Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0674
Offentligt
1677779_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 17.10.2016
COM(2016) 674 final
BERETNING FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om opfølgningen på dechargen for regnskabsåret 2014 (resumé)
{SWD(2016) 338 final}
{SWD(2016) 339 final}
DA
DA
kom (2016) 0674 - Ingen titel
1677779_0002.png
B
ERETNING OM OPFØLGNINGEN PÅ ANMODNINGERNE I
E
UROPA
-P
ARLAMENTETS
DECHARGEBESLUTNINGER OG
R
ÅDETS DECHARGEHENSTILLING FOR REGNSKABSÅRET
2014
1
I
NDLEDNING
Dechargen for regnskabsåret 2014 kendetegnes ved, at de mest berørte institutioner – Europa-
Parlamentet, Rådet, Den Europæiske Revisionsret og Kommissionen – var enige om
vigtigheden af at fokusere på resultaterne af EU-budgettets gennemførelse. Under
dechargeproceduren blev der således fundet en ny balance mellem spørgsmål vedrørende
resultaterne af EU-budgettets gennemførelse og spørgsmål vedrørende den formelle
overholdelse af reglerne.
Kommissionen tilslutter sig denne nye strategi, der er i overensstemmelse med det tilsagn om
at styrke den resultatorienterede kultur i relation til EU's budget, som Juncker-Kommissionen
gav ved begyndelsen af sin mandatperiode. Dette tilsagn blev fulgt op i 2015 af initiativet
"Budget Focused on Results" (BFOR - et resultatorienteret budget), som dækker en bred vifte
af aktiviteter, herunder aktiviteter med henblik på forenkling af regler, forbedring af
oplysningen om resultatet af EU's politikker og sikring af omkostningseffektive kontroller.
I 2015 blev der gjort fremskridt med BFOR-initiativet, bl.a. hvad angik udvikling af en
begrebsramme, forbedring af programredegørelserne i det årlige budget og opdatering af
Kommissionens strategiske planlægnings- og programmeringscyklus. Arbejdet hermed
fortsætter i 2016 bl.a. i form af møder i ekspertgruppen om resultatbaseret budgetlægning,
strømlining af rapporteringen om såvel resultater som overholdelse, der er omfattet af den nye
årlige forvaltnings- og effektivitetsrapport, og revision af finansforordningen.
Da Revisionsretten offentliggjorde sin årsberetning for regnskabsåret 2014, understregede den
desuden behovet for at ændre balancen mellem resultater og overholdelse og opfordrede til at
udvikle en helt "ny tilgang til investeringer og udgiftsanvendelse". Revisionsretten opfordrede
således EU's beslutningstagere, lovgivere og finansforvaltere til at sikre, at EU-midlerne
anvendes i overensstemmelse med de strategiske prioriteter og tilvejebringer de ønskede
resultater.
Disse spørgsmål blev drøftet indgående under dechargeproceduren såvel i Europa-
Parlamentet som i Rådet.
Især fremhævede Europa-Parlamentets ordfører for decharge til Kommissionen, Martina
Dlabajová, i dechargen behovet for at sikre "kontinuitet
og innovation".
Ud over at opfordre
til øget fokus på resultater reagerede ordføreren også på Kommissionens opfølgning på
anmodningerne i Europa-Parlamentets tidligere dechargebeslutninger. Næstformand
Kristalina Georgieva tilsluttede sig denne tilgang og udtalte: "Vi
bør lære af fortiden med
henblik på at sikre en bedre fremtid, og decharge er en glimrende mulighed herfor"
2
.
I skrivelser fra næstformand Kristalina Georgieva til Europa-Parlamentet fremsendt i
forbindelse med dechargeproceduren
3
dokumenterede Kommissionen, at den formelt har
1
I henhold til artikel 319, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) og artikel 166 i
finansforordningen. Europa-Parlamentets dechargebeslutninger og Rådets dechargehenstilling er tilgængelige på:
http://www.europarl.europa.eu/committees/da/cont/discharge-2014.html.
2
3
Udtalelse fra næstformand Kristalina Georgieva på plenarmødet i Europa-Parlamentet den 27.4.2016.
Ares(2016)899463 (22.2.2016) og ARES(2016)1254065 (11.3.2016).
2
kom (2016) 0674 - Ingen titel
1677779_0003.png
forpligtet sig til fuldt ud og rettidigt at gennemføre en række aktioner og foranstaltninger
vedrørende de påpegede problemer.
I denne beretning tages der hensyn til disse forpligtelser og, når det er relevant, gives der et
ajourført overblik over de yderligere foranstaltninger, der er truffet indtil nu. Den ledsages af
to arbejdsdokumenter fra Kommissionens tjenestegrene, der indeholder Kommissionens svar
på henholdsvis 350 specifikke anmodninger fra Europa-Parlamentet og 57 specifikke
anmodninger fra Rådet i forbindelse med decharge.
Kommissionen indvilliger i at iværksætte nye foranstaltninger i forbindelse med
100 anmodninger (heraf 88 fra Europa-Parlamentet og 12 fra Rådet). Kommissionen finder
desuden, at de nødvendige foranstaltninger for 272 anmodningers vedkommende (227 fra
Europa-Parlamentet og 45 fra Rådet) enten er gennemført eller pågår, om end det i nogle
tilfælde vil være nødvendigt at evaluere resultatet af foranstaltningerne. Endelig resterer der
35 anmodninger
4
fra Europa-Parlamentet, som Kommissionen ikke kan acceptere af årsager,
der har at gøre med de bestående retlige og budgetmæssige rammer eller Kommissionens
institutionelle rolle eller beføjelser. Der gives en detaljeret begrundelse herfor i det
vedhæftede arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene
5
.
1.
K
OMMISSIONENS FORPLIGTELSER FOR SÅ VIDT ANGÅR DECHARGEPRIORITETER
Under dechargeproceduren stillede ordføreren for decharge og andre medlemmer af
Budgetkontroludvalget en række spørgsmål, der afspejles i de anmodninger, der er fremsat i
Europa-Parlamentets dechargebeslutning.
Nogle af disse spørgsmål blev også stillet under dechargeproceduren i Rådet.
Næstformand Kristalina Georgieva dokumenterede i sine skrivelser, at Kommissionen formelt
har forpligtet sig til fuldt ud og rettidigt at gennemføre en række aktioner og foranstaltninger i
relation til disse problemer, navnlig følgende:
- Hvordan kan de langsigtede politiske mål forenes med den flerårige finansielle ramme
(FFR)? Kommissionen er fast besluttet på at tilvejebringe en finansiel programmering med
tilstrækkelige midler til at sikre de langsigtede politiske prioriteter såsom vækst og
jobskabelse, samtidig med at der bibeholdes tilstrækkelig fleksibilitet til at kunne klare nye
udfordringer med støtte fra Europa-Parlamentet og Rådet i deres roller som henholdsvis
budgetmyndighed og lovgivende myndighed. I midtvejsrevisionen ses der nærmere på,
hvordan den nuværende FFR fungerer, og den indeholder forslag til, hvordan det er muligt i
højre grad at nå målene for EU's prioriteter, bl.a. EU's mulighed for at klare de store
udfordringer, det står over for. Midtvejsrevisionen af FFR for 2014-2020 giver mulighed for
på politisk plan at diskutere, hvordan der bedst kan opnås balance mellem budgetmidlerne og
de politiske prioriteter.
- Hvordan kan der skabes en stærkere forbindelse mellem målsætninger på EU-plan,
partnerskabsaftaler og operationelle programmer? Kommissionen er fast besluttet på at
gennemføre de lovgivningsmæssige rammer, der er fastsat af Europa-Parlamentet og Rådet,
med henblik på at udføre sin rapporteringspligt i forbindelse med de europæiske struktur- og
investeringsfondes (ESI-fondenes) bidrag til virkeliggørelse af EU-strategien for intelligent,
bæredygtig og inklusiv vækst.
4
Se afsnit 3, 15, 16, 34, 35, 39, 40, 46, 48, 75, 76, 79, 80, 83, 125, 142, 148, 150-152, 154, 156-158, 164, 176,
185, 195, 205, 233, 241, 282, 309, 335, 336 i arbejdsdokumentet fra Kommissionens tjenestegrene vedrørende
Europa-Parlamentets beslutninger.
5
3
kom (2016) 0674 - Ingen titel
- GD AGRI's rapportering om udbetalingen af direkte støtte til landbrugere. GD AGRI har
planer om gradvist at udvikle sin rapportering de kommende år med henblik på at måle
effekten af reformen af den fælles landbrugspolitik, der blev gennemført i 2013. En sådan
rapportering vil udgøre et solidt grundlag for fremtidige politiske beslutninger.
Kommissionen forpligtede sig allerede i GD AGRI's årlige aktivitetsrapport for 2015 til at
påbegynde rapporteringen om fordelingen af landbrugsstøtten.
- Tilgangen til revisioner af bruttonationalindkomsten (BNI). Kommissionen har oprettet to
taskforcer vedrørende revisioner af BNI-saldiene. Den ene taskforce blev oprettet af lederne
af afdelingerne for makroøkonomisk statistik og beskæftiger sig primært med politikken for
benchmarkrevision. Den anden taskforce blev oprettet af Udvalget for Penge-,
Kreditmarkeds- og Betalingsbalancestatistik og har til opgave at undersøge mulighederne for
en harmoniseret europæisk revisionspolitik. Formålet er at udarbejde fælles europæiske
retningslinjer inden udgangen af 2016.
- Et langsigtet likviditetsoverslag for EU-budgettet. Kommissionen har i sin meddelelse om
midtvejsrevisionen af FFR fremlagt et betalingsoverslag, hvori bæredygtigheden af de
nuværende lofter vurderes, og som indeholder et skøn over frigørelserne og udviklingen i
uindfriede forpligtelser frem til udgangen af den nuværende FFR.
- Revision af adfærdskodeksen for kommissærer. Kommissionen ønsker at foregå med et godt
eksempel og sikre, at kodeksen lever op til højeste standard. Hvad angår tidligere
medlemmers aktiviteter efter udløbet af deres mandatperiode, er kommissionsmedlemmer i
henhold til adfærdskodeksen i en periode på 18 måneder forpligtet til at meddele planlagte
aktiviteter og har forbud mod at udøve lobbyisme for så vidt angår spørgsmål, der berører de
områder, de beskæftigede sig med i mandatperioden. Derudover fastsættes det i artikel 245,
stk. 2, i TEUF, at pligten til at udvise hæderlighed og tilbageholdenhed fortsat gælder efter
mandatperiodens ophør.
- Europaskolernes opfølgning på Revisionsrettens henstillinger. Kommissionen vil fortsat
være proaktiv i sin støtte til Europaskolerne under hensyntagen til, at disse har fuld
selvstændighed. Kommissionen vil ikke tøve med at stemme imod decharge til skolerne i Det
Øverste Råd, hvis den finder, at de foreslåede foranstaltninger ikke er tilstrækkelige til at
afbøde de omhandlede risici.
- De berørte generaldirektoraters offentliggørelse af deres bidrag i de årlige aktivitetsrapporter
til de landespecifikke henstillinger, der vedtages i forbindelse med det europæiske semester.
De berørte generaldirektorater vil fortsat rapportere om deres bidrag til det europæiske
semesters landespecifikke henstillinger i deres årlige aktivitetsrapporter for regnskabsåret
2015 og derefter.
- Samarbejdsordning mellem OLAF og OLAF's Overvågningsudvalg. Kommissionen
fremlagde sit forslag for Europa-Parlamentet og Rådet den 4. marts 2016.
- Tobaksaftaler (der knyttes specifikke kommentarer hertil i punkt 5.3 nedenfor).
- Asyl og migration. Den 13. juli 2016 gav kommissær Dimitris Avramopoulos møde for
Europa-Parlamentets Budgetkontroludvalg, hvor han gjorde status over finansieringen og
gennemførelsen af de foranstaltninger, som Unionen har truffet på dette område, med særlig
fokus på kontrol- og rapporteringssystemerne.
Kommissionen har også fulgt op på Europa-Parlamentets specifikke anmodning om ikke at
vedtage den nye ramme for Kommissionens ekspertgrupper inden førstenæstformand
Frans Timmermans, Den Europæiske Ombudsmand og nøglemedlemmer af Europa-
Parlamentet og civilsamfundet har holdt møde herom. Kommissionen bekræfter, at
førstenæstformand Frans Timmermans og hans kabinet har holdt forskellige møder ved
forskellige lejligheder med alle relevante aktører, sådan som Europa-Parlamentet havde
4
kom (2016) 0674 - Ingen titel
1677779_0005.png
henstillet i sin beslutning, med henblik på udarbejdelsen af de nye regler, og at der er foreslået
flere møder på politisk niveau. Kommissionen mener således, at den har efterkommet denne
anmodning fra Europa-Parlamentet.
2. E
FFEKTIVITET SOM SØJLE NUMMER TO I DECHARGEPROCEDUREN
Europa-Parlamentet og Rådet støtter begge indførelsen af den resultatorienterede tilgang som
søjle nummer to i dechargeproceduren som supplement til den "oprindelige søjle", der
omhandler spørgsmål om overholdelse. Denne nye tilgang afspejles således i de vigtigste af
de anmodninger, som de to institutioner har fremsat i forbindelse med dechargen for 2014.
Europa-Parlamentet har fremsendt to hovedanmodninger om henholdsvis afstemning af FFR
og de politiske programmeringsperioder og om en stærkere forbindelse mellem Europa 2020-
målene, partnerskabsaftaler og de operationelle programmer.
Næstformand Kristalina Georgieva understregede i de føromtalte skrivelser, at Kommissionen
er fast besluttet på, at: a) sikre en finansiel programmering med tilstrækkelige midler til de
langsigtede politiske prioriteter og b) gennemføre de lovgivningsmæssige rammer, der er
fastsat af Europa-Parlamentet og Rådet, med henblik på at forbedre rapporteringen om ESI-
fondenes bidrag til virkeliggørelse af EU-strategien for intelligent, bæredygtig og inklusiv
vækst.
Derudover anmoder Europa-Parlamentet Kommissionen om at udnytte mulighederne i den
gældende lovgivning bedre for så vidt angår resultatreserven. Kommissionen har til hensigt at
udnytte de muligheder, retsgrundlaget giver, og finder, at den gældende retlige ramme
allerede giver medlemsstaterne tilstrækkeligt incitament til at forbedre effektiviteten. Såfremt
det skulle være nødvendigt at styrke reglerne for resultatreserven yderligere, vil dette blive
drøftet i forbindelse med forberedelserne til perioden efter 2020.
Europa-Parlamentet opfordrer Kommissionen til at forbedre rapporteringen om spørgsmål
vedrørende resultaterne. Kommissionen har fremlagt den nye årlige forvaltnings- og
effektivitetsrapport vedrørende EU-budgettet for 2015
6
. Denne rapport kombinerer to tidligere
rapporter: den årlige evalueringsrapport, der skal udarbejdes i henhold til artikel 318 i TEUF,
og den sammenfattende rapport, der skal udarbejdes i henhold til artikel 66, stk. 9, i
finansforordningen. Rapporten, der samler oplysningerne om EU-budgettets effektivitet og
forvaltning, giver et samlet billede af, hvordan EU-budgettet støtter EU's politiske prioriteter,
og den rolle, Kommissionen spiller i forbindelse med skabelsen af en resultatorienteret kultur
og sikring og fremme af de højeste standarder for budgetforvaltning. Rapporten er en vigtig
del af Kommissionens bidrag til den årlige dechargeprocedure.
"Fokus, hastighed og resultater" er de ledende principper for en række initiativer, der kan
inddeles i fire områder, jf. den nye årlige forvaltnings- og effektivitetsrapport. Denne tilgang
demonstrerer Kommissionens vilje til at strømline rapporteringen om budgetresultaterne.
BFOR-initiativet har til formål fortsat at sikre, at der gøres fremskridt på dette område, og der
blev allerede i 2015 som led i Kommissionens strategiske planlægning og programmering og i
forbindelse med budgetproceduren indført specifikke forbedringer. Disse ændringer forbedrer
effektivitetsplanlægningen, -overvågningen og -rapporteringen i relation til alle programmer.
6
COM(2016) 446 final.
5
kom (2016) 0674 - Ingen titel
1677779_0006.png
3.
O
PFØLGNING PÅ HØJE FEJLFOREKOMSTER
På baggrund af Revisionsrettens resultater som fremlagt i årsberetningen for 2014 og i
henhold til de oplysninger, som Kommissionen har givet i decharge-relaterede rapporter
såsom "Sammenfatning af Kommissionens resultater på forvaltningsområdet 2014" og
meddelelsen "Beskyttelse af Den Europæiske Unions budget indtil udgangen af 2014", har
Europa-Parlamentet og Rådet fremsat anmodninger, der vedrører spørgsmål om overholdelse.
Som svar på den anmodning om stringent anvendelse af artikel 32, stk. 5, i
finansforordningen, som både Europa-Parlamentet og Rådet har fremsat, vil Kommissionen
foretage analyser af "områder med en vedvarende høj fejlforekomst" og fremlægge en rapport
om de grundlæggende årsager hertil og de foranstaltninger, der er truffet for løse dette
problem, og samtidig sikre omkostningseffektive kontroller.
I den forbindelse ønsker Kommissionen at fortsætte sit tætte samarbejde med
medlemsstaterne og andre enheder, der er betroet opgaven med at gennemføre EU's budget,
om at finde frem til områder, hvor det er nødvendigt med en samlet indsats, eller hvor det
vurderes at være en fordel. Der gøres en forebyggende indsats, f.eks. i form af vejledning af
medlemsstaterne eller suspension/standsning af midlerne, når det vurderes nødvendigt.
I overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets anmodning vil Kommissionen
desuden i samarbejde med medlemsstaterne fortsat gøre brug af alle tilgængelige oplysninger
for at forebygge, opdage og korrigere mulige fejl. Kommissionen ønsker også at forenkle
reglerne yderligere i forbindelse med revisionen af finansforordningen og følge op på den
forenkling af den fælles landbrugspolitik, som kommissær Phil Hogan har iværksat, samt på
konklusionerne og anbefalingerne fra gruppen på højt plan, der overvåger forenkling til gavn
for støttemodtagerne.
Europa-Parlamentet har anmodet Kommissionen om for hvert politikområde og for EU's
samlede budget at vurdere fejlforekomsten efter anvendelse af de korrigerende
foranstaltninger under hensyntagen til, at der er tale om flerårige programmer. Europa-
Parlamentet har også anmodet Kommissionen om i tide at revidere den metode, der anvendes
til beregning af korrektionskapaciteten, således at den kan anvendes på dechargen for 2015.
Kommissionen har fulgt op på begge anmodninger i den årlige forvaltnings- og
effektivitetsrapport vedrørende EU-budgettet for 2015, idet den har fremlagt sit bedste skøn
over det såkaldte "risikobeløb ved afslutningen" for hvert politikområde og for det samlede
budget. Risikobeløbet ved afslutningen er Kommissionens ledelses skøn over
fejlforekomsten, efter at alle korrigerende foranstaltninger er gennemført ved afslutningen af
programmerne
7
, og beregnes på baggrund af alle relevante data og ved hjælp af et fagligt
skøn. Det tager behørigt hensyn til, at kontrolcyklussen er flerårig, og at der vil blive
gennemført yderligere korrigerende foranstaltninger, hvis der opdages yderligere fejl. Det er
ikke hensigten at erstatte Revisionsrettens vurdering, men bidrage med en yderligere
tydeliggørelse.
Europa-Parlamentet har anmodet Kommissionen om at arbejde tæt sammen med
medlemsstaterne for at sikre omfattende, nøjagtige og pålidelige data med henblik på målet
om fuld gennemførelse af princippet om én enkelt revision.
Kommissionen gennemfører konsistenskontrol af medlemsstaternes data såsom
kontrolstatistikker for udgifterne til den fælles landbrugspolitik og de årlige erklæringer om
finansielle korrektioner for alle medlemsstaterne og de operationelle programmer inden for
7
For så vidt angår årlige programmer henviser dette til det tidspunkt, hvor alle korrigerende kontroller er gennemført. Dette
finder typisk sted adskillige år efter betalingen afhængigt af reglerne for programmet.
6
kom (2016) 0674 - Ingen titel
1677779_0007.png
samhørighedspolitikken. Derudover udvælger Kommissionen ved hjælp af sin årlige
risikovurdering særlige revisionsmissioner og følger op på eventuelle konstaterede svagheder.
Resultaterne af revisionsarbejdet fører til korrektion af de nationale myndigheders
rapportering og forbedrer grundlaget for vurderingen af fejlforekomsten. Yderligere
oplysninger herom er tilgængelige i de relevante generaldirektoraters årlige aktivitetsrapport.
For så vidt angår landbrugsudgifterne skal certificeringsorganerne i medlemsstaterne fra
regnskabsåret 2015 tage stikprøver og foretage fornyet kontrol af de kontroller, som
betalingsorganet oprindeligt har foretaget. Kommissionen har udarbejdet detaljerede
retningslinjer til brug herfor med henblik på at støtte og vejlede certificeringsorganerne i
denne nye rolle.
Hvad angår samhørighed, dækkes nøjagtigheden af oplysningerne om finansielle korrektioner
for så vidt angår gennemførelsen af programmeringsperioden 2014-2020 af
revisionsmyndighedernes årlige udtalelse om regnskabet.
4.
P
RESSET PÅ BUDGETTET
Europa-Parlamentet har anmodet om at kunne vurdere alle fleksibilitetsbestemmelser i FFR
og fremsætte forslag til foranstaltninger for at løse problemet med utilstrækkelig
absorptionskapacitet. Kommissionen har som allerede nævnt i dens meddelelse om
midtvejsrevisionen af FFR fremlagt et betalingsoverslag, hvori bæredygtigheden af de
nuværende lofter vurderes, og som indeholder et skøn over frigørelserne og udviklingen i
uindfriede forpligtelser frem til udgangen af den nuværende FFR.
næstformand Kristalina Georgieva i førnævnte skrivelser vil Kommissionen fremlægge en
oversigt over betalingsoverslagene og om nødvendigt foreslå justeringer af betalingsloftet,
jf. bestemmelserne i FFR-forordningen.
Derudover tager Kommissionen fuldt ud hensyn til Revisionsrettens henstillinger vedrørende
kapacitetsbegrænsninger i visse medlemsstater, navnlig hvad angår ESI-fondene.
Hvad angår den fælles landbrugspolitik, sikrer ELFUL
8
medlemsstaterne forfinansiering til
gennemførelsen af deres programmer for 2014-2020. Kommissionen har i
programmeringsperioden 2014-2020 forlænget det tidsrum, i hvilket medlemsstaterne skal
gennemføre deres budgetmæssige forpligtelser, med ét år. På nuværende tidspunkt finder
N+3-reglen anvendelse, hvilket betyder, at medlemsstaterne har fire år til at anvende midlerne
fra ELFUL. Denne nye regel vil forbedre medlemsstaternes anvendelse af midlerne.
Hvad angår samhørighedspolitikken, tog Kommissionen initiativ til at tage fat på
absorptionsproblemerne på en fleksibel måde ved at oprette taskforcen for bedre
gennemførelse af programmerne. Denne taskforce har vedtaget handlingsplaner og derved
sikret udvekslingen af erfaringer og god praksis. Den har støttet visse medlemsstater, når de
skulle se nærmere på situationen, hvad angår deres programmer, og aktivt lede efter løsninger
på nogle af de problemer, de stod over for, samtidig med at det sikres, at de gældende regler
fuldt ud overholdes.
Kommissionen vil også vurdere den fulde virkning af taskforcen på medlemsstaternes
anvendelse af budgetbevillingerne for 2007-2013 efter afslutningen af alle relevante
programmer. I perioden 2014-2020 opfordres alle nationale myndigheder indtrængende til at
sætte skub i gennemførelsen af programmet.
8
Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne.
7
kom (2016) 0674 - Ingen titel
5.
5.1.
S
PECIFIKKE SPØRGSMÅL
E
T
GLOBALT
BISTAND
E
UROPA
-
RAPPORTER OM FORVALTNINGEN AF DEN EKSTERNE
Kommissionen har modtaget adskillige anmodninger i relation til rapporterne om
forvaltningen af den eksterne bistand såsom overvågningssystemer til brug i forbindelse med
igangværende projekter og ajourførte rapporter samt korrigerende foranstaltninger vedrørende
problemer i tilknytning til projekter.
Kommissionen påpeger, at projektvurderingen i rapporterne om forvaltningen af den eksterne
bistand udgør et øjebliksbillede af situationen med hensyn til hvert projekt ved årets udgang.
Røde og orange trafiklys fremhæver de risici, projektlederne har konstateret i forbindelse med
gennemførelsen af aktiviteterne eller indsatsen for at nå målene ved årets udgang. Dette
system advarer ledelsen i delegationer og hovedsædet, således at de nødvendige korrigerende
foranstaltninger bliver truffet. Den reelle virkning af de konstaterede problemer kan først
vurderes ved projekts afslutning. Man bør være forsigtig ved målingen af de finansielle
virkninger af de problemer og forsinkelser, der er opstået under gennemførelsen af
projekterne.
