Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 10
Offentligt
1694228_0001.png
MINISTEREN
Udlændinge -, Integrations – og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. november 2016
2016-5921
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Udlændinge-, Integrations – og Boligudvalget har stillet mig følgende spørgs-
mål nr. 22 vedrørende L 10 forslag til lov om ændring af lov om almene boliger
m.v., lov om leje af almene boliger og lov om friplejeboliger (Effektivisering af
den almene boligsektors drift, forsøg med varmeregnskaber m.v.), som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jan Johansen (S).
Spørgsmål nr. 22:
Ministeren bedes give en udtømmende og dækkende beskrivelse af kravene til
fordeling af varmeudgifter, hvor der er installeret varmefordelingsmålere, som
det er fastsat i artikel 9 i direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet (EED).
Svar:
Trafik- og Byggestyrelsen er blevet bedt om at beskrive kravene, og jeg vil på
den baggrund henvise til nedenstående redegørelse herfor:
”Artikel 9, stk. 1, i energieffektiviseringsdirektivet (EED) bestemmer, at med-
lemslandene skal sørge for, at slutkunder i forbindelse med forbrug af elektrici-
tet, naturgas, fjernvarme, fjernkøling og varmt brugsvand udstyres med indivi-
duelle målere, som nøjagtigt afspejler slutkundens faktiske energiforbrug og
angiver det faktiske forbrugstidspunkt. Det følger af direktivet, at installation af
individuelle målere i eksisterende bygninger alene er et krav, hvis det er teknisk
gennemførligt og økonomisk fornuftigt, og hvis det står i et rimeligt forhold til
de potentielle energibesparelser. I nye bygninger eller i bygninger, der gen-
nemgår en større renovering, er det derimod altid et krav, at der installeres
individuelle varmefordelingsmålere.
Om måling og fordeling af varmeudgifter fremgår det af artikel 9, stk. 3, i ener-
gidirektivet, at hvis ejendomme med flere lejligheder anvender fjernvarme eller
fjernkøling, eller hvis egne fælles varme- eller kølesystemer til sådanne ejen-
domme er almindelige, kan medlemsstaterne for at sikre gennemsigtig og nøj-
agtig beregning af det individuelle forbrug indføre gennemsigtige regler for
fordelingen af omkostningerne til varme- eller varmtvandsforbruget i sådanne
ejendomme. Når det er relevant, følger det af direktivet, at reglerne skal omfat-
te retningslinjer for metoden til fordeling af omkostningerne til varme og/eller
varmt vand som følger:
L 10 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om ministeren vil give en udtømmende og dækkende beskrivelse af kravene til fordeling af varmeudgifter, hvor der er installeret varmefordelingsmålere, som det er fastsat i artikel 9 i direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet (EED), til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1694228_0002.png
a) varmt vand til husholdningsbehov
b) varme fra ejendommens installation og med henblik på opvarmning af fæl-
lesarealer (hvis trapper og gange er udstyret med radiatorer)
c) til opvarmning af lejligheder.
Medlemslandene har herefter mulighed for at indføre klare regler for
fordelingen af varme- eller varmtvandsforbruget.
Art. 9 i energieffektiviseringsdirektivet er implementeret i målerbekendtgørel-
sen (bekendtgørelse om individuel måling af el, gas, vand, varme og køling nr.
563 af 02/06/2014). Her fremgår det bl.a., at:
der er krav om etablering af varmeenergimålere i den enkelte
bolig- eller erhvervsenhed i nye bygninger eller ved ny installation af
varmeanlæg i en eksisterende bygning,
der skal benyttes varmeenergimålere eller varmefordelingsmålere
i den enkelte bolig- eller erhvervsenhed i eksisterende bygninger,
hvis målerne udskiftes, skal der, hvis det er teknisk gennemførligt og
omkostningseffektivt, installeres varmeenergimålere fremfor varme-
fordelingsmålere, og
der som udgangspunkt skal korrigeres for yderlig beliggenhed,
så betalingen for et øget varmetab som følge af yderlig beliggenhed
fordeles mellem alle bolig- eller erhvervsenheder.
Side 2/2
Kommunalbestyrelsen kan som bygningsmyndighed meddele dispensation fra
bestemmelserne i målerbekendtgørelsen. Kommunalbestyrelsen skal træffe
afgørelsen om dispensation på baggrund af en konkret vurdering af forholdene
i den pågældende bygning.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen