Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 157 Bilag 11
Offentligt
1751299_0001.png
I’,
‘-I
J
I..
-
ø
>
ø
>
1)
4..
>
0
CN
0
I
ø
.
L 157 - 2016-17 - Bilag 11: Henvendelse af 1/5-17 fra Spiir m.fl.
1751299_0002.png
Spiir
Danmarks p.t eneste
kontooplysningstjeneste. Tjenesten et
primært en app som givet mere end
120.000 unge økonomisk bevidsthed
og plus på kontoen
2. april
Dagens quiz: Hvor mange gange
i
har du handlet i et
supermarked
marts?
Etableret 12011. Samarbejder med
flere støtte banket.
Svar nu
L 157 - 2016-17 - Bilag 11: Henvendelse af 1/5-17 fra Spiir m.fl.
1751299_0003.png
Problemstilling
Nuværende lovforslag er en underimplementering af det reviderede
betalingstjenestedirektiv (PSD2), hvor alle typer af
kontooplysningstjenester er omfattet, og dermed vil lovforslaget reelt
begrænse kontooplysningstjenester i Danmark.
L 157 - 2016-17 - Bilag 11: Henvendelse af 1/5-17 fra Spiir m.fl.
1751299_0004.png
Konsekvens
Danmark bliver mindre attraktivt for i9ntech og erhvervsvirksomheder
generelt. Det kan føre til at flere vælger at fokusere på andre
markeder i EU fremfor hjemmemarkedet Det kan også føre til at
færre udenlandske fintech-spillere vil entrere i Danmark og dermed
mindske innovationspotentialet og konkurrencen på
betalingsområdet.
L 157 - 2016-17 - Bilag 11: Henvendelse af 1/5-17 fra Spiir m.fl.
1751299_0005.png
Udtømmende eksempler på
kontooplysningstjenester i
nuværende lovforslag
1) Forbrugsoverblik
2) Budgetlægning
3) Kategorisering og sammenligning af forbrug
4) Adviseringet om forbrug, forbrugsmønstre og
usædvanlige transaktioner
5) Betalingspåmindelser
Eksemplet på ikke-omfattet
kontooplysningstjenester i
nuværende lovforslag
1) Kontooversigt & posteringsoversigt
2) Kreditscorings værktøj
-
3) Regningsservice
4) Indkøbsoptimering
5) Gruppekøbsplatform
6)..
7)...
L 157 - 2016-17 - Bilag 11: Henvendelse af 1/5-17 fra Spiir m.fl.
1751299_0006.png
Lovud kast høring
§
124.
[.1
Stk. 3. Udbydete af betalingstenester og andre
må ikke behandle oplysninger om, hvor betaler
har anvendt betalingstjenesten og hvad den
har været anvendt til, til opstilling af
forbrugsprohler, kortlægning af betalers
forbrugsmønstre eller anden segmentering.
Oplysningerne må dog behandles til brug for
kontooplysn ingstjenester.
Lovforslag som fremsat
§
124.
[.1
Stk. 3. Erhvervsdrivende omfattet af § 1 kan
kun behandle oplysninger om, hvor betaler har
anvendt en betalingstjeneste, og hvad den har
været anvendt til, når det er nødvendigt til
gennemførelse eller korrektion af en
betolingstransaktion, samt til følgende formål:
1) Forbrugsoverblik.
2) Budgetlægning.
3) Kategorisering og sammenligning af forbrug.
4) Adviserin get om forbrug, forbrugsmønstre
og usædvanlige transaktioner.
5) Betalingspåmindelser.
Lov ifølge os
§
124.
[.1
Stk. 3. Erhvervsdrivende omfattet of
§
i kan
kun behandle oplysninger om, hvor betaler har
anvendt en betalingstjeneste, og hvad den har
været anvendt til, når det er nødvendigt til
gennemførelse eller korrektion af en
betalingstransaktion, samt til følgende formål:
1) Kontooplysningstjenester.
2) Markedsføring.
3) Rådgivning.
4) Elektroniske kvitteringsløsninger.
5) Rabat- og loyalitetsprogrammer.
6) Automatisk indberetning af donationer til
velgørenhed til offentlige myndigheder.
6) Markedsføring.
7) Rådgivning.
8) Elektroniske kvitteringslosninger.
9) Rabat- og loyalitetsprogrammer.
10) Automatisk indberetning af donationer til
velgørenhed til offentlige myndigheder.
§
7.
I denne lov forstås ved:
[.1
21)
Kontooplysningstjeneste:
En tj enesteydelse,
der giver en bruger konsolideret information om
en eller flere af dennes betalingskonti, der
udbydes af en eller flere kontoførende
udbydere.
§ 7. I denne lov forstås ved:
[.1
21)
Kontooplysningstjeneste:
En tj enesteydelse,
der giver en bruger konsolideret information om
en eller flere af dennes betalingskonti, der
udbydes af en eller flere kontoførende
udbydere.
§
7.
I denne lov forstås ved:
[...]
21)
Kontooplysningstjeneste:
En tj enesteydelse,
der giver en bruger konsolideret information om
en eller flere af dennes betalingskonti, der
udbydes af en eller flere kontoførende
udbydere.