Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2016) 0821
Offentligt
2004327_0001.png
Europaudvalget (EUU)
ERHVERVSMINISTEREN
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 13 ad KOM (2016) 0821 stillet af udvalget
den 19. december 2018 efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål:
Regeringen påpeger i sit svar 1 ad KOM (2016) 0821, at kommuner og
regioner ikke skal notificere EU-Kommissionen om krav eller
tilladelsesordninger, der specifikt regulerer en serviceaktivitet, i det
omfang disse har ophæng i national lov. Ministeren bedes i forlængelse
heraf redegøre for, om aktiviteter inden for kommunalfuldmagten skal
forstås som havende ophæng i national lov, idet spørgeren notere sig
kommunalfuldmagtens særlige juridiske status.
Svar:
Erhvervsministeriet har anmodet Økonomi- og Indenrigsministeriet om et
bidrag til besvarelsen af spørgsmålet. Økonomi- og Indenrigsministeriet
har i den anledning oplyst følgende:
”Kommuner er som offentlige myndigheder omfattet af det almindelige
legalitetsprincip, som betyder, at kommuners opgavevaretagelse er
betinget af, at opgavevaretagelsen har hjemmel i lovgivningen.
Kommuners og regioners opgavevaretagelse skal derfor have hjemmel
enten i den skrevne lovgivning (love, bekendtgørelser og EU-lovgivning)
eller uskrevne kommunalretlige grundsætninger om kommuners
opgavevaretagelse, de såkaldte kommunalfuldmagtsregler.
Kommunalfuldmagtsregler omhandler navnlig dispositioner, hvor
kommuner stiller ydelser eller anlæg til rådighed for kommunens borgere
og virksomheder uden eller mod betaling. Det kan for eksempel være
kultur- og idrætsaktiviteter eller kultur- og idrætsanlæg eller infrastruktur
eller erhvervsservice som led i generel erhvervsudvikling.
Kommunalfuldmagtsregler indeholder ikke hjemmel til, at kommuner
kan foretage indgreb i forhold til borgere og virksomheder. Det antages
efter kommunalfuldmagtsregler, at en kommune som alternativ til at løse
en opgave selv kan yde støtte til en forening eller en privat virksomhed,
som varetager et lovligt kommunalt formål, for eksempel vedrørende
kultur eller idræt. En kommune vil som betingelse for at yde støtte kunne
stille saglige krav, for eksempel vedrørende tidsrum for eller
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
kom (2016) 0821 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om hvorvidt aktiviteter inden for kommunalfuldmagten skal forstås som havende ophæng i national lov, til erhvervsministeren, kopi til udenrigsministeren
sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med brug af kommunale lokaler
eller anlæg, eller at støtten særligt anvendes i forhold til sagligt
afgrænsede persongrupper for eksempel unge. Det må antages, at en
kommune også vil kunne vedtage generelle regler om, at det er en
forudsætning for at opnå støtte, at en støttemodtager lever op til sådanne
krav.
Det antages endvidere efter kommunalfuldmagtsregler, at kommuner som
alternativ til at løse en opgave selv blandt andet kan indgå kontrakt - i
overensstemmelse med eventuelle udbudsregler - med private
virksomheder om at løse opgaven for kommunen. Det kan både være
lovbestemte opgaver eller kommunalfuldmagtsopgaver. Det antages i
forlængelse heraf, at en kommune også kan vedtage en generel politik for
kommunens indgåelse af kontrakter med private, for eksempel om
anvendelse af arbejdsklausuler eller sociale klausuler, i det omfang, at det
må anses for sagligt og i overensstemmelse med øvrige regler herom i
lovgivningen,
herunder
EU-lovgivningen
og
for
eksempel
beskæftigelseslovgivningen.”
Erhvervsministeriet kan i tilslutning hertil oplyse, at spørgsmålet om et
kommunalt krav eller tilladelsesordning, fx nedfældet i en generel
kontraktpolitik, vil skulle indrapporteres i henhold til den nye procedure
vil afhænge af karakteren af den specifikke regel, herunder om reglen
falder inden for servicedirektivets anvendelsesområde, hvilket kræver en
konkret vurdering. I den sammenhæng er det værd at nævne, at bl.a.
arbejdsretlige regler er undtaget fra servicedirektivet og derfor ikke skal
notificeres. Det gælder enhver form for retlige eller kontraktretlige
bestemmelser vedrørende ansættelsesvilkår, arbejdsforhold, herunder
sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen og forholdet mellem
arbejdsgiver og arbejdstager. Derudover findes der en række andre
bestemmelser, der ligeledes falder udenfor servicedirektivet, som derfor
heller ikke skal notificeres. Der henvises til besvarelsen af EUU
spørgsmål 7 ad KOM (2016) 0821.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
2