Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 121
Offentligt
1743928_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
11. april 2017
Besvarelse af spørgsmål 84 ad L 121 stillet af udvalget den 31. marts
2017 efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for kommunernes og eventuelle andre myndig-
heders tilsynsforpligtelse i forhold til at påse, om reglerne for virksomhe-
ders placeringer i landzone overholdes. Ministeren bedes i forlængelse
heraf redegøre, hvilken betydning en mangelfuld tilsynsforpligtelse har for
ejernes retsstilling, hvis virksomheden har været beliggende i landzone i
mange år uden den fornødne landzonetilladelse, herunder virksomhedens
mulighed for evt. at vinde hævd på beliggenheden i landzone.
Svar:
Som udgangspunkt påhviler der grundejeren et ansvar for at kende de reg-
ler, der gælder for ejendommen, og at sikre sig, at de fornødne tilladelser
til et projekt indhentes.
Efter planlovens § 51, stk. 1, er det kommunalbestyrelsen, der påser over-
holdelsen af planloven og de regler, der er fastsat med hjemmel i loven.
Kommunalbestyrelsen skal foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, med
mindre forholdet har underordnet betydning.
Tilsynspligten indtræder, når kommunen får kendskab til et muligt ulovligt
forhold, uanset hvordan kommunen får kendskab til det. Planloven inde-
holder ikke regler om, at kommunen har pligt til at føre regelmæssigt op-
søgende tilsyn. Det er kommunalbestyrelsen, der bestemmer tilsynets til-
rettelæggelse og omfang. Tilsynsmyndigheden har således ikke pligt til lø-
bende ved eftersyn ”i marken” at undersøge,
om reglerne bliver overholdt.
Kommunen har som tilsynsmyndighed pligt til at reagere på et ulovligt for-
hold, men der er ikke i loven fastsat frister for, hvornår en kommune skal
have truffet afgørelse om lovliggørelse. Retten til at kræve lovliggørelse
kan imidlertid fortabes efter en vis tid på grund af passivitet.
Spørgsmålet om, hvorvidt der er indtrådt passivitet, afhænger af en konkret
vurdering af sagens omstændigheder. Ved bedømmelsen af, om kommunen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 121 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 84: Spm. om ministeren vil redegøre for kommunernes og eventuelle andre myndigheders tilsynsforpligtelse i forhold til at påse, om reglerne for virksomheders placeringer i landzone overholdes, til erhvervsministeren
2/2
har fortabt retten til at kræve lovliggørelse, må der efter nævnspraksis, for-
uden den forløbne tid, generelt lægges vægt på, om ejeren af ejendommen
har haft grund til at tro, at kommunens tavshed i forhold til en konstateret
ulovlighed er en form for accept af det ulovlige forhold, og om det må anses
for at være kommunens ansvar og risiko, at kravet om lovliggørelse ikke er
blevet rejst på et tidligere tidspunkt.
Også den omstændighed, at et ulovligt forhold har bestået i meget lang tid,
kan føre til, at forholdet nu må anses for lovligt, uanset om kommunen har
haft kendskab hertil eller ej. Der er heller ikke i disse situationer en generel
grænse for tidsrummets længde. Efter nævnspraksis afhænger det af dels
en konkret vurdering af karakteren af den ulovlige indretning, dels en af-
vejning af den almene interesse i lovliggørelse over for hensynet til ejen-
dommens ejer. Denne praksis hviler på et almindeligt hensyn til berettigede
forventninger, hvorefter ejendommens ejer normalt, når der er gået meget
lang tid, vil have indrettet sig i tillid til, at bestående indretninger på grun-
den, som ikke er blevet påtalt fra nogen side, anses for lovlige.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen