Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0710
Offentligt
1683776_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Strasbourg, den 25.10.2016
COM(2016) 710 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Kommissionens arbejdsprogram 2017
Realisering af et Europe, der beskytter, styrker og forsvarer
{SWD(2016) 400 final}
DA
DA
kom (2016) 0710 - Ingen titel
I.
E
UROPA STÅR VED EN VIGTIG KORSVEJ
Europæerne mærker i deres dagligdag til konsekvenserne af de udfordringer, vi fortsat står
over for. Et økonomisk opsving, der endnu er i sin vorden og endnu ikke har været til fordel
for alle i samfundet, især når det drejer sig om at skabe job til de unge og mindske ulighed.
Migrationsstrømme, der har prøvet vores eksterne grænser af, og fortsat er en udfordring for
EU's evne til at skabe solidaritet. En øget terrortrussel. Vedvarende ustabilitet i vores østlige
og sydlige nabolande. Dertil kan vi nu tilføje den usikkerhed, som resultatet af
folkeafstemningen i Det Forenede Kongerige har medført.
Når man lytter til de europæiske borgere, får vi indtryk af, at de ønsker en reaktion på disse
udfordringer og beskyttelse mod disse trusler. De ønsker midler, der kan gøre dem i stand til
at skabe en bæredygtig fremtid for dem selv og deres familier. Og de ønsker perspektiv, så
som en forsikring om, at styringen på det lokale, regionale, nationale og europæiske plan
samlet set kan opfylde nutidens og fremtidige generationers forventninger.
Kommissionen er fokuseret på de vigtigste ting...
Kommissionen har lige siden starten på sit mandat fastsat prioriteter, der fokuserede på de
vigtigste ting, hvor effektiv europæisk handling kan gøre en håndgribelig forskel på
håndteringen af de udfordringer, som de europæiske borgere, medlemsstaterne og hele
Unionen står over for. Vi har i løbet af det seneste år gjort solide fremskridt i gennemførelsen
af strategierne fastlagt i investeringsplanen for Europa, det digitale indre marked,
energiunionen, den europæiske dagsorden for sikkerhed, den europæiske dagsorden for
migration, kapitalmarkedsunionen, handlingsplanen for en fair og effektiv selskabsbeskatning,
den nye handelsstrategi, skridt hen imod en fuldkommen Økonomisk og Monetær Union,
strategien for det indre marked og handlingsplanen for den cirkulære økonomi.
Vi har leveret håndgribelige og hurtige resultater på nøgleområder ved at fokusere på de
vigtigste ting og ved at dele disse prioriteter med Europa-Parlamentet og Rådet. På blot et år
er Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer blevet aktiveret i 27 medlemsstater, og
det har udløst investeringer for 138 mia. EUR, herunder ny finansiering for næsten 300 000
små og mellemstore virksomheder. Vi har gjort betragtelige fremskridt for så vidt angår
genvindelse af kontrollen over irregulære migrationsstrømme og forhindre dødsfald i Det
Ægæiske Hav og Middelhavet. Den Europæiske Grænse- og Kystvagt arbejder allerede, blot
ti måneder efter at Kommissionen foreslog den, på at styrke kontrollen med vores eksterne
grænser. Europa har samtidig vist solidaritet med 1 mio. syrere, der her har fundet tag over
hovedet og beskyttelse. Og vi har omfordelt og genbosat mere end yderligere 150 000
flygtninge i de seneste tolv måneder. I de sidste tre måneder har vi nået et gennemsnit på ca.
1 000 omfordelinger pr. måned. I september er tallet steget til 1 200 omfordelinger. Forskellen
mellem de nuværende omfordelingsbehov og de effektive omfordelinger fra Grækenland
falder nu, men det er nødvendigt at videreføre disse bestræbelser i de kommende måneder, og
omfordelingen fra Italien bør intensiveres markant.
2
kom (2016) 0710 - Ingen titel
1683776_0003.png
Dette arbejdsprogram fastsætter de hovedinitiativer
1
, som Kommissionen giver tilsagn om at
tage i de kommende 12 måneder. De konkrete forslag er den mest synlige måde, hvorpå vores
arbejde vil bidrage til fornyelsesprocessen forud for Romtraktaternes 60-årsjubilæum i marts
2017. Og vi vil samarbejde med Europa-Parlamentet og Rådet for at sikre, at disse og de
andre vigtige forslag, som vi har lavet i de seneste år, bliver vedtaget hurtigt, så de kan opnå
en reel virkning i praksis.
... og Kommissionen er fokuseret på at gøre tingene bedre
Men det at fastsætte prioriteter sammen er blot én måde, hvormed en forbedring af vores
samarbejde på europæisk plan kan vise de europæiske borgere, at vores forvaltningsstrukturer
vitterligt arbejder for dem. Det at gøre tingene bedre er nemlig lige så vigtigt for borgernes
tillid, som det at gøre bedre ting.
Dette er grunden til, at vi i de kommende måneder vil være særligt opmærksomme på den
operationelle side af vores arbejde: det skal sikres, at den eksisterende europæisk lovgivning
efterleves og håndhæves korrekt, og at den er egnet til formålet, der skal ydes strukturel støtte,
f.eks. til Grækenland, udrulningen af Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer skal
fremmes, og investeringshindringer skal fjernes, og i samarbejde med medlemsstaterne,
arbejdsmarkedets parter og civilsamfundet vil vi bidrage til at skabe et gunstigt miljø for at
realisere EU's politiske mål, herunder gennem en effektiv udnyttelse af de budgetmidler, der
er til rådighed. I år vil vi navnlig lægge flere kræfter i vores indsats omkring
håndhævelsesdagsordenen, da selv den bedste lovgivning er ubrugelig, hvis den ikke leverer
konkrete resultater.
Vi vil også fortsat anvende principperne om bedre regulering på alle vores arbejdsområder, så
vi til stadighed vurderer, om vores arbejde er effektivt og står i et rimeligt forhold til
ambitionerne for de politiske mål, som vi har sat. Mange af de hovedinitiativer, vi præsenterer
i det kommende år, indeholder forslag, der følger op på undersøgelser af målrettet og effektiv
regulering (REFIT), og de vil ajourføre og forbedre den eksisterende lovgivning, så den
fortsat opfylder sine mål effektivt og uden unødvendige byrder.
Udover hovedinitiativerne vil vi også foreslå en række yderligere REFIT-revisioner af den
gældende lovgivning
2
, og i fremtiden vil vi søge at opnå REFIT-målene, hver gang gældende
lovgivning tages op til revision. Ved fastlæggelsen af vores prioriteter for de kommende
måneder har vi taget særligt hensyn til REFIT-platformens 22 udtalelser. Vi er i gang med at
planlægge eller har planlagt arbejde inden for alle de områder, der er omfattet af udtalelserne
3
.
