Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17, Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17, Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 141 , L 141 A , L 141 B
Offentligt
1750003_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
01. maj 2017
2016-3152
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. april 2017 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L 141 – Forslag til lov om ændring af færdsels-
loven, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra med-
lem af udvalget Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 5:
Er det rigtigt forstået, at end ikke en midlertidig bilfri zone, som f.eks. en årlig
bilfri søndag i en by eller dele heraf, kan etableres af de kommunale myndighe-
der uden først at indhente samtykke fra samtlige grundejere omkring en privat
fællesvej og uden først at skulle igennem en omfattende høringsproces af de
samme grundejere?
Svar:
Hvis lovforslaget vedtages, vil en vejmyndighed ikke kunne forbyde færdselsar-
ter, herunder etablere bilfrie zoner, på private fællesveje, medmindre der gives
samtykke fra grundejerne.
Det fremgår af punkt 2.2.2. i bemærkningerne til lovforslaget, at grundejerne
også skal inkluderes i forbindelse med beslutningen om eksempelvis at indføre
bilfrie dage på en privat fællesvej. Dette gælder således også planer om et mid-
lertidigt forbud i form af en enkelt bilfri søndag om året.
Lovforslaget ændrer i øvrigt ikke på, at kommunerne i overensstemmelse med
forvaltningslovens § 19 også i dag ville skulle foretage partshøring af berørte
parter, herunder grundejere, ved en sådan beslutning.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen