Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 153
Offentligt
1743327_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 27. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 26 til L 153 efter ønske fra Karen J. Klint (S) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 26 til
L 153:
Kan ministeren bekræfte, at mindreårige flygtningebørn, der for nuværende rejser
alene og søger asyl i et EU-land, men siden rejser videre til andet land, skal have
deres sag behandlet i det land, hvor den mindreårige aktuelt opholder sig
og
ikke i det land, hvor vedkommende først har søgt asyl? Er det korrekt, at denne
retsregel er slået fast af EU-domstolen i en dom den 6. juni 2013? Ministeren be-
des i forlængelse heraf oplyse, om en afvisning ved grænsen, som foreslået i L 153
vil være i strid med denne domstolsafgørelse
Svar:
EU-Domstolen har ved dom af 6. juni 2013 i sagen C-648/11 (MA m.fl. mod Secre-
tary of State for the Home Department) slået fast, at Dublinforordningen skal
fortolkes således, at hvis en uledsaget mindreårig, som ikke har nogen familie-
medlemmer, der befinder sig lovligt på en medlemsstats område, har indgivet
ansøgninger om asyl i mere end en medlemsstat, er den medlemsstat, hvori den
mindreårige befinder sig efter dér at have indgivet en asylansøgning, ansvarlig for
asylbehandlingen. Formålet hermed er bl.a. at undgå, at proceduren til fastsættel-
se af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig, ikke forlænges mere end strengt nød-
vendigt.
Dog fastslår dommen, at en uledsaget mindreårig, der for så vidt angår realiteten
har fået afslag på sin asylansøgning i én medlemsstat, ikke kan tvinge en anden
medlemsstat til at behandle en asylansøgning. I praksis foretages der således Dub-
linforhandlinger af uledsagede mindreårige asylansøgere inden for rammerne af
Dublinforordningens artikel 18, stk. 1, litra d, hvorefter den ansvarlige medlems-
stat er forpligtet til at tilbagetage en tredjelandsstatsborger, som har fået afslag
på sin asylansøgning.
I en krisesituation, hvor Dublinsamarbejdet reelt er holdt op med at fungere, kan
Danmark efter en folkeretlig vurdering ikke længere anses for forpligtet af Dublin-
10. april 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 4957
216713
Side
1/2
L 153 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om mindreårige flygtningebørn, der for nuværende rejser alene og søger asyl i et EU-land, men siden rejser videre til andet land, skal have deres sag behandlet i det land, hvor den mindreårige aktuelt opholder sig m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
procedurerne. En afvisning ved grænsen som følge af nødbremsens aktivering vil
således ikke være i strid med EU-Domstolens afgørelse i sagen C-648/11.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 23 til L 153 fra
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
Inger Støjberg
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
2/2