Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
KOM (2016) 0821
Offentligt
2002390_0001.png
Europaudvalget (EUU)
ERHVERVSMINISTEREN
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 3 ad KOM (2016) 0821 stillet af udvalget den
19. december 2018 efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, om nationale parlamenter fra andre EU-
lande har rejst det gule kort for overtrædelse af nærhedsprincippet i
forbindelse med behandlingen af forslag til direktiv om en
notifikationsprocedure for serviceydelser, og med hvilke begrundelser.
Svar:
Hvis nationale parlamenter anser en EU-retsakt for at stride med
nærhedsprincippet, kan de inden for en periode på otte uger afsende en
begrundet udtalelse til Europa-Kommissionen. Hvis begrundede
udtalelser repræsenterer mindst en tredjedel af de nationale parlamenter
udløses den såkaldte ”gule kort procedure”, hvor Europa-Kommissionen
skal tage sit forslag op til fornyet overvejelser og begrunde, hvorfor man
har valgt at fastholde, ændre eller trække forslaget tilbage.
De nationale parlamenter i Frankrig, Tyskland, Italien, Portugal og Østrig
afgav alle begrundede udtalelser til forslaget. Mens både de tyske,
franske, italienske og østrigske parlamenter stillede spørgsmålstegn ved
forslagets forenelighed med nærhedsprincippet, fandt det portugisiske
parlament, at forslaget overholdt princippet. Dette antal begrundede
udtalelser var imidlertid ikke tilstrækkeligt til at starte en gult kort-
procedure. Alle de fem medlemsstater endte ligeledes med at stemme for
Rådets samlede position, da forslaget var på dagsordenen til generel
indstilling på rådsmødet (konkurrenceevne) den 29. maj 2017.
Rådets position tager desuden højde for visse af de bekymringer, der har
været rejst af de nationale parlamenter ved bl.a. at introducere en
hasteprocedure og sikre at ændringer foretaget af de nationale
parlamenter samt modtagelse af en advarsel fra Europa-Kommissionen
vedrørende en formodning om en regels uforenelighed med
servicedirektivet ikke forlænger den periode, hvor et tiltag ikke må
vedtages. Rådets generelle position sikrede dermed en bedre balance i
forhold til at sikre, at proceduren ikke griber unødigt ind i de nationale
processer.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
kom (2016) 0821 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om overtrædelse af nærhedsprincippet i forbindelse med behandlingen af forslag til direktiv om en notifikationsprocedure for serviceydelser, til erhvervsministeren, kopi til udenrigsministeren
Med det seneste kompromisforslag til aftale mellem Rådet og Europa-
Parlamentet forventer regeringen også, at der tages endnu et skridt i
retning af at beskytte de nationale, regionale og kommunale processer.
Kompromisforslaget forventes ikke at indeholde krav om, at Europa-
Kommissionen skal kunne træffe en juridisk bindende afgørelse om, at en
medlemsstat skal undlade at vedtage en regel, der er lavet udkast til. Det
forventes i stedet, at Europa-Kommissionen alene får kompetence til at
udstede en henstilling med henblik på at opfordre den berørte
medlemsstat til ikke at vedtage en given regel eller til at ophæve et
allerede vedtaget tiltag.
Derudover
peger
kompromisforslaget
i
retning
af,
at
planlægningsbestemmelser fastsat på lokalt niveau undtages fra
indberetningsforpligtigelsen, således at kommuner og regioner ikke skal
indrapportere fx planlægningsbestemmelser vedr. etablering af
detailhandel. Endelig forventes det også, at der indsættes en
revisionsklausul, hvorefter det skal undersøges, hvordan proceduren
finder anvendelse på lokalt og regionalt niveau, samt undersøge behovet
for at udvide undtagelsen for planlægningsbestemmelser til flere områder
af den regionale og kommunale forvaltning.
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
2