Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0661
Offentligt
1677599_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 18.10.2016
COM(2016) 661 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
34. årsberetning fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om EU's
antidumping-, antisubsidie- og beskyttelsesforanstaltninger (2015)
{SWD(2016) 330 final}
DA
DA
kom (2016) 0661 - Ingen titel
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
34. årsberetning fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om EU's
antidumping-, antisubsidie- og beskyttelsesforanstaltninger (2015)
kom (2016) 0661 - Ingen titel
1677599_0003.png
I
NDLEDNING
Dette er en rapport om Den Europæiske Unions antidumping-, antisubsidie- og
beskyttelsesforanstaltninger i 2015. Den forelægges for Europa-Parlamentet og Rådet
i overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 23 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 2016/1036 af 8. juni 2016 om beskyttelse mod
dumpingimport fra lande, der ikke er medlemmer af Den Europæiske Union
("antidumpinggrundforordningen"), artikel 34 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 2016/1037 af 8. juni 2016 om beskyttelse mod subsidieret
indførsel fra lande, der ikke er medlemmer af Den Europæiske Union
("antisubsidiegrundforordningen"), og artikel 23 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 2015/478 af 11. marts 2015 om fælles ordninger for indførsel.
De antidumping-, antisubsidie- og beskyttelsesundersøgelser, som Kommissionen
har gennemført, er omfattet af ovennævnte forordninger. En omfattende gennemgang
af den eksisterende lovgivning, terminologi og procedurer findes i det ledsagende
arbejdsdokument.
Denne kortfattede rapport giver et overblik over de vigtigste begivenheder inden for
handelsbeskyttelse i EU i 2015, og som i tidligere år suppleres den af et
arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene sammen med detaljerede bilag.
Denne rapport har samme overordnede struktur og samme overskrifter som
arbejdsdokumentet, inklusive overskrifter, så det er nemt at finde mere detaljerede
oplysninger.
Rapporten
og
arbejdsdokumentet
er
også
offentligt
tilgængelige
på:
http://ec.europa.eu/trade/issues/respectrules/anti_dumping/legis/index_en.htm
1.
1.1.
O
VERBLIK
Generelt
OVER
ANTIDUMPING
-,
ANTISUBSIDIE
-
BESKYTTELSESUNDERSØGELSER OG
-
FORANSTALTNINGER
OG
Antallet af gældende foranstaltninger er steget en anelse i det forgangne år, mens
antallet af pågående undersøgelser ved årets udgang var det samme som ved
udgangen af 2014. Mens antallet af nye sager faldt en anelse, lå antallet af fornyede
undersøgelser markant over antallet i 2014. Næsten en fjerdedel af disse fornyede
undersøgelser var antiomgåelsessager.
Ved udgangen af 2015 var der 87 antidumpingforanstaltninger
antisubsidieforanstaltninger gældende inden for EU.
og 11
I 2015 blev 0,25 % af den samlede import til EU berørt af antidumping- eller
antisubsidieforanstaltninger.
En detaljeret oversigt findes i det arbejdsdokument, der ledsager denne rapport.
Henvisningerne til arbejdsdokumentets bilag er angivet ved siden af overskrifterne.
1.2.
Nye undersøgelser (jf. bilag A-E og bilag N)
I 2015 blev der indledt 14 nye undersøgelser. I ti tilfælde blev der indført midlertidig
told. 11 sager blev afsluttet med indførelse af endelig told. Tre undersøgelser blev
afsluttet uden indførelse af foranstaltninger.
3
kom (2016) 0661 - Ingen titel
1.3.
Fornyede undersøgelser
De fornyede undersøgelser udgør fortsat en væsentlig del af arbejdet hos
Kommissionens tjenestegrene for handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter. Tabel 2
i arbejdsdokumentet indeholder statistiske oplysninger for årene 2011-2015.
1.3.1.
Udløbsundersøgelser (jf. bilag F)
Ifølge
antidumpinggrundforordningens
artikel
11,
stk.
2,
og
antisubsidiegrundforordningens artikel 18 udløber foranstaltninger efter 5 år,
medmindre det som led i en udløbsundersøgelse fastslås, at de bør bibeholdes i deres
oprindelige form. I 2015 udløb fire foranstaltninger automatisk efter deres
gyldighedsperiode på 5 år.
I 2015 blev der indledt 13 udløbsundersøgelser. 13 udløbsundersøgelser blev afsluttet
med en bekræftelse af tolden, som blev forlænget med endnu en periode på fem år.
To udløbsundersøgelser blev afsluttet med en ophævelse af foranstaltningerne.
1.3.2.
Interimsundersøgelser (jf. bilag G)
Antidumpinggrundforordningens
artikel
11,
stk.
3,
og
antisubsidiegrundforordningens artikel 19 indeholder bestemmelser om en fornyet
undersøgelse af foranstaltningerne i løbet af deres gyldighedsperiode. Fornyede
undersøgelser kan begrænses til at omfatte aspekter i forbindelse med dumping,
subsidiering eller skade.
I 2015 blev der indledt i alt 11 interimsundersøgelser. Seks interimsundersøgelser
blev afsluttet med en bekræftelse eller ændring af tolden. Ingen
interimsundersøgelser blev afsluttet med en ophævelse af foranstaltningerne.
1.3.3.
"Andre" interimsundersøgelser (jf. bilag H)
I perioden blev der afsluttet to "andre" fornyede undersøgelser, som hverken faldt ind
under
antidumpinggrundforordningens
artikel
11,
stk.
3,
eller
antisubsidiegrundforordningens artikel 19. Der blev ikke indledt fornyede
undersøgelser af denne type.
1.3.4.
Undersøgelse af nye eksportører (jf. bilag I)
Antidumpinggrundforordningens
artikel
11,
stk.
4,
og
antisubsidiegrundforordningens artikel 20 indeholder bestemmelser om henholdsvis
fornyede undersøgelser af nye eksportører og "fremskyndede" fornyede
undersøgelser med henblik på at fastsætte en individuel dumpingmargen eller en
individuel udligningstold for nye eksportører i det pågældende eksportland, som ikke
eksporterede den pågældende vare i undersøgelsesperioden. Sådanne eksportører skal
påvise, at de reelt er nye eksportører, og at de rent faktisk er begyndt at eksportere
varen til EU efter undersøgelsesperioden. For sådanne nye eksportører kan der
fastsættes en individuel told, som normalt er lavere end den landsdækkende told.
I 2015 blev der indledt en enkelt fornyet undersøgelse af nye eksportører, mens en
enkelt sådan undersøgelse blev afsluttet.
1.3.5.
Overvæltningsundersøgelser (jf. bilag J)
Hvis der er tilstrækkelige oplysninger, som viser, at eksportpriserne enten er faldet
efter den oprindelige undersøgelsesperiode og inden eller efter indførelsen af
foranstaltninger, eller at der har været ingen eller utilstrækkelige ændringer i
videresalgspriserne eller de efterfølgende salgspriser på den importerede vare i EU,
4
kom (2016) 0661 - Ingen titel
kan der indledes en overvæltningsundersøgelse for at kontrollere, om
foranstaltningen har påvirket ovennævnte priser. Der kan fastsættes nye
dumpingmarginer, og tolden kan forhøjes for at tage hensyn til sådanne lavere
eksportpriser. Muligheden for overvæltningsundersøgelser er fastlagt i
antidumpinggrundforordningens artikel 12 og i antisubsidiegrundforordningens
artikel 19, stk. 3.
I 2015 blev der ikke indledt antiovervæltningsundersøgelser, og to blev afsluttet med
en forhøjelse af tolden.
1.3.6.
Omgåelsesundersøgelser (jf. bilag K)
Antidumpinggrundforordningens artikel 13 og antisubsidiegrundforordningens
artikel 23 indeholder bestemmelser om muligheden for, at undersøgelser kan
genoptages, hvis der fremlægges bevis for omgåelse af foranstaltningerne.
I 2015 blev der indledt 7 sådanne undersøgelser. Fire antiomgåelsesundersøgelser
blev afsluttet med forlængelse af foranstaltningerne.
1.4.
Beskyttelsesundersøgelser (jf. bilag L)
I 2015 blev der hverken indledt eller afsluttet beskyttelsesundersøgelser i EU.
2.
2.1.
H
ÅNDHÆVELSE AF ANTIDUMPING
-/
ANTISUBSIDIEFORANSTALTNINGER
Opfølgning af foranstaltninger
Opfølgningen af de gældende foranstaltninger fokuserede på fire hovedområder: 1)
foregribelse af svig, 2) overvågning af handelsstrømme og markedsudvikling, 3)
forbedring af effektiviteten ved hjælp af passende instrumenter og 4) reaktion på
retsstridig praksis. Gennem disse aktiviteter var Kommissionen i samarbejde med
medlemsstaterne i stand til proaktivt at sikre den rette håndhævelse af
handelsbeskyttelsesforanstaltninger i Den Europæiske Union.
2.2.
Overvågning af tilsagn (jf. bilag M og Q)
Overvågning af tilsagn udgør en del af håndhævelsesaktiviteterne, da tilsagn er en
form for antidumping- eller antisubsidieforanstaltninger. De godtages af
Kommissionen, hvis den finder det godtgjort, at de effektivt kan afhjælpe de
skadelige virkninger af dumping eller subsidiering.
I begyndelsen af 2015 var der 129 gældende tilsagn. I løbet af 2015 blev følgende
ændret på listen over tilsagn: Seks virksomheders tilsagn blev trukket tilbage, da det
blev fastslået, at overtrædelse havde fundet sted, eller at overvågningen af tilsagnene
ikke længere var praktisk mulig. En virksomheds tilsagn udløb. Ingen nye tilsagn
blev godtaget. Således var der i alt 122 tilsagn gældende ved udgangen af 2015.
3.
T
ILBAGEBETALING
Ifølge
antidumpinggrundforordningens
artikel
11,
stk.
8,
og
antisubsidiegrundforordningens artikel 21, stk. 1, kan importører anmode om
tilbagebetaling af opkrævet told, når det påvises, at dumping- eller subsidiemargenen
er blevet elimineret eller reduceret til et niveau, der er lavere end den gældende
toldsats.
I 2015 blev der indgivet 45 nye anmodninger om tilbagebetaling. Ved udgangen af
2015 var der ni igangværende undersøgelser om tilbagebetaling, der omfattede 79
5
kom (2016) 0661 - Ingen titel
anmodninger. I 2015 blev der vedtaget 14 kommissionsafgørelser: I 13 tilfælde blev
der indrømmet delvis tilbagebetaling, og i et tilfælde blev anmodningen om
tilbagebetaling afvist. Tre anmodninger blev trukket tilbage.
4.
M
ODERNISERING AF DE HANDELSPOLITISKE BESKYTTELSESINSTRUMENTER
Efter at Kommissionen i april 2013 vedtog et lovgivningsforslag og en meddelelse,
startede den almindelige lovgivningsprocedure om moderniseringsforslaget i Europa-
Parlamentet og i Rådet.
Målet
med
moderniseringen
var
at
tilpasse
de
handelspolitiske
beskyttelsesinstrumenter til de nuværende erhvervsmæssige realiteter. Der
fokuseredes navnlig på at finde praktiske løsninger på konkrete problemer, som
aktørerne støder på i forbindelse med anvendelsen af instrumenterne. Det er således
meningen, at de handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter skal blive mere
tilgængelige, og foranstaltningerne skal målrettes bedre til at imødegå visse former
for illoyal handelspraksis, der udøves af vore handelspartnere. Andre vigtige
elementer var øget gennemsigtighed, navnlig for små og mellemstore virksomheder,
samtidig med at det fortsat er af central betydning at fastholde en balance mellem de
forskellige interesser.
Parlamentet vedtog i april 2014 en lovgivningsmæssig beslutning og afsluttede
således sin førstebehandling af forslaget til modernisering af de handelspolitiske
beskyttelsesinstrumenter. Det har siden da været meningen at indlede triloger. Rådet
har imidlertid ikke været i stand til at finde et kompromis til trods for især det
italienske formandskabs bestræbelser i andet halvår af 2014. Den største hindring var
den delvise undladelse af at anvende reglen om den lavest mulige told i sager, hvor
der forekommer forvridninger af råvarepriserne. Rådet var på dette punkt splittet
mellem medlemsstater, der støttede producentinteresser, og medlemsstater, der
støttede importørinteresser.
I 2015 vaktes interessen for moderniseringsforslaget igen i Rådet i forbindelse med
stålkrisen.
Kommissionen fremlagde nye idéer til at nå til en aftale mellem
medlemsstaterne, samtidig med at Rådet indledte triloger med Parlamentet.
5.
L
ANDSDÆKKENDE MARKEDSØKONOMISK STATUS
Ifølge den nuværende praksis kan et land betragtes som en markedsøkonomi i
forbindelse med antidumpingundersøgelser, hvis det opfylder de fem kriterier, der er
fastsat i Kommissionens arbejdsdokument, som ledsager denne rapport. Seks lande
har anmodet om at få landsdækkende markedsøkonomisk status: Kina, Vietnam,
Armenien, Kasakhstan, Mongoliet og Hviderusland.
I 2015 blev der ikke afholdt høringer mellem EU og Kina med henblik på at
undersøge, om hvorvidt landet opfyldet de fire øvrige kriterier for
markedsøkonomisk status (andet kriterium blev betragtet som værende opfyldt i
2004). Siden 2012 har Kina ikke bidraget til denne proces. Det manglende
engagement i processen fortolkes som et tegn på Kinas forventning om, at EU fra
6
kom (2016) 0661 - Ingen titel
december 2016 vil ændre metoden til beregning af dumpingmargener i sager, der
berører Kina. I 2015 indledte Kommissionen en undersøgelse af konsekvenserne ved
udløbet af visse bestemmelser i afsnit 15 i Kinas protokol om tiltrædelse af WTO.
Analysen af retlige, økonomiske og politiske aspekter i forbindelse hermed pågik i
hele 2015. Analysen blev lagt til grund for en drøftelse i kommissærkollegiet som led
i en orienterende debat i begyndelsen af januar 2016, hvor det blev besluttet at
iværksætte en konsekvensanalyse og en offentlig høring i sagen. Kommissionen
arbejder stadig på den kommende politik i lyset af udløbet af visse bestemmelser i
Kinas protokol om tiltrædelse af WTO.
I juni 2015 delte Kommissionens tjenestegrene en vurderingsrapport med Vietnam
om landets fremskridt i forbindelse med markedsøkonomisk status, hvori det tredje
kriterium blev anset for at være opfyldt. Rapporten konkluderede også, at på trods af
visse fremskridt med hensyn til de andre kriterier var det ikke tilstrækkeligt til, at
nogle af de resterende tre kriterier kunne betragtes som opfyldt (det første kriterium
blev betragtet som værende opfyldt i 2013).
I 2015 blev der gennemført yderligere analyser af Kasakhstans anmodning om
markedsøkonomisk status på grundlag af oplysninger om visse udviklinger i landets
økonomi. Analysen fortsætter i 2016, da visse udviklinger i Kasakhstans økonomi i
2015 vil indgå i den pågående analyse.
I marts 2015 indsendte Mongoliet ajourførte oplysninger vedrørende udviklinger i
landets økonomi. Analysen af disse oplysninger fortsatte i 2015. Analysen var
imidlertid ikke opdateret, da oplysningerne vedrørende de resterende kriterier ikke
var fyldestgørende.
I oktober 2015 besvarede Armenien de spørgsmål, som Kommissionen havde
fremsendt i december året før med henblik på at indhente supplerende oplysninger og
præciseringer om udviklingen i landets økonomi og ajourføre behandlingen af
anmodningen om markedsøkonomisk status. Vurderingen af anmodningen fortsatte i
sidste kvartal af 2015 på grundlag af disse nye oplysninger. Armenien havde allerede
i 2010 opfyldt to kriterier, nemlig kriterium 1 og 5. Vurderingen af Armeniens
anmodning om markedsøkonomisk status stod dog i stampe mellem 2010 og 2014,
idet landet prioriterede DCFTA-forhandlingerne med EU højere end anmodningen
om markedsøkonomisk status. Først i februar 2014 ønskede Armenien at genoptage
processen.
Hvad angår Hviderusland, er der ikke sket fremskridt siden 2015.
6.
6.1.
I
NFORMATIONS
-
OG KOMMUNIKATIONSAKTIVITETER
/
BILATERALE KONTAKTER
Små og mellemstore virksomheder (SMV'er)
I løbet af 2015 behandlede SMV-helpdesken stadig anmodninger om oplysninger
vedrørende handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter. Helpdesken blev oprettet i
2004 som en reaktion på de vanskeligheder, som SMV'erne støder på som følge af
deres begrænsede størrelse og ressourcer, i forbindelse med komplekse aspekter af
handelsbeskyttelsesundersøgelser. Helpdesken hjalp SMV'erne med sagsspecifikke
forespørgsler og bestemmelser om både proceduremæssige og indholdsmæssige
elementer af antidumping- og antisubsidieprocedurer.
7
kom (2016) 0661 - Ingen titel
6.2.
Bilaterale kontakter/informationsaktiviteter – erhvervslivet og tredjelande
At
forklare
lovgivning
og
praksis
i
forbindelse
med
EU's
handelsbeskyttelsesaktiviteter er en vigtig del af arbejdet i tjenestegrenene for
handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter.
Kommissionen organiserede et uddannelsesseminar om handelsbeskyttelse for
offentligt ansatte fra en række tredjelande i 2015 (deltagere fra Indien, Vietnam,
Jordan, Tunesien og Japan). En del andre bilaterale kontakter havde desuden til
formål at drøfte forskellige emner, der knytter sig til handelsbeskyttelse, med en
række tredjelande, herunder Kina, Japan, Australien, Brasilien, Mexico, Tyrkiet,
USA, Rusland (Den Eurasiske Kommission).
I 2015 var tjenestegrenene for handelsbeskyttelse vært for og deltog i en række
møder med forskellige interessentorganisationer, herunder Business Europe, og en
række specifikke repræsentative sektorsammenslutninger.
7.
D
OMSTOLSPRØVELSE
:
AFGØRELSER TRUFFET AF
D
OMSTOLEN OG
R
ETTEN
(
JF
.
BILAG
S)
I 2015 afsagde Retten og Domstolen i alt 27 domme i antidumping- eller
antisubsidiesager. To af Domstolens domme faldt i appelsager over Rettens
afgørelser.
Der blev indbragt 20 nye sager i 2015. 5 af disse blev indbragt for Retten, og 15 for
Domstolen.
Bilag S til arbejdsdokumentet indeholder en liste over antidumping-
/antisubsidiesager ved Retten og Domstolen, som endnu ikke var afsluttet ved
udgangen af 2015.
8.
8.1.
A
KTIVITETER
(WTO)
INDEN FOR RAMMERNE AF
V
ERDENSHANDELSORGANISATIONEN
Tvistbilæggelse i antidumping-, antisubsidie- og beskyttelsessager.
WTO har fastsat en stringent procedure for bilæggelse af tvister mellem WTO-
medlemmer om anvendelsen af WTO-aftalerne.
To paneler blev sammensat i 2015, nemlig panelet om antidumpingforanstaltninger
over for importen af biodiesel fra Indonesien (DS480) og panelet om
antisubsidieforanstaltninger over for importen af polyethylenterephthalat fra Pakistan
(DS486). Hvad angår sidstnævnte sag, insisterede Pakistan på at videreføre
proceduren, selv om foranstaltningerne udløb som følge af tvisten. Det første møde i
panelet fandt sted som led i tvisten vedrørende antidumpingforanstaltningerne over
for importen af fedtalkoholer fra Indonesien (DS442).
I DS397
(overholdelsesprocedurer
efter
WTO-tvisten
om
EU's
endelige
antidumpingforanstaltninger vedrørende visse skruer, bolte, møtrikker og lignende
varer af jern eller stål med oprindelse i Folkerepublikken Kina) aflagde panelet
rapport i august 2015, og denne blev appelleret af både EU og Kina. En
tvistprocedure efter anmodning fra Rusland vedrørende metoder til justering af
omkostninger og visse antidumpingforanstaltninger blev suspenderet efter
anmodning fra Rusland (DS 474), mens man iværksatte en ny procedure om de
samme aspekter i 2015 (DS 494). Indonesien anmodede om en tvist angående
antidumpingforanstaltningerne vedrørende biodiesel (DS480), som blev suspenderet
8
kom (2016) 0661 - Ingen titel
i afventning af resultatet af tvisten med Argentina, som også vedrørte
foranstaltninger om biodiesel (AD473), som panelet afgav en interimsrapport om i
december 2015.
8.2.
Andre WTO-aktiviteter
Hvad angår forhandlingerne i WTO, satte man i 2015 som led i
forberedelsesprocessen forud for den 10. WTO-ministerkonference ind på at gøre
fremskridt med WTO-reglerne. Denne proces omfattede alle fire regelområder,
herunder antidumping og horisontale subsidier, og fokuserede på at forbedre
gennemsigtigheden. EU fremlagde et forslag om dette punkt den 10. juli 2015
efterfulgt af et teknisk dokument i september. Angående horisontale subsidier
omfattede EU's idéer en forbedring af WTO's kontra-anmeldelsesordning, hvorved
WTO's medlemmer får mulighed for at fremlægge manglede oplysninger vedrørende
anmeldelser fra andre medlemmer. Angående antidumping foreslog EU at indføre en
undersøgelse af WTO-medlemmernes antidumpingpolitik og -praksis på grundlag af
en rapport, som udarbejdes af WTO-sekretariatet. WTO-medlemmerne udviste en vis
interesse i at gøre fremskridt med drøftelserne om at forbedre gennemsigtigheden i
forbindelse med antidumpingprocedurer, men forhandlingerne gik imidlertid i stå. I
sidste ende blev der på WTO's 10. ministerkonference i Nairobi den 15.-18.
december 2015 ikke truffet afgørelser vedrørende forhandlingerne. Spørgsmålet om
reglerne forventes ikke desto mindre at indgå i processen efter Nairobi.
Den tekniske gruppe, som er en undergruppe under forhandlingsgruppen, var samlet
to gange i løbet af året. Gruppen drøftede en række spørgsmål i forbindelse med de
praktiske aspekter ved gennemførelsen af antidumpingundersøgelser, herunder
behandlingen af fortrolige dokumenter, brugen af reglen om den lavest mulige told
og vurdering af offentlighedens interesser.
EU indsendte i 2015 i tråd med WTO-forpligtelserne en fyldestgørende anmeldelse
til WTO om subsidier, som blev indrømmet både på EU-niveau og af de enkelte
medlemsstater. Gennemgangen af denne anmeldelse for 2015 begyndte på det første
af
to
særlige
årsmøder
i
Udvalget
vedrørende
Subsidier
og
Udligningsforanstaltninger. Sideløbende med disse aktiviteter fortsatte
Kommissionens tjenestegrene deres deltagelse i det normale arbejde i udvalgene for
antidumping, subsidier, udligning og beskyttelse. I oktober 2015 fremlagde mange
medlemmer af gennemførelsesgruppen, som er en undergruppe under udvalget for
antidumping, oplysninger om administrative og retlige undersøgelsesprocedurer i
deres respektive jurisdiktioner. I den sammenhæng fremlagde EU mulighederne for
domstolsprøvelse, som finder anvendelse for handelsbeskyttelse i EU.
9.
K
ONKLUSION
I 2015 faldt antallet af nye undersøgelser en anelse. Dette var en direkte afspejling af
antallet af klager fra erhvervslivet, som omfattede tilstrækkelige oplysninger til at
støtte EU-erhvervsgrens påstande om skadevoldende dumping eller subsidiering.
Antallet af midlertidige og endelige foranstaltninger steg markant, på samme måde
som antallet af fornyede undersøgelser. Som det var tilfældet i de tidligere år,
indførte EU ingen beskyttelsesforanstaltninger.
Kommissionens tjenestegrene med ansvar for handelsbeskyttelsesinstrumenter
fortsatte også deres informationsaktiviteter rettet mod embedsmænd fra tredjelande,
EU-erhvervsgrenen og importører. Til trods for den fornyede interesse i initiativet
9
kom (2016) 0661 - Ingen titel
om modernisering af de handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter, som skyldes
krisen i stålsektoren, og uanset Kommissionens indsats for at støtte arbejdet på dette
område, forelå der ved udgangen af 2015 stadig ikke et mandat til Rådet om at
indlede triloger. Arbejdet med vurderingen af markedsøkonomisk status for en række
lande fortsatte i 2015 ligesom det forberedende arbejde med metoden til beregning af
dumpingmargener for Kina efter december 2016, når visse bestemmelser i afsnit 15 i
Kinas protokol om tiltrædelse af WTO udløber.
10