Som opfølgning på Europa-Parlamentets anmodning om at fremlægge en rapport om status
med hensyn til projekterne, herunder støtteprogrammerne i forbindelse med
naboskabspolitikken, har GD NEAR til hensigt at indføre en sådan vurdering for 2016.
Europa-Parlamentet har også opfordret til, at der gennemføres interne kontrolprocedurer for at
sikre, at forfinansieringen afregnes på grundlag af de faktisk afholdte udgifter og ikke på
grundlag af retlige forpligtelser. Som reaktion herpå har Kommissionen yderligere præciseret
de relevante regler.
Fra januar 2016 skal EU-delegationerne og GD DEVCO's operationelle tjenester færdiggøre
og ajourføre en overvågnings- og evalueringsplan vedrørende forvaltningen af deres
porteføljer, herunder vigtige kontrolaktiviteter, hvert år for så vidt angår kontrollen og på
flerårigt grundlag for så vidt angår evalueringer. Planlægningen skal baseres på en
risikoanalyse, der foretages af EU-delegationen eller den operationelle enhed i hovedsædet,
vedrørende den samlede portefølje af projekter og programmer. I retningslinjerne for
budgetstøtte 2012 gives der metodisk vejledning vedrørende risikostyring. Hvad angår
projektmetode, vil der blive ydet vejledning i retningslinjerne for projekt- og
programcyklusforvaltning.
I udvidelses- og naboskabslandene prioriteres det fortsat højt at tage fat på virkningerne af
flygtninge- og migrationskrisen. Kommissionen har øget finansieringen og fleksibiliteten i
forbindelse med denne prioritet for at muliggøre en hurtig og målrettet reaktion.
For at kunne reagere på de hurtigt skiftende prioriteter er Kommissionen desuden ved at sikre,
at det er muligt at omfordele midler inden for instrumentet for førtiltrædelsesbistand II,
således at der i 2016 hurtigt kan finansieres interventioner med henblik på at tackle
migrationsproblemet, herunder et bidrag til trustfonden for Syrien til støtte for oprettelsen af
modtagelsesfaciliteter for flygtninge i landene på Vestbalkan.
Sluttelig er Kommissionen blevet bedt om hvert år at forelægge Europa-Parlamentet en global
vurdering af rapporterne om forvaltningen af den eksterne bistand og i GD DEVCO's og
GD NEAR's årlige aktivitetsrapporter at rapportere om de foranstaltninger, der er truffet for at
rette op på situationen i de delegationer, der har gennemførelsesproblemer.
Handlingsplanerne for 22 delegationer under GD DEVCO, som i 2014 nåede op på under
60 % af deres nøgleresultatindikatorer (KPI), blev officielt sendt til Europa-Parlamentet den
8
kom (2016) 0674 - Ingen titel
1677779_0009.png
5. november 2015. Derudover er der medtaget detaljerede analyser af KPI-resultaterne for
regnskabsåret 2015 i GD DEVCO's årlige aktivitetsrapport.
Hvad angår GD NEAR, blev der i 2015 indført rapporter om forvaltningen af den eksterne
bistand. Der vil blive indført KPI vedrørende projektvurdering i rapporterne om forvaltningen
af den eksterne bistand i 2016.
5.2.
OLAF
Hvad angår Europa-Parlamentets anmodning om oplysninger om, hvorvidt OLAF har
efterkommet henstillingerne fra dets Overvågningsudvalg, påpegede OLAF, at det altid havde
fulgt op på Overvågningsudvalgets henstillinger. Alle henstillinger fra Overvågningsudvalget
er omhyggeligt blevet vurderet og drøftet i hele OLAF og så vidt muligt efterkommet.
OLAF's svar er offentligt tilgængelige på dets websted.
Hvad angår Overvågningsudvalgets adgang til OLAF's dokumenter, finder Kommissionen, at
Overvågningsudvalget bør have adgang hertil i overensstemmelse med gældende retlige
forskrifter. Da OLAF og Overvågningsudvalget fortolker de retlige bestemmelser forskelligt,
arbejder Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens juridiske tjenester i øjeblikket
sammen om at få præciseret den måde, hvorpå bestemmelserne om Overvågningsudvalgets
adgang til OLAF's dokumenter skal fortolkes.
