Retsudvalget 2016-17
L 18
Offentligt
1689340_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. november 2016
Strafferetskontoret
Helle Carpentier
2016-0037-0161
2131493
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 13 vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Kriminalisering af udtrykkelig billigelse af
visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring) (L 18), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. november 2016.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Søren Pind
/
Nicolai Winther
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 18 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om det vil være omfattet af den foreslåede kriminalisering, hvis en præst eller imam i forbindelse med religiøs oplæring læser et skriftsted op fra Bibelen eller Koranen, som billiger flerkoneri m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 13 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af straffeloven (Kriminalisering af udtrykkelig billi-
gelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring) (L 18):
”Vil ministeren oplyse, om det vil være omfattet af den fore-
slåede kriminalisering, hvis en præst eller imam i forbindelse
med religiøs oplæring læser et skriftsted op fra Bibelen eller
Koranen, som billiger flerkoneri, og derefter siger: ”Dette
skriftsted viser, at Guds lov tillader en mand at tage flere ko-
ner. I Danmark er flerkoneri forbudt, og i dette hus opfordrer
vi til, at alle overholder den til enhver tid gældende lov i det
land, man bor i. Men samtidig er det vores opgave at undervise
i Guds lov – også når den er anderledes end den verdslige lov.
Så vi kan holde fast i de sandheder, som er evige og uafhængi-
ge af menneskers forskellige love til forskellige tider. Over-
hold den verdslige lov – men hold Guds lov varm i jeres hjer-
ter”?”
Svar:
Som det fremgår af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1,
er det en grundlæggende betingelse, at ytringen – for at være strafbar som
billigelse – må have en sådan karakter, at den kan være med til at legitime-
re den form for strafbar handling, som ytringen angår.
Den blotte oplæsning eller gengivelse af et skriftsted eller af religiøse for-
skrifter, hvori der gives udtryk for en opfordring eller støtte til strafbare
handlinger, vil ikke være omfattet af kriminaliseringen, medmindre den
pågældende tilslutter sig (billiger) det oplæste eller gengivne i en eller an-
den form. En religiøs forkynders oplæsning af f.eks. Bibelens eller Kora-
nens budskaber om korporlig afstraffelse vil derfor som udgangspunkt
ikke være omfattet af kriminaliseringen.
Det vil i alle tilfælde bero på en samlet vurdering af den pågældende yt-
ring, den kontekst, den er fremsat i, samt andre ledsagende omstændighe-
der, om gerningsindholdet er opfyldt.
I forhold til et tilfælde som det, der er beskrevet i spørgsmålet, er det
Justitsministeriets opfattelse, at der – på baggrund af de oplysninger, der
fremgår af spørgsmålet – som udgangspunkt ikke vil være tale om udtryk-
kelig billigelse af en strafbar handling omfattet af kriminaliseringen.
2
L 18 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om det vil være omfattet af den foreslåede kriminalisering, hvis en præst eller imam i forbindelse med religiøs oplæring læser et skriftsted op fra Bibelen eller Koranen, som billiger flerkoneri m.v., til justitsministeren
Det bemærkes dog samtidig, at det vil være op til anklagemyndigheden og
i sidste ende domstolene at vurdere, om betingelserne for at pålægge straf-
ansvar i et konkret tilfælde er opfyldt. En sådan vurdering vil blive foreta-
get på baggrund af en konkret vurdering af samtlige omstændigheder i den
enkelte sag, herunder efter afhøringer og eventuel anden efterforskning, og
dermed på et bredere grundlag af oplysninger mv. end det, der fremgår af
spørgsmålet.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr.
1, hvor der er opregnet en række generelle eksempler på tilfælde, der med
lovforslaget tilsigtes omfattet af kriminaliseringen, og tilfælde, der ikke
tilsigtes omfattet af kriminaliseringen.
3