Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 158 Bilag 1
Offentligt
1734621_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
[dato]
2016-4133
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af færdselsloven (Ændring af sanktionerne på køre- og hvi-
letidsområdet m.v.)
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet hørte den
25. november 2016
en
række myndigheder og organisationer over udkast til forslag til lov om ændring
af færdselsloven
(Ændring af sanktionerne på køre- og hviletidsområdet m.v.)
.
Høringsfristen udløb den
4. januar 2017.
Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget:
Arbejdsgiverforeningen
Transport og Logistik (ATL)
Brancheorganisationen for den Danske vejgodstransport (ITD)
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Byggeri
Dansk Erhverv
Dansk Transport og Logistik (DTL)
Danske Busvognmænd (DB)
Danske Motorcyklister
Danske Speditører
DI Transport
Erhvervsstyrelsen (Team Effektiv Regulering)
Fagligt Fælles Forbund (3F)
Forenede
Danske Motorejere (FDM)
Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL)
Landbrug & Fødevarer
Rigsadvokaten
Rigspolitiet
Vestre Landsret
Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til lov-
forslaget:
Advokatsamfundet
Autobranchen Danmark
Dansk Kørelærer-Union
L 158 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1734621_0002.png
Erhvervsministeriet
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerrådet Tænk
Institut for Menneskerettigheder
Politiforbundet i Danmark
Vejdirektoratet
Østre Landsret
Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til lov-
forslaget: Arbejdstilsynet, Autobranchens Handels- og Industriforening, Bered-
skabsstyrelsen, Cyklistforbundet, Danmarks Motor Union, Danmarks Rederi-
forening, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Industri, Dansk Kranforening,
Dansk Maskinhandlerforening, Dansk Metal, Dansk Standard, Danske Advoka-
ter, Danske Biludlejere, Danske Kørerlæreres Landsforbund, Danske Maskin-
stationer og Entreprenører, Danske Regioner, De Danske Bilimportører,
Den
Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
DTU Transport, Falck, Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen Tekniske
Konsulenter for Vejtransport, Forsikring og Pension, Håndværksrådet,
Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening, Køreprøvesagkyndiges
Landsforening, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af Forsvarsad-
vokater, Landsforeningen af Polio og Trafik- og Ulykkesskadede, NOAH-Trafik,
Retten i Bornholm, Retten i Esbjerg, Retten i Glostrup, Retten i Helsingør, Ret-
ten i Herning, Retten i Hillerød, Retten i Hjørring, Retten i Holbæk, Retten i
Holstebro, Retten i Horsens, Retten i Kolding, Retten i København, Retten i
Lyngby, Retten i Nykøbing, Retten i Næstved, Retten i Odense, Retten i Ran-
ders, Retten i Roskilde, Retten i Svendborg, Retten i Sønderborg, Retten i Vi-
borg, Retten i Aalborg, Retten i Århus, Retten på Frederiksberg, Rådet for Bæ-
redygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Skatteministeriet, Trafikforsknings-
gruppen ved Aalborg Universitet, Trafikselskaberne i Danmark, Veteranknal-
lertklubben Arkiv.
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport-, Bygnings- og Boligministeriets bemærk-
ninger hertil. Transport-, Bygning- og Boligministeriets bemærkninger er an-
ført i kursiv.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang
af samtlige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene.
Side 2/14
L 158 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1734621_0003.png
1. Forenkling og lempelse af strafudmåling og det nye fraken-
delsessystem
3F, ATL, DI Transport, Dansk Erhverv, Danske Speditører, DB, DTL og ITD
hilser forslaget velkomment og konkluderer, at der generelt i branchen er til-
fredshed med det fremlagte lovforslag. Dansk Byggeri, Danske MotorCyklister,
FDM samt Landbrug og Fødevarer stiller sig ligeledes positivt overfor de fore-
slåede ændringer og bakker op om, at sanktionerne gøres mere proportionale.
Rigsadvokaten tilslutter sig lovforslagets overordnede formål med at forenkle
sanktioneringen af overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne.
3F, ATL, DI Transport, Dansk Erhverv, Danske Speditører, DB, DTL og ITD
finder det positivt, at principperne om en konkret vurdering af en overtrædelse
generelt skal finde anvendelse, og bemærker, at det især vil få betydning i de
sager, hvor en chauffør ikke efterlever virksomhedens instruktioner, eller hvor
virksomheden ikke lever op til sit ansvar om at instruere og planlægge chauffø-
rens arbejde. 3F, ATL, DI Transport, Dansk Erhverv, Danske Speditører, DB,
DTL og ITD refererer herudover til en netop afsagt Østre Landsretsdom, hvoraf
det fremgår, at en ukorrekt betjening af takografen i tilknytning til log-
in/logout-funktionen ikke længere anses for strafværdig.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at formålet
med lovforslaget er at lempe og forenkle sanktionssystemet på køre- og hvile-
tidsområdet. Lovforslaget indebærer derimod ikke ændringer i det eksiste-
rende ansvarsgrundlag for førere og virksomheder. Der er således ikke æn-
dret i betingelserne for, hvornår der pålægges førerne og virksomhederne
strafansvar for overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er opmærksom på vigtigheden af
retspraksis i forbindelse med administration af køre- og hviletidsbestemmel-
serne. Den refererede dom vedrører imidlertid bestemmelser i køre- og hvile-
tidsbekendtgørelsen og er derfor ikke afspejlet i lovforslaget.
Rigspolitiet bemærker, at de foreslåede lempelser for både førerne og virksom-
heder kan medføre, at den præventive effekt af reglerne svækkes.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at der med
lovforslaget foreslås en mere proportional bødeudmåling ved yderligere gra-
duering af bødestørrelserne således, at bøderne for de overtrædelser af tako-
grafforordningen, der bl.a. skyldes sjusk og forglemmelse nedsættes, samtidig
med at bøderne for de ”mest alvorlige overtrædelser” forhøjes.
Ændringerne i bødestørrelserne og den nye bødestørrelse for de ”mest alvor-
lige overtrædelser” vurderes derfor ikke at svække den præventive effekt af
sanktionerne. Særligt den nye bødestørrelse må forventes at få betydelig præ-
ventiv effekt for de ”mest alvorlige overtrædelser” af takografforordningen.
Side 3/14
L 158 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1734621_0004.png
Side 4/14
Formålet er endvidere at sikre, at der også efter den foreslåede ophævelse af
lempelsescirkulæret er proportionalitet ved sanktioneringen af overtrædelse
af køre- og hviletidsforordningens artikel 7.
2. Sanktionering af art. 7 overtrædelser (pausereglen)
3F, ATL, DI Transport, Dansk Erhverv, Danske Speditører, DB, DTL og ITD
bemærker, at halveringen af bøder for overtrædelse af artikel 7 i køre- og hvile-
tidsforordningen, og det forhold, at bøderne efter det foreslåede, når visse for-
hold gør sig gældende, kan fraviges i opad- og nedadgående retning, er i fuld
overensstemmelse med det grundlæggende krav om proportionalitet, som en-
hver myndighed bør efterleve.
Rigsadvokaten og Rigspolitiet tilslutter sig lovudkastets intention om at forenk-
le bødesystemet ved overtrædelse af køre- og hviletidsforordningens artikel 7,
og tilslutter sig ligeledes overvejelserne vedrørende afskaffelse af lempelsescir-
kulæret, som har vist sig vanskeligt at håndtere og håndhæve i praksis. Det
bemærkes, at det er afgørende for håndhævelsen, at der indføres klare og gen-
nemsigtige regler.
Rigspolitiet er enigt i, at der er behov for, at der ved sanktioneringen tages hen-
syn til det særlige samspil mellem køretid og pauser. Rigspolitiet vurderer end-
videre, at en halvering af bøden ikke vil medføre håndhævelsesmæssige vanske-
ligheder, selv om der ved lempelserne brydes med den systematik, der i øvrigt
gælder for sanktionering af overtrædelser af køre- og hviletidsforordningen.
Rigspolitiet understreger dog, at forslaget om, at der skal kunne ske yderligere
nedsættelse af bøden i de tilfælde, hvor der foreligger formildende omstændig-
heder, vurderes at kunne medføre betydelige håndhævelsesmæssige vanske-
ligheder.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten bemærker i den forbindelse, at det bør præcise-
res, hvad der forstås ved ”få minutter”, og under hvilke konkrete omstændighe-
der bødens størrelse i øvrigt forudsættes at være uproportional med overtræ-
delsens karakter, da det ellers vil medføre betydelige problemer i forbindelse
med håndhævelsen af reglerne. Det bør endvidere præciseres, under hvilke
omstændigheder der i praksis forudsættes anvendt en mindre bøde, herunder
hvad der nærmere forstås ved ”ordensmæssige bøde”.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten påpeger, at formuleringen om, at ”de tilfælde
hvor tilsidesættelsen af kravet til rækkefølgen af pauserne ikke indebærer ned-
sat færdselssikkerhed, vil der fortsat foreligge formildende omstændigheder”
forventes at give vanskeligheder i relation til en klar og forudsigelig håndhævel-
se af reglerne. Rigsadvokaten og Rigspolitiet vurderer samlet set, at der med
den nuværende udformning af lovudkastet ikke opnås den tilsigtede forenkling.
L 158 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1734621_0005.png
Rigspolitiet bemærker herudover, at det fremstår uklart, hvilke situationer der
ikke indebærer nedsat færdselssikkerhed, og hvor der derfor fortsat vil forelig-
ge formildende omstændigheder. Det fremstår således uklart, hvilke situationer
der nærmere tænkes på, som ikke allerede omfattes af den foreslåede faktor-
model for bødeberegning, idet der i den skitserede faktormodel ikke skelnes til
pausernes indbyrdes rækkefølge, men alene deres længde.
Rigspolitiet bemærker i tilknytning hertil, at anvendelsen af den i lovforslaget
beskrevne faktormodel for bødeberegning ikke i sig selv vurderes at give anled-
ning til væsentlige håndhævelsesmæssige vanskeligheder. Det bemærkes imid-
lertid, at der er risiko for, at en sådan bødeberegningsmodel isoleret set vil
kunne medføre, at sanktioneringen fremstår vilkårlig, da det ifølge modellen
alene er længden af de afholdte pauser, der er afgørende for, hvorledes forhol-
det skal sanktioneres, mens det vil være mindst lige så relevant at se på pauser-
nes placering og køretidens længde.
Rigspolitiet bemærker, at det forhold, at afholdte pauser ikke skal medregnes,
hvis føreren i flere tilfælde har tilsidesat kravet til rækkefølgen af køre- og hvi-
letid og pausernes placering, indebærer nedsat færdselssikkerhed, idet føreren
har kørt for lang tid uden en rigtig pause, og det vil desuden være særdeles van-
skelig at håndtere i praksis. Det skyldes bl.a., at det ikke nærmere er angivet i
lovforslagets bemærkninger, hvornår der foreligger flere tilfælde af tilsidesæt-
telse af kravet til rækkefølgen, hvornår pausernes placering indebærer nedsat
færdselssikkerhed, eller hvornår der er tale om en rigtig pause. Hertil kommer,
at som modifikationen er affattet, må det opfattes således, at den alene vil finde
anvendelse i de tilfælde, hvor der både er sket en gentagen tilsidesættelse af
kravet til rækkefølgen af pauserne, og hvor pausernes placering indebærer ned-
sat færdselssikkerhed som følge af for lang køretid uden rigtige pauser. Der kan
også i de tilfælde, hvor der ikke er sket en tilsidesættelse af rækkefølgen af pau-
serne, blive tale om en meget lang uafbrudt køretid uden pauser.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at ministeriet
er enigt i, at det er væsentligt, at reglerne på køre- og hviletidsområdet kan
håndhæves effektivt og på en smidig måde for såvel kontrolmyndigheder som
chauffører og virksomheder.
På den baggrund har ministeriet foretaget en række ændringer af lovforsla-
gets bemærkninger med det formål at præcisere den pågældende bestemmel-
ses anvendelsesområde. Der er ved præciseringen af, hvornår der foreligger
formildende omstændigheder, taget udgangspunkt i de retningslinjer, der
fremgår af skemaerne under bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 14. Dis-
se skemaer er nu flyttet til pkt. 2.2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger. Endvidere er bestemmelsens bemærkninger ændret således, at der er
taget højde for Rigspolitiets bemærkninger. Bestemmelsen bør derfor efter
ministeriets opfattelse ikke længere give anledning til håndhævelsesmæssige
vanskeligheder.
Side 5/14
L 158 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1734621_0006.png
Side 6/14
3. Koordination af køre- og hviletidsreglerne og de aftalte ar-
bejdstidsregler
Dansk Byggeri påpeger behovet for at få set på, om pauserne efter køre- og hvi-
letidsreglerne kan koordineres med pauser efter de aftalte arbejdstidsregler,
sådan at arbejdsplanlægningen ikke gøres unødigt besværlig for erhverv, hvor
der køres over kortere distancer.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at be-
stemmelserne om afholdelse af pauser i køretiden er fastsat i køre- og hvile-
tidsforordningens artikel 7. Det er således ikke umiddelbart muligt at ændre
på reglerne om afholdelse af pauser i køretiden eller koordinere disse med
pauserne efter de aftalte arbejdstidsregler i forbindelse med lovforslaget.
4. Graduering af bødetakster
Vestre Landret bemærker, at mindstebøden på køre- og hviletidsområdet også i
dag er 500 kr., men da standardbøden for de såkaldte mindre overtrædelser af
reglerne om køre- og hviletid er 2.000 kr., er en bøde på 500 kr. ikke en prak-
tisk realitet. Landretten bemærker herudover, at der ved gennemførsel af lov-
forslaget vil ske forskelsbehandling i forhold til trafikanter, der begår andre
’mindre’ færdselsforseelser, men som fortsat vil skulle betale omkring det dob-
belt i bøde.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at for-
skellen i minimumsbøderne ved overtrædelse af reglerne på køre- og hvile-
tidsområdet og andre færdselsforseelser allerede fremgår af den gældende
færdselslov. Lovforslaget medfører således ikke en ændring heraf. Mini-
mumsbøden for overtrædelse af takografforordningen har hidtil som ud-
gangspunkt udgjort 2.000 kr., mens minimumsbøden for overtrædelse af kø-
re- og hviletidsforordningen har været 500 kr. Ændringen af minimumsbø-
den vedrører således alene overtrædelser af takografforordningen.
Transport-, Bygnings- og Boligmisteret vurderer ikke, at der med lovforslaget
sker usaglig forskelsbehandling i forhold til trafikanter, der begår andre
’mindre’ færdselsforseelser. Dette skal navnlig ses i sammenhæng med, at der
sædvanligvis kontrolleres for en periode på op til en måned, når det kommer
til kontrol af overholdelse af køre- og hviletidsbestemmelserne. Der er således
større risiko for, at der foreligger flere overtrædelser, hvorfor der oftere ud-
måles meget høje bøder på grund af færdselslovens regler om kumulation af
bøder. En sådan bagudrettet kontrol over en længere periode foreligger ikke
for andre trafikanter.
L 158 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1734621_0007.png
Rigsadvokaten og Rigspolitiet bemærker, at gradueringen af meget alvorlige
overtrædelser, således at bødestørrelsen afhænger af, om overtrædelsen har
haft betydning for myndighedernes mulighed for at udføre effektiv kontrol, vil
kunne medføre betydelig tvivl om, hvilken bødestørrelse der forudsættes an-
vendt. Skøn indebærer, at det for en væsentlig del af de 25 overtrædelser, der er
kategoriseret som meget alvorlige overtrædelser, ikke på forhånd er klart, hvil-
ken bødestørrelse der er relevant. Det komplicerer behandlingen af sager, her-
under således at en betydelig del af sagerne må forventes ikke – som det ellers
sker i dag – at kunne afgøres udenretligt. Særligt af hensyn til de udenlandske
chauffører er det af væsentlig betydning for en effektiv og håndterbar behand-
ling af sagerne, at der er forudsigelighed om sanktionerne, sådan at sagerne
kan afgøres på stedet, og mens chaufføren er her i landet. Det bør derfor præci-
seres i bemærkningerne, hvilke typer af de meget alvorlige overtrædelser der
forudsættes sanktioneret med henholdsvis en høj og lav bøde.
Rigspolitiet bemærker ligeledes, at det er vigtigt både af hensyn til politiets
kontrol og til en ensartet bødeudmåling, at det fremgår tydeligt i bemærknin-
gerne til lovforslaget, hvornår en overtrædelse er egnet til at forhindre en effek-
tiv kontrol i lovens forstand, og at det præciseres i bemærkningerne, om der
skal foretages en konkret vurdering i relation til samtlige de overtrædelsesty-
per, som i bilag 2, 3 og 4 til lovforslaget er kategoriseret som meget alvorlige
overtrædelser (VSI).
Rigspolitiet bemærker herudover, at en vurdering ikke forekommer egnet i
relation til en række af de meget alvorlige overtrædelsestyper, f.eks. ved anven-
delse af en takograf, der ikke er kontrolleret af et autoriseret værksted. Rigspo-
litiet bemærker endvidere, at langt de fleste af de overtrædelsestyper, som er
kategoriseret som meget alvorlige overtrædelser, pr. definition er egnet til at
hindre effektiv kontrol, allerede fordi overtrædelserne forudsætter, at der er
tale om tilfælde, hvor data mangler eller ikke kan aflæses. Det vil derfor være
hensigtsmæssigt, hvis det præciseres, hvilke typer af de meget alvorlige over-
trædelser der forudsættes sanktioneret med henholdsvis en høj og lav bøde. I
modsat fald vil behandling af sagerne blive mere vanskelig, og en betydelig del
af de sager, som i dag afgøres udenretlig, må forventes at skulle afgøres ved
domstolene
Af de almindelige bemærkninger fremgår det, at vurderingen af bødestørrel-
sen for de ”meget alvorlige overtrædelser” skal anlægges i relation til samtlige
de overtrædelsestyper, der er anført i bilag 2, 3 og 4 til lovforslaget.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan tilslutte sig Rigspolitiets opfat-
telse af, at langt de fleste af de overtrædelsestyper, som er kategoriseret som
”meget alvorlige overtrædelser”, er egnet til at hindre effektiv kontrol.
Ministeriet har på den baggrund omskrevet lovforslagets bemærkninger så-
ledes, at det med større tydelighed fremgår, at de meget alvorlige overtrædel-
Side 7/14
L 158 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1734621_0008.png
ser som udgangspunkt alle er egnede til at hindre effektiv kontrol, hvorfor der
skal udmåles en bøde på 3.000 kr. til føreren og 6.000 kr. til føreren.
Dog kan der forekomme tilfælde, hvor overtrædelsen konkret ikke har hindret
den effektive kontrol. I disse konkrete tilfælde skal der i henhold til lovforsla-
gets retningslinjer alene udmåles en bøde på 1.500 kr. til føreren og 3.000 kr.
til virksomheden.
Bestemmelsen bør derfor efter ministeriets opfattelse ikke længere give an-
ledning til håndhævelsesmæssige vanskeligheder.
5. Indførsel af bødeloft
Rigsadvokaten bemærker i tilknytning til det foreslåede bødeloft, at der i prak-
sis ses tilfælde, hvor en chaufførs månedsløn som konsekvens af blandt andet
overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid langt overstiger 70.000 kr. Det
bør derfor overvejes, om bødeloftet på 30.000 kr.- også i sådanne sager – har
den ønskedes præventive effekt.
Rigsadvokaten bemærker herudover, at kørsel omfattet af køre- og hviletidsreg-
lerne sker i virksomhedens interesse og på en sådan måde, at den merindtje-
ning, der kan genereres som følge af tilsidesættelse af køre- og hviletidsregler-
ne, tilkommer virksomheden. Det bør derfor overvejes, om de betragtninger
om proportionalitet mv., der anføres til støtte for et fast bødeloft for føreren,
gør sig tilsvarende gældende, når det kommer til virksomhedsbøden.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at bø-
deloftet i lovforslaget til føreren er fastsat med udgangspunkt i offentlige til-
gængelige lønstatistikker fra Danmarks Statistik. Bødeloftet er fastsat, så det
svarer til en gennemsnitlig månedsindkomst før skat for en dansk fører. Det
er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at størrelsen på
bødeloftet må antages at have den fornødne præventive effekt. Dette skal også
ses i lyset af, at bødeloftet ikke finder anvendelse, hvor der foreligger særligt
skærpende omstændigheder, dvs. ved de mest alvorlige overtrædelser af
takografforordningen. En fører kan i en sådan situation pålægges en bøde
svarende til bødeloftet med tillæg af eventuelle bøder for de mest alvorlige
overtrædelser af takografforordningen.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal i tilknytning til bemærknin-
gerne til det foreslåede bødeloft for virksomheden understrege, at der er tale
om et bødeloft pr. fører og ikke et samlet bødeloft for virksomheden. På sam-
me måde som ved bødeloftet for føreren, finder bødeloftet ikke anvendelse i de
tilfælde, hvor der foreligger skærpende omstændigheder, dvs. ved de mest
alvorlige overtrædelser af takografforordningen, og heller ikke i de tilfælde,
hvor det er virksomheden selv, der overtræder bestemmelserne i takograffor-
ordningen.
Side 8/14
L 158 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1734621_0009.png
Side 9/14
På baggrund heraf og idet der efter lovforslaget er tale om et bødeloft pr. fø-
rer, er det Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at der ved
sanktioneringen af virksomheden i fornødent omfang tages hensyn til den
merindtjening, der genereres som følge af en overtrædelse.
6. Muligheden for at undlade betinget frakendelse, når der fore-
ligger formildende omstændigheder
Rigsadvokaten bemærker, at der i tilknytning til muligheden for at undlade
betinget frakendelse af førerretten ved overtrædelse af køre- og hviletidsfor-
ordningen, når der foreligger særlige formildende omstændigheder, bør tilføjes
konkrete eksempler på, hvornår den helt særlige situation, hvor en sådan sank-
tion ikke forekommer proportional med forseelsens karakter forudsættes at
kunne blive aktuel.
Rigspolitiet bemærker, at der i praksis har vist sig behov for en bestemmelse,
der giver mulighed for, at en betinget frakendelse kan undlades under særlig
formildende omstændigheder. Rigspolitiet tilslutter sig Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet overvejelser vedrørende den foreslåede bestemmelses
snævre anvendelsesområde. Rigspolitiet bemærker dog i tilknytning hertil, at
det vil være hensigtsmæssigt, hvis bestemmelsens anvendelsesområde præcise-
res yderligere, idet det i modsat fald må påregnes, at en stor del af de sager,
som afgøres udenretlig i dag, vil skulle behandles ved domstolene. Rigspolitiet
bemærker herudover, at det bør præciseres nærmere, hvad der forstås ved ”få
minutter” og ”mindre overskridelser”, da man herved i højere grad kan sikre en
ensartet anvendelse af bestemmelsen allerede fra ikrafttrædelsestidspunktet.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at det
af lovforslagets specielle bemærkninger fremgår, at der er tale om en meget
snæver undtagelsesbestemmelse, som kun forudsættes anvendt i særlige til-
fælde. De særlige tilfælde er beskrevet med eksempler, der vedrører henholds-
vis færgereglen og flermandsbetjening.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har på baggrund af Rigsadvoka-
tens og Rigspolitiets bemærkninger præciseret de nævnte eksempler nærme-
re.
7.
Nyt frakendelsessystem for overtrædelse af reglerne om
overlæs, køre- op hviletid og takografen
Rigsadvokaten og Rigspolitiet har anført, at det med henblik på at begrænse
fortolkningstvivl og for at sikre klarhed og forudsigelighed i retsanvendelsen
bør uddybes, hvordan samspillet mellem de to frakendelsessystemer er tiltænkt
at skulle være og fungere indbyrdes, herunder med hensyn til gentagelsesvirk-
ning og samtidig pådømmelse mv.
L 158 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1734621_0010.png
Side 10/14
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er enigt i, at klarhed omkring rets-
anvendelsen af det nye frakendelsessystem er vigtigt. Ministeriet har på den
baggrund udbygget lovforslagets bemærkninger således, at det mere præcist
beskrives, hvorledes de to sideløbende frakendelsessystemer skal fungere ind-
byrdes. Der henvises til pkt. 2.3.2.1. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Rigsadvokaten og Rigspolitiet bemærker, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis
det fremgår af lovforslaget, hvorledes forskellige overgangsproblematikker skal
løses.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er enigt heri og har på den bag-
grund indført en nærmere beskrivelse heraf i lovforslagets bemærkninger til §
2, hvor der tillige er tilføjet to nye overgangsbestemmelser.
Rigspolitiet har anført, at det ikke fremgår af lovforslaget, hvorledes det nye
frakendelsessystem skal udmøntes i praksis.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har tilføjet lovforslagets bemærk-
ninger en nærmere beskrivelse af dette forhold, herunder at kørekortet skal
inddrages og et nyt udstedes ved ubetingede frakendelser efter det nye fra-
kendelsessystem som anbefalet af Rigspolitiet. Ministeriet har endvidere tilfø-
jet lovforslaget bestemmelser om betaling af gebyr i disse ombytningssituati-
oner. Der vil endvidere blive fastsat nærmere regler om administration af
reglerne i kørekortbekendtgørelsen, hvis lovforslaget vedtages. Der henvises
til lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 18-19.
Vestre Landsret har anført, at de hensyn til proportionalitet og saglighed, der
har ført til de pågældende forslag om førerretsfrakendelse, også vil kunne over-
føres til visse andre overtrædelser af færdselsloven, som f.eks. manglende an-
vendelse af sikkerhedsudstyr til børn i biler. Overtrædelse af disse regler siger
heller ikke noget om den pågældendes evne til at føre f.eks. motorcykel, lige-
som kursus i færdselssikkerhed i disse tilfælde kunne være mere relevant end
en kontrollerende køreprøve.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal henvise til ministeriets be-
mærkninger til Vestre Landsrets tilsvarende synspunkt vedrørende gradue-
ring af bødetaksterne under pkt. 4, side 6.
Rigsadvokaten anfører, at det bør overvejes, om det er hensigtsmæssigt, at en
fører ikke i alle tilfælde af overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid mv.
skal gennemgå et kursus i køre- og hviletid.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder, at en fører, der er frakendt
førerretten til de store og tunge køretøjer i medfør af lovforslagets regler, i
L 158 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1734621_0011.png
alle tilfælde skal gennemgå et kursus i lastsikring og overlæs og/eller køre- og
hviletid og brug af takograf. Dette gælder også i de tilfælde, hvor førerretten
er frakendt i medfør af begge frakendelsessystemer. Ministeriet har derfor
præciseret lovforslaget og dets bemærkninger på dette punkt. Der henvises til
pkt. 2.3.2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Rigspolitiet har anført, at det ved frakendelse som følge af kørsel med overlæs
vil forekomme mere relevant, såfremt en fører i sådanne tilfælde skal gennem-
føre et kursus vedrørende belæsning af køretøjer frem for et kursus i køre- og
hviletid og brug af takograf.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er enigt heri og har på den bag-
grund ændret lovforslagets bestemmelser i § 1, nr. 3 og 4, således at det frem-
går, at frakendelse som følge af kørsel med overlæs kræver gennemførelse af
et kursus i lastsikring og overlæs.
Rigspolitiet har bemærket, at der ikke er fuld overensstemmelse mellem lov-
forslagets almindelige bemærkninger og ordlyden af den nye bestemmelse i §
60 a, stk. 11, for så vidt angår de tilfælde, hvor generhvervelse efter en ubetin-
get frakendelse på 3 år eller mere kræver en kontrollerende køreprøve.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har tilrettet lovforslagets bemærk-
ninger således, at det både af lovtekst og bemærkninger fremgår, at der kræ-
ves beståelse af en kontrollerende køreprøve i alle tilfælde, hvor førerretten
har været frakendt ubetinget efter den nye bestemmelse i § 129 b, stk. 1, i 3 år
eller mere.
3F, ATL, DI-transport, Dansk Erhverv, Danske Speditører, DB DTL og ITD har
anført, at det synes at være uproportionalt, at seks overtrædelser af takograf-
forordningen inden for tre år stadig skal medføre en betinget frakendelse af
retten til at føre de store og tunge køretøjer.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker hertil, at det må anses
som en væsentlig lempelse, at førerretten med lovforslagets reger alene fra-
kendes betinget til de store og tunge køretøjer i de omhandlede tilfælde. Efter
de gældende regler frakendes førerretten betinget til samtlige køretøjskatego-
rier (dvs. også almindelig bil og motorcykel). Ministeriet finder ikke,
at der på
nuværende tidspunkt er anledning til at foretage yderligere lempelser af reg-
lerne om frakendelse af førerretten ved overtrædelse af reglerne om takogra-
fen.
Rigsadvokaten bemærker, at der i tilknytning til muligheden for at undlade
betinget frakendelse af førerretten ved overtrædelse af køre- og hviletidsfor-
ordningen, når der foreligger særlige formildende omstændigheder, bør tilføjes
konkrete eksempler på, hvornår den helt særlige situation, hvor en sådan sank-
Side 11/14
L 158 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1734621_0012.png
tion ikke forekommer proportional med forseelsens karakter forudsættes at
kunne blive aktuel.
Rigspolitiet bemærker, at der i praksis har vist sig behov for en bestemmelse,
der giver mulighed for, at en betinget frakendelse kan undlades under særligt
formildende omstændigheder. Rigspolitiet tilslutter sig Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet overvejelser vedrørende den foreslåede bestemmelses
snævre anvendelsesområde. Rigspolitiet bemærker dog i tilknytning hertil, at
det vil være hensigtsmæssigt, hvis bestemmelsens anvendelsesområde præcise-
res yderligere, idet det i modsat fald må påregnes, at en stor del af de sager,
som afgøres udenretlig i dag, vil skulle behandles ved domstolene. Rigspolitiet
bemærker herudover, at det bør præciseres nærmere, hvad der forstås ved ”få
minutter” og ”mindre overskridelser”, da man herved i højere grad kan sikre en
ensartet anvendelse af bestemmelsen allerede fra ikrafttrædelsestidspunktet.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at det
af lovforslagets specielle bemærkninger fremgår, at der er tale om en meget
snæver undtagelsesbestemmelse, som kun forudsættes anvendt i særlige til-
fælde. De særlige tilfælde er beskrevet med eksempler, der vedrører henholds-
vis færgereglen og flermandsbetjening.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har på baggrund af Rigsadvoka-
tens og Rigspolitiets bemærkninger præciseret de nævnte eksempler nærme-
re.
