Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 121
Offentligt
1740893_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
4. april 2017
Besvarelse af spørgsmål 50 ad L 121 stillet af udvalget den 14. marts
2017 efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF).
Spørgsmål:
Ifølge § 1, nr. 22 og 23, skal der kunne udlægges arealer til aflastnings-
centre og eksisterende aflastningscentre skal kunne udvides, hvor der er
”et tilstrækkeligt kundegrundlag”. Endvidere skal der ifølge nr. 22 kunne
udlægges arealer til butiksformål i et lokalcenter eller placeres enkeltstå-
ende butikker, som ”alene tjener til lokalområdets daglige forsyning”.
a. Foreligger der analyser, der belyser hvilke konsekvenser aflastnings-
centre vil have for bymidterne og opretholdelse af butikker i landsbyer
inden for det forventede opland til et aflastningscenter?
b. Kan ministeren redegøre for erfaringerne med udviklingen af detail-
handlen i perioden fra 1975 til 1997 og videre frem, hvad angår butiks-
lukninger i bykernerne i byer med og uden aflastningscentre samt for ud-
viklingen i butiksdøden i landsbyer og mindre byer i samme perioder af-
hængig af afstanden til et aflastningscenter?
c. Vil kommunalbestyrelsens vurdering af, hvad der forstås ved et til-
strækkeligt kundegrundlag kunne påklages?
d. Vil kommunalbestyrelsens vurdering af, at et lokalcenter eller enkelt-
stående butikker alene tjener til lokalområdets daglige forsyning, kunne
påklages?
Svar:
Som det fremgår af lovforslaget kan kommunernes mulighed for at ud-
lægge aflastningsområder medføre en spredning af butiksforsyningen i
byerne med flere butikker uden for bymidten. Det kan forandre bymiljøet
og samspillet med byernes opland. Dette skal dog afvejes mod ønsket om
at fremme et bredere vareudvalg, mere produktive butikker og lavere pri-
ser. Det er stadig et mål, at detailhandelsplanlægningen skal fremme et
varieret butiksudbud i mindre og mellemstore byer samt i de enkelte by-
dele i de større byer. Afgrænsningen af aflastningsområder skal ske ud fra
et hensyn om at sikre optimale konkurrenceforhold i udbuddet af butik-
ker.
Den reelle ændring af detailhandelsstrukturen vil afhænge af kommuner-
nes brug af de nye muligheder. Der er ikke foretaget analyser af, hvilke
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 121 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om, at der skal kunne udlægges arealer til aflastningscentre og eksisterende aflastningscentre skal kunne udvides, hvor der er et tilstrækkeligt kundegrundlag, til erhvervsministeren
2/2
konsekvenser de nye muligheder for at udlægge aflastningsområder vil få
for detailhandlen. Kommuner, der benytter sig af de nye muligheder for at
udlægge aflastningsområder, skal redegøre for konsekvenserne heraf i
planlægningen for det konkrete projekt.
Erhvervsministeriet er ikke i besiddelse af analyser af butikslukninger i
bykernen i byer med hhv. uden aflastningsområder fra 1975 til 1997 og
videre frem. I 2014 fik Naturstyrelsen udarbejdet en sammenligning af
detailhandlen i Kolding og Vejle. I Kolding findes et stort aflastningsom-
råde, som rummer et overdækket butikscenter, mens Vejle har et lille af-
lastningsområde, og i 2008 åbnede et overdækket butikscenter i bymidten.
I 2008 lå der i Kolding bymidte ca. 130 udvalgsvarebutikker og i Vejle
bymidte ca. 180. I 2014 var antallet i Vejle bymidte steget til ca. 210 ud-
valgsvarebutikker, mens det i Kolding bymidte var faldet til knap 100
udvalgsvarebutikker.
Vurderingen af kundegrundlag og opland til udlæg af aflastningsområder,
lokalcentre og enkeltstående butikker indgår i redegørelseskravene til
kommunernes planlægning. Hvorvidt redegørelseskravene er opfyldt, er
et retligt spørgsmål, som dermed kan påklages.
Kommunernes anvendelse af de nye muligheder, herunder også de nye
detailhandelsmuligheder, vil blive fulgt af Erhvervsministeriet og indgå i
en årlig redegørelse til forligskredsen og til Folketinget.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen