Undervisningsudvalget 2016-17
L 184 Bilag 5
Offentligt
1759647_0001.png
Til lovforslag nr.
L 184
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 00. maj 2017
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse
(Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet)
[af undervisningsministeren (Merete Riisager)]
1. Ændringsforslag
Radikale Ventre har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2017 og var til 1.
behandling den 18. april 2017. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 1. fe-
bruar 2017 dette udkast til udvalget, jf. UNU alm. del – bi-
lag 33. Den 30. marts 2017 sendte undervisningsministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til undervisningsministe-
ren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal (RV),
tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 37, stk. 4,
indsættes som
nyt 2. punktum:
»Undervisningsministeren fastsætter herunder regler om:
a Frekvensen af institutionernes indberetning af investe-
ringsbudgetter, som skal finde sted højst én gang årligt.
b a. Hvilke investeringer i materialer og nyt undervis-
ningsudstyr som institutionerne ikke skal indberette.
c Hvordan der kan tages hensyn til skolernes langsigtede
planlægningsmuligheder.
d En mulighed for kompensation til institutioner, der bli-
ver pålagt at tilpasse, udskyde eller standse investerin-
ger.«
[Ministerens bemyndigelse præciseres og konkretiseres på
visse punkter]
Af et
mindretal (RV),
tiltrådt af
<>:
DokumentId
Journalnummer
L 184 - 2016-17 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
1759647_0002.png
2
Til § 2
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 22, stk. 4,
indsættes som
nyt punktum:
»Undervisningsministeren fastsætter herunder regler om:
a Frekvensen af institutionernes indberetning af investe-
ringsbudgetter, som skal finde sted højst én gang årligt.
b Hvilke investeringer i materialer og nyt undervisnings-
udstyr som institutionerne ikke skal indberette.
c Hvordan der kan tages hensyn til skolernes langsigtede
planlægningsmuligheder.
d En mulighed for kompensation til institutioner, der bli-
ver pålagt at tilpasse, udskyde eller standse investerin-
ger.«
[Ministerens bemyndigelse præciseres og konkretiseres på
visse punkter]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vedrører ministerens bemyndigelsen
til at fastsætte regler om forvaltningen af investeringsram-
men fsva. de almengymnasiale uddannelser og almen vok-
senuddannelse.
Det Radikale Venstre foreslår med ændringsforslaget, at
ministerens bemyndigelse konkretiseres og præciseres på en
række punkter, jf. nedenfor.
Det fremgår af bemærkningerne til det fremsatte lovfor-
slag, at det forventes, at institutionerne vil blive pålagt to
gange årligt at indberette investeringer for indeværende år
og de efterfølgende 4 år samt regnskabstal. Med ændrings-
forslaget (litra a) foreslås det, at undervisningsministeren
skal fastsætte regler for at indberetningerne af investerings-
budgetter skal ske højst én gang årligt.
I det fremsatte lovforslag er det ikke tydeligt, hvordan en
investering defineres. Det er afgørende for skolerne løbende
at kunne investere i nyt undervisningsudstyr, og det kan ofte
være uforudsigeligt, hvad der bliver behov for i løbet af et
skoleår. Med ændringsforslaget (litra b) foreslås det, at un-
dervisningsministeren skal fastsætte regler for, at materialer
og udstyr til undervisning friholdes kravet om indberetning.
I det fremsatte lovforslag er der ikke i tilstrækkelig grad
taget højde for institutionernes langsigtede planlægningsmu-
ligheder primært ved større investeringer, hvor institutioner
typisk planlægger større investeringer flere år forud for det
egentlige byggeprojekt. Med ændringsforslaget (litra c)
foreslås det at undervisningsministeren fastsætter nærmere
regler for, hvordan der kan tages hensyn til skolernes lang-
sigtede planlægningsmuligheder. Det hensyn kan fx tages,
når den samlede investeringsramme er overskredet og det
skal vurderes hvilken institution, der skal begrænse sine
planlagte investeringer. Hensynet kan desuden tages ved at
lade skoler, der i et år forsinkes i deres investeringsplaner
”komme forrest i køen” i det/de efterfølgende år.
I det fremsatte lovforslag er der ikke taget højde for en si-
tuation, hvor en institution allerede har haft en række udgif-
ter og herefter bliver ramt af investeringsloftet og dermed
pålagt at tilpasse, udskyde eller standse en investering. Med
ændringsforslaget (litra d) foreslås det, at undervisningsmi-
nisteren skal fastsætte regler for, hvordan institutioner, der
bliver pålagt at tilpasse, udskyde eller standse investeringer
kan blive kompenseret for dokumenterede merudgifter. Det
gælder fx hvis den manglende mulighed for investering vil
medføre meromkostninger til leje eller midlertidig indret-
ning af lokaler mv.
Til nr. 2
Ændringsforslaget vedrører ministerens bemyndigelsen
til at fastsætte regler om forvaltningen af investeringsram-
men fsva. institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Det Radikale Venstre foreslår med ændringsforslaget, at
ministerens bemyndigelse konkretiseres og præciseres på en
række punkter, jf. nedenfor.
Det fremgår af bemærkningerne til det fremsatte lovfor-
slag, at det forventes, at institutionerne vil blive pålagt to
gange årligt at indberette investeringer for indeværende år
og de efterfølgende 4 år samt regnskabstal. Med ændrings-
forslaget (litra a) foreslås det, at undervisningsministeren
skal fastsætte regler for at indberetningerne af investerings-
budgetter skal ske højst én gang årligt.
I det fremsatte lovforslag er det ikke tydeligt, hvordan en
investering defineres. Det er afgørende for skolerne løbende
at kunne investere i nyt undervisningsudstyr, og det kan ofte
være uforudsigeligt, hvad der bliver behov for i løbet af et
skoleår. Med ændringsforslaget (litra b) foreslås det, at un-
dervisningsministeren skal fastsætte regler for, at materialer
og udstyr til undervisning friholdes kravet om indberetning.
I det fremsatte lovforslag er der ikke i tilstrækkelig grad
taget højde for institutionernes langsigtede planlægningsmu-
ligheder primært ved større investeringer, hvor institutioner
typisk planlægger større investeringer flere år forud for det
egentlige byggeprojekt. Med ændringsforslaget (litra c)
foreslås det at undervisningsministeren fastsætter nærmere
regler for, hvordan der kan tages hensyn til skolernes lang-
sigtede planlægningsmuligheder. Det hensyn kan fx tages,
når den samlede investeringsramme er overskredet og det
skal vurderes hvilken institution, der skal begrænse sine
planlagte investeringer. Hensynet kan desuden tages ved at
lade skoler, der i et år forsinkes i deres investeringsplaner
”komme forrest i køen” i det/de efterfølgende år.
I det fremsatte lovforslag er der ikke taget højde for en si-
tuation, hvor en institution allerede har haft en række udgif-
ter og herefter bliver ramt af investeringsloftet og dermed
pålagt at tilpasse, udskyde eller standse en investering. Med
ændringsforslaget (litra d) foreslås det, at undervisningsmi-
nisteren skal fastsætte regler for, hvordan institutioner, der
bliver pålagt at tilpasse, udskyde eller standse investeringer
kan blive kompenseret for dokumenterede merudgifter. Det
gælder fx hvis den manglende mulighed for investering vil
medføre meromkostninger til leje eller midlertidig indret-
ning af lokaler mv.
L 184 - 2016-17 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
1759647_0003.png
3
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd.
Pernille Bendixen (DF) Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Alex Ahrendtsen (DF) Marie Krarup (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Annette Lind (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S)
Mattias Tesfaye (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Pernille Schnoor (ALT) Bruno Jerup (EL) Jakob Sølvhøj (EL)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 184 - 2016-17 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
1759647_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 184
Bilagsnr.
1
2
3
4
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren
Forslag om at invitere udvalgte høringsparter til et møde i UNU
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 184
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvor stort et beløb der forventes flyttet fra de statsfinansie-
rede selvejede uddannelsesinstitutioner til andre formål ved gennem-
førelsen af lovforslaget, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvor mange årsværk der skal afsættes i Undervisningsmini-
steriet til at løfte opgaven ift. investeringsrammer på selvejende ud-
dannelsesinstitutioner, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvordan øgede administrative udgifter, mere bureaukrati og
flere regler/kontrolinstanser harmonerer med regeringens ønske om
regelforenkling og afbureaukratisering, til undervisningsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan de flerårige investeringsrammer vil blive fastlagt i
forbindelse med finanslovsforhandlinger, til undervisningsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke objektive kriterier skal ligge til grund for at kunne re-
ducere uddannelsesinstitutionernes samlede investeringsramme på fi-
nansloven, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5