Undervisningsudvalget 2016-17
L 184 Bilag 7
Offentligt
1762100_0001.png
Til lovforslag nr.
L 184
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Undervisningsudvalget den 23. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse
(Indførelse af investeringsrammer på selvejeområdet)
[af undervisningsministeren (Merete Riisager)]
1. Ændringsforslag
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2017 og var til 1.
behandling den 18. april 2017. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og undervisningsministeren sendte den 1. fe-
bruar 2017 dette udkast til udvalget, jf. UNU alm. del – bi-
lag 33. Den 30. marts 2017 sendte undervisningsministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Lukket møde
Undervisningsudvalget afholdt den 9. maj 2017 et lukket
møde med udvalgte høringsparter om deres afgivne hørings-
svar.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til undervisningsministe-
ren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme imod de
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S) indstiller lovforslaget til
ved-
tagelse
med de stillede ændringsforslag.
Hvis de stillede ændringsforslag bliver forkastet, vil min-
dretallet stemme for lovforslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at lovfor-
slaget vil påføre uddannelsesinstitutionerne ufinansierede
ekstraudgifter, og EL frygter, at forslaget vil føre til vigende
uddannelsesinvesteringer.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Hvis de stil-
lede ændringsforslag bliver forkastet, vil mindretallet stem-
me imod lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(RV og SF), tiltrådt af et
mindretal
(S, EL
og ALT):
AX020220
L 184 - 2016-17 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 23/5-17
1762100_0002.png
2
Til § 1
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 37, stk. 4,
indsættes som
2. pkt.:
»Undervisningsministeren kan herunder fastsætte regler
om:
1) Frekvensen af institutionernes indberetning af investe-
ringsbudgetter, som skal finde sted højst en gang årligt.
2) Investeringer, der friholdes kravet om indberetning.
3) Hensyn til skolernes langsigtede planlægningsmulighe-
der.
4) Mulighed for kompensation til institutioner, der bliver
pålagt at tilpasse, udskyde eller standse investeringer.«
[Ministerens bemyndigelse præciseres og konkretiseres på
visse punkter]
Til § 2
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 22, stk. 4,
indsættes som
nyt punktum:
»Undervisningsministeren kan herunder fastsætter regler
om:
1) Frekvensen af institutionernes indberetning af investe-
ringsbudgetter, som skal finde sted højst en gang årligt.
2) Investeringer, der friholdes kravet om indberetning.
3) Hensyn til skolernes langsigtede planlægningsmulighe-
der.
4) Mulighed for kompensation til institutioner, der bliver
pålagt at tilpasse, udskyde eller standse investeringer.«
[Ministerens bemyndigelse præciseres og konkretiseres på
visse punkter]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget vedrører ministerens bemyndigelse til
at fastsætte regler om forvaltningen af investeringsrammen,
for så vidt angår de almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse.
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti foreslår med
ændringsforslaget, at ministerens bemyndigelse konkretise-
res og præciseres på en række punkter, jf. nedenfor.
Det fremgår af bemærkningerne til det fremsatte lovfor-
slag, at det forventes, at institutionerne vil blive pålagt to
gange årligt at indberette investeringer for indeværende år
og de efterfølgende 4 år samt regnskabstal. Med ændrings-
forslaget (nr. 1) foreslås det, at undervisningsministeren skal
fastsætte regler for, at indberetningerne af investeringsbud-
getter skal ske højst en gang årligt.
I det fremsatte lovforslag er det ikke tydeligt, hvordan en
investering defineres. Det er afgørende for institutionerne
løbende at kunne investere i nyt undervisningsudstyr, og det
kan ofte være uforudsigeligt, hvad der bliver behov for i lø-
bet af et skoleår. Med ændringsforslaget (nr. 2) foreslås det,
at undervisningsministeren skal fastsætte regler for, at mate-
rialer og udstyr til undervisning friholdes kravet om indbe-
retning.
I det fremsatte lovforslag er der ikke i tilstrækkelig grad
taget højde for institutionernes langsigtede planlægningsmu-
ligheder primært ved større investeringer, hvor institutioner
typisk planlægger større investeringer flere år forud for det
egentlige byggeprojekt. Med ændringsforslaget (nr. 3) fore-
slås det, at undervisningsministeren fastsætter nærmere reg-
ler for, hvordan der kan tages hensyn til institutionernes
langsigtede planlægningsmuligheder. Det hensyn kan f.eks.
tages, når den samlede investeringsramme er overskredet og
det skal vurderes, hvilken institution der skal begrænse sine
planlagte investeringer. Hensynet kan desuden tages ved at
lade institutioner, der i et år forsinkes i deres investe-
ringsplaner, »komme forrest i køen« i de(t) efterfølgende år.
I det fremsatte lovforslag er der ikke taget højde for en si-
tuation, hvor en institution allerede har haft en række udgif-
ter og herefter bliver ramt af investeringsloftet og dermed
pålagt at tilpasse, udskyde eller standse en investering. Med
ændringsforslaget (nr. 4) foreslås det, at undervisningsmini-
steren skal fastsætte regler for, hvordan institutioner, der bli-
ver pålagt at tilpasse, udskyde eller standse investeringer,
kan blive kompenseret for dokumenterede merudgifter. Det
gælder f.eks., hvis den manglende mulighed for investering
vil medføre meromkostninger til leje eller midlertidig ind-
retning af lokaler m.v.
Til nr. 2
Ændringsforslaget vedrører ministerens bemyndigelse til
at fastsætte regler om forvaltningen af investeringsrammen,
for så vidt angår institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti foreslår med
ændringsforslaget, at ministerens bemyndigelse konkretise-
res og præciseres på en række punkter, jf. nedenfor.
Det fremgår af bemærkningerne til det fremsatte lovfor-
slag, at det forventes, at institutionerne vil blive pålagt to
gange årligt at indberette investeringer for indeværende år
og de efterfølgende 4 år samt regnskabstal. Med ændrings-
forslaget (nr. 1) foreslås det, at undervisningsministeren skal
fastsætte regler for, at indberetningerne af investeringsbud-
getter skal ske højst en gang årligt.
I det fremsatte lovforslag er det ikke tydeligt, hvordan en
investering defineres. Det er afgørende for institutionerne
løbende at kunne investere i nyt undervisningsudstyr, og det
kan ofte være uforudsigeligt, hvad der bliver behov for i lø-
bet af et skoleår. Med ændringsforslaget (nr. 2) foreslås det,
at undervisningsministeren skal fastsætte regler for, at mate-
rialer og udstyr til undervisning friholdes kravet om indbe-
retning.
I det fremsatte lovforslag er der ikke i tilstrækkelig grad
taget højde for institutionernes langsigtede planlægningsmu-
ligheder primært ved større investeringer, hvor institutioner
typisk planlægger større investeringer flere år forud for det
egentlige byggeprojekt. Med ændringsforslaget (nr. 3) fore-
slås det, at undervisningsministeren fastsætter nærmere reg-
ler for, hvordan der kan tages hensyn til institutionernes
langsigtede planlægningsmuligheder. Det hensyn kan f.eks.
tages, når den samlede investeringsramme er overskredet og
det skal vurderes, hvilken institution der skal begrænse sine
planlagte investeringer. Hensynet kan desuden tages ved at
lade institutioner, der i et år forsinkes i deres investering-
splaner, »komme forrest i køen« i de(t) efterfølgende år.
L 184 - 2016-17 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 23/5-17
1762100_0003.png
3
I det fremsatte lovforslag er der ikke taget højde for en si-
tuation, hvor en institution allerede har haft en række udgif-
ter og herefter bliver ramt af investeringsloftet og dermed
pålagt at tilpasse, udskyde eller standse en investering. Med
ændringsforslaget (nr. 4) foreslås det, at undervisningsmini-
steren skal fastsætte regler for, hvordan institutioner, der bli-
ver pålagt at tilpasse, udskyde eller standse investeringer,
kan blive kompenseret for dokumenterede merudgifter. Det
gælder f.eks. hvis den manglende mulighed for investering
vil medføre meromkostninger til leje eller midlertidig ind-
retning af lokaler mv.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd.
Pernille Bendixen (DF) Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Alex Ahrendtsen (DF) Marie Krarup (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel Jensen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Annette Lind (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S)
Mattias Tesfaye (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd.
Pernille Schnoor (ALT) Bruno Jerup (EL) Jakob Sølvhøj (EL)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 184 - 2016-17 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 23/5-17
1762100_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 184
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra undervisningsministeren
Forslag om at invitere udvalgte høringsparter til et møde i UNU
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 184
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvor stort et beløb der forventes flyttet fra de statsfinansie-
rede selvejende uddannelsesinstitutioner til andre formål ved gennem-
førelsen af lovforslaget, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvor mange årsværk der skal afsættes i Undervisningsmini-
steriet til at løfte opgaven i forhold til investeringsrammer på selvejen-
de uddannelsesinstitutioner, til undervisningsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvordan øgede administrative udgifter, mere bureaukrati og
flere regler/kontrolinstanser harmonerer med regeringens ønske om
regelforenkling og afbureaukratisering, til undervisningsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan de flerårige investeringsrammer vil blive fastlagt i
forbindelse med finanslovsforhandlinger, til undervisningsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke objektive kriterier skal ligge til grund for at kunne re-
ducere uddannelsesinstitutionernes samlede investeringsramme på fi-
nansloven, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange timer – og dermed også hvor store udgifter –
der forventes at skulle bruges på indberetning af planlagte investerin-
ger på en hhv. større ungdomsuddannelsesinstitution og en mindre
ungdomsuddannelsesinstitution, til undervisningsministeren, og mini-
sterens svar herpå
2
3
4
5
6