Retsudvalget 2016-17
L 18
Offentligt
1687983_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. november 2016
Strafferetskontoret
Helle Carpentier
2016-0037-0161
2125517
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Kriminalisering af udtrykkelig billigelse af visse
strafbare handlinger som led i religiøs oplæring) (L 18), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. oktober 2016. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Marianne Jelved (RV) og Mette Bock (LA).
Søren Pind
/
Nicolai Winther
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 18 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om overholdelsen af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention art. 14, når man kun forbyder religiøse forkyndere at billige kriminelle handlinger, men ikke politikere og øvrige meningsdannere, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Kriminalisering af udtrykkelig billigelse
af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæring) (L 18):
”Ministeren bedes redegøre for overholdelsen af Den Europæi-
ske Menneskerettighedskonvention art. 14, når man udtrykke-
ligt kun forbyder religiøse forkyndere at billige kriminelle
handlinger, men ikke politikere og øvrige meningsdannere?”
Svar:
Som anført under pkt. 3.3.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget
og pkt. 2.5.3 i den kommenterede høringsoversigt (L 18 – bilag 1) inde-
holder EMRK artikel 14 et diskriminationsforbud. Ifølge bestemmelsen i
artikel 14 skal nydelsen af de i konventionen anerkendte rettigheder og
friheder sikres uden forskel på grund af køn, race, farve, sprog, religion,
politisk eller anden overbevisning, national eller social oprindelse, tilhørs-
forhold til et nationalt mindretal, formueforhold, fødsel eller ethvert andet
forhold.
Efter Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis indebærer
bestemmelsen, at personer i sammenlignelige situationer som udgangs-
punkt skal behandles ens, og at forskelsbehandling kun er berettiget, hvis
den har et legitimt formål og samtidig står i et rimeligt forhold til dette
formål.
Justitsministeriet finder, at lovforslaget, der afgrænses til alene at gælde
udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs oplæ-
ring, ikke er udtryk for forskelsbehandling af sammenlignelige grupper.
Ministeriet har herved lagt vægt på, at personer, der foretager religiøs op-
læring, har en særlig position i forhold til at kunne påvirke deres menighed
mv., der ikke kan sammenlignes med den position, som andre personer,
herunder politikere eller debattører, kan have i forhold til deres tilhørerska-
re.
Ministeriet har i den forbindelse også lagt vægt på, at der er set eksempler
i Danmark på religiøse forkyndere, som søger at undergrave danske love
og værdier og understøtte parallelle retsopfattelser, hvilket er meget pro-
blematisk i en retsstat og et demokratisk samfund som det danske.
2
L 18 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om overholdelsen af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention art. 14, når man kun forbyder religiøse forkyndere at billige kriminelle handlinger, men ikke politikere og øvrige meningsdannere, til justitsministeren
Justitsministeriet vurderer på den baggrund, at det er muligt at indføre en
særlig ordning, der alene gælder for religiøs oplæring, inden for rammerne
af EMRK artikel 14.
3