Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0784
Offentligt
1700083_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 9.12.2016
COM(2016) 784 final
2016/0388 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome
EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter
DA
DA
kom (2016) 0784 - Ingen titel
1700083_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Autonome toldkontingenter er nødvendige for visse produkter, når produktionen i EU ikke i
tilstrækkelig grad opfylder EU-industriens behov. Der bør åbnes nye EU-toldkontingenter til
nultold eller nedsat told for passende mængder, uden at ligevægten på markedet for disse
produkter forstyrres.
Den 17. december 2013 vedtog Rådet forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og
forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter (i det
følgende benævnt "forordningen"), så efterspørgslen i EU efter de pågældende produkter kan
efterkommes på de bedst mulige betingelser.
Forordningen ændres hvert halve år med det formål at imødekomme behovene hos EU's
erhvervsliv. Kommissionen har med bistand fra Gruppen for Økonomiske Tarifspørgsmål
gennemgået alle ansøgninger om autonome toldkontingenter fremsendt af medlemsstaterne.
Kommissionen skønner på grundlag af denne gennemgang, at det vil være berettiget at åbne
autonome toldsatser for visse nye produkter, der p.t. ikke er opført i bilaget til forordningen.
Hvad angår visse andre produkter skal ordlyden af varebeskrivelsen ændres, der skal tildeles
nye Taric-koder, der skal tilføjes en slutdato, eller det er blevet nødvendigt at øge/nedsætte
den oprindelige kontingentmængde. Produkter, for hvilke toldkontingenter ikke længere er i
EU's økonomiske interesse, bør trækkes tilbage.
Af hensyn til klarheden anbefales det at offentliggøre en konsolideret version af bilaget til
Rådets forordning (EU) nr. 1388/2013, som vil erstatte det tidligere bilag.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
Dette forslag har ingen negative virkninger for lande, der har indgået en
præferencehandelsaftale med Den Europæiske Union (f.eks. den generelle
toldpræferenceordning, ordningen for lande i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS),
frihandelsaftaler, kandidatlande og potentielle kandidatlande).
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
Forslaget er i overensstemmelse med EU's politikker inden for landbrug, handel, erhverv,
udvikling og eksterne forbindelser.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
Retsgrundlaget for dette forslag er artikel 31 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde.
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
Forslaget hører under Unionens enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor ikke
anvendelse.
DA
2
DA
kom (2016) 0784 - Ingen titel
1700083_0003.png
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, idet de påtænkte
foranstaltninger er i overensstemmelse med principperne om forenkling af procedurerne for
erhvervsdrivende, der beskæftiger sig med udenrigshandel, og med Kommissionens
meddelelse vedrørende autonome toldsuspensioner og toldkontingenter
1
. Dette forslag går
ikke videre, end hvad der er nødvendigt for at nå de tilstræbte mål i overensstemmelse med
traktatens artikel 5, stk. 4.
Valg af retsakt
"Toldsatserne
i den fælles toldtarif fastsættes af Rådet på forslag af Kommissionen"
i henhold
til artikel 31 i traktaten. Derfor er en forordning det rette instrument.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Efterfølgende evalueringer/kvalitetskontrol af gældende lovgivning
Ordningen for autonome toldkontingenter har været en del af en evalueringsundersøgelse om
autonome toldsuspensioner, der blev foretaget i 2013, idet autonome kontingenter er
foranstaltninger svarende til autonome suspensioner, bortset fra, at kvoter har en begrænset
importmængde. Her blev det konkluderet, at den vigtigste begrundelse for ordningen stadig er
gyldig. Omkostningsbesparelserne kan være betydelige for virksomheder i EU, der importerer
varer under ordningen. Disse besparelser kan, afhængigt af det produkt, den virksomhed og
den sektor, der er tale om, føre til større fordele (f.eks. bedre konkurrenceevne, mere effektive
produktionsmetoder, oprettelse eller opretholdelse af arbejdspladser i EU osv.).
Høringer af interesserede parter
Dette forslag er udarbejdet bistand fra Gruppen for Økonomiske Tarifspørgsmål, der samler
delegationer fra alle medlemsstaterne samt Tyrkiet.
Hver anmodning (nye eller ændrede anmodninger) er blevet nøje vurderet af gruppen. Der er i
undersøgelsen af hvert tilfælde lagt vægt på behovet for, at en eventuel skade for
producenterne i EU forhindres, og at EU-produktionens konkurrenceevne styrkes.
Alle anførte kontingenter afspejler, hvad der blev aftalt under drøftelserne i Gruppen for
Økonomiske Tarifspørgsmål. Der blev ikke henvist til eventuelt alvorlige risici med
uoprettelige følger.
Konsekvensanalyse
Den foreslåede ændring er af teknisk karakter og vedrører kun dækningen af de kontingenter,
der er anført i bilaget til forordning (EU) nr. 1388/2013. Der er ikke foretaget nogen
konsekvensanalyse for dette forslag.
Grundlæggende rettigheder
Forslaget har ingen indvirkning på de grundlæggende rettigheder.
1
EUT C 363 af 13.12.2011, s. 6.
DA
3
DA
kom (2016) 0784 - Ingen titel
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen finansielle virkninger for udgifterne, men har finansielle virkninger for
indtægterne i form af et fald i ikke-opkrævet told svarende til et samlet beløb på ca.
15,2 mio. EUR om året. Virkningerne for de traditionelle egne indtægter på budgettet er
12,2 mio. EUR om året (80 % x 15,2 mio. EUR om året).
5.
ANDRE FORHOLD
Planer for gennemførelsen og foranstaltninger til overvågning, evaluering og
rapportering
De foreslåede foranstaltninger behandles inden for rammerne af TARIC (Den Europæiske
Unions integrerede toldtarif) og anvendes af toldadministrationerne i medlemsstaterne.
Kontrol af den endelige anvendelse af nogle af de produkter, der er omfattet af forordningen,
vil blive foretaget i henhold til artikel 254 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen.
DA
4
DA
kom (2016) 0784 - Ingen titel
1700083_0005.png
2016/0388 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af autonome
EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 31,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
For at sikre tilstrækkelige og uafbrudte forsyninger af visse varer, der ikke produceres
i tilstrækkelige mængder i Unionen, og for at undgå at forstyrre markederne for visse
landbrugs- og industriprodukter er der med Rådets forordning (EU) nr. 1388/2013
2
åbnet for autonome toldkontingenter. Produkter i disse toldkontingenter kan
importeres til Unionen til nulsats eller nedsat sats. Af de nævnte årsager er det
nødvendigt at åbne toldkontingenter til nulsats for passende mængder for elleve nye
produkter med virkning fra den 1. januar 2017.
I visse tilfælde bør de nuværende autonome toldkontingenter ændres. I elleve tilfælde
bør Taric-koderne ændres på grund af tariferingsændringer i den kombinerede
nomenklatur
3
. I to tilfælde bør varebeskrivelsen ændres af hensyn til klarheden og for
at tage højde for den seneste produktudvikling. I et enkelt tilfælde bør
kontingentmængden forhøjes af hensyn til EU's erhvervsdrivende, og i to tilfælde bør
kontingentmængden nedsættes.
I seks tilfælde bør det autonome EU-toldkontingent lukkes med virkning fra den 1.
januar 2017, da det ikke er i Unionens interesse at opretholde det efter den dato.
Som følge af de mange ændringer af bilaget til forordning (EU) nr. 1388/2013 bør det
erstattes af klarheds- og rationaliseringshensyn.
Forordning (EU) nr. 1388/2013 bør derfor ændres.
Da ændringerne af de kontingenter, der er omhandlet i denne forordning, skal træde i
kraft den 1. januar 2017, bør forordningen finde anvendelse fra denne dato —
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
Bilaget til forordning (EU) nr. 1388/2013 erstattes af teksten i bilaget til nærværende
forordning.
2
3
Rådets forordning (EU) nr. 1388/2013 af 17. december 2013 om åbning og forvaltning af autonome
EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter og om ophævelse af forordning (EU) nr.
7/2010 (EUT L 354 af 28.12.2013, s. 319).
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/1821 af 6. oktober 2016 om ændring af bilag I til
Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif.
DA
5
DA
kom (2016) 0784 - Ingen titel
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Den anvendes fra den 1. januar 2017.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA
kom (2016) 0784 - Ingen titel
1700083_0007.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
FORSLAGETS BETEGNELSE
Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1388/2013 om åbning og forvaltning af
autonome EU-toldkontingenter for visse landbrugs- og industriprodukter
2.
BUDGETPOSTER
Kapitel og artikel: Kapitel 12, artikel 120
Budgetteret beløb for 2017: 20 000 500 000 EUR (Budget 2017)
3.
FINANSIELLE VIRKNINGER
Forslaget har ingen finansielle virkninger
X
Forslaget har ingen finansielle virkninger for udgifterne, men har finansielle
virkninger for indtægterne. Virkningerne er som følger:
(i mio. EUR, 1 decimal)
Budgetpost
Artikel 120
Indtægt
4
Virkninger for EU's egne
indtægter
År 2017
+ 12,2 om året
Bilaget indeholder 11 nye produkter. Ikke-opkrævet told svarende til disse kontingenter og
beregnet på basis af den forventede import i den anmodende medlemsstat udgør for 2017 i alt
5,13 mio. EUR om året.
Ud fra ovenstående anslås det årlige indtægtstab på EU's budget som følge af denne
forordning til 4 106 671 EUR om året fra 1.1.2017 og frem (5 133 339 EUR brutto x 0,8).
Seks produkter er trukket tilbage fra bilaget, fordi der er genindført told. Dette svarer til en
årlig forøgelse på 16 309 000 mio. EUR i indtægter på EU's budget fastlagt på grundlag af
statistikker fra 2015.
Denne forordning resulterer i en årlig forøgelse i indtægter på EU's budget, der anslås til ca.
12 202 329 EUR (16 309 000 EUR – 4 106 671 EUR).
4.
FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Kontrol af den endelige anvendelse af nogle af de produkter, der er omfattet af denne
rådsforordning, vil blive foretaget i henhold til artikel 254 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen.
4
Med hensyn til EU's traditionelle egne indtægter (landbrugsafgifter, sukkerafgifter, told) opgives
beløbene netto, dvs. bruttobeløb, hvorfra der er trukket opkrævningsomkostninger på 20 %.
DA
7
DA