Hvad angår anmodninger til OLAF om at udarbejde interne regler vedrørende
whistleblowing, finder Kommissionen, at der allerede er truffet hensigtsmæssige
foranstaltninger. Kommissionens retningslinjer for whistleblowing
9
gælder for OLAF. De
omfatter fortrolighed, indberetningsprocedurer, beskyttelse af whistleblowers, feedback til
whistleblowers og vejledning og støtte til whistleblowers. Derudover vedtog OLAF den
27. juli 2015 en særlig procedure i forbindelse med EU-ansattes indberetninger i henhold til
personalevedtægtens artikel 22a og 22b. På grundlag heraf blev OLAF's interne procedure
(herunder fortrolighed), beskyttelse mod repressalier og den etikansvarliges rolle tydeliggjort.
For så vidt angår anmodningen om, at OLAF i sin årsberetning skal fremlægge oplysninger
om de forskellige typer undersøgelser i alle sektorer og resultaterne heraf, bestræber OLAF
sig på at sikre, at oplysningerne i dets årsberetning er relevante for læserne, og vil overveje,
hvordan det kan medtage de ønskede oplysninger i dets kommende årsberetninger, der bygger
på dokumentation, der blev fremlagt i OLAF's årsberetning for 2015, som blev udsendt den
31. maj 2016.
5.3.
T
OBAKSAFTALER
Efter udløbet af aftalen med Philip Morris International (PMI) vil Kommissionen fortsætte
indsatsen for at bekæmpe ulovlig handel med tobak ved at koncentrere indsatsen om
bekæmpelse af de såkaldte "cheap whites", streng retshåndhævelse og et styrket internationalt
samarbejde og gennemførelse af protokollen om eliminering af ulovlig handel med
tobaksvarer, der er knyttet til WHO's rammekonvention om tobakskontrol.
Europa-Parlamentet opfordrer til, at der udarbejdes en handlingsplan med nye foranstaltninger
for at bekæmpe ulovlig tobakshandel ("cheap whites"). Kommissionen er opmærksom på det
voksende problem med de såkaldte "cheap whites" på markedet for ulovlig tobak i EU. Dette
spørgsmål stod også højst på Kommissionens strategidokument fra 2013 om intensivering af
kampen mod cigaretsmugling og andre former for ulovlig handel med tobaksvarer
10
.
9
SEK(2012) 679.
COM(2013) 324 final.
10
9
kom (2016) 0674 - Ingen titel
1677779_0010.png
Kommissionen skal fremlægge en rapport om gennemførelsen af strategien fra 2013 senere i
år.
Hvad angår Europa-Parlamentets opfordring til at fremsætte forslag til en ny supplerende
forordning om indførelse af et uafhængigt følge- og sporingssystem og anvendelse af
bestemmelserne på skåren råtobak, filtre og papir, der skal anvendes af tobaksindustrien,
finder Kommissionen, at der navnlig bør sættes fokus på gennemførelsen af det nye
tobaksvaredirektiv og bestemmelserne heri om at følge og spore tobakken, som vil finde
anvendelse fra maj 2019 (for cigaretter og rulletobak) og fra maj 2024 (for andre
tobaksvarer). Kommissionen er på nuværende tidpunkt ved at analysere, hvordan det retligt
og rent praktisk er muligt at følge op på Europa-Parlamentets anmodning om at følge og spore
PMI's tobaksvarer efter udløbet af aftalen med PMI.
Hvad angår vurderingen af tobaksaftalerne, minder Kommissionen om, at vurderingen af
tobaksaftalen med PMI blev offentliggjort den 24. februar 2016
11
og sendt til Europa-
Parlamentet.
Hvad angår gennemførelsen af artikel 5.3 i WHO's rammekonvention om tobakskontrol og
offentliggørelsen af "certificeringsaftalerne" med tobaksvirksomheder og en
konsekvensanalyse af gennemførelsen af WHO's rammekonvention om tobakskontrol, gør
Kommissionen opmærksom på, at EU og alle medlemsstaterne er parter i WHO's
rammekonvention om tobakskontrol og gennemfører den i henhold til deres respektive
kompetenceområder. Der er ikke planlagt en konsekvensanalyse af WHO's rammekonvention
om tobakskontrol.
***
11
SWD(2016) 44 final.
10