Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17, Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17, Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 141 , L 141 A , L 141 B
Offentligt
1750007_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
01. maj 2017
2016-3152
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. april 2017 stillet mig
følgende spørgsmål vedrørende L 141 – Forslag til lov om ændring af færdsels-
loven, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra med-
lem af udvalget Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 9:
Ministeren bedes redegøre for, hvor stort omfanget af problemet med parke-
ring i yderrabatter egentlig er. Ministeren bedes herunder redegøre for, hvor
mange parkeringsbøder der er udstedt for den pågældende forseelse, og hvor
mange af disse der må anses for ”uhensigtsmæssige”.
Svar:
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har ikke undersøgt, hvor mange par-
keringsafgifter eller bøder der er udstedt for ulovlig parkering i yderrabatten,
hvor bilistens egen grund udgør en yderrabat i færdselslovens forstand.
Det skyldes, at antallet efter min opfattelse er underordnet, da formålet med
forslaget er at rette op på den helt uacceptable retsstilling, som gælder i dag,
hvorefter en bilist risikerer at blive pålagt en parkeringsafgift for at holde på
deres egen grund, blot fordi denne har karakter af at være en yderrabat.
Det er simpelthen ikke rimeligt, bilisterne skal tåle at blive pålagt parkeringsaf-
gifter for at benytte deres egen grund, ligesom det er urimeligt at kræve af bili-
sterne, at de skal kunne gennemskue, hvornår deres egen grund defineres som
en yderrabat i færdselslovens forstand.
Jeg vil i den forbindelse gøre opmærksom på – som det også fremgår af lov-
forslagets bemærkninger – at det fortsat efter færdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1,
vil være muligt for vejmyndigheden med samtykke fra politiet at opsætte skilte
med parkeringsforbud på konkrete vejstrækninger, f.eks. under hensyntagen til
færdselssikkerhed eller trafikafviklingen.
Med fysiske skilte på konkrete vejstrækninger er det betydeligt nemmere – og
dermed retssikkerhedsmæssigt mere betryggende – for bilisterne at gennem-
skue, om der gælder et parkeringsforbud.
L 141b - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvor stort omfanget af problemet med parkering i yderrabatter egentligt er, til transport-, bygnings- og boligministeren
1750007_0002.png
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen