Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17, Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17, Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 141 , L 141 A , L 141 B
Offentligt
1750005_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
01. maj 2017
2016-3152
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. april 2017 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L 141 – Forslag til lov om ændring af færdsels-
loven, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra med-
lem af udvalget Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 6:
Har en enkelt grundejer ved en privat fællesvej vetoret med hensyn til etable-
ring af en bilfri zone, herunder en midlertidig bilfri zone, også uanset i tilfælde
af, at den pågældendes grundejerforening, hvis en sådan findes, har accepteret
etableringen?
Svar:
Det følger af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5, at der med grundejere
forstås den personkreds, som privatretligt er berettiget til at disponere over det
pågældende færdselsareal, som kommunalbestyrelsen planlægger at regulere. I
forhold til det enkelte projekt er det en privatretlig vurdering, hvilke grundejere
der er omfattet af samtykkekravet, herunder om eksempelvis en grundejerfor-
ening eller et vejlaug kan repræsentere disse.
Såfremt en grundejerforening eller et vejlaug ifølge sine vedtægter har mulig-
hed for at give et samtykke på sine medlemmers vegne, vil afstemningsreglerne
i vedtægterne være bindende for medlemmerne.
Ved eventuelle uoverensstemmelser mellem en grundejerforening/vejlaug og et
medlem vil det være en privatretlig vurdering, om foreningen eller lauget kan
samtykke på vegne af sine medlemmer. En sådan privatretlig tvist ville i sidste
ende skulle vurderes af domstolene.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen