Udvalget for Forretningsordenen 2016-17
L 106 Bilag 11
Offentligt
1746948_0001.png
Til lovforslag nr.
L 106
Folketinget 2016-17
Tillægsbetænkning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 26. april 2017
2. udkast (Nye ændringsforslag nr. 4, 6, 7, 9 og 14)
til
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget
(Ændring af folketingsmedlemmernes vederlæggelse og pensionsforhold som opfølgning på Vederlagskommissionens
anbefalinger m.v.)
[af Søren Gade (V), Henrik Sass Larsen (S), Leif Mikkelsen (LA), Morten Østergaard (RV) og Mette Abildgaard (KF)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 14 ændringsforslag til lovforslaget. Sociali-
stisk Folkepartis medlem af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1-3, 8 og 11, Socialdemkratiets medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 4, 6, 7 og 9, Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
5, 10, 12 og 13 og Socialdemokratiets, Venstres, Liberal Al-
liances, Radikale Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 14.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december 2016 og var
til 1. behandling den 13. januar 2017. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for For-
retningsordenen. Udvalget afgav betænkning den 14. marts
2017. Lovforslaget var til 2. behandling den 23. marts 2017,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Udvalget
for Forretningsordenen.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2 møder.
2. Indstillinger [og politiske bemærkninger]
<>
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af ():
1)
Nr. 1
udgår.
[Folketingsmedlemmernes pligt til at modtage grundveder-
lag og omkostningstillæg fastholdes]
2)
Nr. 4
udgår.
[Muligheden for, at folketingsmedlemmer kan frasige sig
grundvederlag og omkostningstillæg helt eller delvis, udgår]
3)
Nr. 18-21
udgår, og i stedet indsættes:
»18.
§§ 110-118
ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ 110
Samtidig med vederlaget ydes der til Folketingets
medlemmer et pensionsbidrag svarende til 17,42 pct. af
grundvederlaget. Folketinget indbetaler pensionsbidraget for
hvert enkelt medlem til en pensionsordning, som den pågæl-
dende har anvist. Pensionsordningen skal være omfattet af
afsnit I i pensionsbeskatningsloven. Ethvert folketingsmed-
lem er forpligtet til at modtage pensionsbidraget og til at an-
vise en pensionsordning, hvortil det kan indbetales.
Stk. 2.
Der ydes ikke pensionsbidrag efter stk. 1 til et fol-
ketingsmedlem, der også er minister.
Stk. 3.
Udvalget for Forretningsordenen kan fastsætte
nærmere regler om indbetaling af pensionsbidrag efter stk.
DokumentId
Journalnummer
L 106 - 2016-17 - Bilag 11: 2. udkast til tillægsbetænkning.
1746948_0002.png
2
1, herunder om krav til pensionsordningerne og om admini-
stration af ordningen.««
[Ændring af pensionsordningen for folketingsmedlemmer til
en bidragsbestemt ordning, jf. Vederlagskommissionens an-
befalinger]
Af et
mindretal
(S), tiltrådt af ():
4)
Efter nr. 20 indsættes:
»01.
I
§ 110, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »medlemstid«: »,
jf. dog § 118 a, stk. 3,«.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag 9]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af ():
5)
Nr. 21
udgår.
[Mulighed for førtidspensionering for folketingsmedlemmer
udgår]
Af et
mindretal
(S), tiltrådt af ():
6)
I det under
nr. 21
foreslåede
§ 110, stk. 3,
indsættes i
2. pkt.
efter »gældende tillæg«: », jf. dog § 118 a, stk. 4«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag 9]
7)
Efter nr. 21 indsættes:
»02.
I
§ 111, stk. 3,
indsættes efter »§ 110, stk. 2«: », jf. dog
§ 118 a, stk. 5«.
03.
I
§ 111, stk. 4,
indsættes efter »gældende tillæg«: », jf.
dog § 118 a, stk. 6,«.
04.
I
§ 111, stk. 5,
udgår »efter stk. 2«.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag 9]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af ():
8)
Nr. 22
udgår.
[Muligheden for, at folketingsmedlemmer individuelt kan
vælge en bidragsfinansieret pensionsordning i stedet for fol-
ketingspension efter gældende regler, udgår]
Af et
mindretal
(S), tiltrådt af ():
9)
Den under
nr. 22
foreslåede
§ 118 a
affattes således:
Ȥ 118 a.
Et folketingsmedlem kan med virkning fra
førstkommende hele medlemsår vælge at optjene egenpen-
sion efter stk. 2, jf. herved de nærmere regler i stk. 3-6, i ste-
det for efter reglerne i § 110, stk. 2, 1. og 2. pkt. Et folke-
tingsmedlems beslutning herom kan ikke senere omgøres og
har også virkning for medlemmets eventuelle senere med-
lemsperioder.
Stk. 2.
Den højeste egenpension opnås senest ved 37 års
medlemstid og udgør 57 pct. af den til enhver tid gældende
løn på skalatrin 51 (lønskalaen for statstjenestemænd) før
fradrag af arbejdsmarkedsbidraget på tidspunktet for pensio-
neringen. De enkelte medlemsalderår efter medlemmets be-
slutning efter stk. 1 indgår i beregningsprocenten således, at
1.-16. medlemsår indgår med hver 1,75 procentpoint, at
17.-32. medlemsår indgår med hver 1,5 procentpoint, og at
33.-37. medlemsår indgår med hver 1 procentpoint.
Stk. 3.
Et folketingsmedlem, der benytter sig af mulighe-
den i stk. 1, bevarer retten til optjent egenpension efter sat-
serne i § 110, stk. 2, for de enkelte medlemsalderår indtil
samt for det medlemsår, hvor beslutningen efter stk. 1 træf-
fes. For medlemsår herefter indplaceres medlemmet i optje-
ningsskalaen i stk. 2, 2. pkt., efter den samlede varighed af
den pågældendes medlemskab. Den samlede egenpension
kan i intet tilfælde overstige det i stk. 2, 1. pkt., nævnte.
Stk. 4.
Tillægget efter § 110, stk. 3, 2. og 3. pkt., til en
egenpensionist, der har benyttet sig af muligheden i stk. 1,
udgør for hvert medlemsår efter beslutningen i medfør af
stk. 1 1/37 af det i tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 3,
til enhver tid gældende tillæg og for hvert medlemsår indtil
samt for det medlemsår, hvor beslutningen i medfør af stk. 1
træffes, 1/20 af det nævnte tillæg. Ved udbetaling mindre
end 2 år efter pensionsudbetalingsalderen udgør tillægget
dog kun det halve heraf. § 110, stk. 3, 4. pkt., og stk. 4, fin-
der tilsvarende anvendelse.
Stk. 5.
Ægtefællepension til ægtefællen efter et folketings-
medlem, der har benyttet sig af muligheden i stk. 1, udgør
71 pct. af den samlede egenpension beregnet efter stk. 2 og
3.
Stk. 6.
Tillægget efter § 111, stk. 4, til ægtefællen efter et
folketingsmedlem, der har benyttet sig af muligheden i stk.
1, udgør for hvert medlemsår efter beslutningen i medfør af
stk. 1 1/37 af det i tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 3,
til enhver tid gældende tillæg og for hvert medlemsår indtil
samt for det medlemsår, hvor beslutningen i medfør af stk. 1
træffes, 1/20 af det nævnte tillæg.«
[Mulighed for folketingsmedlemmer for at vælge at optjene
ret til egenpension svarende til efter reglerne for tjeneste-
mænd i staten]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af ():
10)
I den under
nr. 22
foreslåede
§ 118 a
indsættes efter
stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Folketinget foranlediger, at der sker løbende of-
fentliggørelse af, hvilke medlemmer der henholdsvis har og
ikke har benyttet sig af muligheden efter stk. 1. For medlem-
mer, der har benyttet sig af muligheden, offentliggøres end-
videre tidspunktet herfor.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
[Offentlighed om, hvilke medlemmer der henholdsvis har og
ikke har valgt at overgå til bidragsfinansieret pension]
Til § 2
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af ():
11)
Stk. 4
affattes således:
»Stk. 4.
§ 1, nr. 18, har virkning for medlemsperioder fra
den 1. juni 2017. For udbetaling af egenpension optjent på
L 106 - 2016-17 - Bilag 11: 2. udkast til tillægsbetænkning.
1746948_0003.png
3
grundlag af medlemsperioder til og med den 31. maj 2017
finder de hidtil gældende regler anvendelse.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af ():
12)
I
stk. 4, 1. pkt.,
udgår »og 21«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 5]
13)
Stk. 4, 3.
og
4. pkt.,
udgår.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 5]
Af et
flertal
(S, V, LA, RV og KF), tiltrådt af ():
14)
I
stk. 4
ændres tre steder »1. maj 2017« til: »1. juni
2017«, og »30. april 2017« ændres til: »31. maj 2017«.
[Ændring af overgangsbestemmelse som følge af udskudt
ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Afventer
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer en tilslutning til Vederlags-
kommissionens anbefaling om at overgå til en ordning med
bidragsbestemt pension for tidligere folketingsmedlemmer
frem for at fortsætte med en ordning med ydelsesbestemte
pensioner, således som det fremsatte lovforslag indebærer.
Med ændringsforslaget foreslås folketingsvalglovens be-
stemmelser om pensionsydelser til forhenværende folke-
tingsmedlemmer således erstattet af en bestemmelse, hvor-
efter medlemmer af Folketinget forpligtes til at anvise en
pensionsordning omfattet af afsnit I i pensionsbeskatnings-
loven, hvortil Folketinget kan indbetale et bidrag svarende
til 17,42 pct. af grundvederlaget til folketingsmedlemmer.
Procentsatsen svarer til det af Vederlagskommissionen an-
befalede.
Inden for pensionsbeskatningslovens rammer vil det en-
kelte folketingsmedlem selv kunne vælge en pensionsord-
ning med en ydelsessammensætning, der passer den pågæl-
dende, jf. dog det foreslåede stk. 3.
I det foreslåede § 110, stk. 2, foreslås bestemt, at der ikke
ydes pensionsbidrag til et folketingsmedlem, der også er mi-
nister. Dette er også anbefalet af Vederlagskommissionen og
skal ses i sammenhæng med, at der sker en separat optjening
af pensionsydelser for ministerhvervet.
I det foreslåede § 110, stk. 3, foreslås Folketingets Ud-
valg for Forretningsordenen bemyndiget til at fastsætte nær-
mere regler om indbetaling af pensionsbidrag efter stk. 1,
herunder om krav til pensionsordningerne og om admini-
stration af ordningen. Bemyndigelsen forventes navnlig an-
vendt til at fastsætte nærmere bestemmelser om administra-
tion, men vil også kunne anvendes til at fastsætte visse krav
til de pensionsordninger, som folketingsmedlemmerne skal
anvise, bl.a. med hensyn til ydelsessammensætning og -sik-
kerhed. Der forventes herunder bl.a. fastsat regler om, at
pensionsordningerne ikke må kunne tilbagekøbes »i utide«,
hvormed pensionsordningerne også kreditorbeskyttes, jf. og-
så Vederlagskommissionens anbefaling herom.
Det foreslås med hensyn til ikrafttræden og overgangsbe-
stemmelser, at den ændrede pensionsordning skal have virk-
ning for medlemsperioder fra den 1. juni 2017, mens de hid-
til gældende regler skal finde anvendelse for udbetaling af
egenpension optjent på grundlag af medlemsperioder til og
med den 31. maj 2017. Dette svarer til virkningstidspunktet
for de ændringer af pensionsordningen for folketingsmed-
lemmer, som er foreslået i det fremsatte lovforslag, dog med
to måneders udsættelse som følge af, at folketingsbehandlin-
gen af lovforslaget har varet længere end forventet, jf. de
ved 2. behandling vedtagne ændringsforslag herom. Det vil
indebære, at der først med virkning fra den 1. juni 2017 skal
ske indbetaling af pensionsbidraget på 17,42 pct. af grund-
vederlaget, mens der indtil da optjenes pensionsrettigheder
efter de nuværende regler.
Til nr. 4, 6, 7 og 9
Ændringsforslagene har til formål, at folketingsmedlem-
mer fremover individuelt skal kunne vælge at optjene ret til
egenpension i samme takt, som gælder for tjenestemænd i
staten. En beslutning herom indebærer, at der optjenes ret til
den højeste egenpension senest efter 37 år, hvorimod retten
til den højeste egenpension efter de nugældende regler op-
tjenes efter 20 år. Med den foreslåede ordning sker der såle-
des en tilnærmelse til de pensionsforhold, der gælder for tje-
nestemænd i staten.
Optjening efter den foreslåede ordning sker således, at
1.-16. medlemsår indgår med hver 1,75 procentpoint, at
17.-32. medlemsår indgår med hver 1,5 procentpoint, og at
33.-37. medlemsår indgår med hver 1 procentpoint. Optj-
eningen følger dermed reglerne i tjenestemandspensionslo-
vens § 6, stk. 1, 2. pkt.
Et medlem, der har optjent ret til egenpension efter de
nugældende regler, vil med det foreslåede kunne vælge at
overgå til den nye ordning, forudsat at medlemmet ikke på
tidspunktet for beslutningen allerede har opnået ret til den
højeste egenpension. Af hensyn til gennemsigtighed og ad-
ministrativ enkelhed foreslås, at valget får virkning fra det
førstkommende hele medlemsår. Af samme hensyn foreslås
endvidere, at et medlem ikke senere skal kunne omgøre be-
slutningen og således »vælge frem og tilbage« mellem for-
skellige ordninger. Det vil med det foreslåede også gælde,
hvis medlemmet udtræder af Folketinget og efter en mel-
lemliggende periode genindtræder.
Træffer et medlem ikke beslutning om at overgå til den
foreslåede ordning, omfattes medlemmet af de nugældende
regler, der indebærer, at der optjenes ret til den højeste egen-
pension efter 20 års medlemstid.
Forslaget indebærer, at et medlem, der vælger at gå over
til optjening efter den tjenestemandslignende (37-årige) op-
tjeningsskala, bevarer retten til den egenpension, de indtil da
har optjent efter den eksisterende (20-årige) skala. De ind-
placeres herefter på den 37-årige skala svarende til deres
faktiske anciennitet som folketingsmedlemmer.
Det foreslås af hensyn til klarhed præciseret, at den sam-
lede egenpension i intet tilfælde kan overstige det nuværen-
L 106 - 2016-17 - Bilag 11: 2. udkast til tillægsbetænkning.
1746948_0004.png
4
de maksimum på 57 pct. af den til enhver tid gældende løn
på skalatrin 51 (lønskalaen for statstjenestemænd) før fra-
drag af arbejdsmarkedsbidraget på tidspunktet for pensione-
ringen.
Beslutning om at overgå til den foreslåede ordning inde-
bærer samtidig, at optjeningen af det såkaldte under folke-
pensionsalder-tillæg, der følger af folketingsvalglovens §
110, stk. 3, og som med lovforslaget videreføres for med-
lemmer, der benytter sig af muligheden for at få egenpen-
sion udbetalt før folkepensionsalderen mod et varigt fradrag,
fremover følger reglerne for optjening efter tjenestemands-
pensionslovens § 6, stk. 3. Det indebærer, at der for hvert
medlemsår optjenes ret til en 1/37 af tillægget mod 1/20 ef-
ter de nugældende regler. For medlemstid forud til overgan-
gen vil folkepensionsalder-tillægget dog fortsat udgøre 1/20
pr. medlemsår af det nævnte tillæg.
Hvornår et medlem, der har optjent ret til pension efter de
nugældende regler og som vælger at være omfattet af den
foreslåede ordning, vil have optjent ret til den højeste egen-
pension, afhænger af dennes medlemstid inden beslutningen
om at overgå til den foreslåede ordning.
Som eksempler kan nævnes følgende:
Et folketingsmedlem valgt for første gang ved folketings-
valget i 2015 vil med beslutning om at overgå til den fore-
slåede ordning med virkning fra den 18. juni 2018 efter tre
års medlemstid have optjent ret til 9,75 procentpoint efter
den nugældende ordning, og således efter yderligere 30 år
på den nye ordning have optjent ret til de resterende 47,25
procentpoint, og dermed på dette tidspunkt have opnået ret
til den højeste egenpension på 57 procent. Medlemmet ville
efter den nugældende ordning have opnået ret til den højeste
egenpension efter yderligere 17 år.
Et folketingsmedlem valgt første gang ved folketingsval-
get i 2011, der overgår til den foreslåede ordning med virk-
ning fra den 15. september 2018, vil efter 7 års medlemstid
have optjent 22,75 procentpoint efter den nugældende ord-
ning og efter yderligere 22 år på den nye ordning have op-
tjent ret til de resterende 34,25 procentpoint. Medlemmet vil
dermed efter i alt 28 år have opnået ret til den højeste egen-
pension på 57 procent.
Det forudsættes, at et nyvalgt medlem, der ikke har op-
tjent ret til egenpension efter de nugældende regler, vil have
mulighed for inden hvervet tiltrædes at vælge den nye ord-
ning, således at medlemmets ret til egenpension i det hele
optjenes efter denne ordning. Det er kun valget af den
nye
ordning, der ikke kan omgøres. Et medlem, der ved sin til-
træden vælger at optjene pension efter de nugældende reg-
ler, kan således på ethvert tidspunkt vælge at overgå til den
nye ordning med virkning fra det førstkommende hele med-
lemsår.
Forslaget har alene betydning for
optjening
af retten til
egenpension m.v., hvorimod det ikke indebærer nogen æn-
dring af de øvrige regler i folketingsvalgloven om udbeta-
ling af pension m.v.
Der lægges med forslaget op til, at valg af den foreslåede
ordning får tilsvarende virkning for optjening af ret til ægte-
fællepension, idet størrelsen af en ægtefællepension afhæn-
ger af størrelsen af medlemmets optjente egenpension.
Forslaget har derimod ingen betydning for ret til og op-
tjening af børnepensionsbidrag og børnepension, da disse
ydelsers størrelse er uafhængige af størrelsen af den optjente
egenpension
Ret til og optjening af egenpension til Folketingets for-
mand følger reglerne for ministerpension og berøres dermed
ikke af forslaget.
Til nr. 5
Afventer
Til nr. 8
Ændringsforslaget indebærer, at muligheden for, at folke-
tingsmedlemmer individuelt kan vælge en bidragsfinansieret
pensionsordning i stedet for folketingspension efter gælden-
de regler, udgår.
Den pågældende mulighed blev indsat i lovforslaget ved
lovforslagets 2. behandling, jf. ændringsforslag nr. 8 i Ud-
valget for Forretningsordenens betænkning af 14. marts
2017.
Efterfølgende er det imidlertid kommet frem, at dette åb-
ner mulighed for, at også folketingsmedlemmer, som allere-
de har optjent den højest mulige folketingspension efter de
hidtidige regler, vil kunne opnå endnu højere pension ved at
vælge at gå over til bidragsfinansieret pension og derved
modtage indbetalinger til en privattegnet pensionsordning
eller arbejdsmarkedspension. Dette er efter SF’s opfattelse
ikke rimeligt eller hensigtsmæssigt.
Det foreslås derfor, at muligheden udgår af lovforslaget.
Til nr. 10
Hvis Folketinget vedtager regler, der gør det muligt for
medlemmerne at vælge en mere moderat opsparingsbaseret
pensionsordning, finder Enhedslisten det væsentligt, at of-
fentligheden får indsigt i, hvilke folketingsmedlemmer der
benytter hvilken pensionsordning. Det foreslås derfor, at
Folketinget foranlediger, at der sker en løbende offentliggø-
relse af, hvilke medlemmer der benytter sig af muligheden
for at overgå til bidragsfinansieret pension, og hvilke der ik-
ke gør og således optjener folketingspension efter de hidtil
gældende regler. For de medlemmer, som har benyttet sig af
muligheden for at overgå til bidragsfinansieret pension,
foreslås det, at der endvidere sker offentliggørelse af tids-
punktet for overgangen. Oplysningerne skal kunne tilgås i
listeform på Folketingets hjemmeside, ligesom de skal fin-
des på det enkelte folketingsmedlems medlemsside, hvor
også CV m.m. forefindes i dag.
Til nr. 11
Det foreslås, at ændringen, hvorved der indføres en bi-
dragsbestemt pension for folketingsmedlemmer i stedet for
den hidtidige pensionsordning, jf. ændringsforslag nr. 3, gi-
ves virkning for medlemsperioder fra den 1. juni 2017, mens
de hidtil gældende regler skal finde anvendelse for udbeta-
ling af egenpension optjent på grundlag af medlemsperioder
til og med den 31. maj 2017. Der henvises i øvrigt til be-
mærkningerne til ændringsforslag nr. 3.
L 106 - 2016-17 - Bilag 11: 2. udkast til tillægsbetænkning.
1746948_0005.png
5
Til nr. 12 og 13
Der er tale om konsekvensændringer som følge af æn-
dringsforslag nr. 5.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget udskydes virkningstidspunktet for
lovforslagets § 1, nr. 18, som følge af at lovforslaget ikke
kan træde i kraft før den 1. maj. Ændringen indebærer, at de
hidtil gældende regler vil finde anvendelse for egenpension
optjent på grundlag af medlemsperioder til og med den 31.
maj 2017, dvs. i alt 2 måneder længere end foreslået i lov-
forslaget som fremsat. På tilsvarende vis udskydes virk-
ningstidspunktet for lovforslagets § 1, nr. 21, der ændrer
reglerne for udbetaling af egenpension før folkepensionsal-
deren. For så vidt angår det nærmere indhold af disse æn-
dringer, henvises til lovforslaget som fremsat.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen. Der gøres opmærksom på, at et fler-
tal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et fler-
tal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
Pia Kjærsgaard (DF)
fmd.
Henrik Dam Kristensen (S)
nfmd.
Kristian Pihl Lorentzen (V) Christian Juhl (EL)
Leif Mikkelsen (LA) Peter Skaarup (DF) Søren Espersen (DF) Martin Henriksen (DF) Søren Gade (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Laura Lindahl (LA) Mette Abildgaard (KF) Benny Engelbrecht (S)
Christine Antorini (S) Henrik Sass Larsen (S) Karen J. Klint (S) Jakob Sølvhøj (EL) Josephine Fock (ALT)
Morten Østergaard (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1