Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 121 Bilag 34
Offentligt
1749817_0001.png
Fra:
John Roy Vesterholm [mailto:[email protected]]
Sendt:
28. april 2017 10:48
Til:
ERU | Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget <[email protected]>
Cc:
Signe Draabe Bruunsgaard <[email protected]>
Emne:
L121 modernisering af planloven - landzonetilladelse vognmandsforretninger
Til Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget,
DTL-Danske Vognmænd var den 30. april 2017 i foretræde for udvalget sammen med
vognmandsforretningen ATH Arden ApS.
Mariagerfjord Kommune havde givet pågældende vognmandsforretning landzonetilladelse i juni 2015. En
tilladelse der blev ændret og underkendt i Natur- og Miljøklagenævnet. Virksomheden skal nu forlade
adressen 1. maj 2017, efter 20 års virksomhed.
Er det så ét langt træk af lastbiler ind og ud af gårdspladsen, morgen til aften, syv dage om ugen? Nej.
Virksomheden har 15 lastbiler, hvoraf de 12 kører i udlandet. De er altså kun sjældent hjemme og holde. De
sidste tre biler kører lokale transporter – de kører mellem virksomheder og landbrug og andre med
transportbehov i regionen – men altså ikke til og fra ejendommen hele tiden.
Vognmanden tjener i sagens natur ikke penge på, at lastbilerne kører rundt på gårdspladsen – pengene
tjenes ude blandt kunderne.
Til udvalgets orientering skal DTL-Danske Vognmænd henvise til artiklerne om foretrædet for udvalget i
Transportmagasinet den 21. april 2017: ”Vognmandsforretning tvunget til at lukke” og ”Ingen undtagelser
for vognmænd”.
Desuden har DTL-Danske Vognmænd haft et debatindlæg i Altinget den 27. april 2017: ”Miljøregler driver
vognmænd ud i konkurs”.
Som det fremgår af debatindlægget, så har DTL-Danske Vognmænd kendskab til flere konkrete sager, hvor
en kommune har givet en vognmandsforretning landzonetilladelse - en tilladelse der så efterfølgende bliver
ændret og underkendt i Natur- og Miljøklagenævnet. Det findes der eksempler på i fx Ringsted Kommune,
Nyborg Kommune, Nordfyn Kommune og Mariagerfjord Kommune.
DTL-Danske Vognmænd har med stor interesse læst svaret fra erhvervsministeren på spørgsmål 19 ad L 121
stillet af udvalget den 14. februar 2017.
Det fremgår af besvarelsen, at ”større vognmandsvirksomheder bør […] som hovedregel blive henvist til
planlagte erhvervsområder, der er indrettet hertil. Det skyldes, at etablering af vognmandsvirksomheder i
landzone kan medføre en væsentlig ændring i det omgivende miljø, hvilket bl.a. kan genere naboer.
Eksempelvis kan vognmandsvirksomheder typisk ikke etableres i bestående bygninger, men har behov for
oplagsplads til biler, containere mv., ligesom de ofte medfører en betydelig tung trafik.”
Vi skal på den baggrund spørge:
Hvordan definerer erhvervsministeren større vognmandsvirksomheder?
Må det ikke bero på en konkret vurdering, hvorvidt vognmandsvirksomheder medfører betydelig tung
trafik?
L 121 - 2016-17 - Bilag 34: Henvendelse af 28/4-17 fra DTL-Danske Vognmænd
1749817_0002.png
Efter DTL-Danske Vognmænds opfattelse, så er der ikke med nødvendighed sammenhæng mellem en
vognmandsvirksomhed og betydelig tung trafik. En vognvirksomhed kører nemlig godskørsel for fremmed
regning, dvs. typisk mellem andre adresser end virksomhedsadressen. Således må det være det konkrete
kørselsmønster for den konkrete virksomheden, der har betydning for mængden af tung trafik på
virksomhedsadressen, og derfor på vurderingen af landzonetilladelse. Det må hver gang bero på en konkret
vurdering. En vurdering som DTL-Danske Vognmænd har tillid til, at kommunerne er i stand til, herunder
med den fornødne vilkår i forbindelse med en evt. landzonetilladelse.
Efter DTL-Danske Vognmænds opfattelse så er tilladelsespraksis i Natur- og Miljøklagenævnet alt for
restriktiv i forhold til landzonetilladelser til vognmandsforretninger. Der er derfor behov for en præcisering
af reglerne i planloven.
Grundlæggende er det er spørgsmål om danske vognmænds rammevilkår bl.a. i konkurrence med
østeuropæiske vognmænd, samt for at opretholde muligheden for virksomheder og arbejdspladser i de
områder, hvor transporterne skal foretages.
Med venlig hilsen
John Roy Vesterholm
Chefjurist
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17, postboks 2250
DK-1019 København K.
Tlf. +45 70 15 95 00
Tlf. direkte +45 40 63 64 33
www.dtl.eu
Følg os på de sociale medier