Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. marts 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 8 til L 163 efter ønske fra Martin Henriksen (DF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 8 til
L 163:
Vil ministeren redegøre for, hvor lang tid overgangsordningen fungerer, hvilke
præcise krav skal være opfyldt, og om overgangsordningen kun gælder for
personer, der har fået afslag med udgangspunkt i Bios-dommen?
Svar:
1.
Det foreslås med lovforslag nr. L 163, at der indføres en ny opholdsordning for
medfølgende familie til visse danske statsborgere, der udgør højtlønnet og højt-
kvalificeret arbejdskraft, og som er etableret i udlandet (herefter udlandsdanske-
re).
Baggrunden for fremsættelsen af lovforslaget er bl.a., at de nuværende regler på
familiesammenføringsområdet kan afholde udlandsdanskere, der udgør højtkvali-
ficeret og højtlønnet arbejdskraft, fra at vende tilbage til Danmark, og at dette
særligt gør sig gældende efter Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom
af 24. maj 2016 i sagen Biao mod Danmark.
Det bemærkes herved, at Udlændinge- og Integrationsministeriet og Justitsmini-
steriet har fortolket Biao-dommen således, at 26-årsreglen i udlændingelovens
§ 9, stk. 7
–
der udgør en undtagelse til tilknytningskravet
–
ikke længere finder
anvendelse. Der henvises herved til udlændinge- og integrationsministerens brev
af 27. juni 2016 til Folketingets Udlændinge-og Integrationsudvalg (UUI Alm. del
–
bilag 215) og til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det bemærkes endvidere, at udlændinge- og integrationsministeren den 22.
marts 2017 har fremsat lovforslag nr. L 163 (Ophævelse af 26-årsreglen i ægtefæl-
lesammenføringssager), der har til formål at følge op på Biao-dommen ved at
ophæve 26-årsreglen.
7. april 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
uim@uim.dk
www.uim.dk
36977191
2017 - 5101
217562
Side
1/3
2.
Efter den foreslåede nye opholdsordning får udlandsdanskere, der i Danmark er
tilbudt en stilling, som
–
hvis de pågældende havde været udlændinge
–
kunne
give opholdstilladelse efter positivlisten eller beløbsordningen, adgang til at tage
deres familie med til Danmark på samme vilkår som udenlandske arbejdstagere.
Der henvises herom til pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
3.
Regeringen finder, at der med lovforslaget også bør tages hensyn til de ud-
landsdanskere, der ved at flytte til Danmark i en forventning om at være omfattet
af 26-årsreglen, der fremgår af udlændingelovens § 9, stk. 7, men som efter Ud-
lændinge- og Integrationsministeriets og Justitsministeriets fortolkning og Udlæn-
dingestyrelsens praksis ikke længere finder anvendelse som følge af Biao-
dommen, er blevet udelukket fra at benytte den foreslåede opholdsordning for
(visse) udlandsdanskere, fordi de ikke længere kan betragtes som udlandsdanske-
re.
Lovforslaget indeholder derfor en særlig overgangsordning, således at allerede
hjemvendte udlandsdanskere under visse betingelser kan få deres familie med til
Danmark under ordningen, uanset at de ikke længere er etableret i udlandet.
Betingelserne for at benytte overgangsordningen fremgår af lovforslagets § 2, stk.
2.
Den foreslåede overgangsordning omfatter ægtefæller og faste samlevere til dan-
ske statsborgere, der har fået afslag på ægtefællesammenføring i Danmark under
henvisning til tilknytningskravet i udlændingelovens § 9, stk. 7.
Overgangsordningen omfatter også parrets mindreårige udenlandske fællesbørn
eller særbørn. Der henvises herom til pkt. 3.2.9 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Overgangsordningen er
–
som følge af Biao-dommen
–
ikke afgrænset til perso-
ner, der ville have været omfattet af 26-årsreglen, fordi de f.eks. har haft dansk
indfødsret i mindst 26 år.
Efter forslaget kan den medfølgende familie benytte overgangsordningen, hvis
den danske statsborger har etableret sig i Danmark efter at have været etableret i
udlandet, hvis den danske statsborgers ægtefælle/faste samlever er meddelt af-
slag på en ansøgning om ægtefællesammenføring, der er indgivet før lovens
ikrafttræden og i tilknytning til etableringen i Danmark, hvis afslaget er meddelt
under henvisning til tilknytningskravet i udlændingelovens § 9, stk. 7, og hvis an-
søgningen om opholdstilladelse efter den foreslåede nye opholdsordning indgives
senest 2 måneder efter afslaget på ægtefællesammenføring eller, hvis afslaget er
meddelt før lovens ikrafttræden, senest 2 måneder efter lovens ikrafttræden.
Det forhold, at overgangsordningen indeholder et skæringstidspunkt i forhold til
indgivelse af ansøgninger, indebærer, at der vil være tale om en tidsbegrænset
ordning.
Side
2/3