Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 121 Bilag 35
Offentligt
1754554_0001.png
Planlov
erhvervsområder og
transformationsområder
Danske Havne v/Anders Vangsbjerg Sørensen, direktør Kolding Havn &
Kasper Ullum, miljøkonsulent
Danske Havnevirksomheder v/Henrik Dinnsen, salgschef Svane Shipping
A/S på Kolding havn & Jakob Svane, sekretariatschef
r7
Danske Havne
L 121 - 2016-17 - Bilag 35: Præsentation fra Danske Havne og Danske Havnevirksomheder
1754554_0002.png
Hvorfor står vi her i dag?
• Formålet med moderniseringen af planloven var at skabe bedre
muligheder for vækst og udvikling, for blandt andet virksomheder
• De ændringer til planloven der er fremlagt, trækker generelt i den
rigtige retning
• I to dele af forslaget er der fortsat udfordringer især for
erhvervshavne og logistikvirksomheder:
-
• Kriterier for erhvervsområder og definition af produktionsvirksomheder
• Mulighed for udpegning af nye transformationsområder
2
L 121 - 2016-17 - Bilag 35: Præsentation fra Danske Havne og Danske Havnevirksomheder
1754554_0003.png
Erhvervsområder
• Erhvervsområder: fly udpegning med planlovsudkastet
• Produktionsvirksomheder dækket, men udfordring for havnesektoren
• Erhvervshavne og virksomheder på havne har ofte udfordringer med
udviklingsmuligheder pga. umiddelbar nærhed til byer og boliger
• Definitïon på produktionsvirksomhed (former for miljøgod kendelser)
dækker ikke havnesektoren
• Erhvervshavne
kajområder og åbne arealer, der udlejes ad hoc
• Havnevirksomheder mange forskellige aktiviteter, lokaliteter og
lejemål
3
L 121 - 2016-17 - Bilag 35: Præsentation fra Danske Havne og Danske Havnevirksomheder
1754554_0004.png
rC
&
z c z•
E
_
z
0
i
I
3
I
I
I
I
I
*
I
I
I
I
*
I
I
I
*
I
*
I
4
I’
I
*
I
=
0
>
CD
*1
0)
ci
E
cl)
UJ
L 121 - 2016-17 - Bilag 35: Præsentation fra Danske Havne og Danske Havnevirksomheder
1754554_0005.png
Forslag til ændringer vedr, erhvervsområder
og produktionsvirkomheder
• Udvide definitionen af erhvervsområder til ud over
produktionsvirksomheder også at omfatte logistikvirksomheder
• Udvide erhvervsområder til at kunne være mere end snævre
virksomhedsarealer, fx hele havnearealer
• Det vil favne de mange forskellige og omskiftelige aktiviteter på
landets erhvervshavne og give både erhvervshavne og
havnevirksomheder mere (investerings)sikkerhed
• Det vil reducere administrativt bøvI for kommunerne i fht selve
udpegelsen af erhvervsområder
• Det vil ikke tage noget fra nogen
-
5
L 121 - 2016-17 - Bilag 35: Præsentation fra Danske Havne og Danske Havnevirksomheder
1754554_0006.png
Iransformatonsområder
• Transformationsområder: fly mulighed med planlovsudkastet
• Områder især tiltænkt etableret ved havne
• Kommuner kan planlægge nye boliger tættere på erhvervsområder og
produktionsvirksomheder
• De nye boliger skal tåle en højere støjbelastning (5dB mere)
• Områderne er ikke på vej i retning af en lavere miljøbelastning, i
modsætning til byudviklingsområder
• Erhvervsområder og produktionsvirksomheder kan pakkes tæt ind i
boligområder
6
L 121 - 2016-17 - Bilag 35: Præsentation fra Danske Havne og Danske Havnevirksomheder
1754554_0007.png
7
L 121 - 2016-17 - Bilag 35: Præsentation fra Danske Havne og Danske Havnevirksomheder
1754554_0008.png
Problemet med transformationsom råder
Transformationsområder vil resultere i:
• Forringede muligheder for at erhvervsvirksomheder kan vokse og udvikle sig,
fordi de trænges inde på nuværende arealer med deres eksisterende
aktiviteter
• Flere miljøkonflikter mellem erhvervsvirksomheder og boliger, fordi boligerne
rykker tættere på erhvervsvirksomhederne og skal tåle mere støj
• Det betyder samlet set ringere rammevilkår for erhvervsvirksomhederne
• Det går direkte i mod hensigten med moderniseringen af planloven,
som er at give bedre muligheder for vækst og udvikling, også for
virksomheder i hele Danmark.
8
L 121 - 2016-17 - Bilag 35: Præsentation fra Danske Havne og Danske Havnevirksomheder
1754554_0009.png
Forslag til ændringer vedr. transformationsområder
• Ideelt fjerne, eller som minimum begrænse muligheden for udpegning af
transformationsområder, derfor:
• Flere forholdsregler mhp. at forebygge miljøkonflikter mellem
erhvervsvirksomheder og naboer, ex. ikke blot tage højde for støj men også lugt,
støv eller anden luftforurening
• Eksplicitere at miljøbelastningen i området er permanent og forventeligt ikke
under afvikling
• Stille andre objektive krav til transformationsområder, fx antal, områdets alder,
redegørelse for den særlige byudviklingsinteresse, tidsramme for planen, m.v.
• Evaluere udpegning og anvendelse af transformationsområder i 2019.
9