Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 155
Offentligt
1747038_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
24. april 2017
Besvarelse af spørgsmål 7 ad L 155 stillet af udvalget den 29. marts
2017 efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål:
Hvordan er ministerens vurdering af de andre landes tilsyn, jf. at man
med lovforslaget ikke vil gøre tilladelser obligatoriske for udenlandske
realkreditinstitutter, pengeinstitutter og fondsmæglerselskaber, der ønsker
at operere i Danmark. Kan der i nogle tilfælde være en risiko for tvister
mellem de nationale tilsyn, og hvad er Danmarks muligheder for at sank-
tionere udenlandske udbydere, der ikke har en ordentlig adfærd?
Svar:
Jeg lægger til grund, at spørgsmålet relaterer sig til L 156.
Realkreditinstitutter, pengeinstitutter og investeringsselskaber (fonds-
mæglerselskaber), der er meddelt tilladelse til at yde investeringsservice i
et andet EU-land, har i henhold til gældende regler lov til at tilbyde inve-
steringsservice i Danmark, uden en egentlig tilladelse fra Finanstilsynet.
Det kan ske enten grænseoverskridende fra hjemlandet eller ved etable-
ring af en filial i Danmark. Hensigten hermed er den frie udveksling af
tjenesteydelser, hvormed det er muligt at levere tjenesteydelser i hele uni-
onen, som et indre marked, på baggrund af tilladelse og tilsyn i hjemlan-
det. Finanstilsynet skal dog notificeres af tilsynsmyndighederne i hjem-
landet, før instituttet eller selskabet kan tilbyde investeringsservice til
danske kunder. I helt særlige tilfælde har Finanstilsynet lov til at modsæt-
te sig den grænseoverskridende aktivitet. Denne retstilling bliver ikke
ændret ved forslagene.
Når et realkreditinstitut, pengeinstitut eller et investeringsselskab (fonds-
mæglerselskab) fra et EU-land udøver aktivitet i Danmark, vil instituttet
eller selskabet i udgangspunktet fortsat være underlagt hjemlandets regler
og tilsyn. Det er dog Finanstilsynet, der håndhæver visse regler, når der er
tale om filialer, f.eks. på hvidvaskområdet. Det ændrer forslagene ikke.
Finder Finanstilsynet, at et realkreditinstitut, pengeinstitut eller et investe-
ringsselskab (fondsmæglerselskab) fra et andet EU-land, ikke har en or-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 155 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om ministerens vurdering af de andre landes tilsyn, jf. at man med lovforslaget ikke vil gøre tilladelser obligatoriske for udenlandske realkreditinstitutter, pengeinstitutter og fondsmæglerselskaber, der ønsker at operere i Danmark, til erhvervsministeren
2/2
dentlig adfærd i udøvelsen af sine aktiviteter i Danmark, er Finanstilsynet
forpligtet til at indlede en dialog med det relevante hjemlandstilsyn. Der
er ikke eksempler på tvister mellem Finanstilsynet og et andet EU-lands
tilsyn, og det er ikke vurderingen, at der med forslagene skabes øget risi-
ko for tvister.
Lovforslagene indebærer alene ændringer i forhold til tredjelandsselska-
bers mulighed for at tilbyde investeringsservice.
Fremover er det Den Europæiske Værdipapir- og Markedstilsynsmyndig-
hed, ESMA, der træffer beslutning om registrering (tilladelse), hvis et
tredjelandsselskab vil henvende sig til professionelle kunder eller god-
kendte modparter (f.eks. kreditinstitutter, forsikringsselskaber og andre
finansielle virksomheder). Herefter vil tredjelandsselskabet kunne yde
investeringsservice til disse kunder i f.eks. Danmark. Registreringen for-
udsætter, at Kommissionen har truffet en afgørelse, der fastslår, at de ret-
lige og tilsynsmæssige rammer i ansøgerens hjemland er ækvivalente
med, dvs. svarer til,
EU’s
retlige og tilsynsmæssige rammer. ESMA etab-
lerer samarbejdsordninger med de relevante myndigheder i de tredjelande,
hvis retlige og tilsynsmæssige ramme anses for at være ækvivalente.
Hvis et tredjelandsselskab ønsker at henvende sig til detailkunder, fore-
slås det med lovforslagene, at der stilles krav om, at tredjelandsselskabet
skal etablere en filial i Danmark. Formålet hermed er at sikre tilstrækkelig
investorbeskyttelse og tilsyn med tredjelandsselskaber, der ønsker at til-
byde investeringsservice til danske detailkunder. Det er Finanstilsynet,
der kan give tilladelse til filialetableringen, såfremt en række krav er op-
fyldt, ligesom Finanstilsynet kan inddrage tilladelsen til filialetableringen.
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen