Skatteudvalget 2016-17
L 183 Bilag 5
Offentligt
1747071_0001.png
BECH-BRUUN
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
København • 21. april 2017
Kaspar Bastian
Partner
T +45 72 27 34 24
[email protected]
Lovforslag L 183 om ændring af boafgiftsloven og forskellige andre love
Vi retter hermed henvendelse til Folketingets Skatteudvalg i relation til de foreslåede æn-
dringer af henholdsvis skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 7, og 27, stk. 4, i det nu forelig-
gende lovforslag L 183 om ændring af boafgiftsloven og forskellige andre love. Et lignende
forslag har tidligere været sendt i høring i juli 2016 som en del af et lovudkast om ændring
af chokoladeafgiftsloven mv. (lovudkast om ændring af chokoladeafgiftsloven, ligningslo-
ven, skatteforvaltningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love, H211-16).
Efter vores opfattelse er ikrafttrædelsesbestemmelsen for de nye regler upræcise og pro-
blematiske. For det første (1 } er det uklart, hvilken betydning ikrafttrædelsesbestemmelsen
for justeringerne af bestemmelserne i skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 7 og 27, stk. 4, vil
have i praksis, når den urigtige periodisering omfatter indkomstår både før og efter 1. ja-
nuar 2017. For det andet (2) er det yderst retssikkerhedsmæssigt problematisk og betæn-
keligt, at ændringerne ikke omfatter urigtige periodiseringer for årene før 2017.
Ad (1) Urigtig periodisering omfattende år både før og efter 1.januar 2017
Det fremgår af lovforslagets § 9, stk. 6, at justeringen af bestemmelserne i skatteforvalt-
ningslovens §§ 26, stk. 7 og 27, stk. 4, først skal have virkning for skatteansættelser for ind-
komståret 2017, mens gevinst og tab på lagerbeskattede værdipapirer mv. ved en ændring
af en skatteansættelse for indkomståret 2016 eller tidligere i overensstemmelse med de
hidtidige regler skal opgøres som forskellen mellem primo- og ultimoværdien.
Spørgsmålet er, hvad dette betyder i praksis, hvis man i fx 2019 bliver opmærksom på, at
man fejlagtigt har anvendt realisationsprincippet (i stedet for lagerprincippet) på værdipa-
pirer lårene 2013-2018. Der bedes givet nogle eksempler på, hvordan indkomstopgørelsen
for årene 2013-2018 skal foretages i disse tilfælde. Eksemplerne bedes omfatte både tilfæl-
de hvor de hidtidige regler ville resultere i dobbeltbeskatning og tilfælde med dobbelt fra-
drag.
Ad {2) Urigtig periodisering omfattende år før 2017
Det er vores opfattelse, at lovforslag L 183 i sin nuværende form er retssikkerhedsmæssigt
yderst problematisk og betænkeligt, idet lovforslaget reelt er lovgivning med tilbageværen-
de kraft til skade for borgerne og griber ind i allerede verserende klagesager. Vi opfordrer
derfor til, at lovforslaget justeres, jf. nedenfor.
København
Langelinie Alle 35
21 GO København Ø
Danmark
Aarhus
Værkmestergade 2
8000 Aarhus C
Danrnark
Shanghai
Suite 2H08
No.1440 Yan'an Middle Roacl
Jing'an Distrio, 200040
T +45 72 27 00 00
F +45 72 27 00 27
E [email protected]
Advokatpartnerselskab
CVR-nr. 38538071
v,~ww.becnbruun.com
L 183 - 2016-17 - Bilag 5: Henvendelse af 21/4-17 fra Bech-Bruun
1747071_0002.png
BECH-BRUUN
2/3
Dok.nr. i 6920677.1
Baggrunden for lovforslaget er Landsskatterettens afgørelser refereret i SKM 2014.860 LSR
og SKM 2015.124 LSR, hvor Landsskatteretten kom frem til, at skatteforvaltningslovens §§
26, stk. 7, og 27, stk. 4, i deres nuværende form ikke omfatter lagerbeskattede værdipapirer
og finansielle kontrakter. Dette førte i begge afgørelserne til, at borgerne i de pågældende
sager blev dobbeltbeskattet. Hensigten med de foreslåede justeringer af skatteforvalt-
ningslovens §§ 26, stk. 7, og 27, stk. 4, er at præcisere, at bestemmelserne omfatter lager-
beskattede værdipapirer og finansielle kontrakter, således at dobbeltbeskatning (og dob-
belt fradrag) kan undgås. Dette er i sig selv meget positivt og hensigtsmæssigt. Problemet
er imidlertid, at de foreslåede justeringer ifølge lovforslagets § 9, stk. 6, først er tænkt at
have virkning for indkomståret 2017 eller senere indkomstår.
Lovforslaget bygger tilsyneladende på den forudsætning, at Landsskatterettens afgørelser
refereret i SKM 2014.860 LSR og SKM 2015.124 LSR er korrekte. Dette er imidlertid langt fra
sikkert. De to afgørelser har tværtimod været genstand for omfattende kritik fra bl.a. FSR
og Danske Advokater, der begge er af den klare opfattelse, at de to afgørelser fra Lands-
skatteretten er udtryk for en fejlagtig retsanvendelse og skyldes misforståelse af grund-
læggende regnskabsprincipper om opgørelse efter lagerprincippet. Der kan henvises til
FSR's høringssvar af 3. august 2016 og Danske Advokaters høringssvar af 23. august 2016
begge vedrørende det lignende lovforslag fra juli 2017(H211-16).
Også i den skatteretlige teori er de to afgørelser blev kritiseret voldsomt, jf. bl.a. Peter Rose
Bjare i SR SKAT 2015.63 og Kim Wind Andersen i Tf5 2015.148.
Vi er som rådgiver selv involveret i og har fra andre rådgivere fået oplyst, at de også er in-
volveret iverserende sager i det administrative klagesystem om dobbeltbeskatning iældre
indkomstår, hvor det af borgeren gøres gældende, at de to afgørelser fra Landsskatteret-
ten er forkerte, og at de nuværende regler (i modsætning til hvad Landsskatteretten anta-
ger) hindrer dobbeltbeskatning (og dobbelt fradrag). Da de verserende sager vil kunne en-
deved domstolene, er det endnu ikke endeligt fastslået, om de to afgørelser fra Landsskat-
teretten er korrekte.
Det er derfor meget uheldigt, at lovforslaget tilsyneladende uden nærmere analyse bygger
på den (tvivlsomme) antagelse, at de to afgørelser fra Landsskatteretten er korrekte. Pro-
blemet er især, at lovforslaget {og antagelsen heri om, at de to afgørelser fra Landsskatte-
retten er korrekte) vil være et vigtigt fortolkningselement, når domstolene senere hen skal
tage stilling til, om de to afgørelser fra Landsskatteretten er korrekte, og at lovforslaget i
den nuværende form vil støtte det synspunkt, at der i skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 7,
og 27, stk. 4, ikke er hjemmel til at undgå dobbeltbeskatning.
De første for borgerne negative konsekvenser af lovforslaget er således allerede kommet
til udtryk i Landsskatterettens afgørelse af 16. marts 2017 j. nr. 14-1968901. Her støtter
L 183 - 2016-17 - Bilag 5: Henvendelse af 21/4-17 fra Bech-Bruun
1747071_0003.png
BECH-BRUUN
3/3
Dok.nr. i 6920677.1
Landsskatteretten bl.a. sit resultat om, at der skal ske dobbeltbeskatning, på, at det i be-
mærkningernetil udkastet til lovforslag til ændring af skatteforvaltningslovens §§ Z6, stk. 7,
og 27, stk. 4, (det ovenfor omtalte lovudkast H211-16) fremgår, at bestemmelserne, ikke
omfatter lagerbeskattedeflnansielle kontrakter og lagerbeskattede fordringer og gæld.
Som det ses, betyder lovforslaget i sin nuværende form med andre ord, at det bliver mere
vanskeligt for de borgere, der har verserende sager om dobbeltbeskatningen at få med-
hold ved domstolene i, at deride nuværende regler er hjemmel til at undgå dobbeltbe-
skatning. Lovforslaget i sin nuværende form er derfor reelt lovgivning med tilbageværende
kraft til skade for borgerne og griber ind i allerede verserende klagesager. Dette er retssik-
kerhedsmæssigt stærkt problematisk og betænkeligt.
På denne baggrund er det vores opfattelse, at lovforslaget enten bør tillægges tilbagevir-
kende kraft, således at justeringerne af skatteforvaltningslovens §§ 26, stk. 7, og 27, stk. 4,
også får virkning for gamle indkomstår, eller -alternativt - at det i lovforslaget klart præci-
seres, at der ikke med forslaget er taget stilling til, om Landsskatterettens afgørelser refe-
reret i SKM 2014.860 LSR og SKM 2015.124 LSR er korrekte.
Gives lovforslaget tilbagevirkende kraft, skal der tages stilling til, om dette også skal omfat-
te situationer med dobbelt fradrag. Dette er primært en politisk afgørelse.
Med v
ig hilse
asp
B tian