Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 136
Offentligt
1745515_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 1848
Doknr.
459253
Dato
19-04-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 5. april 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 8 (L 136) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 8:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvad der skal til for at placere det nye Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd under sektorforskningsloven, og om
ministeren vil være indstillet på at lægge det nye Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd under sektorforskningsloven, således som det har
været tilfældet med SFI, og således at det nye institut kan udføre sin forskning
uafhængigt?”
Svar:
Jeg mener, at præmissen for spørgsmålet er forkert. Jeg må endnu en gang under-
strege, at forsknings- og analyseaktiviteterne på det nye center med det fremsatte
lovforslag bliver uafhængige.
Det følger af § 1, stk. 2, i den gældende lov om et analyse- og forskningsinstitut for
kommuner og regioner, at analyse- og forskningsinstituttet er en uafhængig statslig
institution, der udfører sin faglige virksomhed inden for sit formål i uafhængighed af
økonomi- og indenrigsministeren, og at instituttet skal værne om videnskabsetikken.
Denne bestemmelse vil efter forslaget også skulle gælde for Det Nationale Forsk-
nings- og Analysecenter for Velfærd.
Denne bestemmelse er næsten enslydende med, hvad der gælder for sektorforsk-
ningsinstitutioner, som udfører sin forskning inden for sit formål uafhængigt af ved-
kommende minister og skal værne om videnskabsetikken, jf. § 2, stk. 2, i lov om sek-
torforskningsinstitutioner.
Det er en politisk beslutning, om det nye center skal være et sektorforskningsinstitut,
om der skal tages udgangspunkt i KORA’s nugældende lovramme eller noget helt
tredje.
Jeg har lagt vægt på, at der helt fra start er klarhed om det nye centers formål og vir-
keområde. Det understøtter en succesfuld sammenlægning, at disse er lovbestemte.
Hvis lov om sektorforskningsinstitutioner fandt anvendelse, ville formål og kerneområ-
der blive fastlagt administrativt via vedtægterne, som bestyrelsen skulle udarbejde.
L 136 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvad der skal til for at placere det nye Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd under sektorforskningsloven, til økonomi- og indenrigsministeren
1745515_0002.png
Økonomi-
og Indenrigsministeriet har desuden vurderet, at KORA’s hidtidige bestyrel-
seskonstruktion, hvor der sikres bred inddragelse af centrale offentlige interessenter,
har været velfungerende. Denne brede inddragelse havde ikke været mulig at opret-
holde, hvis centeret var omfattet af lov om sektorforskningsinstitutioner, hvor med-
lemmerne skal udpeges i deres personlige egenskab.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
2