Med hensyn til ændring af ”kørselsforløb” til ”uge” bemærker Rigsadvokaten, at
en overtrædelse med mere end 40 procent af køre- og hviletidsforordningen i 5
på hinanden følgende dage alene medfører betinget frakendelse, mens over-
trædelse af køre- og hviletidsforordningen med mere end 40 procent på to tirs-
dage i to på hinanden følgende uger medfører ubetinget frakendelse. Det bør
overvejes om denne forskel er hensigtsmæssig.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at lov-
forslaget har til hensigt at gøre op med visse uhensigtsmæssigheder i forbin-
delse med begrebet kørselsforløb. Dette sker ved at erstatte det nationale be-
greb kørselsforløb med begrebet én uge, som er defineret i køre- og hviletids-
forordningen.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker, at lovforslaget imøde-
går den nuværende retstilstand, hvor den fører, der i forbindelse med en ræk-
ke overtrædelser, afholder et lovligt hvil, som bryder kørselsforløbet, risikerer
at blive sanktioneret hårdere frakendelsesmæssigt end den fører, der ikke
afholder et lovligt hvil. Det er i dag således muligt at køre flere uger uden et
lovligt hvil og alene få en betinget frakendelse af førerretten. Med den foreslå-
ede ændring vil det fremover alene være muligt at køre maksimalt én uge, før
der ved flere overtrædelser vil ske ubetinget frakendelse. Det er således ikke
Side 12/14
L 158 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1734621_0013.png
muligt at undgå ubetinget frakendelse ved at fortsætte det samme overtræ-
delsesmønster uden et lovligt hvil. De færdselssikkerhedsmæssige hensyn, der
ligger bag hele frakendelsessystemet, varetages således efter ministeriets op-
fattelse i højere grad ved den foreslåede ændring, idet førerne ikke længere vil
kunne spekulere i at afholde ulovlige hvil (for korte hvil).
Rigspolitiet har anført, at det bør overvejes, om begrebet ”isoleret set” fortsat er
relevant med de ændringer af reglerne, som lovforslaget indeholder. Under alle
omstændigheder er det Rigspolitiets opfattelse, at begrebet giver anledning til
fortolkningstvivl i visse særlige tilfælde. Rigspolitiet har derfor anført, at der er
behov for at få afklaret denne fortolkningstvivl.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker, at begrebet ”isoleret
set”, som knytter sig til frakendelsessituationen, oprindeligt blev indført og
beskrevet i bemærkningerne til den ændring af færdselsloven, der blev foreta-
get i 2005.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan på det foreliggende grundlag
ikke udelukke, at afskaffelse af begrebet ”isoleret set” i visse tilfælde vil medfø-
re en skærpelse af sanktionerne på køre- og hviletidsområdet. Da formålet
med lovforslaget bl.a. er at lempe sanktionerne for flere køre- hviletidsover-
trædelser, har ministeriet valgt at videreføre begrebet i sin eksisterende form
og betydning.
Efter ministeriets vurdering kræver en eventuel afskaffelse af begrebet eller
en nærmere afklaring af begrebets betydning i de tilfælde, hvor der i praksis
har vist sig at være uklarheder, en nærmere og mere tilbundsgående analyse,
som det ikke har været mulig at gennemføre i forbindelse med udarbejdelse af
lovforslaget.
Ministeriet er dog opmærksom på det af Rigspolitiet anførte og vil have det
med i overvejelserne ved det videre arbejde på køre- og hviletidsområdet.
Rigspolitiet har anført forslag til en række sproglige ændringer af lovforslagets
bestemmelser.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har tilrettet de pågældende be-
stemmelser i overensstemmelse med det af Rigspolitiet anførte.
Side 13/14
L 158 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
1734621_0014.png
Side 14/14