Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 155 Bilag 9
Offentligt
1757416_0001.png
Til lovforslag nr.
L 155
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 11. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om kapitalmarkeder
[af erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)]
1. Ændringforslag
Erhvervsministeren har stillet 41 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts 2017 og var til 1.
behandling den 23. marts 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Sammenhæng med andre lovforslag
Lovforslaget har været sambehandlet med lovforslag nr.
L 156 (Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virk-
somhed, lov om finansielle rådgivere og boligkreditformid-
lere og forskellige andre love. (Gennemførelse af direktiv
om markeder for finansielle instrumenter (MiFID II) og æn-
dringer som følge af forordning om markeder for finansielle
instrumenter (MiFIR) m.v.).
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 14. decem-
ber 2016 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
71. Den 15. marts 2017 sendte erhvervsministeren de ind-
komne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Udvalget fik den 20. april 2017 en teknisk gennemgang
af lovforslaget ved erhvervsministeren.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til erhvervsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod de stillede ændringsforslag.
Enhedslisten stemmer nej til de to lovforslag, nr. L 155
og L 156, der behandles sammen. Der er enkelte forbedrin-
ger med kontrollen med de finansielle markeder, men der er
samtidig en række lempelser, som det fremgår af svar fra
ministeren. Det gælder bl.a. 13 gældende regler, der foreslås
ophævet, nye muligheder for finansielle selskaber fra tredje-
lande til at sælge finansielle produkter i Danmark, ophør af
en gældende regel om valutaspekulation (spotforretninger)
og ophævelse af regler i forbindelse med udbud af værdipa-
pirer op til 5 mio. kr.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af EL):
Til kapitel 1
1)
Kapiteloverskriften
affattes således:
»Anvendelsesområde og definitioner«.
[Sproglig korrektion]
AX020094
L 155 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 11/5-17
1757416_0002.png
2
Til § 1
2)
I
stk. 4, 3. pkt.,
indsættes efter »udøve stemmerettighe-
der«: »for udstederne nævnt i 2. pkt.«
[Sproglig korrektion]
Til § 3
3)
I
nr. 6
ændres »SMV-vækstmarked:« til: »SMV-vækst-
marked (vækstmarked for små og mellemstore virksomhe-
der):«.
[Sproglig korrektion]
4)
I
nr. 27
og
28
ændres »en central modpart« til: »en cen-
tral modpart (CCP)«.
[Sproglig korrektion]
Til § 15
5)
I
stk. 3
ændres »rekonstruktionsbehandling af en obli-
gationsejer og en rekonstruktør« til: », at en obligationsejer
eller en rekonstruktør tages under rekonstruktionsbehand-
ling«.
[Sproglig korrektion]
Til § 19
6)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 19.
Finanstilsynet fører et offentligt register over re-
præsentanter registreret for en eller flere konkrete udstedel-
ser af obligationer i henhold til dette kapitel.«
[Sproglig korrektion]
Til § 21
7)
Stk. 3
affattes således:
»Stk. 3.
Udstedere af gældsbeviser med en pålydende
værdi pr. enhed på 1.000 euro og derover kan vælge Dan-
mark som hjemland, hvis udstederen har registreret hjem-
sted i Danmark, eller hvis Danmark er blandt de lande, hvor
gældsbeviserne er optaget til handel på et reguleret mar-
ked.«
[Sproglig korrektion]
Til § 30
8)
I
1. pkt.
ændres »meddelelse« til: »en meddelelse om
flagning af stemmerettigheder og aktiekapital«.
[Sproglig korrektion]
Til § 40
9)
I
stk. 1
indsættes efter »hvis«: »den«, og efter »besid-
delse« indsættes: »af andele«.
[Sproglig korrektion]
Til § 56
10)
I
stk. 2
ændres »udbyder af dataindberetningstjenester,
central modpart (CCP) og værdipapircentral (CSD)« til: »en
udbyder af dataindberetningstjenester, en central modpart
(CCP) og en værdipapircentral (CSD)«.
[Sproglig korrektion]
Til § 59
11)
I
stk. 2, nr. 1,
ændres »opfylder kravet i § 70« til: »op-
fylder kravet i § 70, stk. 1«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 68
12)
I
stk. 1
indsættes efter »indehaveren af en operatør«:
»af et reguleret marked«.
[Sproglig korrektion]
13)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Et medlem af bestyrelsen eller direktionen i en
operatør af et reguleret marked skal meddele Finanstilsynet
oplysninger om forhold som nævnt i stk. 1 i forbindelse med
indtræden i virksomhedens ledelse og om forhold som
nævnt i stk. 1, nr. 2-5, hvis forholdene efterfølgende ændres.
En operatør af et reguleret marked, der er en enkeltmands-
virksomhed, skal meddele Finanstilsynet oplysninger om
forhold som nævnt i stk. 1 i forbindelse med ansøgning om
tilladelse, jf. § 59, og om forhold som nævnt i stk. 1, nr. 2-5,
hvis forholdene efterfølgende ændres.«
[Sproglig korrektion]
Til § 70
14)
I
stk. 1
ændres »bestyrelseshvervet« til: »hvervet«.
[Sproglig korrektion]
15)
Stk. 6
affattes således:
»Stk. 6.
Finanstilsynet kan tillade, at et medlem af besty-
relsen varetager yderligere et bestyrelseshverv ud over det
antal, der er nævnt i stk. 1, hvis dette findes forsvarligt hen-
set til bestyrelsesmedlemmets øvrige direktørposter og be-
styrelseshverv og det arbejde, der er forbundet hermed. Det
samme gælder for indehaveren af en operatør af et reguleret
marked, der er en enkeltmandsvirksomhed.«
[Opdeling af bestemmelsen i to punktummer]
16)
Stk. 8
affattes således:
»Stk. 8.
Et medlem af bestyrelsen i en operatør af et regu-
leret marked, der bliver omfattet af stk. 1, og som på dette
tidspunkt varetager flere direktørposter eller bestyrelses-
hverv end tilladt efter stk. 1, kan fortsat varetage disse pos-
ter og hverv indtil udløbet af valgperioden for det bestyrel-
seshverv i operatøren, som medfører, at bestyrelsesmedlem-
met omfattes af stk. 1. Indehaveren af en operatør af et regu-
leret marked, der er en enkeltmandsvirksomhed, der bliver
omfattet af stk. 1, og som på dette tidspunkt varetager flere
direktørposter eller bestyrelseshverv end tilladt efter stk. 1,
kan fortsat varetage disse poster og hverv indtil 12 måneder
efter udløbet af det regnskabsår, hvor indehaveren blev om-
fattet af stk. 1.«
L 155 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 11/5-17
1757416_0003.png
3
[Ændring af overgangsordningen for en indehaver af en en-
keltmandsvirksomhed]
Til § 74
17)
I
stk. 4, 2. pkt.,
ændres »omfattet af § 2,« til: »omfattet
af § 2, stk. 1, nr. 4,«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 85
18)
I
nr. 5
udgår »eller som senere er tilføjet tilladelsen,«.
[Materiel korrektion]
19)
I
nr. 6
ændres »af denne lov eller Kommissionens for-
ordning« til: »af denne lov, påbud i henhold til kapitel 37 el-
ler pligter efter Kommissionens forordning«.
[Materiel korrektion]
Til § 103
20)
I
stk. 2
ændres »de« til: »operatøren«, og »deres« æn-
dres til: »sine«.
[Sproglig korrektion]
Til § 115
21)
Stk. 1
udgår, og i stedet indsættes:
»En operatør af en markedsplads skal råde over en skrift-
lig aftale med ethvert fondsmæglerselskab, der på markeds-
pladsen forfølger en prisstillelsesstrategi, jf. § 138.
Stk. 2.
Operatøren skal ligeledes råde over en ordning,
hvorefter et tilstrækkeligt antal fondsmæglerselskaber i hen-
hold til de aftaler, som er nævnt i stk. 1, er forpligtet til at
afgive bindende prisstillelser til konkurrencedygtige priser,
således at markedspladsen tilføres likviditet på et regelmæs-
sigt og forudsigeligt grundlag, når en sådan ordning er hen-
sigtsmæssig i forhold til beskaffenheden og omfanget af
handelen på markedspladsen.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
[Opdeling af bestemmelsen i to stykker]
22)
To steder i
stk. 2,
der bliver stk. 3, ændres »som
nævnt i stk. 1« til: »som nævnt i stk. 2«.
[Konsekvensrettelse]
23)
I
stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres »stk. 1, nr. 1,« til:
»stk. 1«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 127
24)
I
stk. 1, nr. 3,
ændres »betingelserne i § 59, stk. 1, og
§ 86, stk. 1« til: »betingelserne i § 59, stk. 2, og § 86, stk.
2«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 141
25)
I
stk. 1, 2. pkt.,
ændres »oplysninger til brug for of-
fentliggørelse af fondsmæglerselskabet« til: »oplysninger
om fondsmæglerselskabet til brug for offentliggørelse«.
[Sproglig korrektion]
Til § 142
26)
I
stk. 3
ændres »om betingelserne i stk. 1« til: »om be-
tingelserne i stk. 2«.
[Korrektion af henvisning]
27)
I
stk. 5
ændres »stk. 2, nr. 1,« til: »stk. 2«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 147
28)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Et medlem af bestyrelsen eller direktionen i en
udbyder af dataindberetningstjenester skal meddele Finans-
tilsynet oplysninger om forhold som nævnt i stk. 1 i forbin-
delse med indtræden i virksomhedens ledelse og om forhold
som nævnt i stk. 1, nr. 2-5, hvis forholdene efterfølgende
ændres. En udbyder af dataindberetningstjenester, der er en
enkeltmandsvirksomhed, skal meddele Finanstilsynet oplys-
ninger om forhold som nævnt i stk. 1 i forbindelse med an-
søgning om tilladelse, jf. § 142, og om forhold som nævnt i
stk. 1, nr. 2-5, hvis forholdene efterfølgende ændres.«
[Opdeling af bestemmelsen i to punktummer]
Til § 154
29)
I
stk. 1
ændres »elektronisk datastrøm« til: »elektro-
nisk livedatastrøm«.
[Sproglig korrektion]
Til § 156
30)
I
stk. 1
ændres »elektronisk datastrøm« til: »elektro-
nisk livedatastrøm«.
[Sproglig korrektion]
Til § 170
31)
I
stk. 3
ændres »kunder til kunder hos et clearingmed-
lem« til: »kunder hos kunder hos et clearingmedlem«.
[Sproglig korrektion]
Til § 171
32)
I
stk. 1
ændres »samt værdipapirafviklingssystemer og
betalingssystemer, der drives af Danmarks Nationalbank«
til: »eller tilsvarende virksomhed udøvet af Danmarks Nati-
onalbank«.
[Sproglig korrektion]
33)
I
stk. 2
ændres »og værdipapirafviklingssystemer samt
betalingssystemer, der drives af Danmarks Nationalbank«
L 155 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 11/5-17
1757416_0004.png
4
til: »eller tilsvarende virksomhed udøvet af Danmarks Nati-
onalbank«.
[Sproglig korrektion]
Til § 181
34)
I
stk. 3, 2 pkt.,
ændres »kreditgivning« til: »kredit«.
[Sproglig korrektion]
Til § 221
35)
I
stk. 9
udgår »for udbyderen«.
[Sproglig korrektion]
Til § 225
36)
I
stk. 1, nr. 11,
indsættes efter »lignende procedurer,«:
»og«.
[Sproglig korrektion]
Til § 227
37)
I
nr. 2
ændres »myndigheder eller organer,« til: »el-
ler«.
[Sproglig korrektion]
Til § 232
38)
I
stk. 3
ændres »§ 180, stk. 3« til: »§ 180«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 239
39)
I
stk. 1, nr. 2,
ændres »de juridiske personer« til:
»virksomheden«.
[Sproglig korrektion]
Til § 247
40)
Henvisningen »§ 115, stk. 1-3,« ændres til: »§ 115,
stk. 1-4,«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 254
41)
I
stk. 3
indsættes efter »emissionskvoter«: », en positi-
onstager, en repræsentant«.
[Indsættelse af pligtsubjekter]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
overskriften til kapitel 1, således at denne kun kommer til at
hedde »Anvendelsesområde og definitioner«, idet kapitel 1
kun indeholder bestemmelser om lovforslagets anvendelses-
område og definitioner. Bestemmelserne om frister fremgår
af lovforslagets kapitel 2, der har overskriften »Frister«.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget til § 1, stk. 4, 3. pkt., foreslås en
sproglig korrektion, der præciserer, at kravet i 3. pkt. efter
lovforslagets § 31 om meddelelse om besiddelse af egne ak-
tier kun omfatter meddelelse om stemmerettigheder, når der
er tale om udstedere, som har hjemland i et andet EU-/EØS-
land m.v., og hvis omsættelige værdipapirer kun er optaget
til handel på et reguleret marked her i Danmark og ikke i ud-
steders hjemland.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget til § 3, nr. 6, foreslås en sproglig
korrektion af definitionen af SMV-vækstmarkeder ved at
indsætte en parentes, hvoraf det fremgår, at definitionen
SMV-vækstmarked er en forkortelse for vækstmarked for
små og mellemstore virksomheder.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget til § 3, nr. 27 og 28, foreslås en
sproglig korrektion, hvorefter »en central modpart« i begge
bestemmelser får tilføjet »(CCP)«, således at en central
modpart (CCP) står på samme måde som i resten af lovfor-
slaget.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget til § 15, stk. 3, foreslås en sprog-
lig korrektion. Den sproglige korrektion ændrer ikke på, at
udpegningen af en repræsentant fortsat er bindende, i tilfæl-
de af at en obligationsejer eller rekonstruktør tages under re-
konstruktionsbehandling.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget til § 19 sker der en nyaffattelse af
bestemmelsen, der består i, at »i henhold til dette kapitel«
flyttes hen i slutningen af sætningen. Ændringen er en
sproglig korrektion, der foretages for at gøre sætningen me-
re læsevenlig.
Til nr. 7
Med § 21, stk. 3, i det fremsatte lovforslag foreslås det, at
udstedere, der ikke er omfattet af § 21, stk. 1, kan vælge
Danmark som hjemland. Udstedere kan vælge Danmark
som hjemland, hvis udstederen har registreret hjemsted i
Danmark, eller hvis Danmark er blandt de lande, hvor aktier
eller gældsbeviser er optaget til handel på et reguleret mar-
ked.
Med ændringsforslaget til § 21, stk. 3, tydeliggøres det, at
det alene er udstedere af gældsbeviser med en pålydende
værdi pr. enhed på 1.000 euro eller derover, der kan vælge
Danmark som hjemland, og at de kun kan det, hvis udstede-
ren har registreret hjemsted i Danmark, eller hvis Danmark
er blandt de lande, hvor gældsbeviserne er optaget til handel
på et reguleret marked. Dermed tydeliggøres det, at alle an-
dre udstedere ikke kan vælge hjemland efter bestemmelsen.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
§ 30, 1. pkt., så det fremgår, at det er en meddelelse om flag-
ning af stemmerettigheder og aktiekapital, der henvises til.
L 155 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 11/5-17
1757416_0005.png
5
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
§ 40, stk. 1, så det fremgår, at der er tale om en sammenlæg-
ning af de andele, der besiddes af en person, efter både §§
38 og 39.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
§ 56, stk. 2, hvormed der sættes »en« foran udbyder af data-
indberetningstjenester, central modpart (CCP) og værdipa-
pircentral (CSD). Dermed passer oplistningen med resten af
bestemmelsen.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås henvisningen i § 59, stk.
2, nr. 1, til § 70 korrigeret, således at der i stedet henvises
specifikt til § 70, stk. 1, hvoraf det krav, der henvises til,
fremgår. Kravet i § 70, stk. 1, skal dog læses i sammenhæng
med de øvrige stykker i § 70.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget til § 68, stk. 1, foreslås det præci-
seret, at der er tale om indehaveren af en operatør af et regu-
leret marked.
Til nr. 13
Med ændringsforslaget til § 68, stk. 2, foreslås bestem-
melsen opdelt i to punktummer, således at det af 1. pkt. bli-
ver tydeliggjort, hvornår oplysningsforpligtelsen påhviler
medlemmer af bestyrelsen og direktionen i en operatør af et
reguleret marked. Ligeledes bliver det i 2. pkt. tydeliggjort,
hvornår oplysningsforpligtelsen påhviler en indehaver af en
operatør af et reguleret marked, der er en enkeltmandsvirk-
somhed. Samtidigt præciseres det, at der er tale om en ope-
ratør af et reguleret marked.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget til § 70, stk. 1, foreslås en sprog-
lig korrektion, således at »bestyrelseshvervet« ændres til
»hvervet«, der både omfatter hvervet som bestyrelsesmed-
lem og hvervet som indehaver. Der foretages ingen materi-
elle ændringer i bestemmelsen.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget til § 70, stk. 6, foreslås det, at be-
stemmelsen deles op i to punktummer, hvorefter 1. pkt. ve-
drører et medlem af bestyrelsen, og 2. pkt. vedrører en inde-
haver af en enkeltmandsvirksomhed. Opdelingen sker for at
gøre det mere klart, hvad der gælder for et medlem af besty-
relsen og en indehaver. Ændringsforslaget medfører ikke
nogen materielle ændringer.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget til § 70, stk. 8, foreslås en æn-
dring af bestemmelsen, således at overgangsordningen for
en indehaver af en operatør af et reguleret marked, der er en-
keltmandsvirksomheder, ændres.
Et bestyrelsesmedlem i en operatør af et reguleret mar-
ked, der bliver omfattet af begrænsningen i § 70, stk. 1, og
som på dette tidspunkt varetager flere direktørposter eller
bestyrelseshverv end tilladt, kan fortsat varetage disse poster
og hverv indtil udløbet af valgperioden for det bestyrelses-
hverv i operatøren, som medfører, at bestyrelsesmedlemmet
omfattes af reglerne. En indehaver af en operatør af et regu-
leret marked, der er en enkeltmandsvirksomhed, vælges ikke
til et bestyrelseshverv, der medfører, at personen bliver om-
fattet af § 70, stk. 1. En overgangsordning for indehavere
kan dermed ikke knyttes til valgperioder.
Det foreslås derfor, at stk. 8 ændres således, at det frem-
går af 2. pkt. i bestemmelsen, at en indehaver af en operatør
af et reguleret marked, der er en enkeltmandsvirksomhed,
som bliver omfattet af begrænsningen i stk. 1, og som på
dette tidspunkt varetager flere direktørposter eller bestyrel-
seshverv end tilladt efter bestemmelsen, fortsat kan varetage
disse poster og hverv indtil 12 måneder efter udløbet af
regnskabsåret, hvori indehaveren blev omfattet af reglerne i
stk. 1.
Ændringen indebærer således, at begrænsningen i antallet
af direktionsposter og bestyrelseshverv for indehavere af en
operatør af et reguleret marked, som er en enkeltmandsvirk-
somhed, senest skal være opfyldt 12 måneder efter udløbet
af det regnskabsår, hvori indehaveren blev omfattet af be-
grænsningen i stk. 1. Det er således i denne overgangsperio-
de muligt for en indehaver omfattet af stk. 1 at bibeholde en
kombination af direktionsposter og bestyrelseshverv, der
overskrider begrænsningen i stk. 1.
Overgangsperioden giver indehaveren af en operatør af et
reguleret marked, der er en enkeltmandsvirksomhed, og de
virksomheder, hvori indehaveren besidder direktørposter el-
ler bestyrelseshverv, mulighed for at træffe nødvendige for-
anstaltninger til efterlevelse af begrænsningen i stk. 1.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget foreslås henvisningen i § 74, stk.
4, 2. pkt., til § 2, korrigeret, således at der henvises specifikt
til § 2, stk. 1, nr. 4. Med forslaget tydeliggøres det, at hvis
der ikke er tale om et kreditinstitut eller et investeringssel-
skab, der er meddelt tilladelse i et land uden for EU-/EØS-
landene, og som lovligt udøver handel med finansielle in-
strumenter enten gennem en filial eller ved at yde tjeneste-
ydelser her i landet, jf. § 1, stk. 3, og § 33 i lov om finansiel
virksomhed, kræver optagelse på et reguleret marked her i
landet tilladelse fra Finanstilsynet. Dette svarer til den gæl-
dende bestemmelse i § 20, stk. 4, i lov om værdipapirhandel
m.v., som lovforslagets § 74, stk. 4, er en videreførelse af.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget til § 85, nr. 5, udgår »eller som
senere er tilføjet tilladelsen«, da det ikke er hensigten, at der
skal være hjemmel i lovforslaget til at tilføje yderligere vil-
kår til en tilladelse. Det fremgår af bemærkningerne til lov-
forslagets § 85, at reglerne om inddragelse af tilladelse for
CO
2
-auktioneringsplatforme svarer til reglerne for inddra-
gelse af tilladelse til regulerede markeder i lovforslagets §
60. Med ændringsforslaget vil bestemmelsen få samme ord-
lyd som den identiske bestemmelse i lovforslagets § 60, stk.
1, nr. 5.
L 155 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 11/5-17
1757416_0006.png
6
Til nr. 19
Med ændringsforslaget til § 85, nr. 6, vil der ligeledes
blive henvist til påbud i henhold til kapitel 37. Hermed vil
Finanstilsynet også få mulighed for at trække en tilladelse,
såfremt en operatør af en markedsplads groft eller gentagne
gange tilsidesætter sine pligter i henhold til et påbud givet i
medfør af kapitel 37. Dette svarer til de øvrige bestemmelser
i lovforslaget om inddragelse af tilladelser.
Til nr. 20
Med ændringsforslaget til § 103, stk. 2, sker der en
sproglig korrektion, ved at det fremgår klart, at der henvises
tilbage til operatøren af den organiserede handelsfacilitet
(OHF’en). Som følge heraf ændres »deres« også til »sine«,
da operatøren står i ental.
Til nr. 21
Med ændringsforslaget til § 115, stk. 1, deles bestemmel-
sen op i to stykker for at gøre indholdet mere overskueligt.
På denne måde kommer kravet om skriftlige aftaler med
fondsmæglerselskaber og kravet om at råde over en ordning
til at fremgå af hvert sit stykke. Ændringsforslaget medfører
ikke nogen materielle ændringer.
Til nr. 22
Med ændringsforslaget til § 115, stk. 3, foretages der en
konsekvensrettelse, som følge af at stk. 1 bliver opdelt i to
stykker.
Til nr. 23
Med ændringsforslaget til § 115, stk. 4, ændres henvis-
ningen til stk. 1, nr. 1, rettelig til stk. 1.
Til nr. 24
Med ændringsforslaget i § 127, stk. 1, nr. 3, foreslås hen-
visningen til § 59, stk. 1, og § 86, stk. 1, ændret, således at
denne rettelig bliver til § 59, stk. 2, og § 86, stk. 2, der op-
remser betingelserne for at opnå tilladelse til drift af hen-
holdsvis et reguleret marked og en multilateral handelsfaci-
litet (MHF) eller en organiseret handelsfacilitet (OHF). Det-
te svarer til den gældende bestemmelse i § 8 b, stk. 2, i lov
om værdipapirhandel m.v., som lovforslagets § 127, stk. 1,
er en videreførelse af med sproglige ændringer og den tilfø-
jelse, at § 127, stk. 1, som følge af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder
for finansielle instrumenter også vedrører tilladelse til drift
af en organiseret handelsfacilitet (OHF) her i landet.