Sideløbende med dette arbejdsprogram offentliggør vi en resultattavle, der indeholder en
detaljeret redegørelse for opfølgningen af REFIT-platformens udtalelser og igangværende
bestræbelser på at evaluere og revidere den eksisterende lovgivning, mens vi også foreslår
1
2
Bilag I.
Bilag II.
3
Med undtagelse af en standardiseret momserklæring, som et tidligere forslag fra Kommissionen handlede om.
Forslaget måtte trækkes tilbage i år på grund af manglende støtte fra Rådet i lovgivningsproceduren. Eksempler
på Kommissionens opfølgningsarbejde i dette års arbejdsprogram omfatter: forslagene om ændring af EU's
lovgivning om databeskyttelse inden for elektronisk kommunikation og moms (se bilag I) og forslaget om en
gennemførelsesretsakt i henhold til direktivet om affald og elektronisk udstyr (WEEE) (se bilag II).
3
kom (2016) 0710 - Ingen titel
1683776_0004.png
ophævelse af en række retsakter, der er forældede
4
. Vi foreslår også at trække en række
verserende forslag tilbage, der er forældede rent teknisk eller ikke længere tjener et formål, så
medlovgiverne kan fokusere på de forslag, der virkelig betyder noget
5
.
Vi vil også fortsætte med at få de andre ændringer, som vi har lavet i vores arbejdsmåde, til at
falde i hak. Kommissionen har øget sin åbenhed betragteligt i de seneste to år, og vi står i
højere grad til ansvar over for borgerne
6
, og det har forbedret kvaliteten af vores arbejde og
vores forslag. Vi søger nu offentlighedens synspunkter på alle områder, herunder om udkast
til delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter. Vi er åbne om de interesserepræsentanter,
der søger at påvirke vores politiske afgørelser, og vi har opfordret vores medlovgivere
Europa-Parlamentet og Rådet til at blive enige med os om en ny interinstitutionel aftale om et
obligatorisk åbenhedsregister
7
, så vi står til ansvar over for borgerne hvad lobbyisme angår på
alle stadier af europæisk lovgivning.
II.
G
ENNEMFØRELSE AF DE
10
PRIORITETER
Kommissionen vil i det kommende år inden for rammerne af de 10 prioriteter fastsat i de
politiske retningslinjer
8
– der blev præsenteret ved starten af vores mandat efter drøftelser
med Europa-Parlamentet og inspireret af Det Europæiske Råds "Strategiske dagsorden for
Unionen i en tid med forandringer" – for at realisere en målrettet og positiv dagsorden med
konkrete mål, der beskytter, styrker og forsvarer borgerne
9
.
1. Nyt skub i beskæftigelse, vækst og investeringer
Et Europa, der bevarer vores livsstil og styrker de unge.
Der er blevet skabt omkring otte mio.
yderligere job gennem de seneste tre år, men arbejdsløsheden, specielt blandt de unge, er
stadig uacceptabel høj i mange medlemsstater. Vores prioritet må være at hjælpe
medlemsstaterne med at skabe de bedst mulige betingelser, for at vores unge kan udvikle de
færdigheder, de har brug for, og blive aktive på arbejdsmarkedet og i samfundet.
Målet med vores nye ungdomsinitiativ er, at alle unge bør have reelle uddannelses-,
efteruddannelses- og beskæftigelsesmuligheder. Ungdommen vil blive prioriteret i
gennemførelsen af den nye dagsorden for færdigheder for Europa. Forslagene vil handle om
modernisering af uddannelse, forbedring af praktikpladsernes kvalitet, og vi vil yderligere
udvikle lærlingenes mobilitet og følge de unges resultater på arbejdsmarkedet, efter at de er
færdige med deres akademiske eller erhvervsmæssige uddannelse. Ungdomsgarantien vil også
4
5
Bilag V.
Bilag IV.
6
Kommissionens afgørelse af 25. november 2014 om offentliggørelse af oplysninger om møder mellem
medlemmer af Kommissionen og organisationer eller selvstændige (C(2014)9051 final) og Kommissionens
beslutning af 25. november 2014 om offentliggørelse af oplysninger om møder mellem generaldirektører i
Kommissionen og organisationer eller selvstændige (C(2014)9048 endelig).
7
COM(2016) 627 final.
8
http://ec.europa.eu/priorities/docs/pg_da.pdf.
9
Derfor vil Kommissionen koncentrere sin kommunikation i 2017 om sine prioriteter på grundlag af
formidlingstiltaget i 2017-2018 under den flerårige finansielle ramme 2014-2020 (C(2016) 6838 af 25.10.2016).
4
kom (2016) 0710 - Ingen titel
1683776_0005.png
blive forstærket, da den er et redskab, der investerer i unge, deres færdigheder og deres første
trin i karrieren
10
samt ungdomsbeskæftigelsesinitiativet
11
. Dette vil støtte medlemsstaternes
foranstaltninger ved at række ud til regionerne og de unge, der har de største behov.
Vi vil lancere det europæiske solidaritetskorps inden udgangen af 2016, hvilket vil skabe
muligheder for unge under 30 år til at bidrage aktivt til samfundet i en ånd af solidaritet og
erhverve nye færdigheder og erfaringer, herunder sprogfærdigheder, i processen.
Det er gennem innovation og de rette investeringer i vores økonomier, at virksomheder skaber
beskæftigelse. Kommissionen vil fordoble både varigheden og den finansielle kapacitet af
Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI), så vi kan bygge videre på
investeringsplanen for Europas hidtidige succes
12
. Den oprindelige fond blev vedtaget af
medlovgiverne på rekordtiden fire og en halv måned, og Kommissionen sætter sin lid til, at
både Europa-Parlamentet og Rådet vil sikre en lige så hurtig aftale om fondens forlængelse og
styrkelse, hvorved bæredygtige investeringer styrkes. Inspireret af EFSI's succes har
Kommissionen ligeledes fremlagt en ekstern investeringsplan for Afrika og EU's nabolande til
at løse nogle af de grundlæggende årsager til migration og fremme beskæftigelse og
bæredygtig vækst i disse regioner
13
.
Vi vil fortsat arbejde på at skabe det rette klima for innovation i Europa, som skal bidrage til
at skabe nye virksomheder og job, tackle samfundsmæssige udfordringer og forbedre
menneskers liv. Ved at integrere innovation i alle Unionens politikker og målrette vores
forsknings-, udviklings-, struktur- og investeringsfonde effektivt, sigter vi mod at gøre Europa
førende inden for nye teknologier og forretningsmetoder, herunder gennem intelligent
specialisering.
Kommissionen vil fortsat arbejde for at opfylde målene for bæredygtig udvikling. Den
cirkulære økonomi frembyder nye innovative muligheder samt vækst- og
beskæftigelsespotentiale. Kommissionen vil gå videre med gennemførelsen af
handlingsplanen for den cirkulære økonomi ved at forbedre kvaliteten og udbredelsen af
genbrug og genanvendelse af plast i EU og økonomien heri samt ved at mindske plasticudslip
i miljøet. Vi vil også forelægge et lovgivningsmæssigt forslag om mindstekrav til kvalitet i
forbindelse med genbrug af vand og en revision af direktivet om drikkevand som opfølgning
af REFIT-evalueringen og det europæiske borgerinitiativ "Right2Water" om retten til vand.
Vi vil udvikle en overvågningsramme for at sikre, at vi fortsat er på rette spor med hensyn til
at opfylde vores ambitioner for den cirkulære økonomi, og at vi kan opnå gensidigt styrkende
fordele for både miljøet og den økonomiske vækst.
10
11
COM(2016) 646 final.
For yderligere at støtte gennemførelsen har vi for nylig foreslået at forhøje den nuværende finansiering af
ungdomsbeskæftigelsesinitiativet med yderligere 2 mia. EUR for perioden 2017-2020.
12
Som nævnt oven for er Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer på blot ét år blevet aktiveret i 27
medlemsstater, og det har udløst investeringer for 138 mia. EUR, herunder ny finansiering for næsten 300 000
små og mellemstore virksomheder.
13
COM(2016) 581 final.
5
kom (2016) 0710 - Ingen titel
1683776_0006.png
Det europæiske semester i 2017 vil fortsat sætte fokus på de nødvendige foranstaltninger, som
medlemsstaterne bør træffe for at skabe investeringer, sunde offentlige finanser og
gennemføre strukturreformer. Kommissionen vil også fremme en positiv finanspolitisk kurs
for euroområdet, der er til støtte for Den Europæiske Centralbanks monetære politik, i sin
kommende henstilling om den økonomiske politik i euroområdet. Kommissionen vil på
grundlag af analysen i de landerapporter, der skal vedtages i februar, udarbejde endnu en
række landespecifikke henstillinger, som vil blive forelagt Rådet i maj.
Vi vil følge op med Europa-Parlamentet og Rådet vedrørende vores forslag om at revidere
den flerårige finansielle ramme (2014-2020)
14
. Vores ambition er et revideret budget, der
styrker opbakningen til EU's prioriteter og er i bedre stand til at reagere hurtigt på uforudsete
omstændigheder, med enklere regler for støttemodtagerne og med øget fokus på resultater. Et
omfattende forslag til den kommende ramme for tiden efter 2020, herunder om egne
indtægter, vil blive fremsat senere. Forslaget vil blive styret af initiativet "EU-budget-
focused-on-results" (et EU-budget, der er fokuseret på at skabe resultater) og afspejle EU's
fremtidige udfordringer og behov i perioden efter 2020 på grundlag af en evaluering af
eksisterende udgiftspolitikker og -instrumenter.
Kommissionen vil fortsætte arbejdet og gennemføre en bred høring om forenkling og
modernisering af den fælles landbrugspolitik for at maksimere dens bidrag til Kommissionens
ti prioriteter og målene for bæredygtig udvikling. Det vil give fokus på specifikke fremtidige
politiske prioriteter under hensyntagen til REFIT-platformens udtalelse, og uden at dette
berører Kommissionens forslag om at revidere den flerårige finansielle ramme. For så vidt
angår landbrugernes position i fødevareforsyningskæden vil Kommissionen om nødvendigt
overveje at træffe yderligere foranstaltninger i lyset af resultaterne af det igangværende
arbejde i taskforcen vedrørende landbrugsmarkederne og forummet på højt plan om
fødevareforsyningskæden.
2. Et forbundet digitalt indre marked
Et Europa, der styrker sine borgere og virksomheder.
Digitale teknologier og digital
kommunikation gennemsyrer alle livets aspekter, og de har skabt nye muligheder for
kreativitet, virksomheder og beskæftigelse, men også understreget behovet for tillid og
cybersikkerhed. Yderligere udnyttelse af det fulde vækstpotentiale, der ved at fuldføre
gennemførelsen af strategien ligger i et forbundet digitalt indre marked, vil fortsat stå højt på
dagsordenen i 2017. Som meddelt i sidste års arbejdsprogram vil vi i de kommende måneder
fremlægge de resterende forslag, såsom moms og REFIT-pakken, der omfatter forslag om e-
handel, elektroniske udgivelser og e-bøger og initiativer om fremme af dataøkonomien,
herunder bekæmpelse af uberettigede hindringer for den frie bevægelighed for
personoplysninger inden for EU.
Vi vil lægge særlig vægt på at arbejde tæt sammen med medlovgiverne for at sikre en hurtig
behandling af de forslag, der allerede er fremsat. Disse forslag omfatter digitale kontrakter
15
,
14
15
COM(2016) 603 final.
COM(2015) 634 final, COM(2015) 635 final.
6
kom (2016) 0710 - Ingen titel
1683776_0007.png
copyright
16
, geografisk blokering
17
, portabilitet
18
, pakkelevering
19
, audiovisuelle
medietjenester
20
, telekommunikation
21
, anvendelsen af 700 MHz-frekvensen for
mobiltjenester
22
og vores nylige forslag om WiFi4EU
23
. Adgangen til gode forbindelser er
afgørende, og Kommissionen vil leve op til sit løfte om at afskaffe roamingafgifterne inden
midten af 2017. Vi vil gennemgå de fremskridt, der er gjort hen imod fuldførelse af det
digitale indre marked, og indkredse de områder, hvor medlovgiverne skal sætte flere kræfter
ind, og eventuelle nødvendige yderligere forslag.
3. En modstandsdygtig energiunion med en fremadrettet politik for klimaændringer
Et Europa, der påtager sig ansvaret for at opfylde de afgivne løfter.
Den hurtige ratifikation
af Parisaftalen viste, at medlemsstaterne kan finde fælles fodslag, når det står klart, at
Unionens virkning gennem fælles handling er større end blot summen af de enkelte dele. Den
har desuden bekræftet EU's globale førerposition vedrørende klimaforandring. Vi har nu brug
for at opfylde vore forpligtelser, så moderniseringen af vores økonomi kan blive realiseret,
samtidig med at vi sikrer en socialt retfærdig overgang. Gennemførelsen af Parisaftalen og af
den internationale aftale om emissioner fra luftfartøjer (Organisationen for International Civil
Luftfart) er en prioritet i denne sammenhæng.
Som allerede nævnt vil vi fortsætte med at leve resultater i forbindelse med vores strategi for
energiunionen, og vi fremlægger inden årets udgang en omfattende pakke med henblik på
forvaltning af moderniseringen af økonomien ved at prioritere energieffektivitet, forfølge
ambitionen om at blive verdensførende inden for vedvarende energi og skabe en retfærdig
løsning for forbrugerne. Dette vil omfatte lovgivning om energieffektivitet, vedvarende
energi, herunder bæredygtighed af bioenergi, elektricitetsmarkedets udformning og
energiunionens forvaltningsregler. Et initiativ til at fremskynde innovation i renere energi vil
støtte forskning og udbredelse på markedet af teknologisk innovation, der er nødvendig for
energieffektivitet og vedvarende energikilder, for at opfylde målene om dekarbonisering i
Parisaftalen og vores 2030-mål. Der er brug for, at alle de lovgivningsforslag om
energiunionen, som Kommissionen fremlagde i 2015 og 2016, bliver prioritetsbehandlet af
Parlamentet og Rådet. Disse forslag omfatter pakken nævnt oven for, pakken om
gasforsyningssikkerhed
24
, EU's emissionshandelssystem
25
og tilknyttede regler om
fordelingen af indsatsen
26
samt arealanvendelse og skovbrug
27
.
16
17
COM(2016) 593 final, COM(2016) 594 final, COM(2016) 595 final, COM(2016) 596 final.
COM(2016) 289 final.
18
COM(2015) 627 final.
19
COM(2016) 285 final.
20
COM(2016) 287 final.
21
COM(2016) 590 final, COM(2016) 591final.
22
COM(2016) 43 final.
23
COM(2016) 589 final.
24
COM(2016) 52 final og COM(2016) 53 final/2.
25
COM(2015) 337 final/2.
26
COM(2016) 482 final/2.
27
COM(2016) 479 final.
7
kom (2016) 0710 - Ingen titel
Vi vil også følge op på vores strategi for mobilitet med lave emissioner, der blev fremlagt i
juli. Målet er at øge effektiviteten af transport ved at imødekomme menneskers og varers
mobilitetsbehov, fremme lavere emissioner, herunder en gradvis overgang til køretøjer med
nulemission, hvilket også vil øge industriens konkurrenceevne. Som et første skridt i den
retning vil vi fremlægge REFIT-revisioner af forordningerne om biler og lette
erhvervskøretøjer, fremlægge strategier om nulemissionsstandarder og emissionsfattige
standarder efter 2020, og direktivet om renere køretøjer for at forbedre incitamenter og regler
i forbindelse med indkøb. Gennem anvendelse af principperne om at brugeren og forureneren
betaler, agter vi at foreslå forbedringer for de medlemsstater, der vælger at gøre brug af
vejafgifter, herunder vedrørende interoperabilitet mellem elektroniske bompengetjenester.
4. Et stærkere og mere fair indre marked med et styrket industrigrundlag
Et Europa, der yder et betydeligt bidrag til vækst og beskæftigelse og står vagt om sin industri,
den
frie bevægelighed for varer, personer, tjenesteydelser og kapital udgør grundlaget for Europas
økonomiske styrke.
Vi har verdens største indre marked, og de reformer, der er fastlagt i
strategien for det indre marked, skal frigøre dets fulde potentiale. I synergi med vores andre
strategier vil dette skabe de rigtige betingelser for bæredygtig konkurrenceevne i den
europæiske økonomi og støtte innovation, digitalisering og den industrielle omlægning.
De fremtidige resultater, der allerede er bebudet, omfatter foranstaltninger til at hjælpe
SMV'er og nystartede virksomheder med at vokse, en pakke om intellektuelle
ejendomsrettigheder og en tjenesteydelsespakke for at overkomme hindringer på markedet for
tjenesteydelser. Vi vil fremlægge et initiativ om selskabsret for at lette anvendelsen af digitale
teknologier i hele en virksomheds livscyklus og ved grænseoverskridende fusioner og
spaltninger.
Næste år vil Kommissionen tage initiativ til at styrke det indre marked for varer, navnlig ved
at fremme gensidig anerkendelse og tackle den stigende mængde af produkter, der ikke
opfylder kravene, på EU's marked via REFIT-revisioner af den relevante lovgivning. Det vil
give iværksættere mulighed for lettere at tilbyde deres produkter på tværs af grænserne,
samtidig med at der er incitament til at fremme overholdelse af lovgivningen og genskabe lige
vilkår, hvilket vil være til gavn for virksomheder og borgere. Vi vil også indføre et initiativ
om koordinerede vurderinger af sundhedsteknologi.
Med udgangspunkt i strategien for lavemissionsmobilitet vil Kommissionen arbejde på en
integreret måde om mobilitet, konnektivitet og automobilindustriens fremtid, som skal kunne
klare strukturelle udfordringer og genopbygge tilliden til industriens vilje og evne til at
håndtere emissioner fra biler. Vi vil navnlig fortsætte arbejdet med de lovgivningsmæssige
rammer, opbygning af økosystemer, ressourceeffektivitet og standardisering for at fremme
markedsføringen af stadig mere effektive autonome køretøjer, der er forbundet med
internettet.
For så vidt angår rumindustrien, vil Kommissionen i 2017 som opfølgning på den europæiske
forsvarshandlingsplan og rumstrategien for Europa iværksætte et initiativ for at sikre
pålidelige, sikre og omkostningseffektive satellitkommunikationstjenester for offentlige
8
kom (2016) 0710 - Ingen titel
1683776_0009.png
myndigheder (statslig satellitkommunikation — GOVSATCOM) samt foranstaltninger til at
lette markedsudbredelsen af rumtjenester og -data.
Det er afgørende, at reglerne for det indre marked håndhæves, hvis det skal sikres, at reglerne
giver resultater. I 2017 vil Kommissionen som en del af et bredere fokus på håndhævelse
fremlægge forslag om at modernisere og strømline problemløsningsværktøjer, inklusive
SOLVIT-netværket, og fremme borgernes og virksomhedernes kendskab til deres rettigheder.
Dette vil omfatte markedsinformationsværktøjet for det indre marked og den fælles digitale portal
for at støtte virksomheder og hjælpe dem med at udvikle grænseoverskridende aktiviteter i hele det
indre marked under hensyntagen til REFIT-platformens udtalelse.
Der vil blive fremsat forslag om
at gøre de nationale konkurrencemyndigheder endnu mere effektive i deres håndhævelse af
regler, der sikrer et konkurrencedygtigt miljø i det indre marked.
Kommissionen vil, i overensstemmelse med Det Europæiske Råds opfordring til at gøre
hurtige fremskridt for at sikre erhvervslivet lettere adgang til finansiering og støtte
investeringer i realøkonomien, foretage en midtvejsrevision af handlingsplanen for
kapitalmarkedsunionen, identificere de tilbageværende hindringer og eventuelle yderligere
nødvendige foranstaltninger. Vi foreslår et enkelt, effektivt og konkurrencedygtigt personligt
EU-pensionsprodukt, der tager sigte på at reducere hindringer for levering af tjenesteydelser
på tværs af grænserne og øge konkurrencen mellem pensionsselskaber, en REFIT-revision af
forordningen om europæisk markedsinfrastruktur (EMIR), en strategi for bæredygtig
finansiering, foranstaltninger, der fremmer finansiering af infrastrukturselskaber, og en
handlingsplan for finansielle tjenesteydelser i detailleddet for at nedbryde nationale barrierer,
som forhindrer forbrugere i at opnå den bedste værdi og de bedste valgmuligheder og priser,
og at drage fordel af nye finansielle teknologier. Kommissionen vil endvidere sikre
opfølgning på opfordringen til indsendelse af dokumentation om den kumulative virkning af
lovgivningen på det finansielle område, idet der også tages hensyn til REFIT-platformens
udtalelse om indberetningskrav. Og Kommissionen vil fremskynde de resterende forslag, som
allerede er blevet bebudet, herunder lovgivning om omstrukturering af virksomheder og en ny
chance for at sikre, at når virksomheder går fallit, så afvikles de på en fair og effektiv måde,
og iværksættere får en ny chance.
Sunde skattevilkår skal være enkle og effektive for virksomheder, der opererer på tværs af
grænserne, samtidig med at det sikres, at disse selskaber retfærdigt og effektivt bidrager til
skattebetaling på de steder, hvor de rent faktisk skaber deres overskud. Sideløbende med dette
arbejdsprogram relancerer Kommissionen det fælles konsoliderede selskabsskattegrundlag
med et obligatorisk fælles skattegrundlag som det første skridt
28
. Kommissionen fremlægger
også yderligere foranstaltninger til at bekæmpe skattesvig og skatteunddragelse, herunder via
tredjelande
29
. Under hensyntagen til den igangværende høring kunne yderligere
foranstaltninger vedrørende gennemsigtighed på skatteområdet i det kommende år indeholde
et forslag om at forstærke tilsynet med dem, der promoverer og muliggør aggressive
skatteplanlægningsordninger. Kommissionen vil som et centralt element i den eksterne
strategi til effektiv beskatning arbejde sammen med medlemsstaterne for at færdiggøre en
28
29
COM(2016) 683 og COM(2016) 685.
COM(2016) 686 og COM(2016) 687.
9
kom (2016) 0710 - Ingen titel
1683776_0010.png
EU-liste over jurisdiktioner i tredjelande, der ikke overholder internationale standarder for
god forvaltningspraksis på skatteområdet og gennemførelse af relevante internationale aftaler
om bedste praksis for bekæmpelse af overførsel af overskud og udhuling af skattegrundlaget.
Hvert år koster grænseoverskridende momssvig i vores medlemsstater skatteyderne ca. 50
mia. EUR. Samtidig er den administrative byrde ved overholdelse af momsreglerne stor for
mindre virksomheder, og tekniske nyskabelser medfører nye udfordringer for en effektiv
skatteopkrævning. Kommissionen vil derfor fremskynde foranstaltninger til at gennemføre
momshandlingsplanen for at forenkle momsreglerne for mindre virksomheder og fastsætte
grundlaget for en moderne, mere effektiv, erhvervsvenlig og bedragerisikker endelig
momsordning i hele Europa under hensyntagen til REFIT-platformens udtalelser. Et
nøgleelement i denne reform er en mere effektiv og forholdsmæssig tilgang til momssatser.
5. En dybere og mere retfærdig Økonomisk og Monetær Union
Et Europa, der beskytter vores økonomier og sikrer lige vilkår for arbejdstagere og
virksomheder.
Euroen giver store økonomiske fordele, der ofte er usynlige, da den har
etableret sig som en global valuta. Landene i euroområdet sparede 50 mia. EUR i
rentebetalinger på deres gæld i år takket være den lave rente og den Europæiske Centralbanks
monetære politik. Kommissionen støtter ambitionen og de køreplaner, der blev fremlagt i de 5
formænds rapport om fuldførelsen af Den Økonomiske og Monetære Union (ØMU).
Hvidbogen om Europas fremtid, der fastlægger skridtene i en reform af et EU med 27
medlemsstater 60 år efter Rom-traktaterne, vil også omfatte ØMU'ens fremtid og forberedelse
af ØMU'ens anden fase i den nye politiske og demokratiske situation, herunder en
stabilitetsorienteret revision af stabilitets- og vækstpagten og opfølgning på traktatens artikel
16 om stabilitet, samordning og styring i Den Økonomiske og Monetære Union (hvilket
handler om at indarbejde denne traktats indhold i Den Europæiske Unions retlige rammer). Vi
vil også gennemgå det europæiske finanstilsynssystem (ESFS) for at styrke effektiviteten af
overvågningen af både makro- og mikrotilsynsniveau. Vedtagelsen af forslaget om en samlet
repræsentation for euroområdet i Den Internationale Valutafond
30
bør fremskyndes.
Fuldførelsen af bankunionen, og i denne sammenhæng opnåelse af enighed om forslaget om
en fælles europæisk indskudsgarantiordning
31
, er fortsat en prioritet. Kommissionen vil også, i
lyset af de seneste overvejelser på internationalt plan, gennemgå dele af banklovgivningen og
foreslå målrettede ændringer af forordningen og direktivet om kapitalkrav samt direktivet om
genopretning og afvikling af banker for at gøre bankerne endnu mere modstandsdygtige,
samtidig med at reglerne forenkles for dem, der har en mere enkel forretningsmodel, fremme
investeringer, navnlig i små og mellemstore virksomheder, og styrke de eksisterende
risikoreducerende foranstaltninger, navnlig via gennemførelsen af de globale standarder for
systembankers samlede tabsabsorberende evne. Nøglen til at fremme en højere grad af privat
risikodeling inden for ØMU'en er større fremskridt mod kapitalmarkedsunionen. Vedtagelsen
30
31
COM(2015) 603 final.
COM(2015) 586 final/2.
10
kom (2016) 0710 - Ingen titel
1683776_0011.png
af de verserende forslag om securitisering
32
og prospekter i forbindelse med værdipapirer
33
bør fremskyndes.
Kommissionen er fast besluttet på at fremme social konvergens i opadgående retning og
styrke den sociale dimension af europæisk integration. På grundlag af dokumentation
indsamlet i forbindelse med dette års offentlige høring foreslår vi en europæisk søjle for
sociale rettigheder, der fastlægger principperne for et EU, der bygger på social retfærdighed.
Søjlen vil fastlægge en ramme af principper til fremme af fair og lige vilkår i en europæisk
social markedsøkonomi. Dette vil give en politisk rettesnor for fair og dynamiske
arbejdsmarkeder, hvor alle borgere har mulighed for at anvende deres talenter, og for
velfungerende og bæredygtige velfærdssystemer, som afspejler vore dages virkelighed, der er
under hastig forandring. Det vil blive ledsaget af tilknyttede initiativer, som f.eks. initiativer
til tackling af udfordringer vedrørende balancen mellem arbejdsliv og privatliv for
erhvervsaktive familier.
6. Handel: En fornuftig og afbalanceret frihandelsaftale med USA
Et Europa, der er åbent og handler med vore partnere, samtidig med at det styrker dets
beskyttelsesinstrumenter.
I vore dages globale økonomi er handel af afgørende betydning for
vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne. Handel betyder beskæftigelse – for hver 1 mia.
EUR, vi genererer i eksport, skabes der 14 000 ekstra job i EU. Og mere end 30 mio. job, dvs.
1 ud af 7 af alle job i EU, afhænger nu af eksporten til resten af verden. Det er grunden til, at
EU fortsat går ind for et åbent, regelbaseret handelssystem.
