Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0651
Offentligt
1674657_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 10.10.2016
COM(2016) 651 final
2016/0318 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastsættelse af de finansielle bidrag, medlemsstaterne skal betale til Den Europæiske
Udviklingsfond, herunder tredje tranche for 2016
DA
DA
kom (2016) 0651 - Ingen titel
1674657_0002.png
BEGRUNDELSE
1
FORSLAGETS BEGRUNDELSE OG FORMÅL
Forslagets begrundelse og formål
Forslaget vedrører et udkast til Rådets afgørelse om den tredje tranche af de finansielle bidrag
som medlemsstaterne skal betale til Den Europæiske Udviklingsfond (EUF) i 2016.
11. EUF og andre EUF'er, der stadig er åbne (dvs. 8., 9. og 10. EUF), forvaltes i henhold til
følgende regler:
den gældende partnerskabsaftale mellem på den ene side medlemmerne af gruppen af stater i
Afrika, Vestindien og Stillehavet og på den anden side Det Europæiske Fællesskab og dets
medlemsstater, i den seneste affattelse, ("AVS-EU-partnerskabsaftalen")
1
,
den interne aftale mellem repræsentanterne for Den Europæiske Unions medlemsstaters
regeringer, forsamlet i Rådet, om finansiering af Den Europæiske Unions bistand i henhold til
den flerårige finansielle ramme for perioden 2014-2020 i overensstemmelse med AVS-EU-
partnerskabsaftalen samt om tildeling af finansiel bistand til de oversøiske lande og territorier,
på hvilke fjerde del i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde finder anvendelse
2
("den interne aftale om 11. EUF"),
Rådets forordning (EU) 2015/323 om finansforordningen for 11. Europæiske Udviklingsfond
3
("finansforordningen for 11. EUF").
De ovenfor nævnte dokumenter omhandler medlemsstaternes flerårige forpligtelser til at
støtte EUF økonomisk. Finansforordningen for 11. EUF fastsætter, at medlemsstaterne
regelmæssigt indbetaler bidrag til EUF mod på forhånd fastsatte finansielle forpligtelser. De
regelmæssige bidrag udløses af tekniske rådsafgørelser, der afspejler gennemførelsen af de på
forhånd fastsatte finansielle forpligtelser.
Visse af overskrifterne i begrundelsen er derfor ikke relevante for regelmæssige indkaldelser
af bidrag som denne.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
Jf. punkt 1. Forslagets begrundelse og formål
Overensstemmelse med andre EU-politikker
Jf. punkt 1. Forslagets begrundelse og formål
2
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
I overensstemmelse med artikel 21, stk. 7, i finansforordningen for 11. EUF er de beløb, der
forvaltes af henholdsvis Kommissionen og Den Europæiske Investeringsbank ("EIB"),
angivet særskilt.
1
2
3
EFT L 317 af 15.12.2000, s. 3.
EUT L 210 af 6.8.2013, s. 1.
EUT L 58 af 3.3.2015, s. 17-38.
DA
2
DA
kom (2016) 0651 - Ingen titel
1674657_0003.png
EIB har i overensstemmelse med artikel 52 i finansforordningen for 11. EUF sendt
Kommissionen sine ajourførte overslag over forpligtelser og betalinger for de instrumenter,
den forvalter.
I overensstemmelse med artikel 22, stk. 1, i finansforordningen for 11. EUF skal der ved
indkaldelse af bidrag først anvendes beløb, der er fastsat for de forudgående EUF'er, det ene
efter det andet. De indkaldelser af bidrag, der er omhandlet i dette forslag, vedrører derfor
beløb under 10. EUF for både EIB og Kommissionen.
I overensstemmelse med artikel 21, stk. 5, i finansforordningen for 11. EUF træffer Rådet
afgørelse om dette forslag senest 21 kalenderdage efter Kommissionens forelæggelse af
forslaget.
I overensstemmelse med artikel 1 i Rådets afgørelse 2013/759/EU om oprettelse af
overgangsfaciliteten
4
reduceres medlemsstaternes bidragsandel, jf. artikel 1, stk. 2, litra a), i
den interne aftale om 8., 9. og 10. EUF, tilsvarende, efter at den interne aftale om 11. EUF
træder i kraft. Denne reduktion får indvirkning på medlemsstaternes bidrag i 2015, 2016 og
2017 i overensstemmelse med den justeringsløsning, der er valgt af hver medlemsstat.
I artikel 23, stk. 1, i finansforordningen for 11. EUF fastsættes det, at en medlemsstat, som
ikke betaler det skyldige bidrag inden den fastsatte frist, skal betale morarente af ikkebetalte
beløb; ordningen for rentebetalingen fastsættes i samme artikel.