Til nr. 25
Med ændringsforslaget foreslås § 141, stk. 1, 2. pkt.,
sprogligt korrigeret, så det fremgår, at der skal gives de op-
lysninger om det pågældende fondsmæglerselskab, der er
nødvendige til brug for den offentliggørelse, der sker gen-
nem ESMA.
Til nr. 26
Med ændringsforslaget til § 142, stk. 3, ændres henvis-
ningen til stk. 1 rettelig til stk. 2, da betingelserne for at op-
nå tilladelse som udbyder af dataindberetningstjenester
fremgår af stk. 2.
Til nr. 27
Med ændringsforslaget til § 142, stk. 5, ændres henvis-
ningen til stk. 2, nr. 1, rettelig til stk. 2, da der ikke er et nr.
1 i stk. 2.
Til nr. 28
Med ændringsforslaget til § 147, stk. 2, foreslås bestem-
melsen opdelt, således at det af 1. pkt. bliver tydeliggjort,
hvornår oplysningsforpligtelsen påhviler medlemmer af be-
styrelsen og direktionen i en udbyder af dataindberetnings-
tjenester. Ligeledes bliver det i 2. pkt. tydeliggjort, hvornår
oplysningsforpligtelsen påhviler en indehaver af en udbyder
af dataindberetningstjenester, der er en enkeltmandsvirk-
somhed.
Til nr. 29
Med ændringsforslaget foreslås »elektronisk datastrøm« i
§ 154, stk. 1, ændret til »elektronisk livedatastrøm«, således
at bestemmelsens ordlyd svarer til definitionen af en CTP i
lovforslagets § 3, nr. 15.
Til nr. 30
Med ændringsforslaget foreslås »elektronisk datastrøm« i
§ 156, stk. 1, ændret til »elektronisk livedatastrøm«, således
at bestemmelsens ordlyd svarer til definitionen af en CTP i
lovforslagets § 3, nr. 15.
Til nr. 31
Med ændringsforslaget til § 170, stk. 3, foreslås en sprog-
lig korrektion ved at »til« erstattes af »hos«.
Til nr. 32 og 33
Med ændringsforslaget til § 171, stk. 1 og 2, foreslås en
sproglig korrektion, hvormed »værdipapirafviklingssyste-
mer og betalingssystemer, der drives af Danmarks National-
bank« erstattes af »tilsvarende virksomhed udøvet af Dan-
marks Nationalbank«. Med ændringen bringes formulerin-
gen i overensstemmelse med lovforslagets § 174, for så vidt
angår opremsningen af værdipapirafviklingssystemer og be-
talingssystemer.
Til nr. 34
Med ændringsforslaget til § 181, stk. 3, 2 pkt., foreslås en
sproglig korrektion, ved at »kreditgivning« ændres til »kre-
dit«.
Til nr. 35
Med ændringsforslaget til § 221, stk. 9, vil det fremgå
klart, at der både er tale om ledelsesansvarlige for en opera-
tør af et reguleret marked og en udbyder af dataindberet-
ningstjenester.
Til nr. 36
Med ændringsforslaget til § 225, stk. 1, nr. 11, foreslås
der indsat et »og« inden kurator, da der er tale om en op-
remsning. Dermed kommer bestemmelsen til at svare til §
L 155 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 11/5-17
1757416_0007.png
7
83, stk. 6, nr. 11, i lov om værdipapirhandel m.v., som lov-
forslagets § 225, stk. 1, nr. 11, viderefører.
Til nr. 37
Med ændringsforslaget til § 227, nr. 2, foreslås det at
slette »myndigheder eller organer«. Med ændringsforslaget
tydeliggøres det, at der er tale om to typer af myndigheder
og organer i lande uden for Den Europæiske Union, som
Unionen ikke har indgået aftale med på det finansielle områ-
de, der enten er ansvarlige for at opretholde den finansielle
stabilitet gennem makroprudentiel regulering, eller som har
til formål at sikre den finansielle stabilitet, jf. dog § 228.
