Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 206
Offentligt
1756292_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2016 - 8170
Doknr.
473345
Dato
15-05-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 11. maj 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 11 (L 206) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 11:
”Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at det
enkelte bosted skal have forsøgt at
forebygge en beboers farlige, truende eller chikanerende adfærd med socialpædago-
giske metoder og øvrige indsatser på anden og mindre indgribende vis, inden en be-
boer kan flyttes fra bostedet uden beboerens samtykke. Ministeren bedes redegøre
for, hvordan bostederne konkret skal registrere og dokumentere, at de rent faktisk har
afprøvet mindre indgribende metoder, og hvem der skal føre tilsyn med, at bostederne
gør dette.”
Svar:
Med lovforslaget etableres der en sagsbehandlingsprocedure, som sikrer beboernes
retssikkerhed. Den indebærer, at kommunen eller botilbuddet ikke kan træffe afgørel-
se om at flytte en borger uden samtykke, men at det alene er Statsforvaltningen, der
har denne kompetence. Kommunen kan indstille til Statsforvaltningen at træffe afgø-
relse om, at en beboer kan flyttes uden samtykke. Til kommunens indstillinger er der
stillet en række krav. Lever indstillingen ikke op til disse krav, kan Statsforvaltningen
ikke træffe afgørelse på baggrund af den.
Et af kravene til indstillingen er, at den skal indeholde en redegørelse for den hjælp,
socialpædagogiske bistand og øvrige indsatser efter lovens afsnit V (Voksne), der har
været iværksat eller tilbudt den pågældende for at forebygge personens farlige, truen-
de eller chikanerende adfærd, før indstilling om optagelse i et bestemt botilbud blev
besluttet. Er denne redegørelse ikke tilfredsstillende, kan Statsforvaltningen ikke træf-
fe afgørelse på baggrund heraf. Jeg antager derfor, at det vil være i kommunernes
interesse at udarbejde fyldestgørende redegørelser.
Det bemærkes desuden, at socialtilsynene løbende fører tilsyn med botilbuddenes
kvalitet, ligesom kommunen skal føre et personrettet tilsyn med deres borgere på bo-
tilbud.
Med venlig hilsen
Mai Mercado