Europaudvalget 2016-17
KOM (2016) 0830
Offentligt
1745743_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2017-4683
HPA
20. april 2017
FEU
svar på spørgsmål 17 ad KOM (2016) 0830 fra Kenneth
Kristensen Berth stillet den 14. marts 2017 til
udenrigsministeren
Spørgsmål
I WTO’s definition af ”mode 4” står der følgende
om movement of
natural persons: ”A foreign national provides a service within A as an
independent supplier (e.g. consultancy firm, hospital, construction
company)”
https://www.wto.org/english/tratop_e/serv_e/cbt_course_e/c1s3p1_e
.htm (WTO, GATS training module,
chapter 1 “Basic Purpose and
Concepts”).
Ministeren bedes redegøre for, om det er denne definition,
som modernisering af EU-Tyrkiet toldunionen og
præferencehandelsunionen tager afsæt i, og ministeren bedes give syv
konkrete eksempler på, hvilke arbejdsfunktioner og brancher, som
tyrkiske statsborgere kunne varetage i
Danmark, hvis “mode 4”
gennemføres?
Svar
Sagen har været forelagt udlændinge- og integrationsministeren, der
oplyser følgende:
”Som det fremgår af svar på spørgsmål 10, er ”mode 4” en betegnelse
for den del af GATS-aftalen, som omhandler midlertidig
personbevægelse i forbindelse med levering af tjenesteydelser. Man har
som udgangspunkt brugt strukturen fra mode 4-delen af GATS-aftalen
til at bygge handelsaftaler op med, hvilket også forventes at ville gøre sig
gældende ifm. en eventuel modernisering af EU-Tyrkiet toldunionen og
præferencehandelsaftalerne.
kom (2016) 0830 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om, WTO’s definition af mode 4, til udenrigsministeren
2
Indholdet af mode 4-delen kan variere afhængig af, hvad aftaleparterne
ønsker, og det er derfor ikke på nuværende tidspunkt - hvor der endnu
ikke foreligger et aftaleudkast - muligt at give konkrete eksempler på,
hvilke arbejdsfunktioner og brancher som inkluderes i mode 4.
Da den danske forhandlingsposition er, at forpligtelser inden for mode 4
skal falde inden for gældende dansk udlændingelovgivning, forudses det
ikke, at en eventuel modernisering af EU-Tyrkiet toldunionen og
præferencehandelsaftalerne vil åbne op for, at tyrkiske statsborgere vil
kunne varetage nye arbejdsfunktioner eller arbejde i andre brancher, end
dem man kan forestille sig i dag.”
Der henvises desuden til svar på spørgsmål 2.