Til nr. 38
Med ændringsforslaget til § 232, stk. 3, sker der en kor-
rektion af henvisningen til § 180, stk. 3, således at denne ret-
telig bliver § 180, da bestemmelsen kun består af et stykke.
Til nr. 39
Med ændringsforslaget foreslås »de juridiske personer« i
§ 239, stk. 1, nr. 2, ændret til »virksomheden« for at ensarte
sprogbrugen med resten af kapitel 40.
Til nr. 40
Med ændringsforslaget til § 247 sker der en korrektion af
henvisningen til § 115, stk. 1-3, således at denne bliver til §
115, stk. 1-4, som følge af ændringsforslaget til § 115, stk.
1.
Til nr. 41
Med ændringsforslaget til § 254, stk. 3, ensrettes de om-
fattede personer med bestemmelsens stk. 1, hvorefter be-
stemmelsen også omfatter personer, der er knyttet til en po-
sitionstager eller en repræsentant.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech (DF) Tilde Bork (DF)
Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Jacob Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
Anders Johansson (KF)
Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S) Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL) René Gade (ALT)
Christian Poll (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 155 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 11/5-17
1757416_0008.png
8
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 155
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2
Teknisk gennemgang af L 155 og L 156 v/erhvervsministeren og em-
bedsmænd afholdes onsdag 20/4-17
3
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Præsentation fra teknisk gennemgang i udvalget den 20/4-17 v/
erhvervsministeren og embedsmænd
6
Udkast til betænkning
7
Ændringsforslag fra erhvervsministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 155
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om lovforslaget forventes at have konsekvenser for iværksætter-
virksomheder og deres adgang til at rejse kapital, til erhvervsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke konsekvenser lovforslaget forventes at have for gen-
nemsigtigheden på kapitalmarkederne, til erhvervsministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om lovforslaget vil give mulighed for adgang til data uden dom-
merkendelse, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der samlet set forventes større aktivitet på det spekulative
marked i Danmark med en vedtagelse af L 155/L 156, til erhvervsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der ligger i begrebet om »mindre alvorlige forseelser«
i relation til whistleblowerordningen, og hvad der karakteriseres som
»alvorlige forseelser«, til erhvervsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om baggrunden for, at man med lovforslaget vil fjerne prospek-
ter for mindre udbud af værdipapirer op til 5 mio. euro, til erhvervsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens vurdering af de andre landes tilsyn, jf. at man
med lovforslaget ikke vil gøre tilladelser obligatoriske for udenland-
ske realkreditinstitutter, pengeinstitutter og fondsmæglerselskaber, der
ønsker at operere i Danmark, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorvidt den i lovforslaget foreslåede regulering af algorit-
misk handel er tilstrækkelig til at sikre, at algoritmiske handler ikke
forstyrrer markedet, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor der med lovforslaget sker et bortfald af tilbudsan-
nonce og regler om, hvor hurtigt et tilbud skal afvikles, til erhvervsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
L 155 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 11/5-17
1757416_0009.png
9
10
11
12
13
Spm. om, hvilken betydning det har, at reglerne om overtagelsestilbud
ikke længere skal finde anvendelse på alternative markedspladser, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om MiFID II giver mulighed for, at operatører af et reguleret
marked, der er meddelt tilladelse til at drive et sådant i et andet EU-/
EØS-land, kan drive tilsvarende virksomhed i Danmark uden en sær-
skilt dansk tilladelse, til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om L 155 og L 156 ændrer noget i forhold til realkreditinstitutter
og deres modeller for at udregne eget kapitalbehov, til erhvervsmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor lovforslaget i sin implementering af det nye direktiv
tilbageruller i forhold til den gældende implementering, til erhvervs-
ministeren, og ministerens svar herpå