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
Jf. punkt 1. Forslagets begrundelse og formål
Proportionalitet
Jf. punkt 1. Forslagets begrundelse og formål
Valg af retsakt
Jf. punkt 1. Forslagets begrundelse og formål
3
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Efterfølgende evalueringer/kvalitetskontrol af gældende lovgivning
Ikke relevant
Høringer af interesserede parter
Ikke relevant
Indhentning og brug af ekspertbistand
Ikke relevant
Konsekvensanalyse
Ikke relevant
4
EUT L 335 af 14.12.2013, s. 48-49.
DA
3
DA
kom (2016) 0651 - Ingen titel
Målrettet regulering og forenkling
Ikke relevant
Grundlæggende rettigheder
Ikke relevant
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Ikke relevant
5.
ANDRE FORHOLD
Planer for gennemførelsen og foranstaltninger til overvågning, evaluering og
rapportering
Ikke relevant
Forklarende dokumenter (for direktiver)
Ikke relevant
Detaljeret redegørelse for forslagets bestemmelser
Ikke relevant
DA
4
DA
kom (2016) 0651 - Ingen titel
1674657_0005.png
2016/0318 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastsættelse af de finansielle bidrag, medlemsstaterne skal betale til Den Europæiske
Udviklingsfond, herunder tredje tranche for 2016
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Union og traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde,
under henvisning til partnerskabsaftalen mellem på den ene side medlemmerne af gruppen af
stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet og på den anden side Det Europæiske Fællesskab og
dets medlemsstater, i den seneste affattelse
5
("AVS-EU-partnerskabsaftalen"),
under henvisning til den interne aftale mellem repræsentanterne for Den Europæiske Unions
medlemsstaters regeringer, forsamlet i Rådet, om finansiering af Den Europæiske Unions
bistand i henhold til den flerårige finansielle ramme for perioden 2014-2020 i
overensstemmelse med AVS-EU-partnerskabsaftalen samt om tildeling af finansiel bistand til
de oversøiske lande og territorier, på hvilke fjerde del i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde finder anvendelse
6
("den interne aftale"), særlig artikel 7,
under henvisning til Rådets forordning (EU) nr. 2015/323 af 2. marts 2015 om
finansforordningen for 11. Europæiske Udviklingsfond ("finansforordningen for 11. EUF")
7
,
særlig artikel 21, stk. 5,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Kommissionen forelægger i henhold til proceduren i artikel 21, stk. 5, i
finansforordningen for 11. EUF senest den 10. oktober 2016 et forslag, som angiver a)
beløbet for den tredje tranche af bidraget for 2016 og b) et revideret årligt beløb for
bidraget for 2016 i de tilfælde, hvor beløbet afviger fra de faktiske behov.
Den Europæiske Investeringsbank har i overensstemmelse med artikel 52 i
finansforordningen for 11. EUF den 28. juli 2016 sendt Kommissionen sine ajourførte
overslag over forpligtelser og betalinger vedrørende de instrumenter, den forvalter.
Ifølge artikel 22, stk. 1, i finansforordningen for 11. EUF skal der ved indkaldelse af
bidrag først anvendes beløb, der er fastsat for de forudgående EUF'er. Der bør derfor
foretages en indkaldelse af midler under 10. EUF.
Rådet besluttede den 24. november 2015 efter forslag fra Kommissionen at fastsætte
loftet for medlemsstaternes årlige bidrag til EUF for 2016 til 3 450 000 000 EUR for
Kommissionen og til 150 000 000 EUR for Den Europæiske Investeringsbank
8
.
(2)
(3)
(4)
5
6
7
8
5
6
EFT L 317 af 15.12.2000, s. 3.
EUT L 210 af 6.8.2013, s. 1.
EUT L 58 af 3.3.2015, s. 17-38.
COM/2015/0524 - Interinstitutional File 2015/0248 (NLE) - CELEX Adopted acts: 32015D2288.
DA
5
DA
kom (2016) 0651 - Ingen titel
1674657_0006.png
(5)
Rådet har vedtaget afgørelsen om oprettelse af overgangsfaciliteten af 12. december
2013, der fastlægger overgangsforanstaltninger vedrørende forvaltningen af EUF fra
1. januar 2014 frem til ikrafttrædelsen af 11. Europæiske Udviklingsfond
9
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
De bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond, som medlemsstaterne hver især skal indbetale
til Europa-Kommissionen og Den Europæiske Investeringsbank som tredje tranche for 2016,
er angivet i tabellen i bilag 1.
Betalingerne af disse bidrag kan kombineres med justeringer, der er resultatet af
fratrækningen af midler, der er indgået forpligtelser for under overgangsfaciliteten, efter en
justeringsplan, som hver enkelt medlemsstat har meddelt Europa-Kommissionen ved
vedtagelsen af den tredje 2015-tranche.
Artikel 2
Denne beslutning er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
På Rådets vegne
9
Rådets forordning (EU) 2013/322 af 2. marts 2015 om gennemførelsen af 11. Europæiske
Udviklingsfond (EUT L 335 af 3.3.2015, s. 17).
DA
6
DA