de grundlæggende regler og gennemførelsen af disse bestemmelser herefter finder sted
gennem vedtagelse af særskilte beslutninger, der skal vedtages af hver af de berørte
institutioner.
60.
Omvendt henhører reguleringen af samarbejde mellem interesserepræsentanter og organer i
medlemsstater, der udøver formandskabet for Rådet eller dets forberedende organer, under
medlemsstaternes enekompetence. Samme konklusion gælder for regulering af samarbejde
mellem interesserepræsentanter og ambassadøren for det siddende eller kommende
formandskab samt deres medlemmer i Coreper.
61.
En IIA kan ikke lovligt give medlemsstaterne mulighed for frivilligt at deltage i en
konditionalitetsmekanisme for samarbejde mellem interesserepræsentanter og EU-
institutionerne.
5151/1/17 REV 1
JUR
24
LIMITE
DA