Skatteudvalget 2016-17
L 103
Offentligt
1760085_0001.png
22. maj 2017
J.nr . 2017 - 610
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 103 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven og virksomheds-
skatteloven (Kildeartsbegrænsning af underskud fra fysiske personers investeringer i visse
anpartsprojekter).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 15 af 15. maj 2017.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 103 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/5-17 fra Blue Capital A/S, til skatteministeren
1760085_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. maj 2017 fra Blue Capital A/S, jf.
L 103 - bilag 23.
Svar
Blue Capital reagerer i henvendelsen på besvarelsen af spørgsmål nr. 10 og 11 om afskriv-
ninger på bygninger, samt solceller og vindmøller og skattemæssige underskud som følge
heraf.
I svaret på spørgsmål 10 nævnes blandt andet, at de samlede afskrivninger på ejendomme
ofte er højere end 4 pct. årligt, og Blue Capital beder nu om en konkretisering af omfan-
get heraf. Det kan i den forbindelse oplyses, at Skatteministeriet ikke fører statistik over
antallet af udbudte ejendomsprojekter, hvor afskrivningsomfanget er højere end 4 pct.,
men som det også fremgår af svaret på spørgsmål 10, er der tale om situationer, hvor der
kan afskrives på medfølgende inventar, og at det er afskrivninger herpå, som medfører, at
de samlede afskrivninger kan overstige 4 pct. årligt.
Det fremgår af svaret på spørgsmål 11, at der er set eksempler på ejendomsprojekter med
underskud de første otte år. Blue Capital spørger til, om det er et problem, at der er un-
derskud, når der typisk er overskud de efterfølgende år. Hertil bemærkes, at lovforslaget
netop har til formål at mindske det skattemotiverende element, der er, når underskud fra
en investering i et 10-mandsprojekt efter gældende regler kan modregnes i fx lønindkomst
herunder i en eventuel topskattebetaling.
For så vidt angår det skønnede provenu ved at indføre kildeartsbegrænsning af underskud
bemærkes, at det i vurderingen af de provenumæssige konsekvenser indgår, at der i et vist
omfang er tale om en fremrykning af beskatningen, hvorfor merprovenuet er højere i de
første år sammenholdt med den varige virkning på 150 mio. kr. årligt efter tilbageløb og
adfærd. Der henvises i øvrigt til lovforslagets økonomiske bemærkninger.
Endelig spørger Blue Capital til afskrivningslovens opdeling af afskrivningsberettigede ak-
tivtyper og de forskellige afskrivningssatser. I forlængelse af svarene på spørgsmål 3 og 11
kan det oplyses, at en ændring af afskrivningssatserne ikke vurderes at være hensigtsmæs-
sig, dels fordi det vil komplicere afskrivningsreglerne yderligere, hvis der skal ske opdeling
i flere afskrivningskategorier end i dag, dels fordi en ændring af afskrivningsreglerne vil
påvirke en langt bredere kreds af erhvervsdrivende end investorer i de såkaldte 10-mands-
projekter.
Side 2 af 2