Udvalget for Forretningsordenen 2016-17
L 106 Bilag 4
Offentligt
1720457_0001.png
6. februar 2017
Notat om tjenestemands- og folketingspension
Lovforslag nr. L 100 og L 106 indeholder bestemmelser om, at pensionsalderen for henholdsvis
ministre og folketingsmedlemmer hæves fra efterlønsalderen til folkepensionsalderen, men med
mulighed for førtidspensionering mod en livsvarig reduktion i pensionen. Dette er en del af den
stemmeaftale om ændring af politikeres vederlæggelse, som de nuværende regeringspartier, S
og RV indgik den 3. oktober 2016, og som de to lovforslag udmønter med hensyn til henholdsvis
ministres og folketingsmedlemmers forhold.
I stemmeaftalen er det herom aftalte beskrevet således:
”Fuldtidspolitikernes pensionsalder hæves fra efterlønsalderen til folkepensionsalderen
for fremadrettet optjent pension, således at fuld pension først kan udbetales ved
folkepensionsalderen med mulighed for førtidspensionering mod en livslang reduktion i
pensionen. For pension optjent før aftalen får virkning, gælder de hidtidige regler for
udbetaling af pension.”
Siden tjenestemandsreformen i 1969 har man tilstræbt, at valglovens pensionsbestemmelser for
forhenværende folketingsmedlemmer i videst muligt omfang ligger tæt op ad de regler, som
gælder for tjenestemænd. Retten til pension indgår som et integreret led i ansættelsesvilkårene
for tjenestemænd.
Tjenestemænd har tre muligheder for blive pensioneret:
Ved opnåelse af folkepensionsalder.
Før folkepensionsalderen, dog tidligst fra vedkommendes pensionsudbetalingsalder (jf.
pensionsbeskatningslovens § 1 a). Pensionsudbetalingsalderen er 5 år før
folkepensionsalderen. Hvis en tjenestemand søger sin afsked på grund af alder før
folkepensionsalderen, nedsættes pensionen med et førtidspensionsfradrag.
Førtidspensionsfradraget udgør en procentandel på mellem 1 og 17 pct. afhængig af,
hvor tæt på pensionsudbetalingstidspunktet tjenestemanden vælger at få
førtidspensionen udbetalt.
Afsked på grund af sygdom efter forelæggelse af helbredssag for Helbredsnævnet.
Helbredsnævnet foretager en lægefaglig vurdering af den pågældende tjenestemands
tjenstdygtighed. Dette kaldes også ”svagelighedspension”.
Med de to lovforslag indføres en mulighed for ministre og folketingsmedlemmer, som svarer til
mulighed nr. 2 ovenfor – det vil sige en mulighed for at få pension udbetalt før det ”normale”
pensioneringstidspunkt, men til gengæld få en mindre pension, idet der foretages et såkaldt
Ref. 16-000775-19
L 106 - 2016-17 - Bilag 4: Notat om tjenestemands- og folketingspension.
førtidspensionsfradrag. Denne mulighed er uafhængig af den pågældendes helbredstilstand m.v.
og således principielt forskellig fra ”svagelighedspension”.
Der vil således fremadrettet og parallelt med tjenestemandssystemet ligeledes være tre
muligheder for pensionering for forhenværende folketingsmedlemmer:
Ved opnåelse af folkepensionsalder.
Før folkepensionsalderen, dog tidligst fra vedkommendes pensionsudbetalingsalder (jf.
pensionsbeskatningslovens § 1 a). Pensionsudbetalingsalderen er 5 år før
folkepensionsalderen. Hvis et forhenværende folketingsmedlem vælger at få
folketingspensionen udbetalt før folkepensionsalderen, nedsættes pensionen med et
førtidspensionsfradrag. Førtidspensionsfradraget udgør en procentandel på mellem 1 og
17 pct. afhængig af, hvor tæt på pensionsudbetalingstidspunktet det forhenværende
medlem vælger at få førtidspensionen udbetalt.
I ganske særlige tilfælde, hvor det forhenværende folketingsmedlems helbredsmæssige,
økonomiske eller sociale forhold i øvrigt taler for det, kan der ved beslutning af
Folketingets Præsidium bevilges det forhenværende medlem, der ikke har nået
folkepensionsalderen, en pension, hvis størrelse fastsættes i det enkelte tilfælde.
Det bemærkes, at der ved udarbejdelsen af lovforslag nr. L 106 om folketingsmedlemmers
forhold er anvendt en lidt anderledes lovteknisk løsning end den, Finansministeriet
(Moderniseringsstyrelsen) har benyttet i lovforslag nr. L 100 om ministres forhold. I L 100 er
anvendt den løsning, at der i den foreslåede lovbestemmelse henvises til reglerne for
tjenestemænd i staten (se lovforslagets § 1, nr. 12, og bemærkningerne hertil). De pågældende
regler findes aktuelt i Finansministeriets cirkulære nr. 9159 af 26. marts 2015 om
førtidspensionsfradrag, som bygger på en aftalte mellem Finansministeriet og
Centralorganisationernes Fællesudvalg. Ved udarbejdelsen af L 106 er det af principielle grunde
fundet mest hensigtsmæssigt at foreslå reglerne optaget direkte i folketingsvalgloven. Regler
svarende til de nævnte cirkulærebestemmelser er derfor foreslået indsat i folketingsvalglovens §
110, stk. 3 og 4. Der henvises til § 1, nr. 19, i L 106 og bemærkningerne hertil.
2/2