Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 158
Offentligt
1755230_0001.png
L 158 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvor Rigspolitiet og Rigsadvokaten henholdsvis imødekommes og ikke imødekommes i lovforslaget i forbindelse med deres respektive høringssvar, til transport-, bygnings- og boligministeren
1755230_0002.png
lovforslaget bl.a. er at lempe sanktionerne for flere køre- hviletidsovertrædel-
ser, har ministeriet valgt at videreføre begrebet i sin eksisterende form og be-
tydning.
Efter ministeriets vurdering kræver en eventuel afskaffelse af begrebet eller en
nærmere afklaring af begrebets betydning i de tilfælde, hvor der i praksis har
vist sig at være uklarheder, en nærmere og mere tilbundsgående analyse, som
det ikke har været mulig at gennemføre i forbindelse med udarbejdelse af lov-
forslaget.
Ministeriet er dog opmærksom på det af Rigspolitiet anførte og vil have det
med i overvejelserne ved det videre arbejde på køre-
og hviletidsområdet.”
Rigsadvokaten bemærkede i tilknytning til det foreslåede bødeloft, at der i
praksis ses tilfælde, hvor en chaufførs månedsløn som konsekvens af blandt
andet overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid langt overstiger 70.000 kr.
Rigsadvokaten anførte, at det bør derfor overvejes, om bødeloftet på 30.000 kr.
også i sådanne sager
har den ønskedes præventive effekt.
Rigsadvokaten bemærkede herudover, at kørsel omfattet af køre- og hviletids-
reglerne sker i virksomhedens interesse og på en sådan måde, at den merind-
tjening, der kan genereres som følge af tilsidesættelse af køre- og hviletidsreg-
lerne, tilkommer virksomheden. Rigsadvokaten anførte, at det derfor bør over-
vejes, om de betragtninger om proportionalitet mv., der anføres til støtte for et
fast bødeloft for føreren, gør sig tilsvarende gældende, når det kommer til virk-
somhedsbøden.
Forholdet er omtalt i den kommenterede høringsoversigt, der er oversendt til
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 20. marts 2017, hvoraf følgende
fremgår:
”Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet skal hertil samlet bemærke, at bø-
deloftet i lovforslaget til føreren er fastsat med udgangspunkt i offentlige til-
gængelige lønstatistikker fra Danmarks Statistik. Bødeloftet er fastsat, så det
svarer til en gennemsnitlig månedsindkomst før skat for en dansk fører. Det er
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at størrelsen på bødelof-
tet må antages at have den fornødne præventive effekt. Dette skal også ses i
lyset af, at bødeloftet ikke finder anvendelse, hvor der foreligger særligt skær-
pende omstændigheder, dvs. ved de mest alvorlige overtrædelser af takograf-
forordningen. En fører kan i en sådan situation pålægges en bøde svarende til
bødeloftet med tillæg af eventuelle bøder for de mest alvorlige overtrædelser af
takografforordningen.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal i tilknytning til bemærkningerne
til det foreslåede bødeloft for virksomheden understrege, at der er tale om et
bødeloft pr. fører og ikke et samlet bødeloft for virksomheden. På samme måde
Side 2/3
L 158 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, hvor Rigspolitiet og Rigsadvokaten henholdsvis imødekommes og ikke imødekommes i lovforslaget i forbindelse med deres respektive høringssvar, til transport-, bygnings- og boligministeren
1755230_0003.png
som ved bødeloftet for føreren, finder bødeloftet ikke anvendelse i de tilfælde,
hvor der foreligger skærpende omstændigheder, dvs. ved de mest alvorlige
overtrædelser af takografforordningen, og heller ikke i de tilfælde, hvor det er
virksomheden selv, der overtræder bestemmelserne i takografforordningen.
På baggrund heraf og idet der efter lovforslaget er tale om et bødeloft pr. fører,
er det Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at der ved sankti-
oneringen af virksomheden i fornødent omfang tages hensyn til den merindtje-
ning, der genereres som følge af en overtrædelse.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen