Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0816
Offentligt
1717440_0001.png
I.
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 21.12.2016
COM(2016) 816 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
Status og de mulige veje frem med hensyn til den manglende gensidighed på
visumområdet i forhold til visse tredjelande (opfølgning på meddelelsen af 12. april)
DA
DA
kom (2016) 0816 - Ingen titel
1717440_0002.png
I.
I
NDLEDNING
Den 12. april 2016 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse om status på og mulige veje
fremad med hensyn til den manglende gensidighed på visumområdet, hvad angår visse
tredjelande
1
. I meddelelsen blev det påpeget, at det store flertal af de meddelte tilfælde af
manglende gensidighed, der omhandlede otte tredjelande, er blevet løst med aktiv støtte fra
Kommissionen. Hvad angår tredjelande, som den 12. april 2016 endnu ikke havde ophævet
visumpligten, finder Rådets forordning (EF) nr. 539/2001 af 15. marts 2001 anvendelse. I
henhold til denne forordning skal Kommissionen i sådanne tilfælde vedtage en delegeret
retsakt, der i 12 måneder suspenderer visumfritagelsen for statsborgere fra det pågældende
tredjeland. Forordningen kræver også, at Kommissionen tager hensyn til konsekvenserne af
en suspension af visumfritagelsen for EU's og medlemsstaternes eksterne forbindelser. I
aprilmeddelelsen understregede Kommissionen derfor også vigtigheden af fuld inddragelse af
Europa-Parlamentet og Rådet ved anvendelsen af gensidighedsmekanismen, og i betragtning
af den særligt følsomme politiske karakter af suspensionen af visumfritagelsen vurderede
Kommissionen konsekvenserne og virkningerne af en suspension af visumfritagelsen for
statsborgere fra det pågældende tredjeland og opfordrede Europa-Parlamentet og Rådet til
straks at indlede drøftelser på baggrund af vurderingen og til at indtage en holdning om den
mest hensigtsmæssige vej frem.
Som opfølgning herpå gjorde Kommissionen i juli 2016 status over de fremskridt, der var
gjort i perioden fra april til juli, og fastlagde de næste skridt hen mod at opnå fuld
visumgensidighed
2
.
Kommissionen glædede sig over, at der var opnået fuld visumgensidighed
med Brunei. Hvad angik Canada, så Kommissionen frem til topmødet mellem EU og Canada,
idet dette kunne give anledning til at bekræfte, at der var sket mærkbare fremskridt i
bestræbelserne på at ophæve visumpligten for bulgarske og rumænske statsborgere. Det blev
også bemærket, at De Forenede Stater ikke havde bevæget sig i spørgsmålet om ophævelse af
visumpligten for bulgarske, kroatiske, cypriotiske, polske og rumænske statsborgere.
Kommissionen forpligtede sig til at gøre brug af alle muligheder for at opnå hurtige resultater
i det videre arbejde med Canada og De Forenede Stater med henblik på at opnå fuld
visumgensidighed i samarbejde med de fem berørte medlemsstater
og aflægge rapport herom
inden udgangen af året.
Nærværende meddelelse gør således status over de fremskridt, der er gjort i forbindelse med
de drøftelser, der har fundet sted med de to tilbageværende lande siden juli 2016. Meddelelsen
handler især om de håndgribelige fremskridt, der er opnået i samarbejdet med Canada, og
status for drøftelserne med De Forenede Stater. Samtidig beskrives de næste skridt i
processen.
II.
U
DVIKLINGEN
I BESTRÆBELSERNE PÅ AT OPNÅ FULD VISUMGENSIDIGHED SIDEN
JULIMEDDELELSEN
Canada (efter meddelelse fra Bulgarien og Rumænien)
Hvad angår Canada, blev det i julimeddelelsen bemærket, at de konstruktive drøftelser,
herunder på højeste politiske niveau, var blevet intensiveret i løbet af de forgangne måneder,
og at den
canadiske regering havde givet tilsagn om fortsat at ville samarbejde med EU med
1
2
COM(2016) 221 final af 12. april 2016 ("aprilmeddelelsen").
COM(2016) 481 final af 13. juli 2016 ("julimeddelelsen").
2
kom (2016) 0816 - Ingen titel
1717440_0003.png
henblik på at opnå fuld visumgensidighed for alle EU-borgere. Kommissionen arbejdede
fortsat hen imod fuld visumgensidighed, idet den i samarbejde med Bulgarien og Rumænien
søgte at opnå hurtige resultater, og så frem til topmødet mellem EU og Canada, idet dette
kunne give anledning til at bekræfte, at der var sket håndgribelige fremskridt i bestræbelserne
på at ophæve visumpligten for bulgarske og rumænske statsborgere.
Som opfølgning på disse intensive og koordinerede bestræbelser og det fortsatte gensidige
engagement mellem EU og Canada fremlagde Canada forud for det 16. topmøde mellem
parterne i Bruxelles den 30. oktober 2016 en præcis tidsplan for opnåelse af fuld gensidig
visumfritagelse.
Den canadiske regering har således bekendtgjort
3
, at den planlægger at gennemføre en delvis
ophævelse af visumpligten for dertil berettigede rumænske og bulgarske statsborgere, der
rejser til Canada. Fra den 1. maj 2017
skal rumænske og bulgarske statsborgere, der inden for
de sidste 10 år har haft en midlertidig canadisk opholdstilladelse, eller som aktuelt har gyldigt
visum til De Forenede Stater (med undtagelse af immigrantvisa), ikke længere have en
midlertidig opholdstilladelse og kan rejse til eller være i transit i Canada, hvis de har en
elektronisk rejsetilladelse (eTA) i stedet for et visum. Den canadiske regering agter at ophæve
visumpligten for bulgarske og rumænske statsborgere den 1. december 2017. Canadas
beslutning om at ophæve visumpligten for bulgarske og rumænske statsborgere i 2017 blev
bekræftet i den fælles erklæring
4
fra topmødet mellem EU og Canada.
Kommissionen bifalder Canadas beslutning om at ophæve visumpligten for alle
bulgarske og rumænske statsborgere fra den 1. december 2017. Kommissionen vil nu
arbejde sammen med både medlemsstaterne og Canada for at sikre, at fuld
visumgensidighed træder i kraft inden for den fastsatte tidsramme.
De Forenede Stater (efter meddelelse fra Bulgarien, Kroatien, Cypern, Polen og
Rumænien)
I julimeddelelsen blev det bemærket, at der på trods af den intensiverede kontakt på politisk
og administrativt plan ikke var opnået resultater i relation til De Forenede Stater på niveau
med dem, der var opnået i relation til Canada. De Forenede Stater havde ikke bevæget sig i
spørgsmålet om ophævelse af visumpligten for bulgarske, kroatiske, cypriotiske, polske og
rumænske statsborgere i forbindelse med rejser til De Forenede Stater. Kommissionen
pressede derfor i samarbejde med de fem berørte medlemsstater fortsat på for at opnå fuld
visumgensidighed med De Forenede Stater inden for rammerne af de relevante fora, idet den
benyttede alle muligheder for at bane vejen frem og gennemgik alle muligheder eller
nødvendige foranstaltninger, der skal træffes for at nå dette mål.
Betingelserne for adgang til det amerikanske visumfritagelsesprogram fastsættes af
Kongressen ved lov. Den amerikanske regering gennemfører programmet og har i henhold til
3
4
http://news.gc.ca/web/article-en.do?nid=1145359.
Punkt 20 i den fælles erklæring lyder: "Vi
bifalder og anerkender værdien af øget mobilitet, herunder gennem
visumfri rejse mellem Den Europæiske Union og Canada for alle vores respektive borgere som fastlagt i den
strategiske partnerskabsaftale mellem Canada og EU. Canadas beslutning om at ophæve visumpligten for
alle bulgarske og rumænske statsborgere i slutningen af 2017 vil yderligere fremme de stærke forbindelser
på kultur-, uddannelses-, familie- og erhvervsområdet, der eksisterer mellem Canada og Europa."
(http://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2016/10/30-eu-canada-declaration/).
3
kom (2016) 0816 - Ingen titel
gældende lovgivning ikke beføjelse til at give tilladelse til at programmet udvides til at
omfatte nye partnerlande medmindre lovgivningskriterierne er opfyldt.
Spørgsmålet om visumgensidighed blev behandlet på et møde mellem højtstående
embedsmænd fra justits- og indenrigsområdet fra EU og De Forenede Stater den 8. september
2016. Mens EU opfordrede til fuld visumgensidighed, påpegede De Forenede Stater, at
ministeriet for national sikkerhed (Department of Homeland Security) har til opgave at sikre,
at det amerikanske visumfritagelsesprogram bevares og udfylder sin rolle i forbindelse med
sikringen af De Forenede Staters nationale sikkerhed. Med henblik herpå arbejder ministeriet
for national sikkerhed på fuld gennemførelse af de sikkerhedsforbedringer af
visumfritagelsesprogrammet, som Kongressen vedtog i december 2015. Ministeriet for
national sikkerhed understregede, at programmet fortsat granskes nøje af Kongressen, der ved
flere høringer har udtrykt kritik af regeringens brug af de muligheder for visumfritagelse, som
lovgivningen giver. Ministeriet for national sikkerhed udtrykte sin anerkendelse af EU's
bestræbelser på at styrke forvaltningen af EU's ydre grænser samt nye
lovgivningsinstrumenter på sikkerhedsområdet. Ministeriet pointerede imidlertid, at det på
kort sigt ikke forventes, at de fem medlemsstater, der er underlagt visumpligten, bliver
indlemmet i visumfritagelsesprogrammet. De pågældende medlemsstater opfylder ikke kravet
på 3 % for visumafslag, der er fastsat ved lov i De Forenede Stater, og er derfor ikke
berettiget til indlemmelse i visumfritagelsesprogrammet. Ministeriet gentog også, at en
midlertidig suspendering af visumfritagelsen for amerikanske statsborgere vil virke mod
hensigten i bestræbelserne på at opnå gensidig visumfritagelse.
Disse holdninger blev bekræftet på det justits- og indenrigsministerielle møde mellem EU og
De Forenede Stater, der blev afholdt den 4.-5. december 2016 i Washington D.C. EU
understregede igen vigtigheden af at opnå fuld visumgensidighed med de Forenede Stater så
hurtigt som muligt. Det blev besluttet at fortsætte arbejdet sammen med den nye amerikanske
regering.
Som i de foregående rapporteringsperioder er der ikke sket fremskridt i spørgsmålet om
ophævelse af visumpligten for
bulgarske, kroatiske, cypriotiske, polske og rumænske
statsborgere i forbindelse med rejser til De Forenede Stater. Der blev afholdt
præsidentvalg og valg til Kongressen den 8. november 2016. Kommissionen vil uden
unødig forsinkelse genoptage forhandlingerne med den nye amerikanske regering, så
snart denne er på plads, og arbejde hen mod fuld visumgensidighed i samarbejde med
de fem berørte medlemsstater.
Det
næste møde mellem højtstående embedsmænd fra justits- og indenrigsområdet fra
EU og De Forenede Stater forventes at finde sted i første halvdel af 2017 og vil give
anledning til at nå til enighed med den nye amerikanske regering om de næste skridt
hen mod
opnåelsen af dette mål.
Eftersom den amerikanske Kongres spiller en central
rolle for en eventuelt løsning, anbefaler Kommissionen også, at de parlamentariske
kontakter udnyttes fuldt ud (af Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter).
III.
H
OLDNINGER
,
DER ER INDTAGET SOM REAKTION PÅ APRILMEDDELELSEN OG
JULIMEDDELELSEN
Den 12. oktober 2016 fremlagde Kommissionen status for Europa-Parlamentets Udvalg om
Borgernes Rettigheder og Indre Anliggender (LIBE). Formanden opsummerede udvalgets
holdning ved at konkludere, at Kommissionen i henhold til EU-lovgivningen er forpligtet til
4
kom (2016) 0816 - Ingen titel
at vedtage delegerede retsakter, der suspenderer visumfritagelsen for statsborgere fra
visumfrie lande, der rejser til EU, for så vidt angår tredjelande, der ikke tilbyder gensidig
visumfritagelse. Den 14. december 2016 blev spørgsmålet drøftet yderligere i forbindelse med
fremsættelsen af et mundtligt spørgsmål på plenarforsamlingen i Europa-Parlamentet, hvor et
flertal af de medlemmer, der tog ordet, udtrykte samme holdning. Virkningerne af en
suspendering af visumfritagelse for de transatlantiske relationer og behovet for samarbejde
mellem institutioner, blev imidlertid også anerkendt.
Som det var tilfældet de foregående tre måneder, har Rådet ikke behandlet spørgsmålet.
IV. K
ONKLUSION
Kommissionen bifalder den canadiske regerings beslutning om at ophæve visumpligten for
bulgarske og rumænske statsborgere fra december 2017 og vil nu arbejde sammen med både
medlemsstaterne og Canada for at sikre, at fuld visumgensidighed træder i kraft inden for den
fastsatte tidsramme. Disse fremskridt, der er nået på baggrund af den plan, der blev fastsat i
aprilmeddelelsen, og det gode samarbejde med regeringen i Bulgarien og Rumænien samt
medlemmer af Europa-Parlamentet, viser, at der kan opnås håndgribelige fremskridt hen mod
fuld visumgensidighed gennem et kontinuerligt engagement og tålmodig diplomatisk kontakt.
Hvad angår De Forenede Stater, konstaterer Kommissionen, som det også var tilfældet i den
foregående rapporteringsperiode, at De Forenede Stater i løbet af de sidste fem måneder, til
dels som følge af valget, ikke har bevæget sig hen mod en ophævelse af visumpligten for
bulgarske, kroatiske, cypriotiske, polske og rumænske statsborgere i forbindelse med rejser til
De Forenede Stater. Når den nye amerikanske regering er på plads, vil Kommissionen uden
unødig forsinkelse genoptage forhandlingerne om fuld visumgensidighed i samarbejde med
de fem berørte medlemsstater. Målet er i løbet af første halvdel af 2017 at nå til enighed om
de næste skridt hen mod visumgensidighed.
Kommissionen vil fortsat arbejde tæt sammen med både Europa-Parlamentet og Rådet for at
sikre, at EU taler med én stemme i denne vigtige sag, og vil berette om de videre fremskridt
inden udgangen af juni 2017.
_________
5