Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 113 Bilag 12
Offentligt
1726183_0001.png
Dansk Lives input til revision af restaurationsloven
Onsdag d. 22. februar 2017.
Dansk Live deltog torsdag d. 9. februar 2017 i deputation for Folketingets Erhvervs- Vækst- og Eksportudvalg
og fremlagde organisationens synspunkter vedr. behandlingen af lovforslag
L113: Lov om ændring af lov om
restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.
(Ændring af alderskrav for unge personers beskæftigelse
og alderskrav til bevillingshavere og bestyrere m.v.). Udvalget efterspurgte i den forbindelse en uddybende
opfølgning, hvilket følger nedenfor.
Resume
Dansk Live ser gerne, at en række funktioner på landets rytmiske spillesteder som eksempelvis
teknikere,
stagehands, afryddere, garderobepersonale, servicemedarbejdere
og
billettering
o.l. bliver indbefattet af
de lovændringer, der gennem L113 lægges op til for så vidt angår en lempelse, så det på visse typer af
restaurationer bliver muligt at beskæftige unge mellem 15 og 18 år i begrænsede tidsrum. Dansk Live ser
dog ingen grund til at udskænkning eller anden håndtering af stærke drikkevarer, skal foretages af unge
under 18 på spillesteder.
Generelt finder Dansk Live at en liberalisering af restaurationsloven er timelig og vi vil gerne bidrage til en
positiv udvikling af loven, så Dansk Lives medlemmer kan tilbyde interessante muligheder og udviklende
arbejdsopgaver for unge mennesker, der kan medvirke til at styrke deres erfaringer og kompetencer
indenfor livekoncertmiljøet og musikbranchen.
Dansk Live har i øvrigt bemærket, at der i det fremsatte betænkningsudkast til lovforslaget er stillet et
ændringsforslag, der ønsker at indskrænke ændringernes gyldighed til serveringssteder, der kun udskænker
drikkevarer med en alkoholprocent på maksimal 15 procent. Dansk Live tilslutter sig intentionen med at
undgå helt unges færden i stærkt alkoholpåvirkede miljøer, men finder at det vil være en højst
uhensigtsmæssig måde at implementere lovforslaget på, da det vil være en stor byrde for branchen at
skulle variere sit vareudbud og sin medarbejderstab fra koncert til koncert, afhængig af målgrupper, genrer
og koncerttyper. Sagen er nemlig, at der på de rytmiske spillesteder præsenteres alle typer koncerter;
nogle helt uden alkohol (fx børnekoncerter og skolearrangementer), nogle med et ganske moderat
alkoholsalg (siddende koncerter indenfor fx jazz og folk), nogle med at alkoholsalg på omtrent 2 genstande
per gæst (hovedparten af koncerter i rock/pop genren) og endeligt nogle koncertarrangementer, hvor det
er festen der er i højsædet, og alkoholindtaget er højt.
I stedet for at sondre mellem alkoholprocenter eller restaurationstyper, opfordrer Dansk Live derfor til, at
man fokuserer på de opgaver de unge medarbejdere skal varetage, og hvorvidt disse har forbindelse til
alkoholhåndtering og/eller stærkt berusede gæster. Dansk Live vil desuden følge en sådan sondring op med
et etisk kodeks, der udvikles af koncertbranchen, som imødekommer at unge ikke udsættes for
uhensigtsmæssige situationer i restaurationsmiljøer.
Baggrund
I livemusikken har der altid været en stærk tradition for at engagere unge gennem lønnede fritidsjob og i
særdeleshed som frivillige. Mange unge søger også aktivt at engagere sig i livescenen, da de finder den
udfordrende og interessant. De får herigennem et indblik i en levende branche, hvor både forretning og
kunstneriske ambitioner skal matches. En stærk søgning blandt unge mennesker giver samtidig branchen
L 113 - 2016-17 - Bilag 12: Henvendelse af 22/2-17 fra Dansk Live
1726183_0002.png
gode muligheder for at arbejde målrettet med talentudvikling indenfor specialistområder, som fx lyd, lys og
sceneteknik, men også mere generelle ledelsesfunktioner som fx drift, booking og afvikling af events, der
kendetegner livekoncertmiljøet. Det er et godt sted som ung ’at stå i lære’ da man som fx frivillig i vores
branche, kommer ganske tæt på beslutnings- og forretningsgange i et godt værdimæssigt miks af
kunstnerisk indhold og forretningsmæssig drift, ligesom der er mulighed for at udvikle såvel
håndværksmæssige som strategiske færdigheder.
En integreret del af koncertoplevelsen er, at der ofte udskænkes både øl, vin og stærkere alkohol, men
hovedformålet for publikums tilstedeværelse er koncerten – på samme måde som det er maden der er i
fokus på et besøg på en restaurant. Alkoholindtaget på spillesteder er desuden markant lavere end på
nattelivets serveringssteder, hvor det primære formål er at udskænke alkohol. På rytmiske spillesteder er
det gennemsnitlige alkoholindtag på omtrent niveau med restauranter, der primært fokuserer på
indtagelse af mad. Nogle gange, til mere feststemte koncerter, er alkoholindtaget ganske vist højere,
ligesom det formodentligt er tilfældet ved en femretters middag med vinmenu.
Funktioner med forskellig publikumskontakt
Dansk Live er som nævnt enige i, at man skal sikre unge mennesker imod at komme i unødig kontakt med
stærkt berusede personer. Omvendt oplever Dansk Live, at der er en række funktioner på spillesteder, hvor
der med de nuværende regler, er unødvendige barrierer for at engagere unge mennesker i
livekoncertområdet - og bidrage til deres talentudvikling.
Dette drejer sig om følgende funktioner:
1. Bag baren:
Som bartender, har man
tæt publikumskontakt
og Dansk Live har ikke noget ønske om
at unge mennesker på spillesteder skal stå bag baren og finder derfor, at bartendere bør være
mindst 18 år gamle.
2. I publikumsområdet:
En række arbejdsfunktioner på spillestederne, som fx afryddere,
garderobepersonale, servicemedarbejdere, billettering har kun overfladisk publikumskontakt og
bør derfor kunne varetages af 15 til 18-årige, med en navngiven tilknytning til en myndig,
tilstedeværende supervisor.
3. Bag scenen:
Endelig er der en række funktioner, som fx teknikere, stagehands mv., der primært
arbejder bag scenen eller i områder/på en måde, hvor der er ingen eller helt sporadisk
publikumskontakt, og derfor i lighed med opvaskere bør kunne varetages af unge på 15 til 18-årige.
Lavt alkoholindtag pr. gæst
For at anskueliggøre alkoholforbruget på de rytmiske spillesteder, har Dansk Live udarbejdet et estimat
herfor. Med udgangspunkt i evaluering af de regionale spillesteder har Dansk Live beregnet det
gennemsnitlige mulige alkoholforbrug til. 2,15 øl pr. gæst, på tværs af de 19 regionale spillesteder.
Estimatet er ikke et udtryk for det reelle alkoholforbrug, men en udtryk for et maksimale ølforbrug pr.
gæst, hvis al bar- og garderobeindtægt var baseret på ølsalg. På den måde vil vi gerne illustrere, at
alkoholforbruget ikke nødvendigvis er højere end på restauranter, hvor hovedformål er servering af mad,
og hvor serveringen af stærke drikke sker i forbindelse hermed.
L 113 - 2016-17 - Bilag 12: Henvendelse af 22/2-17 fra Dansk Live
1726183_0003.png
Etisk kodeks med fokus på sikkerhed og ansvarlighed
Dansk Live tror på, at unge mennesker har godt af at komme ud og prøve kræfter med virkeligheden –
selvfølgelig under ordnede forhold. Samtidig ligger det Dansk Live meget på sinde, at de unge mennesker
får en god oplevelse i mødet med livekoncertmiljøet. Dansk Live bidrager derfor gerne til udviklingen af et
ansvarligt og sikkert arbejdsmiljø for unge frivillige og medarbejder, fx ved at udvikle etisk kodeks, der både
kan sikre de unge medarbejdere imod dårlige oplevelser og samtidig fremme et engagerende miljø. Dansk
Live har i forvejen stor erfaring med at sikre ordnede forhold i koncertmiljøerne indenfor sikkerhed,
arbejdsmiljø, alkohol- og stofkampagner, frivilligledelse, tilgængelighed for fysisk handicappede mv, som vi
kan basere dette arbejde på.