Europaudvalget 2016
KOM (2016) 0860
Offentligt
1705573_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 30.11.2016
COM(2016) 860 final
ANNEX 1
BILAG
Fremskyndelse af ren energi i bygninger
til
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG,
REGIONSUDVALGET OG DEN EUROPÆISKE INVESTERINGBANK
Ren energi til alle europæere
DA
DA
kom (2016) 0860 - Ingen titel
1705573_0002.png
I initiativet, som Kommissionen lancerer i dag, behandles bygninger som en væsentlig del af
Europas omstilling til ren energi.
Ved at fokusere på de steder, hvor vi bor og arbejder, er målet at udvikle en omfattende og
integreret tilgang, der sætter energieffektivitet i højsædet, bidrager til EU's globale lederskab
inden for vedvarende energikilder og sikrer forbrugerne rimelige vilkår på en måde, der
hjælper medlemsstaterne med at nå deres energi- og klimamål for 2020 og 2030.
Der er klare fordele ved en sådan integreret tilgang:
mobilisering af investeringer på nationalt, regionalt og lokalt niveau samt skabelse af
vækst og arbejdspladser, idet man samtidig fremmer innovation og færdigheder
energibesparelser, der fører til lavere driftsomkostninger, et sundere leve- og
arbejdsmiljø for borgerne
afhjælpning af energifattigdom med særligt fokus på at løse problemerne med
energiineffektive sociale boliger og offentlige bygninger
gradvis decentralisering af Europas energisystem gennem brug af bæredygtig energi i
bygninger
kobling af bygninger på et forbundet system for energi, lagring, digitale tjenester og
transport, der vil bidrage til Europas strategi for lavemissionsmobilitet
styrkelse af husholdninger, virksomheder og energifællesskaber og
bidrag til den cirkulære økonomi.
Byggebranchen alene skaber 18 mio. direkte arbejdspladser i Europa og genererer 9 % af
BNP
1
.
Den europæiske byggebranche rummer potentiale til at reagere på en række økonomiske og
samfundsmæssige udfordringer såsom arbejdspladser og vækst, øget urbanisering, sociale
netværk og digitaliseret kommunikation, demografiske ændringer og globaliserede
værdikæder, miljøpres og samtidig udfordringer med energi og klimaforandringer. Bygninger
kan fungere som en af drivkræfterne til modernisering af sektoren og dens arbejdsstyrke.
EU er allerede førende i verden inden for innovationssystemer til bygninger. Ved at integrere
energieffektivitet, vedvarende energi, lagring og tilslutning til digitale systemer og
transportsystemer via bygninger skaber man mulighed for at styrke denne førerstilling
yderligere og udnytte den gunstige lovgivningsramme bedst muligt.
I dag tegner bygninger sig for 40 % af Europas samlede energiforbrug. Omkring 75 % af
bygningsmassen er energiineffektiv. Med det aktuelle renoveringstempo på 1 % om året ville
det tage omkring 100 år at dekarbonisere byggemassen til moderne lavemissionsniveauer
2
.
For at realisere potentialet for bæredygtig energi i bygninger skal en række
sociale,
finansielle og tekniske hindringer eller administrative udfordringer
overvindes. Selv om
bygninger vedligeholdes eller forbedres løbende, overvejer man f.eks. ofte ikke investeringer i
1
2
Europa-Kommissionen, The European construction sector – A global partner, 2016.
Konsekvensanalyse, der ledsager ændringen af direktivet om bygningers energimæssige ydeevne,
SWD(2016) 414. Se også FFC's rapport "Energy Renovation: The Trump Card for the New Start for Europe"
på http://iet.jrc.ec.europa.eu/energyefficiency/publication/energy-renovation-trump-card-new-start-europe
2
kom (2016) 0860 - Ingen titel
1705573_0003.png
bæredygtig energi, fordi de skal konkurrere om sparsom kapital og lider under mangel på
troværdige oplysninger, mangel på kvalificeret arbejdskraft eller tvivl om de mulige fordele.
Desuden står mange projektudviklere stadig over for problemer med at skaffe den nødvendige
startkapital til deres projekter og savner adgang til attraktive og tilstrækkelige
finansieringsprodukter fra markedet. Dette markedssvigt skyldes især manglende forståelse af
risiciene, flere fordele og forretningsmæssigt fornuftige bæredygtige energiinvesteringer,
navnlig i energieffektivitet, fra finansieringsinstitutters og investorers side. Desuden øger
investeringernes begrænsede størrelse og manglen på nøglefærdige løsninger omkostningerne
ved gennemførelsen, og manglende kapacitet og færdigheder til at strukturere solide projekter
holder efterspørgslen på finansiering nede.
Det er op til en bæredygtig energipolitik at hjælpe forbrugerne med at foretage disse
investeringer på en nemmere måde og skabe mere gunstige investeringsbetingelser. Når
forbrugerne renoverer deres boliger, bør de kunne vælge de mere effektive løsninger på
grundlag af gennemsigtige, tydelige og rettidige oplysninger om forbrug og relaterede
omkostninger. Ved modernisering af offentlige bygninger som hospitaler, skoler, sociale
boliger eller kontorer skal de offentlige myndigheder have mulighed for at få adgang til
attraktive finansieringsløsninger og kunne udnytte innovative energitjenester i form af f.eks.
kontrakter om energimæssig ydeevne.
Efter fastlæggelsen af den rette lovgivningsramme, navnlig med den planlagte revision af
energieffektivitetsdirektivet og direktivet om bygningers energimæssige ydeevne, er der
behov for at støtte hurtige ændringer af realøkonomien og for at løse spørgsmålet om
finansiering nu.
1.
Intelligent finansiering til intelligente bygninger
Bæredygtig energirenovering af bygninger er et område, hvor sammenlægning af projekter og
offentlige garantier kan gøre en kolossal forskel. Som en del af Investeringsplanen for Europa
er Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI) 2.0
3
nøglen til at frigøre privat
finansiering til
energieffektivitet og vedvarende energikilder i bygninger i større skala.
Allerede nu spiller energieffektivitet og vedvarende energikilder en fremtrædende rolle i
EFSI-projekter. F.eks. drejer langt størstedelen af de energiprojekter, der indtil videre er
godkendt til finansiering (22 % af de 154 mia. EUR i samlede investeringer), sig om
energieffektivitet og sektoren for vedvarende energi. For at bygge videre på EFSI's succes har
Kommissionen foreslået at forlænge dens varighed frem til udgangen af 2020 og til at kræve,
at
mindst 40 % af projekterne i EFSI's
afdeling for infrastruktur og innovation skal bidrage
til klima-, energi- og miljøforanstaltninger i overensstemmelse med
COP21-målene.
Dette er
en vigtig mulighed og et konkret bidrag til at tiltrække offentlige og private midler til støtte
for omstillingen til en cirkulær lavemissionsøkonomi. Støtten fra Den Europæiske Fond for
Strategiske Investeringer kan supplere eller kombineres med støtte i form af
tilskud eller
finansielle produkter
fra andre EU-fonde, inklusive de europæiske struktur- og
investeringsfonde.
I perioden 2014-2020 vil
Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og
Samhørighedsfonden
investere 17 mia. EUR i energieffektivitet i offentlige bygninger og
3
Meddelelsen "Europa investerer igen – Status over investeringsplanen for Europa og videre tiltag",
COM(2016) 359.
3
kom (2016) 0860 - Ingen titel
1705573_0004.png
boliger og i virksomheder med fokus på SMV'er
4
. Dette er tre gange mere end i den
foregående periode, og det bekræfter det engagement og den betydning, som medlemsstater
og regioner tillægger energieffektivitet. Det har potentiale til at tiltrække et langt større beløb i
national offentlig og privat medfinansiering på anslåede ca. 27 mia. EUR i alt
5
. Et af målene
med Investeringsplanen for Europa er som minimum at fordoble anvendelsen af finansielle
instrumenter under de europæiske struktur- og investeringsfonde for at mobilisere yderligere
privat finansiering og bidrage til at etablere levedygtige markeder. Medlemsstaterne og
regionerne planlægger allerede at investere næsten 6,4 mia. EUR
6
via finansielle instrumenter
i lavemissionsmål, navnlig i energieffektivitet; dette er mere end en ottedobling sammenlignet
med perioden 2007-2013
7
.
Med udgangspunkt i Investeringsplanen for Europa og de europæiske struktur- og
investeringsfonde vil Kommissionen iværksætte et initiativ for yderligere at fremme
investeringer foretaget af enheder i den offentlige sektor, energitjenestevirksomheder,
SMV'er/midcap-selskaber og husholdninger i energieffektivitet og intelligente bygninger.
Dette nye initiativ kan i et tæt samarbejde med Den Europæiske Investeringsbank (EIB) og
medlemsstaterne
frigøre yderligere 10 mia. EUR
i offentlige og private midler
8
frem til
2020 til energieffektivitet og vedvarende energikilder. Dette skal ske gennem finansielle
mellemmænd og nationale investeringsplatforme for energieffektivitet for at aggregere
projekter, risikosikre energieffektivitetsinvesteringer og optimere brugen af offentlige midler,
herunder navnlig de europæiske struktur- og investeringsfonde kombineret med finansiering
gennem Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer. Sådanne kombinationer, som
allerede er mulige i dag, vil blive lettet yderligere gennem de foreslåede ændringer af
finansforordningen og forordningen om fælles bestemmelser
9
. Medlemsstater, navnlig dem
med en større energiintensitet og ekstern energiafhængighed, tilskyndes til at deltage i og
bidrage til dette initiativ. Risikodelingen mellem EU og nationale offentlige og private midler
vil betyde mere attraktive finansieringsmuligheder for de endelige modtagere. Desuden vil
adskillige lovgivningsmæssige og administrative fordele blive tilknyttet brugen af en EU-
løsning, f.eks. vedrørende statsstøtte, offentlige indkøb, medfinansieringsforpligtelser samt
rapportering og forudgående vurderinger. I forbindelse med vurderingen af offentlige finanser
under stabilitets- og vækstpagten er det vigtigt, at Kommissionen ligeledes indtager en positiv
holdning over for medlemsstaternes bidrag til engangsbidrag til tematiske
investeringsplatforme eller investeringsplatforme for flere lande i forbindelse med EFSI
10
.
En betydelig del af disse midler vil blive anvendt i byer og regioner: Lokale og regionale
aktører spiller en central rolle med hensyn til at støtte bygninger med ren energi gennem deres
beslutninger om bygningsreglementer og byplanlægning. Gennem initiativer som
4
5
6
7
8
9
10
Note: Derudover er der bevillinger på henholdsvis 870 mio. EUR og 113 mio. EUR fra Den Europæiske
Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) og Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF),
som også er en del af ESIF.
Skøn baseret på finansieringstabeller for de operationelle programmer 2014-2020 for det tematiske mål "støtte
til omstillingen til en økonomi med lavere CO
2
-emissioner".
Inklusive national medfinansiering.
Den første årlige statusrapport for ESIF's finansielle instrumenter 2014-2020 vil blive udarbejdet ved
udgangen af november 2016.
EIB har ydet 10,5 mia. EUR til energieffektivitetssektoren i løbet af de seneste fem år.
COM(2016) 605 af 14. september 2016.
Se erklæring fra Kommissionen om dens vurdering af enkeltstående bidrag inden for rammerne af EFSI-
initiativet med henblik på gennemførelsen af stabilitets- og vækstpagten, EUT 1.7.2015, L 169, s. 38, og
meddelelsen "Optimal udnyttelse af fleksibiliteten inden for rammerne af de gældende regler under stabilitets-
og vækstpagten", COM(2015) 12.
4
kom (2016) 0860 - Ingen titel
1705573_0005.png
borgmesterpagten for klima og energi
11
tilskyndes byer og regioner til at gennemføre
foranstaltninger med henblik på at reducere drivhusgasser, øge modstandsdygtigheden og
sikre adgang til ren energi til en overkommelig pris for alle.
Søjle I: Mere effektiv brug af offentlig finansiering
Målet er at maksimere brugen af den tilgængelige offentlige finansiering via finansielle
instrumenter for at rette op på konstaterede markedssvigt og ved at målrette tilskud bedre mod
sårbare forbrugere. Til dette formål vil Kommissionen:
a. Udvikle finansieringsmodeller for bæredygtig energi
baseret på nationale
investeringsplatforme (med en mulig regional dimension) for at tiltrække
supplerende privat finansiering til bygningsrenovering i henhold til EFSI-
forordningen og i henhold til EU's statsstøtteregler.
I EU spiller bankerne en mere central rolle for finansiering af forbrugernes og
virksomhedernes investeringer end i andre udviklede økonomier. Selv om de er
stadig mere aktive på de nye energimarkeder, navnlig hvad angår vedvarende
energikilder i større skala, betragter bankerne sjældent energieffektivitet som et
særskilt markedssegment. Dette fører til mangel på hensigtsmæssige og rimeligt
prissatte kommercielle finansieringsprodukter til investeringer i energieffektivitet
eller vedvarende energikilder til bygninger
12
. For at afhjælpe denne mangel har
Kommissionen udviklet en pionerfinansieringsordning, faciliteten Private Finance
for Energy Efficiency (PF4EE), som finansieres af LIFE-programmet og forvaltes
af EIB. Succesen for denne pilotordning bevises af en betydeligt højere
multiplikatorvirkning end oprindeligt planlagt, og dette viser potentialet ved
gennemførelse af effektivitetsinvesteringer gennem risikodeling, teknisk bistand
og kreditlinjer fra EIB til de deltagende finansielle institutter. Erfaringerne fra
Private Finance for Energy Efficiency (PF4EE) vil bidrage til at fremme
kombinationen af Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer og andre
offentlige finansieringskilder, herunder de europæiske struktur- og
investeringsfonde, om nødvendigt gennem investeringsplatforme
13
.
På grundlag af denne erfaring vil Kommissionen støtte udviklingen af
fleksible
platforme for finansiering af energieffektivitet og vedvarende energikilder
nationalt eller regionalt niveau. Disse platforme kan tilbyde en fuldstændig
løsning,
der
giver
lokale
banker,
finansielle
mellemmænd,
energiservicevirksomheder eller andre enheder, der samler investeringer for at
indføre attraktive finansieringsprodukter i bæredygtig energi til et stort antal
endelige modtagere inden for de områder, som platformen dækker
14
. Der kan
navnlig leveres tre elementer, der forstærker hinanden gensidigt, til de enheder, der
er villige til at finansiere porteføljer af investeringer i bæredygtig energi:
http://www.covenantofmayors.eu/index_en.html
Navnlig opvarmnings- og kølingsløsninger, solpaneler på tage og varmepumper.
13
I sit nyligt vedtagne forslag til "Omnibus-forordning" (COM (2016) 605) foreslår Kommissionen forenklede
regler for kombinationen af ESIF med EFSI, hvilket kunne give mulighed for at udvikle yderligere
letanvendelige modeller og skabeloner.
14
Disse platforme vil også sikre større synlighed for de heri finansierede projekter med henblik på at udnytte de
relevante lovgivningsmæssige og administrative fordele fra EFSI.
11
12
5
kom (2016) 0860 - Ingen titel
1705573_0006.png
opskaleret EIB-gældsfinansiering via Den Europæiske Fond for Strategiske
Investeringer for at øge deres finansieringskapacitet (og derved bidrage til at
styrke fokus på bæredygtig energi i bygninger inden for Den Europæiske Fond
for Strategiske Investeringer 2.0)
en risikodelingsmekanisme til at afbøde risikoen ved porteføljen af
investeringer i bæredygtig energi i bygninger og give mulighed for mere
attraktive lånebetingelser for de endelige modtagere. Dette kendetegn kan
anvendes sammen med lokale midler, herunder de europæiske struktur- og
investeringsfonde
teknisk ekspertise og bistand til udrulning af låneprogrammer, der er udviklet i
samarbejde med det europæiske centrum for investeringsrådgivning – herunder
gennem faciliteter som ELENA, JASPERS, fi-compass
15
– og andre kilder til
national eller regional finansiering.
For at støtte udrulningen af denne model og andre tilhørende instrumenter for
bæredygtig energi vil Kommissionen undersøge mulighederne for at omfordele
eksisterende EU-midler, f.eks. til teknisk bistand.
b. Kontrakter om energimæssig ydeevne:
Kontrakter om energimæssig ydeevne i
offentlige bygninger skal spille en større rolle, eftersom de giver en holistisk
tilgang til renoveringer, inklusive finansiering, udførelse af arbejdet og
energiforvaltning. De kan også under visse omstændigheder give mulighed for at
investere i effektivitet uden at øge den offentlige gældsætning, hvilket er af central
betydning for såvel statslige som lokale og regionale myndigheder, der står over
for budgetindskrænkninger, navnlig med hensyn til sociale boliger, hospitaler og
skoler. Reglerne for den offentlige sektors investeringer og for den statistiske
behandling af renovering af aktiver bør være gennemsigtige og tydelige for at lette
investeringer i energieffektivitet i offentlige aktiver. Eurostat vil undersøge,
hvordan man skal håndtere energieffektivitetsrelaterede investeringers indvirkning
på statens gældsætning og underskud. Kommissionen er i tæt samarbejde med
medlemsstaterne i færd med at analysere reglerne for offentlige regnskabers
indvirkning på markedet for kontrakter om energimæssig ydeevne og vil eventuelt
ajourføre sin vejledning om den statistiske behandling af sådanne partnerskaber
inden forsommeren 2017.
c. Yde bistand til forvaltere af offentlige midler med strukturering og
indsættelse af finansielle instrumenter:
Ud over støtten, der ydes under det
europæiske centrum for investeringsrådgivning, fi-compass eller netværket af
energi- og forvaltningsmyndigheder, vil Kommissionen afholde en række
regionale
kapacitetsopbygningsarrangementer,
der
involverer
centrale
beslutningstagere og interessenter. Den første workshop blev afholdt i november i
år i Riga og dækkede Baltikum.
d.
Desuden har Kommissionen udviklet en lettilgængelig
skabelon for at øge
andelen af finansielle instrumenter under de europæiske struktur- og
investeringsfonde:
det
brugsklare instrument
for energieffektivitet.
15
fi-compass er en platform for rådgivningstjenester om finansielle instrumenter under de europæiske struktur-
og investeringsfonde (ESIF), der har til formål at bistå de myndigheder, der forvalter ESIF og andre
interesserede parter med praktisk viden og læringsværktøjer om finansielle instrumenter.
https://www.fi-
compass.eu/
6
kom (2016) 0860 - Ingen titel
1705573_0007.png
Medlemsstaterne har været aktive med at udforme finansielle instrumenter for
energieffektivitet, navnlig for at opfylde målet om at kanalisere 20 % af ESIF over
i investeringer i lavemissionsøkonomien gennem finansielle instrumenter. Men
nogle medlemsstater er forsinkede med dette, og øget anvendelse af brugsklare
instrumenter kan bidrage til at lukke dette hul.
Sideløbende omfatter forslaget til retsakt om bygningers energimæssige ydeevne
foranstaltninger, der skal
sammenkæde de finansielle incitamenter
fra de offentlige midler
med de opnåede energibesparelser.
Søjle II: Aggregering og bistand til projektudvikling
Adgangen til en større kilde til solide projekter, som kan benytte sig af investeringsplatforme
og finansielle instrumenter, er af central betydning for dette initiativs succes. Men mange
projektansvarlige – offentlige myndigheder, enkeltpersoner eller virksomheder – savner
færdigheder og kapacitet til at opstille, gennemføre og finansiere ambitiøse projekter med ren
energi til bygninger. Derfor vil Kommissionen:
a. Styrke de eksisterende faciliteter med bistand til projektudvikling
16
på EU-
niveau
såsom ELENA i samarbejde med det europæiske centrum for
investeringsrådgivning. Målet er at øge investeringsmulighederne, støtte
indsættelsen af finansielle instrumenter, komme tættere på projektlederne, navnlig
fra Øst- og Centraleuropa, involvere byer og lokale aktører yderligere og stimulere
aggregering og markedets udnyttelse af lovende løsninger, herunder innovative
teknologier, finansiering og organisationsstrategier. Kommissionen vil øge
budgettet til EU's bistand til projektudvikling fra 23 mio. EUR i 2015 til 38 mio.
EUR om året fra 2017. Budgettet for EU's bistand til projektudvikling for 2016-
2017 ventes at udløse op til 3 mia. EUR
17
til investeringer i bæredygtig energi i
bygninger.
b. Tilskynde medlemsstaterne til at udvikle dedikerede lokale eller regionale
kvikskranker
for projektudviklere, der dækker hele forbrugerens rejse fra
information, teknisk bistand, strukturering og levering af økonomisk støtte til
overvågning af besparelser. Disse faciliteter bør føre til mere lokalt udviklede
projektmuligheder og stærke og troværdige partnerskaber med lokale aktører
(f.eks. SMV'er, finansielle institutioner og energiagenturer), hvor nøglen er at
kæde leveringen af finansiering sammen med efterspørgslen på den. Udviklingen
og kopieringen af disse kvikskranker vil blive støttet på EU-niveau gennem
udveksling af god praksis gennem Manag'Energi
18
, finansiering gennem Horisont
2020
19
, EU's faciliteter for bistand til projektudvikling eller finansiering fra de
europæiske struktur- og investeringsfonde, hvor det er relevant.
16
17
18
19
ELENA-faciliteten og PDA-indkaldelsen under Horisont 2020-programmet.
Baseret på den tidligere gearingsgrad inden for faciliteterne ELENA og PDA EASME.
Manag'Energi bliver fokuspunktet for kapacitetsopbygning for de mere end 400 lokale og regionale
energiagenturer i Europa, når de skal øge deres kapacitet til finansiering af energieffektivitet og give
agenturerne mulighed for at udvikle strukturer med henblik på holistiske, integrerede lokale/regionale
metoder.
H2020, EE-23-2017 om innovative finansieringsordninger, navnlig ordninger baseret på projektaggregatorer
eller clearingcentraler på regionalt eller nationalt niveau.
7
kom (2016) 0860 - Ingen titel
1705573_0008.png
Sideløbende vil den foreslåede videreførelse af forpligtelserne til energibesparelser for
medlemsstaterne i artikel 7 i energieffektivitetsdirektivet sætte yderligere skub i
sammenlægningen af mindre projekter.
Søjle III: Risikosikring
Som de finansielle institutioner har opfordret til
20
, skal investorer og finansieringsinstitutter
have en bedre forståelse af de faktiske risici og fordele ved investeringer i bæredygtig energi i
bygninger baseret på markedsdokumentation og historiske resultater. Grundlæggende faktorer
som den lavere sandsynlighed for misligholdelse af lån til energibesparende foranstaltninger
eller aktivernes øgede værdi som følge af bedre energiresultater skal gradvis anerkendes af
bankerne og afspejles i prissætningen af deres finansieringsprodukter. Det er også vigtigt at
udvikle dedikerede finansieringsprodukter til bæredygtig energi i bygninger for at støtte
oprettelsen af et sekundært (refinansierings-)marked og øge deltagelsen af privat kapital. For
at understøtte denne forandring af markedet vil Kommissionen:
a. Lancere en platform for risikosikring af energieffektivitet,
der indeholder de
tekniske og økonomiske resultater for mere end 5 000 europæiske projekter for
energieffektivitet
i
erhvervslivet
og
i
bygninger.
Projektudviklere,
finansieringsinstitutter og investorer opfordres til at levere yderligere oplysninger til
denne open-source-database og udnytte dens benchmarkingfunktioner og
læringsmuligheder fra ligemænd.
b.
Kommissionen vil arbejde tæt sammen med offentlige og private finansielle
institutioner, brancherepræsentanter og sektoreksperter om en
konsensusramme for
garantier for investeringer i bæredygtig energi i bygninger.
Dette initiativ er
medproduceret af Energi Efficiency Financial Institutions Group
11
og er planlagt til
2017, og det vil hjælpe de finansielle institutioner med at indarbejde de centrale
energimæssige fordele i deres forretningspraksis, samtidig med at de nedbringer
transaktionsomkostningerne og øger investorernes tillid. Denne foranstaltning vil
ligeledes bidrage til at frigøre markedet for grøn realkredit.
Sideløbende omfatter forslaget til retsakt om direktivet om bygningers energimæssige
ydeevne foranstaltninger, der skal give investorer fra den private sektor adgang til flere og
bedre oplysninger, herunder mere troværdige energiattester, indsamling af data om det
faktiske energiforbrug i offentlige bygninger og videreudvikling af langsigtede
renoveringsplaner, der kan fungere som grundlag for investeringsbeslutninger.
Kommissionen etablerer også
EU-observationscentret for bygningsmassen
til central
indsamling af alle relevante oplysninger vedrørende EU-bygninger og energirenovering. Dette
vil give mulighed for at støtte udformning, gennemførelse, overvågning og evaluering af
politikker og tilhørende finansielle instrumenter.
2.
Byggesektoren
Kommissionen vil opfordre interessenter inden for byggesektoren til at drøfte de udfordringer
og muligheder, som investeringer i bæredygtig energi i bygninger udgør for sektoren, og
hvordan dette kan fremmes yderligere. Dette supplerer arbejdet i trepartsforummet for
20
www.eefig.com
8
kom (2016) 0860 - Ingen titel
1705573_0009.png
bæredygtigt byggeri inden for 2020-strategien for byggeri (High-Level Tripartite Forum for
Sustainable Construction of the Construction 2020 Strategy).
Under sin dagsorden for færdigheder for Europa
21
indledte Kommissionen arbejdet med at
bidrage til at afhjælpe udfordringer vedrørende færdigheder. På grundlag af erfaringerne med
de pilotordninger, der blev lanceret i år, vil Kommissionen i 2017 udrulle nye sæt af de
såkaldte "Blueprints for Sectoral Cooperation on Skills" (planer for sektorsamarbejde om
færdigheder), og en af disse vil ligeledes vedrøre byggesektoren med fokus på
energieffektivitet og digitale færdigheder. I denne forbindelse vil der blive udviklet synergier
med Kommissionens initiativ "BUILD UP Skills", hvor man undersøger opkvalificeringen af
arbejdstagere inden for byggesektoren med hensyn til teknologier for energieffektivitet og
vedvarende energi samt installation og forvaltning af disse
22
.
Opførelse af nye bygninger eller modernisering af bygninger for at gøre dem mere
energieffektive giver mulighed for at gentænke bygge- og nedrivningsmetoder for at tage
højde for mere overordnede ressourceeffektivitetsaspekter. Inden for pakken for den cirkulære
økonomi vil Europa-Kommissionen til næste år fremlægge en EU-ramme for vurdering af
bygningers samlede miljømæssige ydeevne. En sådan ramme skal anvendes til at fremme den
cirkulære økonomi i det bebyggede miljø, herunder ved at anvende den som reference i større
projekter, i de europæiske struktur- og investeringsfonde og i national politik og lovgivning.
Desuden undersøger Europa-Kommissionen mulighederne for at støtte initiativer til fremme
af investeringer i ny og/eller innovativ infrastruktur til genbrug af bygge- og
nedrivningsaffald i regioner, der er bagud i forhold til målet på 70 % for genbrug, genvinding
og genanvendelse inden 2020 i henhold til affaldsrammedirektivet. Sådanne investeringer kan
støttes af Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer. Man er i færd med at etablere
en specifik platform for projekter i den cirkulære økonomi. Desuden har Kommissionen
udformet en protokol for forvaltning af bygge- og nedrivningsaffald, der kan hjælpe
interessenterne med at behandle affaldet på en miljømæssigt forsvarlig måde og øge dets
genanvendelsespotentiale. På længere sigt arbejder Europa-Kommissionen ligeledes med
principper og regler for bæredygtigt design af bygninger med henblik på at generere mindre
bygge- og nedrivningsaffald og lette genanvendelse af materialer. Alle disse initiativer vil
senere bidrage til at nedbringe energiforbruget og omkostningerne vedrørende
byggematerialer.
Byggesektorens vækst- og jobskabelsespotentiale skal frigøres ved at forbedre markedernes
funktion. Resultaterne af kvalitetskontrollen af byggeriet vil blive anvendt til at sikre en bedre
sammenhæng i den tilhørende lovgivning om det indre marked og energieffektivitet. F.eks.
bør krav fra forordningerne om miljøvenligt design, når det er relevant, indarbejdes i de
harmoniserede standarder under forordningen om byggeprodukter, der gælder for de samme
produkter, for at give producenterne en samlet ramme for prøvning af produkter. Eftersom det
indre marked for byggeprodukter stadig er fragmenteret, har man indledt en høringsprocedure
med interessenterne
23
, som muligvis vil føre til en revision af forordningen om
byggeprodukter inden for denne Kommissions embedsperiode.
Europa-Kommissionen vil fortsat støtte innovation ved at stimulere udviklingen af avancerede
teknologiske produkter og processer inden for rammerne af det kontraktlige offentlig-private
Meddelelsen "En ny dagsorden for færdigheder for Europa: En fælles indsats for at styrke den menneskelige
kapital, beskæftigelsesegnethed og konkurrenceevnen" (COM(2016) 381).
22
Initiativ, der finansieres under programmerne: Intelligent Energi – Europa og samfundsmæssig udfordring 3 i
Horisont 2020.
23
Som beskrevet i rapporten om gennemførelse af forordningen om byggeprodukter (indsæt henvisning).
21
9
kom (2016) 0860 - Ingen titel
1705573_0010.png
partnerskab (kontraktligt OPP)
energieffektive bygninger
(EeB). Denne OPP ventes at levere
de nødvendige teknologier til at øge bæredygtigheden og konkurrenceevnen for den
europæiske byggebranche
24
.
Dette initiativ kan støttes gennem en intelligent tilgang til offentlige indkøb, hvor man
fremmer innovative lavemissionsløsninger via branchestyrede standardiseringsinitiativer som
f.eks. SustSteel
25
. Når disse standarder er færdige, kan byggesektoren anvende dem til at
opfylde deres bæredygtighedsmål. Denne fremgangsmåde kan eventuelt kopieres for andre
byggeprodukter og vil give sektoren mulighed for at valorisere sin indsats og markedsføre
sine produkter mere effektivt.
De nye direktiver om offentlige indkøb (i kraft siden foråret 2016) konsoliderer og optimerer
alle
de
eksisterende
innovationsinstrumenter:
funktionskriterier,
varianter,
kvalitetsovervejelser i tekniske specifikationer og tildelingskriterier. EU bidrager ligeledes til
indkøb af innovation gennem de europæiske struktur- og investeringsfonde og Horisont 2020-
programmet. Dette har ført til en række banebrydende projekter. Et interessant eksempel er
det grænseoverskridende PAPIRUS-projekt (der dækker Tyskland, Spanien, Italien og
Norge), der har til formål at fremme, gennemføre og validere innovative løsninger for
bæredygtigt byggeri gennem offentlige indkøb med fokus på næsten energineutrale
bygninger. Desuden har Kommissionen offentliggjort valgfrie kriterier for grønne offentlige
indkøb for udformning, opførelse og forvaltning af kontorbygninger, der omfatter en række
henstillinger om indkøb af en grøn, energieffektiv kontorbygning
26
.
Digitale teknologier har mulighed for at øge effektiviteten af byggeprocesser og driften af
bygningerne og derved bidrage til vores energibesparelsesmål. Derfor støtter Kommissionen
definitionen af fælles principper og regler for offentlige indkøb for at digitalisere egenskaber
ved bygninger, herunder deres energimæssige ydeevne (modellering af bygningsinformation).
Sammen med udviklingen af en fælles ramme for en digital bygningslogbog og specifikke
foranstaltninger rettet mod SMV'er gør dette det langt nemmere at udveksle oplysninger og
støtte beslutningsprocessen før, under og efter byggeprojekter, undgå fragmentering af
konkurrerende nationale strategier og begrænse SMV'ernes omkostninger. Inden for WTO-
aftalen om statslige indkøb og i forbindelse med bilaterale aftaler sikrer EU desuden, at
offentlige indkøb foregår på en gennemsigtig og konkurrencebaseret måde, der ikke
diskriminerer over for EU-varer, -tjenester eller -leverandører.
http://ec.europa.eu/research/industrial_technologies/energy-efficient-buildings_en.html.
Stålindustrien arbejder på europæiske standarder for bæredygtigt stål (SustSteel), som vil give virksomheder
mulighed for at certificere, at deres stålprodukter til byggesektoren overholder de fastlagte krav for de
økonomiske, miljømæssige og sociale aspekter af bæredygtighed.
26
SWD(2016) 180 final, EU GPP-kriterier for design, opførelse og forvaltning af kontorbygninger
24
25
10