Retsudvalget 2016-17
L 17 Bilag 1
Offentligt
1671964_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Politikontoret
Martin Reinseth
2016-19203-1003
2081808
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
Forslag til lov om ændring af lov om forbud mod besøgende i bestemte
lokaler og lov om politiets virksomhed
(Initiativer mod handel med hash m.v. og politiets anvendelse af pe-
berspray).
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.: Advokatrådet, Amnesty International, Børne- og
Ungdomsorganisationernes Samråd, Dansk Erhverv, Dansk Fængselsfor-
bund, Dansk Industri, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater,
Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Den Uafhængige Politik-
lagemyndighed, Det Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for Kriminal-
forsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Fagligt
Fælles Forbund 3F, Foreningen af Fængselsinspektører og Vicefængselsin-
spektører, Foreningen af Statsadvokater, Foreningen af Offentlige Ankla-
gere, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kriminalpolitisk Fore-
ning (KRIM), Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsklubben af so-
cialrådgivere ansat i Kriminalforsorgen, Politiforbundet i Danmark, Politi-
direktørforeningen, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombuds-
manden i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet, samtli-
ge byretter, Vestre Landsret og Østre Landsret.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 17 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatrådet, Den Uafhængige Politiklagemyndighed, Det Kriminalpræ-
ventive Råd, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Færøer-
nes Landsstyre, Institut for Menneskerettigheder, Københavns Byret, Rigs-
advokaten, Rigspolitiet, Sø- og Handelsretten, Vestre Landsret og Østre
Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført med kursiv.
2. Høringssvarene
Advokatrådet, Det Kriminalpræventive Råd, Den Uafhængige Politik-
lagemyndighed, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Københavns Byret, Rigsadvokaten, Rigspolitiet
og
Sø- og Handelsret-
ten
har ingen bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Færøernes Landsstyre
har oplyst, at udkastet til lovforslag tages til efter-
retning.
Østre og Vestre Landsret
har ikke ønsket at udtale sig om udkastet til
lovforslag.
2.1. Bemærkninger vedrørende initiativer mod handel med hash m.v.
Institut for Menneskerettigheder har ikke bemærkninger til den del af ud-
kastet til lovforslag, der vedrører initiativer mod handel med hash m.v.
Instituttet har dog henledt opmærksomheden på en række grundlæggende
menneskeretlige problemstillinger i lov om forbud mod besøgende i be-
stemte lokaler (hashklubloven), som instituttet behandlede i sit høringssvar
af 20. april 2001 i forbindelse med høring over det oprindelige udkast til
forslag til hashklubloven.
Justitsministeriet udarbejdede i forbindelse med høringen over det oprin-
delige udkast til forslag til hashklubloven et høringsnotat med kommenta-
rer til de høringssvar, som ministeriet havde modtaget, herunder de pro-
blemstillinger, som Institut for Menneskerettigheder havde peget på i sit
høringssvar.
2
L 17 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2.2. Bemærkninger vedrørende regulering af politiets anvendelse af
peberspray
Institut for Menneskerettigheder har oplyst, at instituttet finder det positivt,
at politiets anvendelse af peberspray foreslås reguleret i politiloven. Insti-
tuttet har i den forbindelse anført, at instituttet i december 2015 udgav en
undersøgelse af politiets brug af peberspray, hvori instituttet bl.a. anbefale-
de en sådan regulering.
Instituttet finder det desuden positivt, at indikationsgrundene for anvendel-
se af peberspray med udkastet lovfæstes, og at det i lovforslaget understre-
ges, at politiet altid skal foretage en konkret nødvendigheds- og proportio-
nalitetsvurdering inden brug af peberspray.
Instituttet har dog anført, at enkelte af instituttets anbefalinger i rapporten
fra 2015 om politiets brug af peberspray ikke adresseres i lovforslagets be-
mærkninger. Instituttet har i den forbindelse bemærket, at instituttets un-
dersøgelse af politiets praksis for anvendelse af peberspray har vist, at po-
litiet i 30 procent af de gennemgåede sager har anvendt peberspray inden-
dørs, bl.a. i lukkede eller afgrænsede rum som køkkener, badeværelser,
værelser på hospitaler, detentioner m.v. samt i køretøjer. Instituttet har i
den forbindelse anbefalet, at det præciseres, at peberspray som udgangs-
punkt ikke må anvendes i lukkede rum, hvis andre mildere magtmidler kan
anvendes, og at peberspray kun må anvendes på hospitaler i livstruende si-
tuationer.
Instituttet har endvidere bemærket, at instituttets undersøgelse har vist, at
anvendelsen af peberspray mod psykisk syge udgør et anseeligt antal i po-
litiets statistikker. Gennemgangen af konkrete sager har vist, at peberspray
både er anvendt i forbindelse med bæltefikseringer, hindring af selvska-
dende adfærd samt ved truende og voldelig adfærd.
Instituttet har i den forbindelse bemærket, at det følger af FN’s Handicap-
konvention, at politiet og andre offentlige myndigheder skal tage særligt
hensyn til personer med handicap, herunder psykisk syge. Instituttet har på
den baggrund anbefalet, at det præciseres, at politiet som udgangspunkt
bør udvise særlig tilbageholdenhed med at anvende peberspray over for
psykisk syge.
3
L 17 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
De grundlæggende betingelser for politiets magtanvendelse findes i politi-
lovens §§ 15 og 16. Af politilovens § 16 fremgår, at politiets magtanven-
delse skal være nødvendig og forsvarlig og alene må ske med midler og i
en udstrækning, der står i rimeligt forhold til den interesse, der søges be-
skyttet. Det skal indgå i vurderingen af forsvarligheden, om magtanvendel-
sen indebærer risiko for, at udenforstående kan komme til skade. Derud-
over skal magt anvendes så skånsomt, som omstændighederne tillader.
Spørgsmålet om, hvorvidt politiet i en konkret situation bør gribe til magt-
anvendelse ved anvendelse af peberspray beror på en konkret vurdering af
omstændighederne i den pågældende situation sammenholdt med betingel-
serne for anvendelse af magtmidler. Der vil i den forbindelse bl.a. skulle
lægges vægt på antallet af involverede personer og disse personers fysik
og sindstilstand. Derudover skal der foretages en konkret vurdering af,
hvilket magtmiddel der må anses for mest egnet og samlet set må forventes
at medføre mindst skade, herunder om tjenestehandlingen kan gennemfø-
res på en mindre indgribende måde uden brug af magtmidlerne i politi-
lovens §§ 17-20 a, dvs. ved almindelig fysisk magtanvendelse.
Særligt i forhold til anvendelse af peberspray i lukkede rum, skal Justitsmi-
nisteriet bemærke, at politiet forud for anvendelse af peberspray skal fore-
tage en konkret vurdering af, om magtanvendelsen indebærer risiko for, at
udenforstående kan komme til skade. Det indebærer, at politiet i en kon-
kret situation skal vurdere, om det er muligt at ramme den person, som
magtmidlet skal anvendes over for, uden at eventuelle omkringværende
personer kommer til skade. Kravene til nødvendighed og proportionalitet
kan afhængigt af omstændighederne være skærpede. Dette kan således og-
så gøre sig gældende, hvis der f.eks. er tale om lukkede rum med flere per-
soner.
Med hensyn til anvendelse af peberspray over for psykisk syge bemærkes,
at der i politiets uddannelse af kommende betjente lægges stor vægt på, at
de studerende opnår indsigt i og forståelse for psykisk sygdom, således at
de i deres møde med psykisk syge borgere kan håndtere disse på en an-
svarlig og etisk korrekt måde. Herudover bliver de studerende undervist i
magtanvendelse over for psykisk syge borgere – med henblik på at sikre, at
eventuel magtanvendelse udføres sikkerhedsmæssigt og taktisk korrekt og
så skånsomt som muligt over for den psykisk syge person. Der er gennem
hele uddannelsen fokus på forståelsen for psykisk sygdom, det beredskabs-
mæssige indhold og den praktiske anvendelse.
4
L 17 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 3.2.
4. Lovforslaget
Det fremsatte lovforslag adskiller sig på følgende punkter fra det lovudkast,
der blev sendt i høring den 31. august 2016:
1.
Politilovens § 21, stk. 1, foreslås ændret således, at justitsministe-
ren kan fastsætte nærmere regler om politiets anvendelse af peber-
spray svarende til politiets anvendelse af skydevåben, stav, hund og
gas. Politiets brug af peberspray er reguleret i magtanvendelsesbe-
kendtgørelsens §§ 25 a-25 d. Den foreslåede ændring er en følge
af, at politiets anvendelse af peberspray nu foreslås lovfæstet i poli-
tiloven. Der tilsigtes ikke i øvrigt ændringer i magtanvendelsesbe-
kendtgørelsens §§ 25 a-25 d.
2.
Der er herudover foretaget mindre ændringer af lovteknisk, redak-
tionel og korrekturmæssig karakter i forhold til det udkast, som har
været sendt i høring.
5