Uddannelses- og Forskningsudvalget 2016-17
L 118 Bilag 1
Offentligt
Notat
Kommenteret høringsnotat om udkast til lov om Danmarks
Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie
Forskningsfond
Et udkast til forslag til lov om Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd
og Danmarks Frie Forskningsfond har i perioden den 25. oktober til 23. november
2016 været i ekstern høring. Der er indkommet 36 høringssvar, hvoraf 12 ikke har
haft materielle bemærkninger.
I dette notat gives et resumé af de væsentligste bemærkninger til lovforslaget og de
ændringer, der er foretaget i lovforslaget på baggrund heraf.
Langt størstedelen af høringsparterne giver udtryk for, at de støtter eller har forstå-
else for initiativet til en ny og samlet regulering af de to organer på baggrund af den
politiske aftale af 13. oktober 2016 om rammerne for Danmarks Frie Forsknings-
fond.
En række høringsparter har mere specifikke kommentarer til lovforslagets be-
stemmelser og de tilhørende lovbemærkninger, fortrinsvis for så vidt angår regule-
ringen af Danmarks Frie Forskningsfond. Flere høringsparter har bemærkninger til
fondens udvidede mulighed for allokering af midler til tematisk forskning. Ligele-
des har flere høringsparter synspunkter vedrørende de såkaldt stående udvalg un-
der fondens bestyrelse, særligt til navngivningen af udvalgene. Endelig finder flere,
at bestyrelsen ikke bør udpege formænd for udvalgene uden tæt inddragelse af
medlemmerne i de enkelte udvalg.
Høringssvarene har ikke givet anledning til at foretage større ændringer i det lov-
udkast, der var udsendt i ekstern høring. Der er alene foretaget en enkelt lidt større
substansændring i lovteksten (adgang til klage over afgørelser om karens) samt
visse mindre justeringer. Dertil kommer en række justeringer af mere præciserende
karakter i lovbemærkningerne.
Notatet er inddelt i et afsnit med generelle bemærkninger og et afsnit med specifik-
ke bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser.
18. januar 2017
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
16/049263-08
Generelle bemærkninger
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR)
sympatiserer med
baggrunden for lovændringen og har generelt forståelse for de foreslåede ændrin-
Side
1/15
L 118 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1714967_0002.png
ger.
DFiR
sætter pris på, at lovforslaget viderefører de gældende rammer for DFiR
uden materielle ændringer.
Bestyrelsen for Det Frie Forskningsråd (DFF-bestyrelse)
og
Det Frie Forsknings-
råd | Sundhed og Sygdom (DFF-FSS), DI
og
Ingeniørforeningen IDA (IDA)
finder,
at der er en række positive elementer i lovforslaget.
DI og IDA
finder, at lovforsla-
get sammen med den nye hovedlov om videnskabelig uredelighed m.v. vil bidrage
til at skabe større klarhed og et mere enkelt lovkompleks.
Godkendt Teknologisk Service (GTS)
og
Roskilde Universitet
bakker ligeledes op
om lovforslaget.
Landbrug & Fødevarer
hilser overordnet de foreslåede lovændringer velkommen.
Landbrug & Fødevarer
finder, at loven vil styrke rammerne for at løse konkrete
udfordringer omkring prioritering og gennemførsel af den strategiske forskning
samt styrke rammerne for prioritering af dansk deltagelse i internationalt forsk-
ningssamarbejde, herunder de fællesfinansierede instrumenter i EU.
Aalborg Universitet (AAU)
lægger stor vægt på en hensigtsmæssig organisering af
forskningsrådssystemet i Danmark, da det er af afgørende betydning for, at danske
forskere også fremover får gode mulighed for at udføre banebrydende forskning af
høj kvalitet.
Ministeren
har med tilfredshed noteret sig, at der er bred støtte til lovforslaget,
og at ingen høringsparter er modstandere af lovforslaget.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Specifikke bemærkninger
Lovens formål og definitioner (§§ 1 og 2)
DFiR
og
DFF-bestyrelsen
finder, at lovens ændrede titel samt indledende formåls-
bestemmelse signalerer en nedtoning og nedprioritering af DFiR og DFF's opgaver
i forbindelse med forskningsrådgivning.
Det Frie Forskningsråd | Samfund og Erhverv (DFF-FSE)
finder, at det er pro-
blematisk, at formålet for DFF som beskrevet i § 1 er indsnævret i forhold til formu-
leringen i den gældende lov.
Danske Professionshøjskoler
anbefaler, at definitionen af anerkendte forskere og
forskningskyndige præciseres, så det fremhæves, at forskere ansat ved professions-
højskoler kan ansøge om midler.
DFF-bestyrelsen
bemærker, at der ikke er medtaget en definition af rådgivning om
forskning.
DFF-bestyrelsen
finder i øvrigt, at det bør præciseres i indledningen i lovbemærk-
ningerne, at ikke alle de foreslåede ændringer for DFF hidrører fra evalueringen af
DFF fra 2014.
Ministeren
har noteret sig synspunkterne om, at lovens titel, formålsbestemmel-
ser og definitioner skulle kunne signalere en nedprioritering af forskningsrådgiv-
ningen. Ministeren bemærker, at der ikke er tale om en nedprioritering af DFiR og
Side
2/15
L 118 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1714967_0003.png
DFF's opgaver med rådgivning om forskning. Det bemærkes om lovens titel, at den
angiver, hvad loven regulerer, nemlig aktiviteter i Danmarks Forsknings- og Inno-
vationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond. Det svarer til navngivnin-
gen af lov om Danmarks Innovationsfond og lov om Danmarks Grundforsknings-
fond. Det præciseres i bemærkningerne, at navnet ikke skal opfattes som en ned-
prioritering af rådgivningsopgaverne, der videreføres uændret.
Ministeren finder ikke anledning til at ændre lovens formål i § 1, hvorefter formålet
med loven er at fremme dansk forskning, teknologiudvikling og innovation gennem
rådgivning og tilskud til forskning af høj kvalitet. Det præciseres i bemærkningerne
til formålsbestemmelsen, at både Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske
Råd og Danmarks Frie Forskningsfond som hidtil varetager rådgivningsopgaver, og
at der ikke er tilsigtet ændringer i omfanget heraf. Formålsbestemmelsen udfoldes
nærmere i de detaljerede formålsbestemmelser for DFiR og DFF, også for så vidt
angår de to organers rådgivningsopgaver.
Baggrunden for, at den særskilte definition af rådgivning om forskning ikke er
medtaget i lovforslaget, er, at det vurderes, at den gældende definition ikke længere
bidrager til lovfortolkningen. Definitionen blev indsat ved lovændringen i 2010
efter anbefaling fra det daværende evalueringspanel om at opgive den dagældende
sondring mellem forskningsfaglig og forskningspolitisk rådgivning, men er som
anført ikke længere aktuel. Heri ligger ikke en nedprioritering af rådgivningsopga-
verne for hverken DFiR eller DFF, idet disse rådgivningsopgaver som nævnt videre-
føres uændret. Rådgivningsopgaverne fremgår således som hidtil af de øvrige lov-
bestemmelser for DFiR og DFF.
I forhold til bemærkningen om definitionen af anerkendte forskere og forsknings-
kyndige bemærker ministeren, at forskere ansat ved professionshøjskoler ikke er
afskåret fra at ansøge om midler fra DFF. Ministeren finder ikke anledning til at
ændre lovforslagets definitioner af anerkendte forskere og forskningskyndige, som
ikke retter sig mod ansøgere, men alene medlemmerne af DFiR og DFF.
Bemærkningen fra DFF om, at ikke alle de foreslåede ændringer for DFF hidrører
fra den internationale evaluering af DFF fra 2014, er medtaget i lovbemærkninger-
ne til det reviderede lovforslag.
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR) (§§ 3-11)
Formål og opgaver (§ 3-6)
Danmarks Grundforskningsfond (DG)
støtter, at DFiR's status som uafhængigt
organ lovfæstes.
DFiR
finder, at de lovbemærkninger, der beskriver gældende ret for DFiR (nu af-
snit 3.2.1 i lovbemærkningerne) sprogligt bør affattes, så det fremgår, at rådet har
til opgave at "styrke formidling af dansk forsknings- teknologiudviklings- og inno-
vationspolitik".
Ministeren
har noteret sig de indkomne bemærkninger. Ministeren bemærker, at
omtalte afsnit alene gengiver den nuværende § 3, stk. 5, i lov om forskningsrådgiv-
ning m.v. Ministeren finder derfor ikke anledning til at ændre ordlyden.
Side
3/15
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 118 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1714967_0004.png
Udpegning og sammensætning af DFiR (§§ 7 og 8)
DI
finder, at uddannelses- og forskningsministerens mulighed for at udpege råds-
medlemmer til DFiR, som ikke er blevet foreslået ved forudgående åbent opslag, vil
føre til en uigennemsigtig proces, som DI ikke kan tilslutte sig.
Danske Professionshøjskoler
anbefaler, at DFiR sammensættes, så også professi-
onsområdet er repræsenteret.
DI
finder ikke, at det nuværende lovgrundlag i tilstrækkelig grad understøtter
DFiR’s formål om at fremme udviklingen af teknologiudvikling og innovation til
gavn for samfundet og mener, at der bør være mulighed for, at der er flere med-
lemmer i DFiR, som har indgående forretningsforståelse og kendskab til at arbejde
med forskning og innovation i det private.
DI
foreslår på den baggrund, at kravet
om, at et flertal af medlemmerne af DFiR, herunder formanden, skal være aner-
kendte forskere eller forskningskyndige, udgår.
Ministeren
ønsker at fastholde, at ministerens udpegning af rådsmedlemmer til
DFiR ikke er bundet af de indkomne forslag. Som det fremgår af lovbemærknin-
gerne, anses det således for hensigtsmæssigt, at ministeren har mulighed for at
supplere det åbne opslag. Lovbemærkningerne er dog justeret i det reviderede lov-
forslag.
Ministeren har noteret sig de indkomne bemærkninger omkring sammensætningen
af DFiR. Det fremgår af lovforslaget, at et flertal af medlemmerne, herunder for-
manden, skal være anerkendte forskere eller forskningskyndige, og der listes videre
de særlige kompetencer, som rådet samlet skal have erfaring med. Det svarer med
enkelte sproglige præciseringer til gældende lov.
For at bevare den videnstunge og forskningsmæssige tyngde i det samlede råd øn-
sker ministeren at fastholde, at et flertal af rådets medlemmer fortsat skal være
anerkendte forskere eller forskningskyndige.
Sekretariat for DFiR (§ 11)
DI
støtter præciseringen om, at DFiR's sekretariat betragtes som en del af rådet.
DI
mener dog, at det bør præciseres yderligere i lovbemærkningerne, at medarbejdere
i sekretariatet dedikeres til arbejdet i sekretariatet, og at de derfor ikke kan pålæg-
ges andre opgaver.
Ministeren
har noteret bemærkningen vedrørende sekretariatet for DFiR, men
finder ikke anledning til at foretage yderligere præciseringer. Det er allerede præci-
seret direkte i loven, at rådet sekretariatsbetjenes af en særlig enhed i ministeriet,
ligesom det fremgår af lovbemærkningerne, at medarbejderne i sekretariatet dedi-
keres til sekretariatsbetjeningen af rådet og som udgangspunkt ikke samtidig kan
pålægges at løse andre opgaver for ministeriet.
Danmarks Frie Forskningsfond (§§ 12-33)
Nyt navn og status
CBS, Dansk Erhverv
og
Nationalmuseet
støtter forslaget om det ændrede navn, da
fondsbetegnelsen vil flugte bedre med formålet og med navngivningen af Dan-
marks Grundforskningsfond og Danmarks Innovationsfond.
Side
4/15
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 118 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1714967_0005.png
Akademikerne og Dansk Magisterforening
har ikke bemærkninger til det ændrede
navn.
DFiR
finder, at det ændrede navn for DFF forstærker signalet om nedprioritering af
forskningsrådgivning.
Det Frie Forskningsråd | Sundhed og Sygdom (DFF-FSS)
finder, at betegnelsen
"fond" er mindre hensigtsmæssig, da det ikke er sigende for rådets opgaveportefølje
med både udmøntnings- og rådgivningsopgaver.
DFF-FSS
foreslår, at den nuvæ-
rende betegnelse "råd" fastholdes med enten "Danmarks Forskningsråd" eller Det
"Frie Forskningsråd" som nu.
Det Frie Forskningsråd |Teknologi og Produktion (DFF-FTP)
udtrykker forståelse
for, at der er et politisk ønske om at skabe parallelitet i navngivningen af de forskel-
lige organer i det forsknings- og innovationspolitiske system.
DFF-FTP
ville have
foretrukket det nuværende navn, men er tilfreds med, at ordet "frie" også kommer
til at indgå i det fremtidige navn, da det er en understregning af, at rådet støtter
forskningsaktiviteter baseret på forskernes egne initiativer.
DG
støtter, at DFF's status som uafhængigt organ lovfæstes.
Ministeren
har noteret sig de indkomne bemærkninger om det nye navn, som er
en del af den politiske aftale af 13. oktober 2016, der danner baggrund for lov-
forslaget. Som det fremgår af aftalen samt lovforslagets bemærkninger er det nye
navn motiveret af, at hovedformålet for fonden er at give tilskud til konkrete forsk-
ningsaktiviteter. Navnet flugter endvidere bedre med formålet og med navnene for
de øvrige forskningsbevilgende organer i regi af Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet, dvs. Danmarks Grundforskningsfond og Danmarks Innovationsfond. Det
nye navn skal ikke opfattes som en nedprioritering af rådgivningsopgaverne, der
videreføres uændret.
DFF's hovedformål og opgaver (§ 13)
DFF-bestyrelsen
og
DFF-FSE
finder, at formuleringen i lovforslaget om, at fondens
tilskud skal gives til ”enkelte” videnskabelige forskningsområder, til tværvidenska-
belig forskning og til dansk forsknings internationale aktiviteter, ikke er retvisende,
da det kan forstås som om, at alene udvalgte videnskabelige områder kan begunsti-
ges, og at ikke alle områder kan få bevillinger. De foreslår derfor, at "enkelte" ud-
går.
DFF-bestyrelsen
og
DFF-FSE
mener, at formuleringen i lovforslaget om, at fonden
skal ”prioritere” mulighederne for nybrud i forskningen er en skærpelse ift. den
gældende formulering, hvorefter fonden skal ”sikre” mulighederne for nybrud i
forskningen.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
støtter DFF's hovedformål, der må være at
styrke kvaliteten af dansk forskning baseret på forskernes egne initiativer gennem
en bottom-up proces.
Ministeren
bemærker, at fonden (som hidtil DFF) skal give tilskud til henholdsvis
enkelte videnskabelige forskningsområder, til tværvidenskabelig forskning og til
Side
5/15
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 118 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1714967_0006.png
dansk forsknings internationale aktiviteter. Det er således ikke tanken, at alene
nogle få udvalgte områder kan begunstiges. Dette er præciseret i lovforslaget.
Med hensyn til kommentaren til, at fonden skal ”prioritere” nybrud, bemærker
ministeren, at justeringen af formuleringen kan betragtes som en vis skærpelse.
Det er med bestemmelsen hensigten, at fonden i sin udmøntning af bevillinger
netop skal belønne nybrud i forskningen. Lovbemærkningerne herom er præcise-
ret.
Udvidet mulighed for allokering af midler til tematisk forskning (§ 14)
CO-industri, Dansk Magisterforening, DI, DTU, Nationalmuseet, Sektorforsknin-
gens Direktørkollegium (SEDIRK)
og
Aarhus Universitet (AU)
støtter den udvide-
de mulighed for at udmønte midler til tematiske forskningsområder.
Copenhagen
Business School – Handelshøjskolen (CBS)
er ligeledes enig i, at DFF vil have gode
forudsætninger for at udmønte tematiske midler til forskning, der ligger uden for
Danmarks Innovationsfonds område.
Akademikerne, CO-industri, Dansk Erhverv, Danske Universiteter, DFF-FSE, DI,
DTU, Rektorkollegiet for de Kunstneriske og Kulturelle Uddannelser (RKU), AAU
og
AU
finder det vigtigt, at hovedformålet for DFF fortsat er at yde tilskud til forsk-
ning baseret på forskernes egne initiativer og ideer. Flere af disse høringsparter er
bekymrede for, om forslaget kan føre til en reduktion af de frie midler.
Akademikerne, Danske Professionshøjskoler, Danske Universiteter og GTS
er
forbeholdne over for forslaget om, at DFF får en udvidet mulighed for at give til-
skud til konkrete forskningsaktiviteter baseret på politisk fastsatte temaer eller
virkemidler.
GTS
bemærker, at der er noget grundlæggende modstridigt i, at en fri
forskningsfond skal beskæftige sig med udmøntning af midler til tematisk forsk-
ning, der er politisk fastsat.
Københavns Universitet (KU)
kan ikke tilslutte sig forslaget om at give DFF udvi-
det mulighed for at udføre allokeringsopgaver vedrørende midler til tematisk
forskning. KU finder det afgørende, at der ikke sker sammenblanding af DFF's
hovedformål, som er at støtte konkrete forskningsaktiviteter baseret på forskernes
egne initiativer, og udførelse af allokeringsopgave inden for tematisk forskning.
Akademikerne, CBS, Dansk Magisterforening, Danske Universiteter, DFF-
bestyrelsen, DFF-FKK, Det Frie Forskningsråd | Natur og Univers (DFF-FNU),
DFF-FTP
og
RKU
finder det afgørende, at der bevilges særskilte midler uden for
grundbevillingen til tematisk forskning.
AAU
finder, at det i loven bør præciseres,
at grundbevillingen til den frie forskning ikke kan reduceres, og at eventuelle tema-
tiske bevillinger ikke kan tages fra midlerne til den frie forskning, men kun kan
stamme fra tillægsbevillinger og foreslår en tilføjelse til lovteksten herom.
CO-industri
og
DI
finder derimod, at der ikke bør skelnes mellem grundbevilling og
temabevillinger, og at temabevillinger bør øremærkes som en del af DFF's grund-
bevilling.
IDA
finder, at den udvidede mulighed for at udføre allokeringsopgaver vedrørende
midler til tematisk forskning i DFF både kan være en positiv mulighed og en udfor-
dring.
IDA
finder det positivt, hvis muligheden bruges til at kanalisere flere midler
Side
6/15
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 118 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1714967_0007.png
over til det tekniske og naturvidenskabelige område, og hvor forskere kan søge om
støtte til forskningsprojekter, men fortsat med udgangspunkt i forskernes egne
ideer.
Landbrug & Fødevarer
bemærker tilsvarende, at bestyrelsen bør flytte rela-
tivt flere midler fra basisbevillingen over til den naturvidenskabelige og tekniske
forskning og til tværgående initiativer til gavn for løsningen af nogle af de store
samfundsudfordringer og for vækst og beskæftigelse i Danmark.
Dansk Erhverv
finder det vigtigt, at konkrete tematiske midler både til DFF og
Danmarks Innovationsfond har så brede temaer og rammer som muligt, således at
begge fonde kan yde tilskud til de excellente forskningsprojekter inden for evt. poli-
tiske bestemte temaer.
Rigshospitalet
bemærker, at temaerne bør være så bredt
formuleret, at der kan bydes ind fra mange forskellige forskningsområder. Hvis
emnerne bliver for smalle, er det vurderingen, at der er risiko for, at der ingen eller
få topkvalificerede ansøgere vil være i feltet, og at midlerne uddeles til mindre god
forskning.
RKU
forudsætter, at tematisk forskning bliver defineret så bredt, at den
også kan omfatte forskning i arkitektur, design eller konservering.
Akademikerne, CO-industri, Dansk Erhverv, DI og IDA
finder, at forslaget vil kræ-
ve en større koordinering og mere tydelig arbejdsdeling ift. Danmarks Innovations-
fond, hvilket bør præciseres i loven.
CO-industri
og
DI
bemærker i den forbindelse,
at Danmarks Innovationsfond efter deres opfattelse ikke alene støtter erhvervsret-
tet forskning. Efter
DI's
opfattelse er Danmarks Innovationsfonds fokus bredere
end beskrevet, idet fonden ud over at skabe vækst og beskæftigelse også har til for-
mål at løse samfundsudfordringer.
DI
anfører, at arbejdsdelingen mellem DFF og Danmarks Innovationsfond er, at
DFF støtter aktiviteter, som bidrager til at styrke kvaliteten af dansk forskning,
mens Danmarks Innovationsfond bidrager til videnopbygningen og løsningen af
samfundsudfordringer gennem udvikling af ny viden og indsigt.
IDA
finder det
problematisk, hvis form og indhold af forskningsprojekterne kommer til at lægge
sig for tæt op ad de rammer, Danmarks Innovationsfond har i dag.
Danske Professionshøjskoler
finder, at temaer som omhandler forskning i offentli-
ge udfordringer og innovation, udmøntes mere hensigtsmæssigt ud fra Danmarks
Innovationsfonds formål, da denne fokuserer bredere på forskningskvalitet, inno-
vation og løsninger.
KU
bemærker, at etableringen af Danmarks Innovationsfond
bl.a. havde til hensigt at skabe klarhed og gennemsigtighed i forhold til opgavefor-
delingen i forskningsrådssystemet, hvor den strategiske forskning blev en del af
Danmarks Innovationsfonds opgaveportefølje.
Landbrug & Fødevarer
finder, at det siden nedlæggelsen af Det Strategiske Forsk-
ningsråd har vist sig, at den strategiske forskning og videnopbygning på fødevare-
området er blevet bortprioriteret. Midlerne er primært blevet udmøntet af Dan-
marks Innovationsfond og i et tilfælde GUDP på en måde, hvor den nødvendige
generiske videnopbygning og forskning i væsentlige teknologiplatforme er blevet
bortprioriteret til fordel for enkeltprojekter med et direkte kommercielt sigte.
Landbrug & Fødevarer
mener, at det bør tilføjes i bemærkningerne til loven, at en
udmøntning af politisk fastsatte temaer bør ske i et samarbejde mellem DFF og
Danmarks Innovationsfond (eller andre fonde og programmer). Det bør desuden
gøres klart, at DFF som en konsekvens af lovændringen må indarbejde en relevans-
Side
7/15
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 118 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1714967_0008.png
og effektvurdering af ansøgningerne, uden at der skal gås på kompromis med kvali-
tetsvurderingen.
DI
finder, at der er stor risiko for, at den nye hjemmel til at nedsætte et ubestemt
antal ad hoc-udvalg i forhold til at udmønte midler til tematiske områder vil føre til
ugennemsigtighed og potentielt til tidligere tiders system med mange små cigar-
kasser.
DI
forslår på den baggrund visse ændringer af lovtekst og bemærkninger.
DI
bemærker desuden, at det ikke af lovgrundlaget fremgår, hvem der træffer be-
slutning om placeringen af fremtidige tematiske forskningsindsatser.
DFF-bestyrelsen
og
DFF-FSE
finder, at der for tematisk afgrænset forskning bør
stilles samme faglige krav til ansøgninger som for de frie forskningsmidler.
DFF-
FSE
er bekymret for, om opgaven med at uddele midler til tematisk forskning vil
betyde en øget arbejdsbyrde for DFF og sekretariatet.
DFiR
anfører, at der er behov
for at afklare, hvem der skal udmønte strategiske forskningsmidler, eksempelvis
YDUN-programmet eller Sapere Aude-programmet.
Ministeren
har noteret sig bemærkningerne i forhold til den udvidede mulighed
for at give tilskud til konkrete forskningsaktiviteter inden for politisk fastsatte te-
maer eller virkemidler.
Som det fremgår tydeligt af både lovteksten og lovforslagets bemærkninger er det
som hidtil Danmarks Frie Forskningsfonds hovedformål at give tilskud til forsk-
ning baseret på forskernes egne initiativer. Det er allerede tydeligt præciseret i både
den politiske aftale og lovbemærkningerne, at fondens almindelige bevilling på
finansloven skal anvendes til forskning baseret på forskernes egne initiativer, som
det har været hidtidig praksis for Det Frie Forskningsråd. Fondens almindelige
bevilling kan således ikke udmøntes til forskning i politisk fastsatte emner.
Det er op til Folketinget at beslutte fra år til år, om der skal afsættes midler til te-
matisk forskning, herunder beslutte hvor afgrænset et givent tema skal være.
Ministeren er ikke enig i antagelserne om, at forslaget vil kræve en større koordine-
ring og en mere tydelig arbejdsdeling ift. Danmarks Innovationsfond. Der er alene
tale om, at Danmarks Frie Forskningsfond får hjemmel til at udmønte midler i det
omfang, (og hvis) Folketinget afsætter midler hertil ved en særlig bevilling. Ram-
merne for Danmarks Innovationsfonds virke er derimod ikke berørt af denne be-
stemmelse.
Til bemærkningerne om faglige krav til ansøgninger i tematisk afgrænsede emner
henviser ministeren til lovforslagets § 28, hvor det fremgår, at kravene til vurdering
af ansøgninger er de samme, hvad enten der er tale om frie eller tematiske midler.
Ministeren bemærker endeligt, at lovforslaget ikke ændrer ved bestyrelsens hidti-
dige adgang til at fordele midler til særlige initiativer eller virkemidler, eksempelvis
programmer som YDUN (Younger women Devoted to a UNiversity career) og Sape-
re Aude. Programmer som YDUN og Sapere Aude betragtes ikke som tematisk af-
grænsede programmer, idet der ikke var/er begrænsning på de forskningstemaer,
som midlerne kan udmøntes til.
Internationalt forskningssamarbejde (§ 15)
Landbrug & Fødevarer
finder, at der i bemærkningerne til loven bør gøres op-
mærksom på behovet for en stærk koordinering imellem de forskellige forsknings-
Side
8/15
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 118 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1714967_0009.png
bevilligende organer på tværs af ministerier med henblik på at styrke prioriteringen
og dansk deltagelse i relevant internationalt forskningssamarbejde.
Ministeren
er enig i, at det er vigtigt, at de forskningsbevilligende organer koor-
dinerer deres bevillingsfunktion også i forhold til dansk deltagelse i internationalt
forskningssamarbejde. Det fremgår af lovforslagets § 30, at DFF's bevillingsfunkti-
on udøves i koordination med Danmarks Innovationsfond, Danmarks Grundforsk-
ningsfond og andre relevante aktører.
Udpegning af bestyrelse (§ 18)
DI
finder, at lovbemærkningen, hvor det fremgår, at uddannelses- og forsknings-
ministeren har mulighed for at udpege medlemmer til bestyrelsen for DFF, som
ikke er blevet foreslået ved forudgående åbent opslag, vil føre til en uigennemsigtig
proces.
DI
kan ikke tilslutte sig dette og foreslår, at denne del udgår af lovbemærk-
ningerne.
Landbrug & Fødevarer
foreslår, at to medlemmer af bestyrelsen skal have arbejde i
erhvervslivet med henblik på at styrke relevansvurderingen og sikre større bredde i
sammensætningen af bestyrelsen.
AU
bemærker, at det i modsætning til gældende lov ikke er medtaget i § 18, at be-
styrelsen konstitueres med en næstformand.
AU
anbefaler at indføre, at bestyrelsen
konstitueres med en næstformand.
Ministeren
ønsker at fastholde, at ministerens udpegning af medlemmer til be-
styrelsen for DFF ikke er bundet af de indkomne forslag. Som det fremgår af lov-
bemærkningerne, anses det for hensigtsmæssigt, at ministeren har mulighed for at
supplere det åbne opslag.
Ministeren er ikke enig i bemærkningerne om, at der bør stilles krav om, at besty-
relsen sammensættes af et antal medlemmer med erfaring fra erhvervslivet. Fon-
dens hovedformål er at give tilskud til den frie forskning baseret på forskernes egne
initiativer. Det anses derfor for helt afgørende, at eneste krav til bestyrelsen er, at
de består af anerkendte forskere. Endelig bemærker ministeren, at det allerede
fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at bestyrelsen som hidtil har mulighed
for selv at vælge en næstformand.
Udvalgenes betegnelse og opgaver (§§ 21-22)
Danske Universiteter, DFF-FTP, RKU
og
AU,
foreslår, at den nuværende betegnel-
se "faglige forskningsråd" fastholdes for de udmøntende organer under DFF’s be-
styrelse i stedet for den foreslåede nye betegnelse "stående udvalg". Den gældende
betegnelse synliggør efter disse høringsparters opfattelse de faglige forskningsråds
opgave med ansøgningsvurdering og udmøntning af bevillinger samt opgaver med
rådgivning om forskning.
AU
fremhæver endvidere, at betegnelsen "råd" under-
streger, at der er tale om en samling forskerkolleger, som fagligt vurderer de ind-
komne ansøgninger.
DFF-bestyrelsen
finder ligeledes, at betegnelsen "stående udvalg" og formuleringen
af udvalgenes funktioner ikke indfanger de nuværende faglige forskningsråds op-
gaver med udmøntning af midler og rådgivning.
DFF-bestyrelsen
oplyser, at den
Side
9/15
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 118 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1714967_0010.png
har til hensigt fortsat at benytte den gældende lovs betegnelse "faglige forsknings-
råd".
Det Frie Forskningsråd | Kultur og Kommunikation (DFF-FKK)
foreslår, at "stå-
ende udvalg" erstattes af "råd" eller "komiteer".
KU
finder, at ændringen af betegnelsen signalerer en uheldig nedprioritering af
rådene. Det gælder i forhold til såvel deres virke som den arbejdsindsats, som de
enkelte medlemmer yder.
AAU
er positivt stemt over for muligheder for nedsættelse af et udvalg for tværdi-
sciplinær forskning og foreslår, at det bliver et krav, at der etableres et tværfagligt
udvalg.
Ministeren
har noteret sig, at en række høringsparter finder, at betegnelsen "stå-
ende udvalg" ikke retfærdiggør udvalgenes opgaver, som svarer til de opgaver, der i
dag varetages af de faglige forskningsråd. Ministeren bemærker, at det centrale må
være de væsentlige opgaver, som udvalgene varetager, men at bestyrelsen efter
bestemmelsen i øvrigt skal navngive udvalgene nærmere.
Ministeren ønsker ikke at følge forslaget om at gøre det obligatorisk at nedsætte et
tværfagligt udvalg. Det vil således som hidtil være op til bestyrelsen at beslutte, om
der skal nedsættes et tværfagligt udvalg.
Udpegning af medlemmer og formænd til underliggende (udmøntende) udvalg (§
23).
Akademikerne, CBS, DFiR, Danske Universiteter, DFF-FNU, DFF-FSS, DI, DTU,
KU, Nationalmuseet, SEDIRK, AAU
og
AU
støtter forslaget om, at bestyrelsen
fremadrettet skal udpege medlemmer af de underliggende udvalg, idet der bl.a.
peges på, at det vil medføre en større autonomi for fonden og give bestyrelsen en
mere markant rolle.
DFiR
finder (i forlængelse af anbefalingerne fra det panel, som evaluerede DFF i
2014) det vigtigt, at bestyrelsen ved udpegningen af medlemmer af de stående fag-
lige udvalg er opmærksom på, at udpegningen ikke blot skal sikre faglig bredde
(nationalt og internationalt), men også bredde i institutioner og sektorer. Diversitet
og bredde i medlemssammensætningen er ikke blot vigtig i forhold til DFF's eget
virke, men også i forhold til DFF's legitimitet i omverdenen.
DI
finder det centralt, at det sikres, at processen bliver mere transparent, som det
blev anbefalet ved evalueringen af DFF i 2014.
DI
foreslår, at bestyrelsens udpeg-
ning af medlemmer og formænd sker efter åbent opslag og foreslår, at uddannel-
ses- og forskningsministeren skal godkende den samlede sammensætning af de
stående udvalg efter indstilling fra DFF's bestyrelse.
RKU
er bekymret for, om den ændrede udpegningsret kan føre til, at bestemte,
store forskningsområder kommer til at dominere sammensætningen af udvalg og
ønsker, at mindre forskningsområder fortsat har reelle muligheder for at blive re-
præsenteret.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
10/15
L 118 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1714967_0011.png
AAU
foreslår, at det maksimale antal udvalgsmedlemmer hæves fra 75 til 90 base-
ret på erfaringer med arbejdsbyrden og for at sikre den nødvendige faglighed.
DFiR
finder det hensigtsmæssigt, at de særlige ad hoc-udvalg kan bestå både af
medlemmer fra de stående udvalg og af eksterne personer.
AAU
foreslår, at bestyrelsens udpegning af medlemmer af de særlige ad hoc-udvalg
sker efter afholdelse af åbent opslag.
Landbrug & Fødevarer
foreslår, at to medlemmer af hvert udvalg skal have arbejde
i erhvervslivet med henblik på at styrke relevansvurderingen og sikre større bredde
i sammensætningen af udvalgene. Det foreslås ligeledes, at det præciseres, at ud-
valgsmedlemmer skal have bred erfaring inden for dansk og international forsk-
ning i det offentlige og private.
SEDIRK
finder det afgørende, at medlemmerne fortsat udpeges på baggrund af
klare kriterier for og krav til kvalitet og faglighed, samt at intentionen i ligestillings-
lovgivningen følges.
En række høringsparter finder, at der er et væsentligt behov for at sikre formænde-
nes legitimitet i forhold de øvrige medlemmer. Enten ved at de enkelte udvalg fort-
sat selv udpeger en formand af deres midte, eller at udpegning af formændene sker
under væsentlig inddragelse af medlemmer i udvalgene, eksempelvis ved indstilling
fra medlemmerne.
Danske Universiteter
og
RKU
anfører, at udpegningen af formændene for de enkel-
te udvalg bør ske under væsentlig inddragelse af medlemmerne i det pågældende
udvalg, eventuelt ved en videreførelse af nuværende praksis, hvor rådene selv væl-
ger deres formand.
KU
anerkender ambitionerne i forslaget, men vil gerne under-
strege vigtigheden af, at valget af formand sker i dialog med det pågældende ud-
valg.
DFF-FNU
finder, at nedsættelse af udvalgene bør ske på baggrund af indstillinger
fra de stående udvalg.
DFF-bestyrelsen
og
DFF-FKK
foreslår, at det indføjes i lo-
ven, at bestyrelsen udpeger formænd på baggrund af en indstilling fra hvert af ud-
valgene.
Dansk Magisterforening, DFF-FSS, DFF-FNU, DFF-FSE DFF-FTP, AAU
og
AU
finder, at udvalgene fortsat selv bør udpege en formand af deres midte.
Ministeren
har noteret sig de indkomne bemærkninger i forhold til udpegning af
medlemmer til udvalgene. Ministeren glæder sig over, at der er bred støtte til for-
slaget om, at bestyrelsen får kompetencen til at udpege medlemmerne i stedet for
den nuværende ministerudpegning.
Ministeren er enig i, at det er vigtigt at fastholde transparens i udpegningsproces-
sen. Lovforslaget lægger derfor op til, at bestyrelsens udpegning af medlemmer til
de stående udvalg finder sted efter åbent opslag på samme måde, som ved udpeg-
ning af medlemmer til bestyrelsen.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
11/15
L 118 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1714967_0012.png
Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger er hensigten at give bestyrelsen for
DFF en mere markant profil samt større tyngde og autonomi for DFF som en sam-
let fond. Ministeren ønsker på den baggrund ikke at godkende bestyrelsens sam-
mensætning af de stående udvalg.
Ministeren fastholder det maksimale antal medlemmer af de stående udvalg til 75.
Formålet med tidligere at begrænse antallet af medlemmer har bl.a. været at redu-
cere risikoen for inhabilitet. Ministeren finder ikke grundlag for at øge medlemsan-
tallet igen.
Vedrørende valg af formændene for de enkelte udvalg er ministeren enig i, at det er
en god idé at inddrage udvalgene. Som bl.a. foreslået af bestyrelsen for DFF vil
bestyrelsen eksempelvis kunne udpege formanden efter indstilling fra udvalget.
Ministeren er imidlertid sindet at fastholde, at bestyrelsen endeligt udpeger for-
mændene for udvalgene.
Endelig bemærkes vedrørende udpegning af medlemmer, at det af lovtekniske år-
sager er skrevet ind i lovteksten, at bestyrelsen ved udpegning af medlemmer til
udvalgene skal tilstræbe en ligelig kønssammensætning, således at dette ikke kun
fremgår af lovbemærkningerne.
Tildeling af bevilling (§ 28)
DI, DTU, IDA, KU
og
SEDIRK
finder det positivt, at DFF fremadrettet kan yde
støtte til såvel personer som juridiske enheder, idet det vil give DFF større fleksibi-
litet.
DI
og
IDA
bemærker, at DFF's fokus som hidtil primært bør være på at støtte
enkelte forskere og deres konkrete projekter og ikke hele forskningsinstitutioner
eller forskningsprogrammer.
Akademikerne, DFF-bestyrelsen
og
DFF-FNU
finder, at den nuværende formule-
ring bør bibeholdes, så en bevilling tildeles personligt til hovedansøgeren, og ho-
vedansøgeren er ansvarlig for bevillingen.
DFF-bestyrelsen
og
DFF-FNU
ønsker ikke at gøre brug af muligheden for at tildele
bevilling til en juridisk enhed. DFF-bestyrelsen finder det meget væsentligt at fast-
holde den enkelte bevillingshavers ret til selv at råde over modtagne forsknings-
midler, bl.a. fordi forskningsinstitutionerne i dag sjældent giver en forsker mulig-
hed for at have egne projektmidler af basismidler, hvilket er nødvendigt for den
ubundne forsknings mulighed for udfoldelse.
DFF-bestyrelsen
henstiller, at bevil-
linger til juridiske enheder kun forbeholdes tematiske satsninger, og at det afklares,
hvem der skal holdes ansvarlig for bevillingen.
DFF-FSE
finder ligeledes bestemmelsen problematisk, da muligheden for at give
tilskud til juridiske enheder kan betyde, at de få frie midler, der i dag kan gives til
den enkelte forsker, vil blive endnu mere begrænsede, end det er tilfældet i dag.
DFF-FSS
finder, at det er uklart, hvem der kan holdes til ansvar for en bevilling,
hvis denne tildeles en juridisk enhed.
DFF-FTP
mener, at fondens bevillinger som
hovedregel bør gives til personer.
AU
anbefaler, at bestemmelsen om tildeling af bevilling slettes, eller at det under-
streges tydeligt, at bevillinger alt overvejende gives til enkeltpersoner, med mindre
Side
12/15
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 118 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1714967_0013.png
helt særlige omstændigheder gør det hensigtsmæssigt at tildele en bevilling til en
juridisk enhed.
Ministeren
har noteret sig bemærkningerne, men ønsker at fastholde den nuvæ-
rende fleksible bestemmelse om tildeling af bevilling. Ministeren ønsker at frem-
hæve, at muligheden for at tildele en bevilling til fysiske eller juridiske personer
alene er begrundet i et ønske om større fleksibilitet for DFF. Som det fremgår af
både lovtekst og bemærkninger er det helt op til DFF at bestemme, hvortil en bevil-
ling gives. Bevillinger vil derfor fortsat kunne gives til hovedansøgeren personligt.
Ministeren er dermed også enig i, at fokus for DFF som hidtil er at støtte enkelte
forskere og deres konkrete projekter og ikke hele forskningsinstitutioner eller
forskningsprogrammer.
Af lovtekniske grunde vil en "person eller juridisk enhed" blive ændret til en "fysisk
eller juridisk person". Det vil endvidere blive præciseret i lovbemærkningerne, at
det ved tildeling af bevilling til en juridisk person kan være et vilkår for bevillingen,
at en bestemt forsker (hovedansøger) deltager i forskningsprojektet. Det vil endvi-
dere kunne være et vilkår for bevillingen, at en bestemt enhed, eksempelvis et insti-
tut, skal være vært for projektet.
Mulighed for at fastsætte karensperiode for ansøgere (§ 31)
Dansk Magisterforening, Danske Universiteter, DFF-bestyrelsen, DFF-FKK, DFF-
FTP, DI, IDA, KU, Nationalmuseet
og
SEDIRK
støtter forslaget om en karensperi-
ode.
CBS, DTU
og
RKU
forstår og anerkender baggrunden for forslaget.
AU
kan alene støtte, at der gives mulighed for at fastsætte en karensperiode for
forskere, der er kendt videnskabeligt uredelige. AU ser problemer i at indføre en
karensperiode for forskere med begrundelse i kvaliteten af en ansøgning og finder
ikke, at behovet er belyst tilstrækkeligt i lovforslaget, ligesom sanktionen kan have
store konsekvenser for en forskerkarriere.
Akademikerne
finder det uklart, hvad der reelt er formålet med at kunne fastsætte
en karensperiode for ansøgere – afvisning af uegnede ansøgninger og/eller ned-
bringelse af mængden af sager.
Akademikerne
antager, at fastsættelse af karenspe-
rioder kun vil blive benyttet i begrænset omfang, hvorfor tiltaget ikke i væsentligt
omfang vil bidrage til at nedbringe mængden af sager.
DI, IDA
og
RKU
finder, at muligheden kun bør anvendes i begrænset omfang.
DI
og
AU
påpeger, at en karantæne på to år kan få meget stor betydning for den enkel-
te forsker, idet man de facto risikerer at begrænse ansøgers mulighed i forhold til
andre bevillingsgivende organer.
Nationalmuseet
påpeger, at en fastsat karenspe-
riode for ansøgere kan have den effekt, at maksimumgrænser for ansøgeres ph.d.-
alder kan blive overskredet.
AU
og
RKU
efterspørger en afklaring af, om en forsker heller ikke må deltage i an-
dres forskningsprojekter, hvis forskeren er i karantæne, eller om forskeren må søge
andre, herunder tematiske, virkemidler end det, der udløste karantænen.
AU
fore-
slår som alternativ en screeningsmodel, hvorved man hurtigt afklarer, om ansøg-
ninger er konkurrencedygtige med en efterfølgende klar besked til forskeren angå-
ende kvalitetsvurderingen af ansøgningen.
Side
13/15
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
L 118 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1714967_0014.png
KU
og
RKU
bemærker, at en karensperiode kun er ét blandt flere virkemidler til at
nedbringe ansøgningsmængden. Det er således vigtigt, at opslagene er så fokusere-
de som muligt, og at tildelingskriterierne er klare.
DI, IDA, AAU
og
AU
understreger, at kriterierne for karensperiode på forhånd skal
være offentligt tilgængelige, klare og entydige. Der peges bl.a. på, at det bør være
klart for ansøgere, hvornår man sættes i karantæne, og hvordan længden af ka-
rensperioden fastsættes.
CBS, Danske Universiteter
og
RKU
opfordrer til, at uddannelsesinstitutionerne
bliver inddraget i den videre proces omkring fastsættelse af specifikke kriterier til
grund for beslutninger om karensperiode.
RKU
ønsker herudover at blive inddra-
get ift. konsekvenserne af karens, herunder i de tilfælde, hvor den pågældende an-
søger deltager som partner med en anden forsker i en ansøgning.
DI
mener, at der vil være en risiko for, at risikovilligheden blandt ansøgerne mind-
skes.
DI
og
IDA
mener, at det bør præciseres, at muligheden for at fastsætte en karens-
periode kun gælder i forhold til den enkelte forsker og ikke juridiske enheder.
DI og KU
er enige i, at der for forskere, som er fundet videnskabeligt uredelige efter
lovgivningen herom, også kan fastsættes en karensperiode.
KU
tilføjer, at det må
reguleres nøje, fra hvilket tidspunkt en karensperiode skal måles.
AAU
foreslår, at der indarbejdes lovhjemmel til, at det er bestyrelsen, som forestår
den konkrete vurdering af, hvorvidt der skal fastsættes en karensperiode, således at
der gælder samme regler for alle råd.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Akademikerne
er bekymrede for forskernes retssikkerhed.
Danske Universite-
ter, DTU
mener, at der bør være mulighed for at få prøvet en klage over afgørelser
om karens.
Ministeren
har noteret sig de indkomne bemærkninger og glæder sig over, at
mange støtter forslaget. Ministeren er enig i, at fastsættelse af en karensperiode
kun er en blandt flere veje til at nedbringe ansøgningsmængden. Meningen med at
give mulighed for at fastsætte en karensperiode er at animere til, at kun de aller-
bedste ansøgninger indsendes til Danmarks Frie Forskningsfond. Samtidig er der
mulighed for at udelukke forskere, der er blevet kendt videnskabeligt uredelige, fra
at indsende ansøgninger om midler.
Det fremgår af lovforslaget, at kriterierne for fastsættelse af en karensperiode skal
være offentliggjort på forhånd. Bestyrelsen vil kunne fastlægge nærmere retnings-
linjer for fastsættelse af karens. Ligeledes vil det være op til bestyrelsen at bestem-
me, i hvilket omfang institutioner m.v. skal inddrages ved fastlæggelse af de nær-
mere kriterier.
Ministeren bemærker, at fastsættelse af karensperiode for en given forsker ikke
betyder, at forskeren ikke kan deltage i en anden forskers projekt. Det er ligeledes
kun enkelte forskere og ikke juridiske personer, eksempelvis et universitet, der vil
kunne blive ramt af en karensperiode.
Side
14/15
L 118 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
1714967_0015.png
Ministeren er enig i, at en afgørelse om karens vil være en forvaltningsretlig afgø-
relse, som bør kunne påklages i samme omfang som afslag på bevillinger. Lov-
forslaget er revideret i overensstemmelse hermed.
På baggrund af de indkomne bemærkninger er rammerne for anvendelse af ka-
rensperioder præciseret yderligere i lovforslaget.
Anonyme bedømmere
DFF-FSE
foreslår, at der indføjes en ny paragraf, som sikrer, at DFF fremadrettet
kan benytte anonyme internationale bedømmere (peers) til ekstern bedømmelse af
ansøgninger, idet den nuværende manglende adgang forringer den individuelle
eksterne bedømmelses kvalitet betydeligt.
Ministeren
ønsker ikke at gå videre med en bestemmelse om anonyme eksterne
bedømme. Stærke hensyn taler imod anonymitet bl.a. hensynet om at kunne vurde-
re spørgsmål om inhabilitet og hensynet om offentlighedens indsigt med DFF's
forvaltning af offentlige midler, jf. offentlighedslovens regler om aktindsigt.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
15/15