Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0811
Offentligt
1710092_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 21.12.2016
SWD(2016) 458 final
ARBEJDSDOKUMENT FRA KOMMISSIONENS TJENESTEGRENE
RESUME AF KONSEKVENSANALYSEN
Ledsagedokument til
Forslag til Rådets direktiv
om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem for så vidt
angår en midlertidig anvendelse af en generel ordning for omvendt betalingspligt ved
levering af varer og tjenesteydelser over en bestemt værdi
{COM(2016) 811 final}
{SWD(2016) 457 final}
DA
DA
kom (2016) 0811 - Ingen titel
1710092_0002.png
Resumé
Konsekvensanalyse – Generel ordning for omvendt betalingspligt
A. Behov for handling
Hvorfor? Hvad er problemstillingen?
Nogle medlemsstater er hårdere ramt af karruselsvig (50 mia. EUR i EU), som grundlæggende skyldes de
indgroede svagheder ved det nuværende momssystem (som skulle være midlertidigt), der giver mulighed
for at købe varer på tværs af grænserne uden at betale moms.
Som bebudet i
momshandlingsplanen
ventes der en langsigtet løsning på problemstillingen i 2017. I
mellemtiden har Kommissionen indvilliget i at se på muligheden for at indføre fravigelsesforanstaltninger
til
momsdirektivet
efter anmodning fra nogle medlemsstater
1
.
Hvilke resultater forventes der af initiativet?
1)
Reducere omfanget af momssvig, navnlig karruselsvig, i nogle medlemsstater.
2)
Mindske den generelle stigning i den administrative byrde (for virksomheder og
skatteadministrationer).
3)
Undgå overførsel af svig ved at sikre, at momssvig ikke flyttes fra en sektor til en anden eller
mellem medlemsstater.
Hvad er merværdien ved at handle på EU-plan?
Under de gældende momsregler
2
er det ikke muligt at give medlemsstaterne tilladelse til at anvende en
generel ordning for omvendt betalingspligt, og det kræver derfor en ændring af momsdirektivet.
B. Løsninger
Hvilke lovgivningsmæssige og ikkelovgivningsmæssige løsninger er overvejet? Foretrækkes
en bestemt løsning frem for andre? Hvorfor?
1)
Basisscenariet,
som omfatter et endeligt system for handel internt i EU, giver en sammenhængende
og EU-dækkende løsning på karruselsvig, men de positive virkninger kan først ventes på mellemlang
til lang sigt.
2)
Løsningsmodel 2b:
dispensation til at anvende den generelle ordning for omvendt betalingspligt til
udvalgte medlemsstater på frivillig basis.
3)
Løsningsmodel 3b:
dispensation til at anvende den generelle ordning for omvendt betalingspligt til
alle medlemsstater på frivillig basis og på foruddefinerede betingelser.
Fravalgte løsningsmodeller: en generel ordning for omvendt betalingspligt uden en tærskelværdi og
løsningsmodel 2a og 3a på basis af en sektormæssig/valgfri tilgang.
3b er den foretrukne løsningsmodel, da den indebærer en kortsigtet løsning for de medlemsstater, der er
særligt påvirket af karruselsvig. Den mindsker de negative virkninger på det indre marked ved at
begrænse overførsel af svig mellem medlemsstater. Beskyttelsesklausulen anvendes, hvis eksperimentet
har negativ indvirkning på det indre marked.
Hvem støtter hvilken løsning?
Størsteparten af erhvervsorganisationerne er imod anvendelsen af en generel ordning for omvendt
betalingspligt i enkelte medlemsstater, da det vil øge efterlevelsesomkostningerne betydeligt
3
.
Medlemsstaternes holdninger divergerer: nogle går ind for det, mens andre har udtrykt tvivl om
effektiviteten heraf
4
.
1
Se Kommissionens erklæring til resuméet fra Økofinmødet den 17.6.2016.
Medlemsstaterne kan gives tilladelse til "almindelige" fravigelser (momsdirektivets artikel 395). En generel ordning for
omvendt betalingspligt kan dog ikke anses for at være en "almindelig fravigelse", da den indebærer en grundlæggende
ændring af momssystemet.
F.eks. udtalelsen fra ekspertgruppen vedrørende moms af 20.5.2016 og Refit-platformen.
F.eks. mødet i Gruppen vedrørende Momssystemets Fremtid af 5.2.2016.
2
3
4
2
kom (2016) 0811 - Ingen titel
1710092_0003.png
C. Den foretrukne løsnings virkninger
Hvilke fordele er der ved den foretrukne løsning (hvis en bestemt løsning foretrækkes –
ellers fordelene ved de vigtigste af de mulige løsninger)?
3b ventes at mindske omfanget af karruselsvig i de medlemsstater, der anvender den generelle ordning
for omvendt betalingspligt, på kort sigt og at begrænse overførslen af svig til andre medlemsstater. Dette
er dog stadig betinget af medlemsstaternes evne til at kontrollere den generelle ordning for omvendt
betalingspligt med hensyn til at forhindre nye former for svig.
Hvilke omkostninger er der ved den foretrukne løsning (hvis en bestemt løsning foretrækkes
– ellers omkostningerne ved de vigtigste af de mulige løsninger)?
Virksomhedernes efterlevelsesomkostninger ventes at stige på kort og på længere sigt.
Skattemyndighedernes administrative omkostninger vil i høj grad afhænge af deres nuværende
effektivitetsniveau, som på sin side afhænger af deres struktur, organisering og digitaliseringsniveau.
Hvordan påvirker den foretrukne løsning virksomhederne, herunder de små og mellemstore
virksomheder og mikrovirksomhederne?
Virksomheder etableret i en medlemsstat, der anvender ordningen, vil skulle tilpasse sig og overholde de
nye krav. Hvis de også er aktive i en medlemsstat, der ikke anvender ordningen, vil de skulle overholde
de almindelige momsregler.
Virksomheder i en medlemsstat, der anvender ordningen, vil have en anden likviditet
5
sammenlignet med
virksomheder i andre medlemsstater.
Vil den foretrukne løsning få væsentlige virkninger for de nationale budgetter og
myndigheder?
På kort sigt kan der ventes en reduktion af omfanget af karruselsvig i de medlemsstater, der anvender
ordningen, hvis der foretages tilstrækkelig kontrol. Overførslen af svig til andre medlemsstater vil være
begrænset. Der vil sandsynligvis opstå en ny risiko for svig i de medlemsstater, der anvender ordningen, i
tilfælde af mangelfuld kontrol, men i et uforudsigeligt tempo. Det er vanskeligt at anslå de endelige
indvirkninger på omfanget af svig uden reelle erfaringer.
Vil den foretrukne løsning få andre væsentlige virkninger?
Nej.
D. Opfølgning
Hvornår vil foranstaltningen blive taget op til fornyet overvejelse?
Foranstaltningen indeholder en udløbsklausul (5 år). Kommissionen vil kunne ophæve den
(sikkerhedsklausul), hvis det har negative indvirkninger på det indre marked.
5
Under den generelle ordning for omvendt betalingspligt opkræves der udelukkende moms sidst i forsyningskæden i stedet
for i hvert led.
3