Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0690
Offentligt
1677671_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 18.10.2016
COM(2016) 690 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET
Henimod en solid handelspolitik for EU for at skabe vækst og beskæftigelse
DA
DA
kom (2016) 0690 - Ingen titel
1677671_0002.png
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Det Europæiske
Råd og Rådet
Henimod en solid handelspolitik for EU for at skabe vækst og beskæftigelse
I den moderne globale økonomi er
handel af afgørende betydning for vækst, beskæftigelse
og konkurrenceevne,
og EU går fortsat ind for åben og regelbaseret handel. På nuværende
tidspunkt er næsten et ud af syv job i EU's fremstillingsindustri (dvs. mere end 30 mio.
arbejdspladser — to tredjedele mere end for 15 år siden) afhængige af eksport, mens importen
er en vigtig kilde til produktivitetsgevinster og giver forbrugerne mulighed for at få adgang til
et større udvalg af varer til lavere priser. Produktionen i EU er ikke kun afhængig af import af
energi og råvarer, men også af reservedele, komponenter og investeringsgoder som f.eks.
maskiner. Tilsammen udgør disse produkter 80 % af EU's import.
Men vi er dog ikke naive.
Fri handel skal også være fair,
og urimelig handelspraksis såsom
udenlandske producenters og regeringers dumping og subsidiering forvolder EU's erhvervsliv
og arbejdstagere alvorlig skade, hvilket undergraver opbakningen til fri handel, som allerede
er under angreb fra mange sider. For Kommissionen er det et spørgsmål om at gøre
globaliseringen retfærdig til gavn for alle.
Udfordringerne med
urimelig handelspraksis i tredjelande bliver stadig større.
Statslig
indgriben, omfattende subsidier og politikker, der forvrider priserne, har ført til en enorm
overkapacitet og i sidste ende dumpingeksport på EU-markedet. I år har en massiv
overkapacitet
skadet EU's stålsektor. Overkapaciteten i Kinas stålsektor alene anslås til
omkring 350 millioner ton, hvilket er næsten det dobbelte af EU's årlige produktion. EU's
import af stål fra Kina er steget kraftigt i de sidste tre år. Markedspriserne på visse
stålprodukter er faldet med op til 40 % på grund af de kraftigt stigende mængder, som har
været særlig ødelæggende i stålsektoren, der har oplevet et tab på 40 000 arbejdspladser siden
begyndelsen af den finansielle krise
1
. Også i andre sektorer som f.eks. aluminiumsektoren er
der hastigt voksende overkapacitet. Kina har en overskydende aluminiumskapacitet på næsten
10 mio. ton, hvilket er en fordobling i løbet af fem år og skyldes subsidierede energipriser
(der udgør op til 40 % af produktionsomkostningerne til aluminium).
Desuden kan den højere told, der gælder for andre større medlemmer af
Verdenshandelsorganisationen, føre til en
omdirigering af handelen
til dumpingpriser til
EU-markedet, hvilket yderligere forværrer problemet.
EU's handelspolitiske beskyttelsesforanstaltninger skal beskytte EU mod unfair handel.
Kommissionens anvendelse af disse foranstaltninger er omhyggeligt målrettet og
evidensbaseret. EU anvender handelspolitiske beskyttelsesforanstaltninger i mindre omfang
end mange andre jurisdiktioner, og kun 0,21 % af importen er berørt.
1
https://ec.europa.eu/growth/sectors/raw-materials/industries/metals/steel_en
2
kom (2016) 0690 - Ingen titel
1677671_0003.png
For at dæmme op for den massive overkapacitet, der oversvømmer EU-markedet, har Europa-
Kommissionen truffet en hidtil uset række af antidumping- og antisubsidieforanstaltninger.
den måde er ca. 315 000 arbejdspladser i Europa blevet beskyttet,
hovedsagelig i jern- og
stålindustrien, kemiske og nærtstående industrier samt keramik- og maskinindustrien. I
stålsektoren alene har EU allerede 39 gældende antidumping- og antisubsidieforanstaltninger
med henblik på at beskytte stålindustrien mod urimelig konkurrence. Heraf vedrører 17
foranstaltninger Kina. Inden for rammerne af den gældende EU-lovgivning har
Kommissionen udnyttet alle mulighederne ved de eksisterende handelspolitiske
beskyttelsesinstrumenter, herunder registrering af importen, øget gennemsigtighed, hurtigere
indførelse af foranstaltninger samt — undtagelsesvis — indledning af sager på grundlag af en
trussel om skade.
Vi har imidlertid nået grænsen for, hvad der er muligt med EU's nuværende handelspolitiske
beskyttelseslovgivning for at tøjle overkapacitet i tredjelande og dumping. For at bevare
arbejdspladser i EU og sikre fair konkurrence på åbne markeder er det af afgørende
betydning, at EU's handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter er effektive til at tackle disse
globale udfordringer. Derfor
bør Kommissionens forslag fra 2013 om modernisering af de
handelspolitiske beskyttelsesforanstaltninger
2
vedtages hurtigst muligt.
Desuden er de internationale retlige rammer under forandring, da visse bestemmelser om
dumpingberegningerne i protokollerne om Kinas, Vietnams og Tadsjikistans tiltrædelse af
WTO udløber om kort tid. Kommissionen påtænker
yderligere ændringer af EU's
nuværende handelspolitiske lovgivning,
bl.a. en ny metode til beregning af
dumpingmargener, mulighed for at gribe ind over for subsidier, der er blevet afsløret for
nylig, og sikring af en hensigtsmæssig overgang til den nye situation.
Kommissionen mener, at det nu er tvingende nødvendigt at opdatere og styrke EU's
handelspolitiske beskyttelsesforanstaltninger og gøre dem juridisk mere holdbare.
1.
Kommissionens forslag fra 2013 om modernisering af de handelspolitiske
beskyttelsesforanstaltninger
Kommissionen vedtog i april 2013 et ambitiøst forslag om modernisering af de
handelspolitiske beskyttelsesforanstaltninger, herunder bedre gennemsigtighed, hurtigere
procedurer og en mere effektiv håndhævelse. Kommissionen har navnlig foreslået, at man i
visse afgrænsede tilfælde ikke længere anvender reglen om lavest mulig told, nemlig for
eksport, der nyder godt af betydelige forvridninger af råvarepriserne (f.eks. gennem dobbelte
prissystemer, eksportafgift osv.). Europa-Parlamentet vedtog sin holdning til forslaget i 2014.
Hvad er reglen om den lavest mulige told?
For at indføre antidumpingforanstaltninger skal der foreligge bevis for dumping fra et
tredjeland og dokumenteret skade for EU-erhvervsgrenen med en årsagssammenhæng mellem
dem. Antidumpingtolden fastsættes derefter til samme niveau som dumpingmargenen eller det
niveau, som afhjælper skaden, alt efter hvad der er lavest ("den lavest mulige told").
I de
foranstaltninger, der blev indført mod varmvalsede ruller af jern og ulegeret stål
3
med oprindelse i Kina, var
2
3
COM(2013) 192 final.
EUT L 272 af 7.10.2016, s. 33.
3
kom (2016) 0690 - Ingen titel
1677671_0004.png
dumpingmargenen 102 % og skadesmargenen 19 %, som tolden derfor blev fastsat til.
Reglen om den
lavest mulige told lægger således et loft over den told, der kan indføres.
EU's systematiske anvendelse af reglen om laveste told går ud over de grundlæggende
forpligtelser i WTO's antidumpingaftale.
Størstedelen af WTO's øvrige medlemmer
(herunder USA) udøver ikke denne form for tilbageholdenhed.
USA indfører dobbelt så
mange antidumpingforanstaltninger som EU og typisk med langt højere toldsatser. F.eks.
indførte USA en landsdækkende antidumpingtold på koldvalsede stålprodukter fra Kina på
266 % i 2015, mens den tilsvarende told i EU var på 21,1 %
4
. For armeringsstænger af stål
indførte USA en landsdækkende told på 133 % på importen fra Kina i 2012, sammenlignet
med en told på 22,5 %
5
i EU i 2016.
Denne markante forskel i toldsatserne risikerer at
omdirigere handelen til EU, hvilket vil lægge yderligere pres på EU's erhvervsliv og
arbejdstagere.
I sin meddelelse "Stål: Bevaring af holdbare jobs og vækst i Europa "fra marts 2016
forpligtede Kommissionen sig til at benytte de eksisterende handelspolitiske
beskyttelsesforanstaltninger i videst mulige omfang, men opfordrede samtidig Rådet til
hurtigst muligt at vedtage moderniseringsforslaget. Kommissionen har også fremsat idéer til
Rådet om retlige ændringer, hvormed man kan forkorte handelsbeskyttelsesundersøgelser
med to måneder og ændre den nuværende metode til beregning af målfortjenesten.
Formanden for Kommissionen sagde i sin tale om Unionens tilstand i september 2016:
"Vi
skal gøre mere, da overproduktion i visse dele af verden er årsag til, at europæiske
producenter går nedenom og hjem. Derfor har jeg været i Kina to gange i år for at drøfte
problemet med overkapacitet. Det er også derfor, at Kommissionen har foreslået at ændre
reglen om den lavest mulige told.
USA har en importtold på 265 % på kinesisk stål, mens visse
europæiske regeringer i årevis har insisteret på at nedsætte tolden på stål fra Kina. Jeg opfordrer
medlemsstaterne og Parlamentet til at støtte Kommissionen i bestræbelserne på at styrke vores
handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter.
Vi skal ikke være naive frihandelsfolk men være i stand til at
reagere lige så kraftfuldt på dumping som USA.
"
6
På trods af talrige opfordringer fra Det Europæiske Råd til hurtigt at skride til handling,
herunder i marts og juni 2016, har Rådet hidtil ikke været i stand til at få en aftale i stand om
moderniseringsforslaget, især på grund af en stilstand i forhandlingerne om tilpasningen af
reglen om den lavest mulige told.
Kommissionen har foreslået en række mulige kompromisser, hvorved reglen om den lavest
mulige told vil blive tilpasset i en række afgrænsede tilfælde, hvor der er konstateret
overkapacitet og/eller fordrejede priser på råvarer (f.eks. i energipriserne).
I betragtning af de udfordringer, som EU's industri står over for på nuværende tidspunkt,
er
det blevet af afgørende betydning at nå til enighed om dette forslag.
2.
Kommissionens kommende forslag: håndtering af situationer, hvor der ikke
gælder markedspriser
4
5
EUT L 210 af 4.8.2016, s. 1.
EUT L 204 af 29.7.2016, s. 70.
6
http://europa.eu/rapid/press-release_SPEECH-16-3043_da.htm
4
kom (2016) 0690 - Ingen titel
I en verden med globale og komplekse forsyningskæder omfatter den traditionelle beregning
af dumping ikke alle de faktorer og forvridninger, der findes i visse nye vækstøkonomier og
overgangsøkonomier. EU må forsvare sig over for massive subsidier, statslig indgriben,
manglende gennemsigtighed og ikke-uafhængige finansielle sektorer, som indrømmer
urimelige fordele til eksportører i visse lande.
Som svar på disse nye udfordringer og omstillinger i nogle af verdens økonomier agter
Kommissionen
at
foreslå
yderligere
ændringer
af
EU's
handelspolitiske
beskyttelseslovgivning. Med forslaget indrømmes der ikke "markedsøkonomisk status" til alle
lande, men det sikres, at EU's handelspolitiske beskyttelsesforanstaltninger tilpasses de nye
udfordringer og de juridiske og økonomiske realiteter, samtidig med at der ydes samme grad
af beskyttelse.
Kommissionen vil foreslå en ny antidumpingmetode for at opfange markedsforvridninger i
forbindelse med statslig indgriben i tredjelande, der skjuler det reelle omfang af deres
dumpingpraksis. Ved fastlæggelsen af disse forvridninger vil man tage højde for en række
kriterier såsom bl.a. statslige politikker og statslig indflydelse, udbredt tilstedeværelse af
statsejede virksomheder, forskelsbehandling til fordel for indenlandske virksomheder og den
finansielle sektors uafhængighed. Denne nye metode vil være landeneutral, da den kan
anvendes på samme måde på alle medlemmer af Verdenshandelsorganisationen. Med
metoden vil listen over lande uden markedsøkonomi udgå af antidumpinglovgivningen. Dette
vil bringe EU's lovgivning og praksis mere på linje med visse andre internationale partnere
såsom USA og Canada.
Når der konstateres forvridninger, vil der blive set bort fra priser og omkostninger i
forbindelse med dumpingberegningen, og Kommissionen vil anvende andre tilgængelige
benchmarks, herunder omkostninger og priser i andre økonomier. Kommissionen vil
udarbejde specifikke rapporter om lande eller sektorer, hvori den vil påpege forvridninger.
Som det er tilfældet i dag, vil EU's erhvervsgrene skulle indgive klager, men de kan basere sig
på disse rapporter fra Kommissionen for at argumentere for deres sag.
Der er en mangel på gennemsigtighed vedrørende
bidrager i vidt omfang til at skabe fordrejninger
beskyttelsesforanstaltninger bør styrkes ved give
foranstaltninger vedrørende nye subsidier, som
undersøgelse.
subsidier i mange tredjelande. Subsidier
og overkapacitet. EU's handelspolitiske
Kommissionen mulighed for at træffe
først afsløres i forbindelse med en
Ved gennemførelsen af den nye metode vil Kommissionen sikre en hensigtsmæssig og
gennemsigtig overgang til det nye system ("bedstefarklausul"). Kommissionen har derfor til
hensigt at foreslå, at det nye system kun finder anvendelse på undersøgelser, der er indledt
efter lovændringens ikrafttrædelse.
3.
Konklusion
Sammen med Kommissionens forslag fra 2013 vil denne nye metode sikre, at EU's
handelspolitiske beskyttelsesforanstaltninger forbliver økonomisk effektive, juridisk holdbare
og politisk bæredygtige i bestræbelserne på at værne om principperne om fri og fair handel,
som ligger til grund for EU's handelspolitik.
5
kom (2016) 0690 - Ingen titel
Kommissionen opfordrer Det Europæiske Råd til at støtte sin indsats i overensstemmelse med
den tilgang, der er skitseret i denne meddelelse. Kommissionen opfordrer navnlig Det
Europæiske Råd til:
at sikre en politisk aftale om Kommissionens forslag fra 2013 på Rådets møde den 11.
november, herunder en tilpasning af reglen om den lavest mulige told i afgrænsede og
specifikke tilfælde af overkapacitet og/eller forvridninger af råvarepriserne (f.eks. på
energiområdet), og
at støtte den tilgang, der er skitseret i denne meddelelse, for at tage højde for
situationer, hvor der ikke gælder markedspriser, og håndtere kommende ændringer i
forskellige protokoller om tiltrædelse af Verdenshandelsorganisationen.
6