Med udgangspunkt i EU's vellykkede netværk af frihandelsaftaler vil Kommissionen fortsætte
forhandlingerne med USA, Japan, Mercosur, Mexico, Tunesien og ASEAN-landene. Vi vil
søge nye mandater til at indlede forhandlinger med Tyrkiet, Australien, New Zealand og
Chile. Vi vil fortsætte arbejdet i WTO, herunder plurilaterale aftaler, samt arbejde for en
hurtig ratifikation af den omfattende økonomi- og handelsaftale (CETA) med Canada.
Vi ønsker også at sikre, at handelen forbliver retfærdig ved at ajourføre og modernisere EU's
handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter for at sikre, at de er fuldt ud bæredygtige i lyset af
nye økonomiske udfordringer såsom overkapacitet og ændrede retslige realiteter, som f.eks.
udløbet af visse bestemmelser i protokollerne om tiltrædelse af WTO. Det er nu vigtigt, at
Rådet løser de fastkørte forhandlinger om Kommissionens forslag fra 2013 om modernisering
af de handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter, herunder en reform af reglen om den lavest
mulige told
34
. Det Europæiske Råd opfordrede den 21. oktober 2016 til hurtig indgåelse af en
afbalanceret aftale om Rådets holdning til en omfattende modernisering af alle de
handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter inden udgangen af 2016.
Kommissionen er i lyset af EU's og USA's fælles værdier samt den strategiske, politiske og
økonomiske betydning af det transatlantiske forhold rede til at indgå en ambitiøs, afbalanceret
handels- og investeringspartnerskabsaftale af høj kvalitet. På grund af de kommende valg i
32
33
COM(2015) 472 final/2.
COM(2015) 583 final.
34
COM(2013) 192 final.
11
kom (2016) 0710 - Ingen titel
1683776_0012.png
USA og den uundgåelige opbremsning i forhandlingstempoet vil begge parter bestræbe sig på
at konsolidere de fremskridt, der allerede er gjort. Kommissionen er parat til snarest muligt at
samarbejde med USA's nye regering på basis af Kommissionens mandat, der blev bekræftet
på Det Europæiske Råds møde den 21. oktober 2016
35
.
Kommissionen vil også spille en central rolle i gennemførelsen af det globale forum i G20-
regi om overkapacitet på stålområdet.
7. Et område med retfærdighed og grundlæggende rettigheder baseret på gensidig tillid
Et Europa, der forsvarer og beskytter vores værdier som frihed, demokrati og retsstatsprincippet.
Der er i betragtning af de aktuelle trusler, som Europa står over for, en central og fælles
interesse i sikkerhed ved og inden for vores grænser. Terrortruslen har aldrig før været så
vidtrækkende i Europa. Vi agter at følge op på EU's sikkerhedsdagsorden med aktioner, som
kan bane vej for en sikkerhedsunion i EU og styrke kontrollen ved vores grænser. Dette vil
omfatte et EU-system vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS), således at der
sker en automatisk kontrol af visumfritagne tredjelandsstatsborgere, som ønsker at rejse ind i
Schengenområdet, der vil supplere det ind- og udrejsesystem for tredjelandsstatsborgere, som
Kommissionen allerede har foreslået
36
, og som sammen med vores forslag til systematisk
kontrol af EU-borgere, der passerer EU's ydre grænser, bør vedtages hurtigt
37
. Vi vil også
forelægge forbedringer af Schengeninformationssystemet, og vi vil gøre vores nuværende og
fremtidige retshåndhævelses- og grænseforvaltningssystemer mere interoperable og derved
følge op på det igangværende arbejde i gruppen på højt plan vedrørende informationssystemer
og interoperabilitet. Og vi vil fremlægge et initiativ om at sikre adgang til elektroniske beviser
på grund af den stigende betydning heraf for effektive strafferetlige efterforskninger og
retsforfølgelser til bekæmpelse af alvorlig kriminalitet og terrorisme.
Kommissionen vil i de kommende måneder fortsætte med at gennemføre EU's handlingsplan
for bekæmpelse af finansiering af terrorisme gennem forslag om harmoniserede sanktioner for
at forebygge hvidvaskning af penge, ulovlige kontantbevægelser, ulovlig handel med
kulturgoder og indefrysning og konfiskation af kriminelles aktiver. Vi arbejder også på at
opgradere Europol og navnlig finansieringen af det europæiske center for bekæmpelse af
terrorisme. Vi vil rapportere månedligt om fremskridt hen imod en sikkerhedsunion
38
, og vi
vil samarbejde med Europa-Parlamentet og Rådet med henblik på en rettidig aftale om vigtige
foranstaltninger for at bekæmpe misbrug af skydevåben og kriminalisere adfærd, herunder
udenlandske terrorkrigeres rejser.
Retten til sikkerhed kan aldrig være på bekostning af respekten for andre grundlæggende
rettigheder, herunder retten til beskyttelse af personoplysninger. Forordningen om europæiske
Det Europæiske Råds konklusioner — Bruxelles, 20.-21. oktober 2016, pkt. 14:
"...Rådet opfordrer
Kommissionen til at fortsætte forhandlingerne med de amerikanske myndigheder for at blive i stand til at
forelægge en ambitiøs, afbalanceret og omfattende frihandelsaftale."
36
COM(2016) 194 final og COM(2016) 196 final.
37
COM(2015) 670 final.
38
Kommissionens første statusrapport om fremskridt hen imod en effektiv og reel sikkerhedsunion blev vedtaget
den 12. oktober 2016 — COM(2016) 670 final.
35
12
kom (2016) 0710 - Ingen titel
1683776_0013.png
databeskyttelsesregler
39
finder anvendelse fra 2018, og Kommissionen vil sikre, at EU's
institutioner, organer, agenturer og kontorer er omfattet af det samme høje beskyttelsesniveau
for personoplysninger. Kommissionen vil i samme ånd også undersøge nye afgørelser om
tilstrækkeligt beskyttelsesniveau ved udveksling af personoplysninger med tredjelande for at
sikre høje standarder, når personoplysninger overføres til tredjelande. Vi vil fremlægge en
REFIT-revision af direktivet om databeskyttelse inden for elektronisk kommunikation for at
ajourføre dette på baggrund af den seneste teknologiske udvikling og under hensyntagen til
REFIT-platformens udtalelse. Vi vil også vurdere mulighederne for horisontale eller
yderligere sektorspecifikke foranstaltninger på EU-plan til at beskytte whistleblowere, der
afslører ulovlig adfærd.
Vi vil også fortsætte vort arbejde med henblik på Unionens tiltrædelse til den europæiske
menneskerettighedskonvention under fuld hensyntagen til Domstolens afgørelse. Og da
uafhængige, effektive retssystemer understøtter økonomisk vækst og opretholder deres
grundlæggende rettigheder, vil vi fortsat arbejde sammen med Europa-Parlamentet og
medlemsstaterne om at fremme og forsvare retsstatsprincippet.
8. Mod en ny migrationspolitik
Et Europa, der beskytter vores grænser og giver resultater med en ansvarlig
migrationspolitik.
Håndtering af migrationsstrømme, samtidig med at det sikres, at de, der
søger tilflugt altid finder et sikkert tilflugtssted her, er fortsat en daglig udfordring. Gennem
det seneste år har Kommissionen fremskyndet arbejdet sammen med Europa-Parlamentet,
Rådet og medlemsstaterne som led i den europæiske dagsorden for migration for at muliggøre
en hurtig og koordineret reaktion på flygtningekrisen og fastlægge en langsigtet ramme
baseret på solidaritet og ansvarlighed.
EU's vilje til at imødegå krisens virkninger har ført til et hidtil uset dagligt engagement på
lokalt niveau. Kommissionen, EU's agenturer og medlemsstaterne har arbejdet sammen om at
redde liv til søs og at støtte de medlemsstater, der ligger i frontlinjen. Mere end 15 mia. EUR
fra EU-budgettet er blevet øremærket til EU's reaktion på flygtningekrisen. Erklæringen fra
EU og Tyrkiet er et afgørende skridt til at standse smugling af migranter, bringe orden i
migrationsstrømmene og forebygge tab af liv. Kommissionen vil i 2017 fastholde energien i
dens arbejde for at levere direkte støtte til flygtninge og deres integration i værtssamfund i
Europa og i tredjelande, sikre en bedre håndtering af migrationen ved de mest belastede
grænseregioner, bekæmpe smugling af migranter og menneskehandel, navnlig for uledsagede
mindreårige, og vedrørende tilbagesendelse af irregulære migranter.
Vores ydre grænser er mere end nogensinde et fælles ansvar med et område med fri
bevægelighed inden for grænserne. Der er taget skridt til at få Schengenområdet med fri
bevægelighed for personer tilbage mod normaltilstanden. På mindre end et år har EU
opbygget et permanent system til at sikre grænsernes beskyttelse og forebygge og afhjælpe
39
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om
ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse) (EUT L 119 af 4.5.2016, s. 1).
13
kom (2016) 0710 - Ingen titel
1683776_0014.png
svagheder i kontrollen af personer, der indrejser i EU, gennem en operationel europæisk
grænse- og kystvagt.
En fuldstændig vifte af migrationsinstrumenter skal være på plads for en permanent kapacitet
til at håndtere migration på en troværdig og holdbar måde. Alle de nødvendige elementer er
nu til behandling i Europa-Parlamentet og Rådet. Det er nødvendigt med en hurtig vedtagelse
af hovedforslagene, såsom reformen af Dublinreglerne om det fælles europæiske
asylsystem
40
, omdannelsen af Det Europæiske Asylstøttekontor til et fuldgyldigt EU-
asylagentur
41
, forstærkelsen af Eurodac
42
, de nye rammer for genbosættelse
43
samt
foranstaltninger for at håndtere lovlig migration
44
, for at opnå den fuldstændige og
sammenhængende tilgang, som EU har brug for til at håndtere migrationsudfordringen.
Med udgangspunkt i de første resultater af den nylige ramme for partnerskab med tredjelande
som led i den europæiske dagsorden for migration
45
skal EU-institutionerne og
medlemsstaterne arbejde for at migrationsspørgsmål er kernen i og en forudsætning for
kvaliteten af forbindelserne med alle de vigtigste oprindelses- og transitpartnerlande.
Oprindelses- og transitlande er begyndt at indgå i et mere dybtgående samarbejde om at
forhindre ulovlig migration og vedrørende tilbagesendelse. Vi skal også indføre effektive
lovlige veje til EU, om det er gennem lovlig migration eller genbosættelse.
Næste år vil vi gøre status over de forskellige arbejdsstrenge inden for strategiens rammer for
at fremlægge en omfattende vurdering af de fremskridt, der er gjort i retning af en mere
effektiv og holdbar håndtering af migration, og vi vil indkredse de områder, hvor der er behov
for en yderligere indsats.
9. En stærkere global aktør
Et Europa, der yder beskyttelse, forsvarer også vores interesser uden for vores grænser.
Europa er en blød magt med global betydning. EU vil fortsat gennem den globale strategi og
den reviderede europæiske naboskabspolitik anvende alle de tilgængelige instrumenter, som
EU har til sin rådighed, til at støtte sine partnere med økonomisk og politisk stabilisering,
reformer og opbygning af modstandskraft. Kommissionen vil gennem sin udvidelsesprocess
fortsætte med at skabe fælles stabilitet og velstand sammen med kandidatlandene.
Blød magt er imidlertid ikke nok i en stadig mere konfliktfyldt verden. Kommissionen vil
derfor senere i år fremlægge en europæisk forsvarshandlingsplan, der vil undersøge, hvordan
EU's politikker og instrumenter kan sikre, at industrien og færdighedsbasen vil være i stand til
at levere de forsvarskapaciteter, der er identificeret på baggrund af nuværende og fremtidige
sikkerhedsudfordringer. Kommissionen vil som opfølgning hertil foreslå, at der oprettes en
europæisk forsvarsfond til fremme af forskning og innovation og til at bidrage til at styrke det
40
41
COM(2016) 270 final/2.
COM(2016) 271 final.
42
COM(2016) 272 final/2.
43
COM(2016) 468 final.
44
COM(2016) 378 final.
45
COM(2016) 385 final.
14
kom (2016) 0710 - Ingen titel
1683776_0015.png
europæiske forsvars teknologiske og industrielle basis og til yderligere at stimulere
udviklingen af vigtige forsvarskapaciteter. Derudover vil der blive foreslået yderligere
foranstaltninger vedrørende offentlige indkøb på forsvarsområdet.
Kommissionens verserende forslag om at ændre instrumentet, der bidrager til stabilitet og
fred, har til formål at afhjælpe mangler i Den Europæiske Unions evne til at støtte
partnerlandene i at forebygge og håndtere kriser på egen hånd, navnlig gennem
kapacitetsopbygning til støtte for sikkerhed og udvikling. På grund af de umiddelbare trusler
mod fred og stabilitet og dermed også mod udvikling i en række centrale partnerlande er det
vigtigt, at Europa-Parlamentet og Rådet hurtigt vedtager dette forslag.
Den Europæiske Union vil fortsat bestræbe sig på at løse igangværende konflikter og kriser i
dets nabolande og globalt og bidrage til de igangværende bestræbelser, der udfoldes af De
Forenede Nationer og andre internationale aktører i denne henseende. Kommissionen og den
højtstående repræsentant vil vedtage en EU-strategi for Syrien, som beskriver, hvordan
Europa kan fortsætte med at yde humanitær støtte og bidrage til politisk overgang,
stabilisering og genopbygning med henblik på at genskabe en fredelig syrisk stat og et
pluralistisk, tolerant civilsamfund i Syrien.
Afrika vil fortsat være en af EU's vigtigste strategiske partnere, og den nylige flygtningekrise
har endnu en gang understreget betydningen af at investere i bæredygtige og gode
forbindelser med de afrikanske lande i en ånd af fælles ansvar. Rammekontrakten for
partnerskabet og den specifikke støtte, som ydes af EU's nødtrustfond for Afrika og EU's nye
eksterne investeringsplan (EIP)
46
, afspejler vores vilje til at arbejde hånd i hånd med vores
afrikanske partnere og for at stå sammen over for vores globale udfordringer. Med henblik på
det femte topmøde mellem EU og Afrika, der vil finde sted i slutningen af 2017, vil vi derfor
foreslå en ny tilgang, som skal definere EU's strategiske mål og prioriteter vedrørende
forbindelserne med Afrika. Den vil også bidrage til den afrikanske søjle i post-Cotonou-
rammen, som Kommissionen vil fremlægge om kort tid, og den afgørende betydning af vores
handelsforbindelser med afrikanske partnere bør også fremhæves.
Kommissionen vil, som allerede bebudet, også foreslå en ny europæisk konsensus om
udvikling, der tilpasses vores udviklingspolitik med FN's 2030-dagsorden for bæredygtig
udvikling og sikrer, at vores udviklingspolitik kan udfylde sin rolle fuldt ud i gennemførelsen
af målene for bæredygtig udvikling.
10. En Union med demokratiske forandringer
Et Europa, der påtager sig ansvaret, lytter og giver resultater.
Det at levere en Union med
demokratiske forandringer — den bredeste af de 10 prioriteter, Kommissionen har sat sig selv
— har aldrig været mere presserende. Unionens fremtid afhænger på dette kritiske tidspunkt
af, at de europæiske borgere bliver forsikret om, at vi sammen er i stand til at beskytte, styrke
og forsvare dem, og at vi sammen er med til at skabe positive og bæredygtige perspektiver for
deres fremtid.
46
COM(2016) 581 final.
15
kom (2016) 0710 - Ingen titel
1683776_0016.png
Bedre regulering, ansvarlighed og gennemsigtighed er fortsat kernen i denne Kommissions
forretningsmodel, og alle EU-institutionerne er nødt til at anvende disse principper på en
sammenhængende og engageret måde, hvis vi ønsker at genvinde borgernes tillid.
Kommissionen vil arbejde tæt sammen med Europa-Parlamentet og Rådet for at sikre, at den
interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning er fuldt ud gennemført og anvendt og vil også
indlede konstruktive forhandlinger med begge institutioner om vores nylige forslag om et
obligatorisk åbenhedsregister for Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen.
Kommissionen
vil også fremlægge ændringer til rammeaftalen med Europa-Parlamentet for at sikre, at medlemmer
af Kommissionen kan stille op til valg til Europa-Parlamentet.
Kommissionen vil fremsætte forslag om lovgivning, der skal tilpasse eksisterende retsakter
med traktatens bestemmelser om delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter, og således
udfase forskriftsproceduren med kontrol. Vi vil også vurdere den demokratiske legitimitet af
de eksisterende procedurer for vedtagelse af delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter
og overveje mulighederne for at ændre de eksisterende procedurer for vedtagelse af visse
sekundære retsakter.
Kommissionen har til hensigt at intensivere sin indsats om anvendelsen, gennemførelsen og
håndhævelsen af EU-retten, for at sikre at EU's retslige instrumenter har den tilsigtede
virkning. Dette omfatter pakken af foranstaltninger til bedre håndhævelse af reglerne for det
indre marked, et REFIT-forslag på det miljømæssige område efter det nylige sundhedstjek om
at forenkle miljørapporteringen, foranstaltninger, der kan lette adgangen til domstolsprøvelse
og støtte sikring af overholdelse af miljøbestemmelser i medlemsstaterne.
III.
D
E TRE INSTITUTIONER FREMSKYNDER LEVERING AF RESULTATER INDEN FOR DE
10
PRIORITETER
Vores dagsorden, som blev lanceret i formandens tale om Unionens tilstand den 14.
september 2016
47
, afspejler ikke blot, hvad vi har erfaret, at borgerne forventer af EU, og
vores dialoger med de direkte valgte medlemmer af Europa-Parlamentet
48
og Rådet, hvor alle
de nationale regeringer er repræsenteret
49
, samt input fra Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg
50
og Regionsudvalget
51
, men den er også i fuld overensstemmelse med de
prioriteter, som de 27 stats- og regeringschefer udpegede i Bratislava
52
.
Denne Kommission vil i de kommende år udelukkende fokusere på at levere resultater, men
vi kan ikke gøre det alene. Vores konstruktive dialog med Europa-Parlamentet og Rådet forud
for forelæggelsen af dette arbejdsprogram har i overensstemmelse med den nye
47
http://ec.europa.eu/priorities/state-union-2016_da.
Se også hensigtserklæringen, som er undertegnet af
formanden og førstenæstformanden og rettet til formanden for Europa-Parlamentet og formanden for Rådet. På
denne baggrund diskuterede førstenæstformanden med Rådet for Almindelige Anliggender den 20. september,
og Kommissionen mødtes den 3. og 4. oktober med Udvalgsformandskonferencen.
48
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2016-
0312+0+DOC+XML+V0//DA
49
Brev af 4. oktober fra formanden for Rådet for Almindelige Anliggender til Kommissionens formand og
førstenæstformand.
50
http://www.eesc.europa.eu/resources/docs/eesc_contribution-to-ec--2017-workprogramme_en.pdf
51
https://toad.cor.europa.eu/corwipdetail.aspx?folderpath=RESOL-VI/010&id=24254
52
http://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2016/09/16-bratislava-declaration-and-roadmap
16
kom (2016) 0710 - Ingen titel
1683776_0017.png
interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning
53
skabt en fælles forståelse af de fremtidige
prioriteter. Kommissionen betragter denne aftale som et fælles tilsagn om at fokusere på
vigtige og presserende ting, samtidig med at det tilstræbes at skabe enkel, evidensbaseret,
forudsigelig og forholdsmæssig lovgivning, der giver borgere og virksomheder de størst
mulige fordele.
Vi ser derfor frem til i de næste uger at arbejde sammen med Europa-Parlamentet og Rådet
for at nå til enighed mellem de tre formænd om en fælles erklæring, der fastsætter de
generelle mål og prioriteter for 2017 og udpeger forslag, der fortjener prioritetsbehandling i
lovgivningsprocessen. Dette er en ny fælles forpligtelse inden for den interinstitutionelle
aftale
54
. Dette arbejdsprogram danner grundlag for disse fælles overvejelser og fremhæver de
verserende forslag
55
, som Kommissionen mener, det er vigtigst at gå hurtigt frem med,
således at EU kan vende forslag til handling og skaffe resultater de steder, hvor der er mest
behov for det.
53
54
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2016:123:FULL&from=DA
Punkt 7 i den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning.
55
Bilag III.
17