Skatteudvalget 2016-17, Skatteudvalget 2016-17, Skatteudvalget 2016-17
L 182 Bilag 1, L 182 A Bilag 1, L 182 B Bilag 1
Offentligt
1739026_0001.png
30. marts 2017
J.nr. 2017 - 128
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende de dele af forslag til lov om ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energipro-
dukter, ligningsloven, momsloven, tinglysningsafgiftsloven, toldloven og forskellige andre
love (Tilretning af elpatronordningen, valgfrihed for flypendleres beregningsgrundlag for
befordringsfradrag, betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebe-
taling af tingslysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for po-
tentiel toldskyld, m.v.), der vedrører ændring af momsloven, tinglysningsafgiftsloven og
toldloven. Høringssvar vedrørende ændring af lov om kuldioxidafgift af visse energipro-
dukter og forskellige andre love vil blive eftersendt.
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
L 182 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739026_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet anfører,
at ordet ”le-
veringer” bør ændres til ”leveran-
cer” i momsloven både for så vidt
angår forslaget, men også generelt
i loven.
Lovteksten i lovforslaget er juste-
ret. Skatteministeriet er enig i, at
det kan være uhensigtsmæssigt, at
der anvendes to forskellige termi-
nologier i loven, og vil derfor se
nærmere på en generel gennem-
gang i anden sammenhæng.
Advokatrådet foreslår, at grundla-
get for at fratage retten til at del-
tage i sikkerhedsstillelsesordningen
for potentiel toldskyld indskræn-
kes, således at rene forglemmelser,
hvor fejlen på virksomhedens eget
initiativ rettes, ikke kan føre til fra-
tagelse. Advokatrådet påpeger
endvidere, at formuleringen ”virk-
somheder, der ikke betaler det, de skal”
i lovforslagets almindelig bemærk-
ninger er upræcis.
Lovforslaget er justeret.
Advokatrådet påpeger nogle
sproglige fejl i lovteksten.
Lovforslaget er justeret.
Danmarks Skibsmægler-
forening
Danmarks Skibsmæglerforening
mener, at det er positivt, at SKAT
får mulighed for at udelukke delta-
gere i sikkerhedsstillelsesordnin-
gerne. Der ønskes en præcisering
af, hvor mange fejl der skal begås
for, at det har konsekvenser.
Skibsmæglerforeningen anser den
nuværende formulering, hvorefter
kreditten bortfalder straks ved fejl,
som meget striks.
Det vil være en konkret vurdering,
og det er den samme vurdering,
som SKAT foretager i dag i for-
hold til, hvornår en virksomhed
kan få frataget sin kredit. Det be-
mærkes endvidere, at det ikke er
hensigten med reglerne, at virk-
somhederne skal udelukkes fra at
deltage i ordningen ved en enkelt
fejl, som virksomheden retter op
på. Dette er også præciseret i be-
mærkningerne.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv
Regulering har også haft lovforsla-
Danmarks Skibsmæglerforening
ønsker at få oplyst Erhvervsstyrel-
sens Team Effektiv Regulerings
Side 2 af 11
L 182 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739026_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vurdering af forslagets administra-
tive omkostninger oplyst.
get i høring, og deres bemærknin-
ger er indarbejdet i lovforslaget.
Der henvises til bemærkningerne
under
Team Effektiv Regulering.
Danmarks Skibsmæglerforening
ønsker, at der laves en præcisering
af, hvad der menes med
”hvis der
er nærliggende risiko”.
Den foreslåede ændring af toldlo-
vens § 29, stk. 2 indeholder ikke en
ændring
af begrebet ”nærliggende
risiko”.
SKAT skal derfor foretage
den samme konkrete vurdering,
som SKAT foretager i dag, når det
skal vurderes, om virksomheders
ret til toldkredit skal bortfalde. Det
sker bl.a. på grundlag af oplysnin-
ger om virksomhedens økonomi-
ske forhold. Det kan f.eks. vedrøre
de situationer, hvor virksomheden
er gået konkurs eller har gæld hos
SKAT. Det omfatter også situatio-
ner, hvor der foreligger oplysnin-
ger om virksomhedens forhold,
der skønnes at medføre en betyde-
lig risiko for svig. Dette er tydelig-
gjort i lovforslagets bemærkninger.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri har ikke bemærk-
ninger.
Dansk Industri
DI bemærker, at forslagets sam-
menhæng med sælgers samlede
momsregnskab bør forklares i lov-
bemærkningerne, herunder hvor-
dan momspligtige udgifter håndte-
res, samt hvordan faktura-flowet i
praktisk skal håndteres. Det bør i
den forbindelse oplyses, hvorledes
sammenhængen er mellem foged-
retternes mv. forpligtelse til at ind-
betale momsen og sælgers forplig-
telse til at medtage momsbeløbet i
sin momsindberetning, idet sælger
Lovforslagets bemærkninger er ud-
bygget. Det fremgår, at den moms-
pligtige person, hvis faste ejendom
eller separate løsøre sælges på
tvangsauktion, ikke længere selv
skal indberette eller indbetale
momsen af tvangsauktionssalget.
Momsen af tvangsauktionssalget
skal således ikke indgå i den
momspligtige persons momsregn-
skab, hvorfor skattekontoens an-
vendelse ikke er relevant. Den
momspligtige person skal fortsat
Side 3 af 11
L 182 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739026_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fortsat er den momspligtige per-
son. Det bør oplyses, hvorledes
sælger skal forholde sig i relation
til sin skattekonto.
DI bemærker, at det bør anføres i
lovbemærkningerne, at forslaget
tillægger staten en bedre retsstil-
ling, end hvis der var tale om en
konkurssituation, hvor skyldige
momsbeløb anmeldes som simple
krav efter konkurslovens § 97. I
den forbindelse bør det tillige an-
føres, hvorledes momsindbetalin-
gen af fogedretterne mv. er stillet i
forhold til konkurslovens regler
om omstødelse.
lave et momsregnskab for den re-
sterende del af den momspligtige
virksomhed.
Efter gældende regler momsregi-
streres konkursboet og afregner
løbende moms til SKAT, hvorved
SKAT har en fortrinsstilling for så
vidt angår momspligtige leveran-
cer, som konkursboet foretager,
idet momsbetalingen anses som et
massekrav i konkurslovens for-
stand. Som udgangspunkt dækkes
massekravene i forbindelse med en
konkursbehandling, idet hensigten
med konkursbehandlingen netop
er, at de øvrige kreditorer ved kon-
kursens gennemførsel kan få helt
eller delvist dækket deres krav
mod skyldner. I henhold til lov-
forslaget vil en evt. moms, der ud-
løses af et tvangsauktionssalg, an-
ses for at være en straksbetaling,
som ikke vil udgøre et krav i boet,
idet fogedretten eller den autorise-
rede auktionsleder indbetaler
momsen til SKAT. I praksis dæk-
kes massekrav ved konkursbe-
handlingen, jf. ovenfor, men hvis
der undtagelsesvis ikke er dækning,
vil SKAT have en bedre retsstil-
ling, for momsbetalinger, der op-
står ved en tvangsauktion. Den ud-
løste momsbetaling er ikke udtryk
for betaling af evt. anden gæld,
som skyldner kan have til SKAT.
Herved stilles SKAT ikke bedre
end andre kreditorer for disse
krav, hvorfor omstødelsesreglerne
ikke er relevante.
Side 4 af 11
L 182 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739026_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI kan støtte, at der fremover gæl-
der samme regler for SKATs sik-
kerhedsstillelsesordning for poten-
tiel toldskyld, som der gælder for
SKATs sikkerhedsstillelsesordning
for eksisterende toldskyld.
Datatilsynet
Datatilsynet har ikke bemærknin-
ger.
Dommerforeningen
Dommerforeningen har ikke be-
mærkninger.
Domstolsstyrelsen
Domstolsstyrelsen bemærker, at
det vil være ressourcekrævende og
uhensigtsmæssigt, at samtlige fo-
gedretter skal momsregistreres.
Domstolsstyrelsen foreslår, at en
månedlig bogføringsmodel, som i
forvejen kendes fra afregning af
bo- og gaveafgift samt tinglys-
ningsafgifter, udvides til også at
omfatte moms.
Det er Domstolsstyrelsens opfat-
telse, at det er naturligt at kombi-
nere ansvaret for stillingtagen til,
hvorvidt tvangsauktionen er
momspligtig med en pligt for
SKAT til, efter anmodning, at af-
give en bindende forhåndsudta-
lelse om, hvorvidt det forestående
tvangsauktionssalg er momspligtigt
eller ej. Samtidig er det Domstols-
styrelsens opfattelse, at der bør
fastsættes en frist for afgivelsen af
den bindende forhåndsudtalelse
fra SKAT, og at fristen ikke bør
være længere end maksimalt 3
uger, og der bør tages stilling til,
Lovforslaget er tilrettet på bag-
grund af Domstolsstyrelsens be-
mærkninger. Herefter vil fogedret-
terne og auktionslederne ikke
skulle momsregistreres, men blot
indberette og indbetale momsen af
en momspligtig tvangsauktion. Det
vil være muligt for fogedretterne at
anvende den omtalte bogførings-
model.
Det er ikke muligt for SKAT at
give et bindende svar til rekviren-
ter af tvangsauktioner. Det skyl-
des, at SKAT herved skulle give
oplysninger om momspligtige per-
soners skattemæssige forhold til
rekvirenter, hvilket vil udgøre et
brud med den særlige tavsheds-
pligt, der gælder for skatteområdet.
Samtidig kan et bindende svar på-
klages administrativt, hvilket ikke
gør det muligt, at have en endelig
afklaring inden 3 uger. Henset til,
at der i mange tilfælde ikke vil
være tvivl om den momsmæssige
Side 5 af 11
L 182 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739026_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hvad konsekvensen skal være, hvis
den fastsatte frist overskrides.
behandling af tvangsauktionssal-
get, findes det foreslåede krav ikke
hensigtsmæssigt.
Lovforslaget er tilrettet, således at
det ikke længere er et krav, at re-
kvirenten skal indhente en erklæ-
ring fra den momspligtige person
for at kunne frigøre sig fra den so-
lidariske hæftelse. Det er endvidere
uddybet, hvilke undersøgelser re-
kvirenten skal foretage.
Lovforslaget er tilrettet.
Domstolsstyrelsen anfører, at lov-
udkastet ikke tager stilling til den
situation, der kan opstå, hvis det
ikke lykkedes for rekvirenten at få
den afgiftspligtige person til at af-
give en erklæring, samt hvornår re-
kvirenten må anses for at have
handlet groft uagtsom.
Domstolsstyrelsen påpeger, at idet
det af lovudkastet fremgår, at det
kun som udgangspunkt er rekvi-
rentens opgave at undersøge for-
holdene hos den momspligtige
person, bør det ligeledes fremgå i
hvilke situationer rekvirenten ikke
har ansvaret herfor.
Domstolsstyrelsen bemærker, at
det må bero på en misforståelse af,
hvordan budsummen skal fordeles
ved et momspligtigt salg på
tvangsauktion, når det i lovforsla-
get anføres, at rekvirenten og den
momspligtige person vil have en
sammenfaldende interesse i, at
tvangsauktionssalget sker uden
moms. Budsummen går udeluk-
kende til rettighedshavere med
tinglyste tilgodehavender i ejen-
dommen, og størstebeløbet går til
fortrinsstillede rettighedshavere.
Ingen af beløbene kan på noget
tidspunkt tænkes at skulle bruges
til dækning af en momsforplig-
telse.
Domstolsstyrelsen bemærker, at
pligten til at opkræve momsen i
praksis bør ske efter auktionen i
Lovforslaget påvirker ikke de ma-
terielle momsregler. Ved et tvangs-
auktionssalg af en momspligtig fast
ejendom eller løsøre har der såle-
des hele tiden skulle opkræves
moms. Lovforslaget medfører, at
pligten til at indbetale momsen
flyttes fra den momspligtige per-
son til fogedretter og autoriserede
auktionsledere. Rekvirenten og
den momspligtige person vil have
en sammenfaldende interesse i, at
tvangsauktionssalget foretages
uden moms, idet der alt andet lige
opnås større dækning til pantha-
ver, og dermed også en reduceret
restgæld.
Lovforslaget er justeret således, at
der først skal ske indberetning 8
uger efter auktionens afslutning.
Side 6 af 11
L 182 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739026_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forbindelse med opkrævning af
auktionsafgiften, idet det ikke vil
være praktisk gennemførligt under
selve budgivningen at beregne 20
pct. moms for hvert enkelt bud.
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen, herunder Team
Effektiv Regulering, har ikke be-
mærkninger, idet forslaget ikke
medfører (nye) administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet.
Erhvervsstyrelsens vurdering er til-
føjet i lovforslagets bemærkninger.
Finans Danmark
Finans Danmark er positive over
forslaget vedrørende tinglysnings-
afgift.
Finans Danmark gør opmærksom
på, at der også findes andre situati-
oner, hvor det i praksis ikke er mu-
ligt at få godtgjort den variable
tinglysningsafgift. Det kan fx være,
at der sker en fejlagtig tinglysning
af et pantebrev, eller at man ved
oprettelsen af et nyt pantebrev ved
en fejl ikke får medtaget alle matri-
kelnumre i pantebrevet.
Tinglysningsafgiftsloven indehol-
der allerede i dag regler om fejlret-
telser ved en åbenbart fejlagtig
identifikation af det pantsatte.
Hvis der f.eks. ved salg af en ejen-
dom er blevet byttet om på matri-
kelnumre, således at der er pantsat
en anden ejendom, end den, der
retteligt var tale om, kan der ydes
godtgørelse, hvis de øvrige betin-
gelser er opfyldt i tinglysningsaf-
giftsloven § 23, stk. 1, nr. 4.
Der vil være nogle situationer,
hvor det ikke er muligt at få godt-
gjort afgiften, f.eks. fordi der er
tale om en pantudvidelse. Såfremt
der er sket en fejl ved en tidligere
tinglysning, og der efterfølgende
skal inddrages yderligere fast ejen-
dom til det pantsatte, vil der være
tale om en pantudvidelse. Ved
pantudvidelser er det klare ud-
gangspunkt i tinglysningsafgiftslo-
Side 7 af 11
L 182 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739026_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vens § 5, stk. 4, at der skal bereg-
nes afgift af hele det pantsikrede
beløb.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ikke bemærknin-
ger.
FSR
danske revisorer
FSR bemærker, at med forslaget
vil momsbetalingen være et krav,
som har forrang frem for andre ty-
per krav, men er,
efter FSR’s op-
fattelse, ifølge konkursloven om-
fattet af en dividendebetaling, så-
fremt midlerne i boet ikke er store
nok til at dække samtlige masse-
krav fuldt ud. FSR opfordrer der-
for til, at det sikres, at lovforslaget
harmonerer med konkurslovgiv-
ningen.
FSR anser bestemmelsen om soli-
darisk hæftelse for retssikkerheds-
mæssigt problematisk, idet rekvi-
renten vil have vanskeligt ved at
vurdere, hvorvidt et salg er moms-
pligtigt. Samtidig kan der være
problemer forbundet med at ind-
hente en erklæring fra den moms-
pligtige person, idet denne kan
være uvillig til at indgå i dialog
med rekvirenten. FSR bemærker
yderligere, at forslagets ordlyd kan
fortolkes således, at der er en om-
vendt bevisbyrde for rekvirenten,
hvis SKAT rejser en solidarisk
hæftelse over for rekvirenten.
Som udgangspunkt dækkes masse-
krav ved en konkursbehandling, jf.
bemærkningerne til DI’s hørings-
svar.
Lovforslaget ændrer ikke på de
materielle momsregler om, hvilke
varer og ydelser, der er momsplig-
tige. En rettighedshaver bør såle-
des allerede efter gældende regler
undersøge, om godet, der opnås
sikkerhed i er henført til skyldners
erhvervsvirksomhed, der er moms-
pligtig, idet dette kan have indfly-
delse på det senere provenu ved
eventuel tvangsrealisation af godet.
Lovforslaget er justeret, således at
det ikke længere er et krav, at der
indhentes en erklæring fra den
momspligtige person, for at rekvi-
renten kan frigøre sig for det soli-
dariske hæftelsesansvar. Lovforsla-
get indebærer ikke en omvendt be-
visbyrde.
Side 8 af 11
L 182 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739026_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Konkurrence og forbru-
gerstyrelsen
Konkurrence og forbrugerstyrel-
sen har ikke bemærkninger.
Retten i Svendborg
Retten i Svendborg bemærker, at
det ikke altid er klart, hvornår der
foreligger en momspligtig levering
af en fast ejendom, herunder at der
behov for en række relevante fakti-
ske oplysninger, for at kunne fast-
slå momspligten.
I lovforslaget er tilføjet uddybende
bemærkninger om, hvad der skal
forstås ved en momspligtig fast
ejendom. Lovforslaget ændrer i
øvrigt ikke på de materielle moms-
regler, men kun på hvem der skal
indbetale momsen. Henset hertil
må det forventes, at en rettigheds-
haver allerede i forbindelse med
ydelse af lån har undersøgt, hvor-
vidt der er tale om momspligtig
fast ejendom eller løsøre, idet det
har betydning for en senere salgs-
pris og dermed muligheden for at
få dækket kravet, uanset om salget
sker i fri handel eller ved tvangs-
auktion.
Lovforslaget er tilrettet, således at
det er klart, at det er rekvirenten
som skal oplyse, hvorvidt der fore-
ligger et momspligtigt tvangsaukti-
onssalg. Lovforslaget vedrører ikke
den praktiske afvikling af tvangs-
auktioner i fogedretternes regi.
Den moms, der udløses af et evt.
tvangsauktionssalg, vil blive indbe-
talt direkte til SKAT. Den moms-
pligtige person skal herefter ikke
selv angive momsbeløbet i sit
momsregnskab. Såfremt den
momspligtige person derudover
har et negativt momstilsvar vil
dette blive udbetalt efter gældende
regler.
Retten i Svendborg bemærker, at
det ikke er klart, hvem der skal af-
gøre, om der er tale om et moms-
pligtigt salg.
Retten i Svendborg anfører, at der
er behov for en tydeliggørelse af,
om auktionsmomsen er ”selvstæn-
dig” eller en a conto betaling af
skyldners tilsvar.
Side 9 af 11
L 182 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739026_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Retten i Svendborg bemærker, at
der kan opstå en problemstilling
for så vidt angår at værdiansætte
momspligtigt medfølgende løsøre
til en momsfri fast ejendom, når
disse sælges sammen, idet der ikke
laves en særskilt værdiansættelse af
det medfølgende løsøre.
Retten i Svendborg spørger, om
fogedretten skal lægge penge ud.
I henhold til tvangsauktionsvilkå-
rene har køber hidtil skulle indbe-
tale momsen af evt. medfølgende
løsøre, hvorved det forudsættes, at
der også tidligere er sket særskilt
værdiansættelse.
Det er i lovforslaget præciseret, at
momsen skal indbetales 8 uger ef-
ter auktionens afslutning. I lovbe-
mærkningerne er det ligeledes til-
føjet, at fogedretterne kan anvende
den ordning, hvorigennem der i
dag bl.a. indbetales tinglysningsaf-
gift. Det er således vurderingen, at
fogedretterne ikke vil komme i en
situation, hvor der skal lægges
penge ud.
I henhold til momslovens § 27 ud-
gør afgiftsgrundlaget vederlaget,
hvilket vil være det faktiske stør-
stebeløb. Dette er præciseret i lov-
bemærkningerne.
Det er ikke muligt for SKAT at
give rekvirenter oplysninger om
andre momspligtige personers
skattemæssige forhold, idet det vil
udgøre et brud med den særlige
tavshedspligt, som gælder for skat-
teområdet. Samtidig vil en afgø-
relse fra SKAT kunne påklages ad-
ministrativt, hvilket vil øge sagsbe-
handlingstiden for tvangsauktio-
ner. Henset til, at der i mange til-
fælde ikke vil være tvivl om den
momsmæssige behandling af
tvangsauktionssalget, findes det fo-
reslåede krav ikke hensigtsmæssigt.
Retten i Svendborg spørger, om
momsgrundlaget udgør det oplyste
størstebeløb eller det faktiske stør-
stebeløb.
Retten i Svendborg anfører, at der
er behov for en regel om proces-
suel præklusion, hvorved en rekvi-
rent kan sende en kopi af begærin-
gen til SKAT, der herefter har en
frist på at meddele, om der er
momspligt eller ej, og hvor over-
skridelse af fristen medfører, at der
ikke pålægges moms. Samtidig bør
SKATs meddelelse kun være an-
fægteligt i det skatteretlige rekurs-
system.
Side 10 af 11
L 182 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1739026_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Retten i Svendborg bemærker, at
det bør præciseres, om rekviren-
tens ansvar medfører, at fogedret-
ten ikke kan gøres ansvarlig for
undladelse af at kræve moms. Der-
udover bør det vurderes, om rekvi-
rentens ansvar kan begrunde en
forhøjelse af salæret. Endeligt an-
føres det, at ansvarsbestemmelsen
er ulogisk formuleret, da den fore-
skriver en solidarisk hæftelse for
momsen med den momspligtige
person, men denne er fritaget for
hæftelsen, fordi fogedretten har
overtaget betalingspligten.
Lovforslaget er præciseret, således
at det klart fremgår, at det er rekvi-
renten, som skal oplyse, hvorvidt
tvangsauktionssalget er momsplig-
tigt. Fogedretter og autoriserede
auktionsledere vil fortsat kunne
ifalde erstatningsansvar efter de al-
mindelige erstatningsregler.
Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen har ikke be-
mærkninger.
Tinglysningsretten
Tinglysningsretten har ikke be-
mærkninger.
Vurderingsankenævns-
foreningen
Vurderingsankenævnsforeningen
har ikke bemærkninger.
Side 11 af 11